Oljor!

F

Förvirrad?

Är fundersam när det gäller alla dessa oljor...
Vilken ska man ta? Vilken är "bäst" (mest prisvärd)? osv.

 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Körde själv på Castrol TTS i Vipern,men bara fram till senaste servicen.
Avgasportarna satt tvärstumt fast i gammal fastbränd oljegegga.(självrengörande avgasportar,verkar alltså inte funka)
Servicekillen (en bra bekant)sa att det var mycket vanligt & rekommenderade Shell Advance som Yamaha åfs.säljer.
Han själv sålde INTE den kan tilläggas.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
Här rekomenderas Amsoils syntet olja, har ej provat själv..
http://www.skoterleden.net/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=55&forum=DCForumID9
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
Fungerade inge bra det där

Postat av Boss:
Kopierar en bit av svaret han fick:
"We use Amsoil synthetic. $18/gal vs $28 for Polaris and on the average we clean our valves at 1000miles and not sticking at that mileage."

Handlar om Polaris VES, med Amsoil behöver man inte rengöra lika ofta som Polaris egna VES olja.
 

T5

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Piteå Sverige
Det var ett utförligt test av 2-takt´s oljor för några år sen i nån av skotertidningarna
och där var väl AMS-oil bland dom sämsta, (beläggning på kolvringar,cylinder,topp...)
dom kan ha blivit bättre men jag har inte sett några bevis på det!
Själv har jag kört på PREEM Artic-oljan men dom har bytt namn på den nu, tror det var till Motex 2T-SX.
Den var ivarjefall bland dom 3 bästa i testet och till en rimlig kostnad. 50-60:-/L vid köp av en kartong.
Vad jag märkte själv var att kläderna inte luktade 2-takt efter att jag hade kört 160 mil, det borde väl borga för bra förbränning?
 

henke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
32
0
0
Statoil har två produkter!

2-Tway Snowmobile, är en delsyntet som är omprövad i tester. Bra olja till rätt pris.

RacingWay 2T, är en helsyntet som är en ännu grymmare olja och dyrare men det kostar att ligga på topp!

Har själv testat en del oljor och RacingWay 2T är en av bättre oljor jag kört med.

Dessa oljor kostar en slant på mackarna men leta rätt på en återförsäljare så hittar du dessa till halva priset!

Om ni bor i Jämtland och närheten av Östersund så finns det en återförsäljare i Östersund! Sandberg Transport AB
 
D

Daniel

Jag kör med Rotax org. olja till min ski-doo -03
kostar ca 20kr/L "säljes i 4L paket"

Funkar fin fint "300mil nu"

på gamla skotrar typ Everest så skär motorn med denna olja =o ... Men den skotern va ju gammal också =)
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
>"We use Amsoil synthetic.
>$18/gal vs $28 for Polaris
>and on the average we clean
>our valves at 1000miles and
>not sticking at that
>mileage."
>
>Handlar om Polaris VES, med
>Amsoil behöver man inte
>rengöra lika ofta som
>Polaris egna VES olja.

Kör Polaris och har hittills kört på Polaris VES-olja som totalt "kleggar" igen avgasventilerna på kort tid.

Tänker byta till annat oljemärke i år. Har läst om många nöjda Amsoil-användare på USA-forum och är därför intresserad av deras oljor.

Amsoil har 3 olika tvåtaktoljor, Injector, nya Interceptor och racingoljan Series 2000.

I Sverige finns Injector att köpa via den svenska generalagenten Normax, men inte den "högintressanta" nya Interceptor, eftersom förfrågan varit för liten.

Så omkanske fler hör av sig till Normax eller dess säljare kanske vi i Sverige också får ta del av Amsoils hela oljesortiment.

http://www.amsoil.com/products/ait.htm

http://www.normax.net/Normax__SE_/normax__se_.html