SSCO:s artikel i SR nr 2.

Tomas- TOBE1

Prospect sledder
27 okt 2008
3
0
0
Hammerdal
Jag hoppas det är fler med mig som läst och, kanske, upprörts över att ännu en av våra sk. representanter i snöskoterfrågor går ut och försöker borra oss skoteråkare i sank.
SSCO, eller Sveriges Snöskoteråkares CentralOrganisation som dom också kallar sig, låter på en helsida i Snowrider nr 2 meddela att de som representant i Nationella Snöskoterrådet arbetar för att begränsa snöskoteråkningen på ett sätt som nog inte ens de mest rabiata motståndarna till snöskotrar på naturvårdsverket själva skulle våga föreslå. Istället för att fokusera på att minska dödligheten bland alkoliserade pimpelfiskare väljer de som vanligt att på eget initiativ försöka förbjuda den fria snöskoteråkningen. I sin strävan att försvara sin egen existens skapar och blåser de upp problem med sk. friåkning till proportioner åtminstone inte jag kan känna igen mig i. SSCO verkar ha missat att den absolut största delen av den svenska fjällvärlden redan är stängd för all motortrafik med hänvisning till rennäringen. Jag menar att de problem som kan finnas med ett för högt tryck av skoteråkare i vissa områden endast beror på att vi tvingas klumpa ihop oss på små stängda områden. På dessa områden kan det naturligtvis uppstå problem med slitage av leder och problem med rötägg som inte fick vanligt folkvett med vällingen. Men är då lösningen att begränsa åkningen ännu mer?

Visst tänker ni nu, ännu en ny Qusslingorganisation som försöker lugga staten på bidrag till föreningsverksamhet, vem orkar bry sig? Nu är det tyvärr inte så lättvindigt att avfärda dessa överlöpare. Nationella Snöskoterrådet, där SSCO sitter med i arbetsutskottet, är ett samverkande organ för bl.a Vägverket och Naturvårdsverket där snöskoteråkningens vara eller kanske mest, inte vara, diskuteras. Att ni inte har hört talas om denna sammanslutning är inte så konstigt, det hade tidigare inte jag heller och jag arbetar ändå året runt med snöskoteråkning i alla dess former. Av en slump bevistade vi deras senaste möte i Vilhelmina 3-4 april 08 och fick då själva höra en del av de bisarra frågeställningar och förslag den brokiga skaran av deltagare hade.

Om vi var inbjudna som representanter för gruppen av yngre snöskoteråkare?

Näe, knappast. Medelåldern på de församlade skvallrade om att de flesta var seniorer redan på den tiden 60-hästarsregeln kändes ny och fräsch. Vårt eget deltagande baserades på att försöka hjälpa till med frågor omkring lavinsäkerhet bland friåkare. Nu var vår resa helt i onödan eftersom ämnena för dagen istället rörde frågor som hästkraftbegränsning, registreringsnummer i mattan och ett generellt förbud mot stötdämpare. Jag förmodar att ni tror jag driver med er nu men vi kommer inom kort att lägga upp en film på vår hemsida med lite highlights från mötet.

I denna rådgivande församling verkar alltså SSCO självpåtaget som representant dig och mig med att försöka föregå politikerna och förbjuda skoteråkningen innan de själva hinner göra det.

Syftet med deras arbete är lika oklart som allt annat i deras existens. Det finns redan en uppsjö av liknande sk. representanter för snöskoteråkarna som tävlar om att bli först med att förbjuda sig själva.
Vad är nyttan av ännu en organisation?

Att deras gärning i stort är en styggelse anser jag personligen vara klarlagt. De har dock alla rätt på en punkt, nämligen att vi inte kan låta politiker utan kunskap om snöskoteråkning själva stifta de lagar som skall användas till att kontrollera de horder av huliganer som tydligen skövlar skog och mark med sina snöskotrar. Men, HUR ska politikerna någonsin kunna göra en rättvis bedömning när all information de får kommer från människor som SSCO:s Jan Sund och SNOFED:s Björn Pettersson? Som jag ser det verkar de farligaste fienderna finnas inom de egna leden, om uttrycket ens tillåts i sammanhanget. Det är också här de första och just nu viktigaste slagen finns att vinna. Vi måste börja med att ge politikerna nyanserad information som inte är färgad av dessa människors förbudsiver, missunnsamhet och oförståelse. Vi borde verkligen inte låta dem härja fritt med sina villfarelser i Rosenbads korridorer.

