trasig hastighetsmätare på re 600

oberg

Aktiv medlem
16 nov 2007
65
0
6
Min hastighetsmätare funkar inte på min re600. mil räknarn står också still men timräknarn fungerar men den går väl på boxen. någon som vet vad som behöver göras?

Tack för svar!
 

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
Min hastighetsmätare funkar inte på min re600. mil räknarn står också still men timräknarn fungerar men den går väl på boxen. någon som vet vad som behöver göras?

Tack för svar!
kolla om vajern är av!
 

ploppen

Aktiv medlem
10 okt 2006
76
0
6
Gällivare
Jag tror inte de är vajer på den, utan den är elektrisk... Har du haft nått rem haveri, jag menar att remmen har gått, av i såfall kan den ha slagit sönder givaren till hastighetsmätaren.
 

oberg

Aktiv medlem
16 nov 2007
65
0
6
förra ägaren har bytt drivaxel till 440ins så kan de ha blivit nå när dom böt den.givaren sitter väl under variatorn kanske att dom inte satt tillbaka den iordning. eller att de är nån magnet bakom mätaren?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Ta lös givaren under sekunderen, kolla så att magneten som sitter i drivaxeln inte snurrar, gör den det så funkar ej mätaren.
 

oberg

Aktiv medlem
16 nov 2007
65
0
6
tog lös givaren och det satt ingen magnet i axeln. så jag förmodar att den inte är ditsatt.visst ska den sitta direkt bakom givaren i axeln å inte längre in, stack in fingret men det var då inget 2-3 cm in bara fett
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Bakom den delen som sitter i chassiet så ska det sitta en rund svart magnet typ 2-3 cm stor och tappen som sticker ut från den sitter i drivaxeln, sedan sitter det en skruv i mitten, den runda delen får ej rotera utan ska göra det tillsammans med axeln, annars står den still och då ger den inget utslag.
kolla här så ser du hur det ser ut.
http://epc.brp.com klicka dig fram till din maskin.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kolla även kablarna på kontaktstycket till hastighetsmätaren, nere mellan luftburken och tanken. På min hade kablarna nötts av där, ligger mot en kant på chassiet.