Yamaha vs Lynx

snowgorilla

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Olika Sweden så klart
Hejsan alla skotertokar ;)

Nu ska jag köpa en ny skoter för cirkus 30 bananer. Jag har sneglat på följande:

Lynx 494 Enduro 1998
Yamaha 500 xt/xtc 1998
Yamaha 600 sx 1997

Vad tycker ni då? Vill ha en rolig skoter som är driftsäket. Åker mest på led men gör även nån avstickare ibland. Lider just nu av akut beslutsångest.
 

proxy

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Yamaha 500 XT/XTC -98 är en kanon skoter mycket drift säker och mycket fin efter leden tyvärr inte lika fin utanför leden. Går inge bra i snön.
 

Tobo

Aktiv medlem
1 jan 2000
98
0
6
Lynx 494 Enduro är en jävligt skön och stabil skoter. Jag tippar på att det är lite mer klös i enduron än i yamaha 500:an. Lynxen tar både yamaha sx och xt i lössnö. Jag hade köpt Lynxen. :9
 
B

Blahabaha

Köp lynxen, de brukar va rätt så bränslesnåla iaf 500:an. Tror nog att det är mer klös än i yamma 500:an i den
 
E

Ej medlem/Inloggad

enwe

tror inte det är nån större skillnad... hade samma problem förra vintern och det slutade med en Vmax xt... är mycket nöjd med den... han inochförsig bara köra ca120 mil av 740 men jag hade inga problem med den.... byte hastighets mätsar wiren men det är ju inget att prata om..
 
E

Ej medlem/Inloggad

oj

tryckte iväg medelandet för tidigt... var oxå och läste gamkla skotertester från 97-99 och man ville påstå att även om yamahan bara hade 87 hk mot de andras ca 90-95 så hade den inga problem att hänga på i acc... har inte heller haft det :D
 
E

Ej medlem/Inloggad

Lynx

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Yamaha´n, men jag skulle rekommendera lynxen. Jag har själv en Enduro 500 (99:a), som jag haft sedan ny.
Upplevda fördelar:
+ Bränslesnål (normalt ca 20-25 mil/tank(37 l))
+ Pigg
+ Stabil på led
+ Bra även i lössnö
Upplevda nackdelar:
- Dålig toppfart
- Lite tillbehör
- Lågt styre.

Under dessa 6 år, så har jag inte haft några problem alls.

Lycka till
 
E

Ej medlem/Inloggad

Har ingen erfarenhet av Lynx, men jag kan varmt rekomendera 500xtc.
Däremot skulle jag inte rekomendera en Vmax xt för den har knappt nån fjädringsväg alls, låg som en pannkaka!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jag köpte nyss en SX600 för 35000 med back, elstart ja det mesta ... går riktigt bra!

Tar sig fram rätt bra i lössnö med men med en matta med värre kammar så blir det prima..
Superkomfort också.

Jag är supernöjd iaf, men det är nog rätt hugget som stucket .. ta den du tycker är snyggast.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
tror fan på lynxen. min hadde gått 1000sen mil å var som ny i motorn när jag öppnade den. den tar jäävulskt lite soppa också. typmellan 1,7å 2 litermilen. är ju inget å snacka om på en 2 stroker