Frågan jag ställer till er är därför enkel:
Alla har dessa organisationer gemensamt att de med lite bristande retorik kallar sig representanter för Sveriges alla snöskoteråkare.

Är det verkligen på det viset eller vems åsikt representerar de egentligen?
Är det fler med mig av Snowmobiles läsare som anser att de har fel eller är jag ensam?

Tomas Berntsson
TOBE Technology AB
www.tobetechnology.com
 

Tomas- TOBE1

Prospect sledder
27 okt 2008
3
0
0
Hammerdal
Jag postar här också Jan Sunds svar till mig.

Okej, då var vi där. Visst hade jag räknat med påhopp på min text men, det tog längre tid än jag trodde. Tomas Berntsson är en utmärkt representant för de skoteråkare jag hänvisar till i texten. Jag törs med 110% säkerhet påstå att han representerar en hyfsat liten del av de uppemot trehundratusen skoteråkare som finns i det här landet. Vi kommer aldrig att läsa inlägg från Petterson borti`byn, som använder skotern för att köra hem ved, och någon enstaka skotertur på vårvintern. Inte heller familjen Svensson som är ute varenda helg med pulkan på släp, kommer att skriva på forumet.Min poäng är att, dessa utgör trots allt en betydligt störra andel av skoteråkarna.
Vi vet alla vilka kvaliteter Tomas B har som skoteråkare. Om han läst mitt inlägg ordentligt så hade han kanske upptäckt stycket där jag faktiskt hyllar den typen av åkning.
"De killar och tjejer som klarar att köra skoter på det viset förtjänar respekt. Det är mycket träning och ”bära skoter” innan man blir så duktig skoteråkare som de oftast är. "

I min text säger jag också,
"Att hårdnackat försöka försvara den totala friåkningen är dömt att misslyckas. "

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Det skriver jag ju därför att jag genom mina uppdrag vet att det är på det viset. Vi har insett att det reses allt större krav på ytterligare regleringar, och därför måste vi se till att hålla dem på en rimlig nivå. Att ställa sig upp och skrika ut sin personliga besvikelse, och dessutom dumgöra de som ändå försöker göra nåt åt det, det leder ingenstans.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]På forumet i Vilhelmina kom bland annat fram förslag om "Funparks" i fjällen, för de som tycker att den typen av skoteråkning är det bästa. Men det hörde väl aldrig Tomas. Troligen därför att han inte var där. Det var däremot hans bror.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Det var också märkligt tyst från dessa personer, när frågan var fri. Varför framför ni inte era åsikter på ett sånt ställe, när ni har chansen?[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]SSCO har Forum/årsmöte i Lycksele i november. Ni är hjärtligt välkommna dit för att diskutera. Om vi ska föra frågan framåt så måste man vara med på sådana tillställningar för att kunna påverka. Vi som sitter i styrelser och råd, sitter ju inte där för våran egen skull. Vi sitter ju där för att framföra våra medlemmars åsikter, men då måste vi ju veta vad medlemmarna har för åsikter.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Skoterfrågorna måste drivas enlig samma demokratiska principer som allt annat. Man kan inte låta några få som skriker högst bestämma. Det måste vara majoritetens åsikter som styr.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Slutligen kan jag säga ett jag personligen tycker att friåkning är den ultimata skoteråkningen. Under en period bodde jag i Bruksvallarna. Det var före ledbolagets tillkomst. Att styra fram över fjällvidderna som man har lust, är ju självklart det absolut häftigaste. För att inte tala om att, slingra sig fram i skogsmiljö på skarföre, och kunna ta sig fram i sakta mak, varsomhelst.[/FONT]

Janne Sund,
ordförande Östersunds Snöskoterklubb
Sekretär SSCO
Ledamot. Nat. Snöskoterrådet
 

Tomas- TOBE1

Prospect sledder
27 okt 2008
3
0
0
Hammerdal
Jag är mycket glad att se att Jan Sund finns här på forumet. Det visar ändå på ett visst intresse för de skoteråkare som han i sin artikel och i sitt ovanstående svar tyvärr väljer att marginalisera.

Jan menar att han med 110% säkerhet kan belägga att de skoteråkare som uppskattar det de kallar "friåkning" är en försvinnande liten del av den totala skaran skoteråkare. Jag undrar dock stillsamt hur han väljer att kategorisera denna grupp av skoteråkare? Hur ser kriterierna ut för att marginaliseras på det viset? Är per definition alla skoteråkare som inte använder skotern som ett redskap att ta med sin familj ut på närmsta sjö, dvs touringåkare i så fall "friåkare"? Jag vågar då påstå att denna grupp är betydligt större än en, citat, "hyfsat liten del". Tills att Jan Sund återkommer med en faktaunderbyggd siffra på hur många skoteråkare som sorteras in i den grupp han inte vill värna om och hur dessa har valts ut, väljer jag att förbise vidare kommentarer om olika gruppers olika berättigande till leder och fjällvärlden.

