Rasslande variator och övervarv

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hej min variator låter som om det skulle vara en marackas i den. Den rasslar och låter illa som fan. plus att skotern varvar ca 9000rpm vid fullgas. tänkte låna en avdragare från en åf imorn och plocka av primären och låna en från en storm och se om den varvar riktigt då. Men va kan det vara om den låter så illa och varvar så mycket? Vikter slut? Bussningar slut? Eller hela variator slut? Eller har inte varvtalet med primären att göra? Tänkte låna hans sekundär också och prova om den nu passar men jag tror dom ska vara likadana. :hmmmm:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ja det är ju båda P85or så det ska ju passa men det är ju annan bestyckning på stormen så den kommer ju inte att gå bra
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Snow har rätt antagligen så är den helt slut, repa bussningar, rullar, knappar och och kolla vikterna och fjädern så att du har rätt tillslagstryck.
Kolla glidknappar och helix i sekundären. Lämmna in det är rätt så drygt jobb + att du ska ha massa spec verktyg till primären, hmm du har ca:1000rpm för mycket om den nu inte skulle vara uber trimmad på nåt vis skämt åsido den är nog helt fel bestyckad:hello:
Lycka till..

Mvh/
Bola..........
 
Last edited:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hej har testat lite idag. va loss med primären tog av locket till fjädern och kolla så att variatorn löpte fint och det gjorde den. orginalvikter och fjäder satt det i. smorde upp den och satt tillbaka den och prova utan förbättring. provade att byta sekundären med en kompis utan resultat. ritade ett streck med en tuchpenna från centrum och ut på skivan på primären och ut och prova igen. det va lite över 4cm tuch kvar från kanten och innåt = att den växlar inte fullt ut. pratade med åf och dom hade ingen idé. så jag ringde upp en gammal släckting som har hållt på med skotrar hela sitt liv och råd fråga han och han trodde att det kunde vara bussningen i variatorn som gått sönder och hamna på sniskan när motorn va igång och gjorde att variatorn låste sig och inte kan växla fullt ut. så va tror ni? ska av med variatron igen och dela den och se om bussningen är trsig eller vädigt sliten.
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Kolla även glidklackarna i sekundären och att alla lager från sekundär axeln in till kedje huset och ner till drivaxel är schyssta.

Om du inte vill demontera kedjehuset, så palla upp skoter back och dra runt axeln(där sek variatorn sitter) för att. Det ska rulla lätt och inte va nå kuggningar. Om nåt lager ha blivit dåligt så kan de bli väldigt kärvt, det påverkar i sin tur variatorer negativt.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
allt det där som du sa funkar faktiskt fint. iofs inte kollat glidklackarna i sek men jag lånade juh en annan och det va lika med den.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
allt det där som du sa funkar faktiskt fint. iofs inte kollat glidklackarna i sek men jag lånade juh en annan och det va lika med den.
I dom gamla glidknapps sekundären när knapparna börjar bli slitna så går det fort har du otur så är det metall mot metall och då kärvar det och kanske dax att byta helix men kan gå att putsa till med lite tur.

Kostar kanske 30:- att byta, är dom helt nere så borra ett litet hål skruva i en liten träskruv ta i med en polygrip eller liknande och dra ur det som är kvar, funkar alltid (skruva i så att du har en bit av skruven att dra i)
Kom ihåg att sätta ihop den lika (ballanseringen).

Vilket tillslagsvarv har du?

/
Bola.......
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
ja jag ska väl prova att riva. Men nån som har nån bruksanvisning hur man sätter ihop en sek.. Hört med en polare att det är lite svårt. en fjäder kan sitta i flera olika hål? Vilket hål ska man sätta fjädern i då? Finns det nå step by step på internet man kan följa? mitt tillslagsvarv är på 4-4500rpm.. Vilket ska vara normalt tycker jag?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
fan jag blir så less :( får inge ordning på skiten. och nu skrammlar den mer och varvar 9500rpm. nu lämnar jag in skiten imorn. :( blir säkert jätte dyrt.