Handskydd - Nytro MTX

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Fick precis mina nya handskydd av märket Ufo i helgen och skulle montera dessa och optimist som man är tänkte jag ju att inte skulle det ta så lång tid, men passformen var inte alls så bra som jag hade tänkt mig.

Med orginalfästena till Ufo så får jag bara ca 1/3 gas, sen tar tumgasen emot aluminiumfästet så jag byggde mitt eget fäste (mot tumgasen) av en "fästbygel" från en ringklocka som suttit på en vanlig trampcykel så nu går det nästan gasa fullt men det tar likafullt emot litegrann vilket gör att gasen då fastnar vid fullgas, och det känns inte så säkert :)

Funderar nu på att ev. slipa ner lite på Ufo aluminiumfästet men känns som att jag då ytterligare försvagar en redan svag konstruktion (inge hårdjärn i en ringklocka inte).

Vad använder ni andra som har en Nytro MTX för handskydd?
Har kollat in Powermadd och de verkar onekligen fina, har en mycket smalare fästbygel vid styret än vad Ufo har (så vitt jag kan se på deras hemsida) men då blev priset det dubbla, gav 400kr för mina Ufo.

Se förklarande bilder på: http://www.pixbox.se/alb_show_id957763_page0.html
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Den ska ju sitta på utsidan själva klossen inte så där, alltså till vänster om stopp knappen och inte till höger som du har satt den. Inte konstigt att det inte fungerar
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Som det är nu går handskyddet och ändan på styret i linje (täcker hela handen), flyttar jag fästet till handskyddet till vänster om "gasklumpen" så sticker styret ut 8cm vilket gör att inte hela handen täcks.

Ufos är inte konstruerade likadant som Powermadds är, jag kan inte justera skyddet i sidled, finns bara en fästpunkt för dessa.

Och av de skotrar jag har sett så har ingen haft styret stickandes ut på sidan av skyddet, men jag kan ha fel?
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Är bra nog säker på att dom inte ska sitta sådär iaf :rolleyes:
du kan ju bygga egna fästen som är mer vinklad utåt om du inte hittar annan lösning..;)
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Slutade med att jag gick och köpte mig ett par Powermadd handskydd istället. Helt annorlunda lösning på fästbyglarna jämtemot Ufo, bara skruva dit så blev allt bra direkt.

Bra mycket dyrare, men ingen vits att köpa billigt om det ändå inte fungerar enligt mig :)

Och dessa är gjorde för att sitta mellan handtaget och gas-/bromsklumpen.