För övrigt vänder jag mig emot termen ”friåkning”. Ägnar sig då Jan Sund och dem han säger sig representera i så fall åt ”ofriåkning” och hur kul verkar det vara?

Att vi nu lyckats locka fram Jan Sund och hans gelikar på en arena där alla och inte bara de inbjudna har insyn i hur frågorna diskuteras tycker jag är mycket lyckosamt. I slutändan kommer det att gagna oss alla. I grund och botten har jag och de flesta andra säkert samma syn på delar av det arbete bl.a SSCO bedriver.
Problemet är som i många andra sammanhang att man (precis som jag gör nu) bara ser till sina egna intressen och värnar om dem. Skillnaden i det här fallet är att jag inte är beredd att offra Jan Sunds rättighet att få ”touringåka” på naturvårdsverkets altare för att själv få fortsätta att åka i fjällen eller i skogen. För mig handlar skoteråkning om allas rättighet, även Jan’s, att få utöva sin sport. Som så många gjort före Jan tidigare i historien lyckas han helt i onödan göra denna fråga till en fråga om generationstillhörighet. Emedan jag faktiskt både förstår och respekterar Jans intresse för att använda skotern på sitt sätt tror jag faktiskt inte att han är beredd att göra detsamma för mig. Med sina handlingar och sin mer än beredvilliga iver att kompromissa bort mina och dina rättigheter visar han på detta.

Jag försvarar inte hårdnackat den totala friåkningen, jag har aldrig förespråkat någon anarki. Att däremot på eget initiativ verka för en hårdare reglering av åkningen i områden som inte berörs av problem vänder jag mig emot. Min utgångspunkt är att skoteråkningen ska regleras men inte på det sätt som gjorts i exempelvis Funäsdalen. Det är möjligen en modell som fungerar väl i turistrika områden men inget som borde införas någon annanstans. Låt istället samebyarna upplåta större områden för skoteråkning och på det viset minska trycket på det mycket små attraktiva områden som är öppna idag. Låt samebyarna reglera antalet åkare med hjälp av dagskort och få den inkomst det skulle kunna ge. Märk väl att jag inte pratar om några leder eller underhåll av desamma. Låt sådant stanna vid experimentet i Funäsdalen om de nu är nöjda med hur det fungerar.

Jag håller verkligen med Jan om att skoterfrågan måste diskuteras under demokratiska former. I min iver snubblar jag nästan över mig själv när jag vrakar och väljer bland metaforerna för uttrycket ”kasta sten i glashus”. Jag återknyter istället till frågan hur Jan Sund bestämmer vilka som utgör majoriteten? Vem har påstått att Jan representerar majoriteten när han utan att kunna belägga det avfärdar en stor grupp skoteråkare som en marginell företeelse. Redovisa gärna dina siffror så ska jag med glädje debattera demokratiska principer och var och hur en sådan debatt ska kunna skötas för att även skoteråkare utanför Era kretsar ska lockas att delta.

Vad gäller mitt deltagande på forumet i Vilhelmina stämmer det att jag inte deltog själv. Om inbjudan hade kommit hade jag mer än gärna ställt upp som representant eller sakkunnig i frågan. Nu var så inte fallet, vår representant var där för att hjälpa till i arbetet med att förebygga lavinolyckor, en fråga som tyvärr inte berördes nämnvärt i debatten där frågor om förbud som förebyggande medel prioriterades.
Om jag har möjlighet ställer jag dock gärna upp vid nästa möte.

Tomas Berntsson
TOBE Technology AB
www.tobetechnology.com
 
S

StoxResearch

Mycket bra skrivet. Jag håller med dig i det mesta. Att som "företrädare" för snöskoterfolket självmant vilja verka för ökade restriktioner ser jag som så dumt så det är knappt man tror det är sant. Säg någon annan intresseorganisation som gör sånt? Det är som ett skämt. Jag trodde faktiskt att SSCO skulle vara en bra organisation när den bildades, men ack så fel jag hade.

Jag anser att frågan om snöskoterkörning ska avgöras på lokal nivå, och ingen annanstans. Att försöka kuppa igenom regleringar på detta viset nationellt är rena skandalen. Och det värsta är att det kommer från våra egna!

