etanol konvertering

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Hej!

Är det nån som har en aning om vad som
man måste göra för att etanolkonvertera sin skoter?
Om det gör nån skillnad så har jag en Zr700 -99.

Hare bra :)

// Jesper
 
R

Robin

Ska du ha ut något från etanolen så måste du nog samtidigt göra en komphöjning.
Du måste även se till att motorn får ca 30% mer bränsle gämfört med 95oktan.
Du måste dessutom fundera ut någon kallstartsfunktion som fungerar bra eller ha tillgång till varmgarage.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Du måste få oljan att lösa sig i etanolen annars får du oljedroppar upp i förbränningsrummen som slår igen stiften direkt.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Byta munstycken så den får mer soppa, köra på speciell olja.Thats it.
Sen hoppas att tank och slangar håller för etanolen :)
F7orna ska ju gå att köra på Etanol om jag inte nu är ute och cyklar ;-)
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Robin_från_kiruna: Kallstartsfunktion? E85 är väl 15% 95oktan för att motorn ska starta kall? Eller har jag fel?

berrob: Vad är det för plja man kommer behöva då? Finns det nån speciell för etanolmotorer?

Mtn_climber: Lösa sig i etanolen? Hur ska man få det att funka då?
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Det är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.

Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.

Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Det är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.

Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.

Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
Jag tänkte bara ha E85 i tanken på min och ha 95 i oljebehållaren och köra på det tills den blir varm sen vrider jag om en bensinkran så den går på E85. Jag hade tänkt prova och se hur långt motorn håller för jag har ändå en reserv :)
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Det är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.

Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.

Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
Okej, så han har bensin i oljetanken och blandar oljan direkt i tanken alltså?

Jag har aldrig hört talas om nån olja speciell för e85 men kan du kolla upp det så vore det riktigt sjysst :)

Jag har ingen aning om hur man höjjer kompan, för att alla jag har frågat säjjer olika saker?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min kompis har en F7a och han behöver bara tanka i E85 å köra..int har han nån speciell olja. Fast han litar inte riktigt på E85 så han håller sug till 95 oktan
 
R

Robin

Ja du måste ha en "speciall olja" som ni nu så gott kallar det, inget annat är 2t/t4 olja för alkohol motorer, kostar lika mkt som "vanlig olja"

Kompet höjer du genom att tex plana topparna till ett lämpligt förhållande.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte alls på era ideer om att starta motorn på bensin med primer eftersom ni ska alltså reglera ett bra flöde med primer tills motorn är genomvarm innan ni går över på etanol, pga att motorn kommer sura ner sig med bensinen om du bara skulle haft en trevägs kran eller liknande..
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Du måste få oljan att lösa sig i etanolen annars får du oljedroppar upp i förbränningsrummen som slår igen stiften direkt.
Nåt du har erfarenheter av? Har hört att har man separat olja kör man på vilken olja som helst. Kanske för bra för att vara sant.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Ja du måste ha en "speciall olja" som ni nu så gott kallar det, inget annat är 2t/t4 olja för alkohol motorer, kostar lika mkt som "vanlig olja"

Kompet höjer du genom att tex plana topparna till ett lämpligt förhållande.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte alls på era ideer om att starta motorn på bensin med primer eftersom ni ska alltså reglera ett bra flöde med primer tills motorn är genomvarm innan ni går över på etanol, pga att motorn kommer sura ner sig med bensinen om du bara skulle haft en trevägs kran eller liknande..

De bör räcka med att få gång skotern med bensin sen ska de gå bra med etanol, eller jag antar det då man startar med startgas i rallybilarna, dock kan det fortfarande vara tjurigt, så jag skulle hitta en lösning som gör att man kan köra på bensin ett längre tag, tror inte heller riktigt på primer då en skoter oftast står flera nätter i kylan
 
R

Robin

De bör räcka med att få gång skotern med bensin sen ska de gå bra med etanol, eller jag antar det då man startar med startgas i rallybilarna, dock kan det fortfarande vara tjurigt, så jag skulle hitta en lösning som gör att man kan köra på bensin ett längre tag, tror inte heller riktigt på primer då en skoter oftast står flera nätter i kylan
Det vete fan alltså om det skulle räcka...

Av den erfarenheten jag har av etanolkonvertering (på exempelvis min bil) så tar det bra mycket längre tid innan motorn är varm gämfört med hur länge det tar med bensin.
Dvs så tror jag att motorn fortfarande är "för kall" om skotern bara startas på bensin och sedan övergår till etanol på direkten..

Där emot så tror jag inte det är några större problem om man har varmgarage att ställa skotern i under natten, där det är kring en 15+.
Men det medför ju en hel del komplikationer ute i fält..
 
R

Robin

Jompa_: Ja i princip. Men på en snöskoter som går under kalla förhållanden krävs det också som det står högre upp i tråden att du på någotsätt lyckas starta maskinen också.
Samt olja som blandar sig med alkohol, finns överallt på tex statoil, okq8 osvosv.

Norden_an: Hur hade du då tänkt reglera bränslemängden med bensin? Etanol kräver ca 30% mer bränsle än vad bensin, därav måste du bestycka upp skotern. Om du då ska starta på bensin så kommer skotern gå fett, alt också sura ner sig, bränna stift osvosv.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Norden_an: Hur hade du då tänkt reglera bränslemängden med bensin? Etanol kräver ca 30% mer bränsle än vad bensin, därav måste du bestycka upp skotern. Om du då ska starta på bensin så kommer skotern gå fett, alt också sura ner sig, bränna stift osvosv.
Jag bara kör och se hur långt det håller. ;) Har en komplett motor till förutom tändspole över så blir det nå skit är de bara att lyfta ur och byta. Fick den motorn för 300 kr också så det är inge pengar :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Norden_an: Hur hade du då tänkt reglera bränslemängden med bensin? Etanol kräver ca 30% mer bränsle än vad bensin, därav måste du bestycka upp skotern. Om du då ska starta på bensin så kommer skotern gå fett, alt också sura ner sig, bränna stift osvosv.

och hur fett går den inte om man kör med choken i då?
när den är kall gör det knappast något att den går för fett.man får ha i halv choke istället för full?svårt?nej