På rak arm kan jag direkt nämna sisådär fem stycken skogsägare som inte har ett dugg emot frikörning på deras marker. Tvärt om, de kör själva kors och tvärs genom sina och andras skogar. Så vem är det som lider av frikörning? Det är inte jag, inte ni, och inte skogsägarna. Mycket mystiskt att vi då behöver restriktioner. Det hela är som en stor fars.

Snowmobile har tidigare skrivit väldigt bra saker i tidningen och varit väldigt aktiva för att motverka sådant här ofog, och jag hoppas att det kommer att fortsätta. Det behöver vi.
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Citat från Snowrider:
"När man dessutom hör talas om att ni debatterat om att förbjuda stötdämpare på snöskotrar så börjar jag undra om ni själva är vid sunda vätskor.
Vad blir nästa steg, sexkantiga hjul på vägfordon så att det är förenat med livsfara om man närmar sig tresiffriga hastigheter?"

Klockrent sagt!
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag som hade hoppats att skoter organisationer skulle jobba för ett öppnande av Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Att faktiskt få till stånd en led genom vår EGEN fjällvärld. Jag som med min 550 maskin släpar pulka i fjällen med fru och 2 barn i är chockad över att man inte talar om en utveckling av skoteråkandet utan inskränkningar. Känns som om det inte finns så mycket att hoppas på. Vad ska vi hitta på egentligen ?
 
4

426H

Det är ju så man häpnar. För mig är det fullkomligt självkart att en organisation som säger sig företräda oss skoteråkare måste arbeta för att minska inskränkningarna för oss och inget annat.
Jag tycker den fria åkningen i fjällen är själva essensen med skoteråkning. Oavsett om det är med grabbgänget i januari eller med familj och eventuell pulka under påsken. Redan idag är ju större delen av fjällkedjan stängd och det vore katastrof med fler inskränkningar. Det är bortom min fattningsförmåga att folk som tar ett förtroendeuppdrag i en skoterorganisation har en avvikande åsikt.
 
M

Mikael_Tarander

Tack Tomas!
Helt uppriktigt: fantastiskt skrivet och huvudet på spiken.

Av någon anledning så tycks våra organisationers största mål vara att förbjuda skoteråkning. Nu har ju Snofed hållit sig lugn ett tag sedan nya ordförande tillträdde men då tar den andra vid i jakten på att vara någon? till lags. Skrämmande. Återigen har vi en "organisation" vars främsta uppgift är att ta död på all skoteråkning genom att föda skoterhatare med vinnande argument som t.ex. "att skoteråkarna själva vill förbjuda snöskoterkörning". Fy attan, man skäms.

Håller själv på att starta en skoterklubb för att kunna påverka makthavare mm i området jag huserar i. Stora problemet, och varför det går trögt att skapa en, är att det inte finns en vettig huvudorganisation att ansluta sig till. Nu har ju SSCO tydligt visat vad dom vill göra för skoterfolket så där försvann kanske det sista alternativet - om nu inte Snofed ryckt upp sig vilket jag ännu inte sett något konkret bevis på, i vart fall inte i handling.

Skoterfolket måste ha de mest destruktiva språkrör som finns bland Sveriges alla organisationer som är tänkt att främja ett särintresse/hobby. Här gör man tvärs om, man baktalar och svartmålar sina medlemmar samt kräver förbud mot egna verksamheten. Har aldrig förstått tanken med det.

Mikael Tarander
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Återigen har vi en "organisation" vars främsta uppgift är att ta död på all skoteråkning genom att föda skoterhatare med vinnande argument som t.ex. "att skoteråkarna själva vill förbjuda snöskoterkörning". Fy attan, man skäms.
Gå in och läs vad som är skrivet innan du uttalar dig. Att "brösta upp sig" med skitsnack är ju enkelt. Ta reda på vad det handlar om i stället.
 
S

StoxResearch

Det är nästan så att jag som "konspirationsteoretiker" börjar fundera på ifall något annat egentligen ligger bakom det hela. Varför blir det så att det gång på kommer vansinnigheter som detta? Något är fel!
 
M

Mikael_Tarander

Jan Sund, jag har läst i ert organ vad ni - som skoterfolkets språkrör - vill göra för oss skoteråkare och det är skrämmande utifrån mitt perspektiv att se det. Dessutom är det ännu mer skrämmande att ni själva inte tycks inse vad ni gör, utifrån vad du nu försöker påskina.

Ser f.ö. att du i god anda fullföljer ambitionerna med att förlöjliga de som åker skoter genom att säga att de snackar skit och bröstar upp sig. Tråkigt och beklagansvärt för att komma från ledningen på en "snöskoterorganisation".

Mikael Tarander
 
M

Mikael_Tarander

Jag som hade hoppats att skoter organisationer skulle jobba för ett öppnande av Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Att faktiskt få till stånd en led genom vår EGEN fjällvärld. Jag som med min 550 maskin släpar pulka i fjällen med fru och 2 barn i är chockad över att man inte talar om en utveckling av skoteråkandet utan inskränkningar. Känns som om det inte finns så mycket att hoppas på. Vad ska vi hitta på egentligen ?

EXAKT!
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Jan Sund, jag har läst i ert organ vad ni - som skoterfolkets språkrör - vill göra för oss skoteråkare och det är skrämmande utifrån mitt perspektiv att se det. Dessutom är det ännu mer skrämmande att ni själva inte tycks inse vad ni gör, utifrån vad du nu försöker påskina.

Ser f.ö. att du i god anda fullföljer ambitionerna med att förlöjliga de som åker skoter genom att säga att de snackar skit och bröstar upp sig. Tråkigt och beklagansvärt för att komma från ledningen på en "snöskoterorganisation".

Mikael Tarander
Vad menar du med vårt organ?
Du kommer ju solklart med lögner om vad vi skrivit, samtidigt som du tvärsäkert har bestämt dig för vad vi anser. Det kallar jag skitsnack. Att man som företrädare för för tidningen inte förmår att hålla debatten på högre nivå är ju i så fall lika beklagansvärt.

Den här debatten förs på tidningen Snowriders forum, och jag kommer inte att göra vidare inlägg här i det här ämnet.
 
M

Mikael_Tarander

Om inte herr Sund inte förstått det så vill jag påpeka att jag skriver som privatperson. Hade jag företrätt Snowmobile i den här frågan hade jag skrivit under med Snowmobile.

Jag trodde i min enfald att SR var ert organ eftersom ni endast publicerat dit vad jag vet.

Förstår inte vad du menar med "lögner" osv. Allt står ju att läsa i det manifest ni skrivit och proklamerat ut i media.

Tror f.ö. inte du kan avgöra vart någon debatt kommer att föras. Visserligen kan jag förstå att du eller SSCO är rädd för att skriva här. Snowmobile är ju kända för att utan prut genom åren ha belyst konstigheter som olika makthavare försökt sig på. Hyser inga tvivel på att det skulle ändra sig i det här fallet.


Vidare så är det väl bara att konstatera, vare sig ni vill eller inte, att det ni skriver upprör skoterfolket. Varför då? Är vi dum varenda en som undrar vad ni håller på med utifrån vad NI skriver? Är vi dum och skriver lögner när vi tycker det vore på sin plats att ni som organisation istället jobbar för alla skoteråkare så att vi får fortsätta åka skoter både på led och! utanför led? Är vi dum för att vi undrar varför? ni vill införa förbud i olika former för ert eget folk??

Mikael Tarander
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Varför inte förbjuda skoterkörning helt och hållet?? Tror inte jag är den enda som skulle totalt ignorera det och köra som aldrig förr. Som att det inte är nog svårt att ha alla emot sig som inte sett snö tidigare nu ska även de likasinnade gå emot oss också. Jaja, det är tur dom har båtarna i sthlm skärgård som förstår miljön och friden för kanotisterna när de snart gallrat ut skoteråkarna lite mer.

Sen hade det varit lite intressant med en omröstning vem som är med/mot denna Janne-mannen. Inte bara här på forumet där det kommer blir 99%-1% utan i hela skotersverige.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
va fan ska man skratta eller gråta? vilka j...a stolpskott de finns!

mycket bra skrivet berntsson och Mikael Tarander.
 
S

StoxResearch

Lyssna nu Jan Sund. Läs det här om och om igen tills det sitter.

Snöskoterfolket vill inte veta av såna här vansinnigheter! Vi är inte intresserade av snöskoterförbud, märkta mattor, begränsad kamhöjd och vilka andra galenskaper det än går att hitta på. Det är nog galet redan att vi har en 70 km/h gräns, vilken inte ens Polisen bryr sig om att kontrollera. Börja företräda oss skoterälskare på det sätt vi vill bli företrädda, dvs vi färre restriktioner, inte fler!

Tack Mikael Tarander för all möda du och Snowmobile lägger ner på att bekämpa våra egna organisationer! Hör hur vansinnigt det låter, men det är ett faktum.