Skidres Nytro MTX hur göra/justera

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Vill kunna få upp skidorna lite mer på min Nytro MTX vid gaspådrag.
Förväntar mig inte att den skall kunna köra på rullen när det är en standardmaskin men tycker att skidorna bör kunna lyfta en del för att ta sig över gupp, bäckar, ja... sånt som helt sonika är ivägen.

Har nu balataremmen justerad på andra hålet (uppifrån räknat), har inte testat att sätta på det översta hålet men har svårt att tro att det lilla skall göra någon större skillnad, eller har jag fel?

Skulle precis ikväll till att justera reglerstängerna (quickrods?) men blev lite osäker på vad manualen menar med man inte får ställa in "reglerstängerna till värden utöver de maxvärden som finns angivna på dem med röd färg", betyder det att den röda färgen FÅR eller INTE får synas nedanför den nedre justermuttern?

Något annat man kan göra för att få skidres?

Tilläggas bör att jag har en matchvikt på bara strax över 70kg.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Varför i helskotta vill ni ha upp skidorna???

Om Gud ville att skidorna skulle ha varit i luften hade han monterat dom PÅ huven.
 
4

426H

Varför i helskotta vill ni ha upp skidorna???
Tex i fall man upptäcker ett krondike 2 sekunder för sent. ;)

Tyvärr vet jag inte hur man justerar nytroboggin men att släppa ett hål till på remmen är väl vart att prova? Finns det några klackar?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Klokt inlägg steffemelloydn.

Testa släppa på balatan det som går.
Inte påläst alls om den boggin, men det ska inte vara några problem att få den att lyfta skidorna lättare.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
vad har du för matta? dit med en 44:a och dreva ner två då *****r har du svårt att få ner skidorna:)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vill kunna få upp skidorna lite mer på min Nytro MTX vid gaspådrag.
Förväntar mig inte att den skall kunna köra på rullen när det är en standardmaskin men tycker att skidorna bör kunna lyfta en del för att ta sig över gupp, bäckar, ja... sånt som helt sonika är ivägen.

Har nu balataremmen justerad på andra hålet (uppifrån räknat), har inte testat att sätta på det översta hålet men har svårt att tro att det lilla skall göra någon större skillnad, eller har jag fel?

Skulle precis ikväll till att justera reglerstängerna (quickrods?) men blev lite osäker på vad manualen menar med man inte får ställa in "reglerstängerna till värden utöver de maxvärden som finns angivna på dem med röd färg", betyder det att den röda färgen FÅR eller INTE får synas nedanför den nedre justermuttern?

Något annat man kan göra för att få skidres?

Tilläggas bör att jag har en matchvikt på bara strax över 70kg.
Strax över 70kg ? Tunnis ;-)

När du justerar stagen och färgen kommer fram så har du justerat för mkt.
reglerstängerna till värden utöver de maxvärden som finns angivna på dem med röd färg

Rött är alltså max. Mer än det och skiten går sönder eller något annat otrevligt inträffar.

Balata remmen ska du inte pilla på i onödan
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
miketheman: Kör med vanliga standardmattan, Maverick med 51mm kammar.

426H: Vad menar du med klackar? Har läst i andra inlägg om dessa klackar men har aldrig fått någon pejl på vad dessa är, och därmed ännu mindre pejl på vad dom gör?

berrob: Ok, men om det är max när rött kommer fram så blev det inte många milimetrar som man kunde justera, kan det verkligen vara allt?

Som sagt, hade matchvikten varit högre så hade säkert skidorna hamnat högre upp också tror jag, så jag får försöka ordna det på andra sätt :p
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Vilket läge på muttrarn på reglerstängerna ska man ha för att få bästa viktförflyttning i boggien? Ska dom vara så högt upp som möjligt (bottnar fortare), eller längst ner?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kikade i din manual, allt står där: The weight tranfer can.... 1) Loosen the locknut....
2) Turn the control rod adjusting nut in direction (a) to increase weight transfer or direction (b) to decrease weight transfer.

På bilden i din manual så ser du åt vilket håll du skall skruva dom. Jag uppfattar det som att muttern då kommer att röra sig nedåt (alternativ (a) )... Så mao dom skall ned.

Klackarna upptill vid fjädrarna ändrar ju spänningen på fjädern.
08ans MTX verkar har riktigt bra dämpare med både justerbar dämpning och retur..
Grymt nice.
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Misstänkte att muttrarna skulle ner, men var osäker på om det var att jag skulle öka eller minska viktöverföringen.

Så om jag fattat det hela rätt (är inte så insatt i hur just en boggie arbetar) så skall jag för att få mesta skidres (med tanke på min vikt) ha fjädringen så mjuk som möjligt? Både själva bakre Öhlinsdämparen samt fjäderbelastningsjusteraren (den med tre olika lägen, "triangeln" som spänner de två boggiefjädrarna), eller helt tvärt om?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lämna dämparna som dom var. Börja med stagen. Boggien där är väl kopplad när du har dom där stagen, innebär att kopplingen sker senare då också vilket i sin tur ger mjukare fjädring.

Generellt sett kör dom flesta omkring med för hård fjädring. Jag skulle juster en sak i taget så man vet vad som ger vad :)
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Ingen dum idé att testa en sak åt gången så man ser vad som händer, blir stagen först, kan dock inte göra det nu när skotern min är på väg upp till fjälls, men ska dit sen jag också efter jul.

Kan ju vara helt ute och plumsa omkring i djupsnön nu... men jag har fått för mig att skidres inträffar när boggien bottnar, dvs med tanke på min egen vikt så ju mjukare fjädring jag har desto enklare har jag att få upp skidorna i luften?

Skulle behövt hitta någon "guide" på vad skillnaden mellan en kopplad och okopplad boggie egentligen är märker jag, någon som vet?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
I en kopplad boggie hjälps bägge dämparna åt att ta upp kraften när fjädringen har tryckts ihop en viss mängd. Det är precis det man justerar på viktöverförnings stagen iaf på en SXviper.

I en boggie utan koppling jobbar dämparna var för sig.

Ex Sxviper: Din främre dämpare pressas ihop av ett gupp, när fjäderingen har pressats ihop x cm så kopplas den bakre dämpare in också för att hejda denna rörelse. Och vise versa gäller för den bakre dämpare.

Lynx: Din främre dämpare kan bottna utan att den bakre blir inkopplad. och lika åt andra hållet.

Grova dra nu men :)
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Det var nånting sånt jag hade förstått det hela också med kopplad och ej kopplad boggie.

Men när man kollar på nätet så de eftermarknadsboggies som säljs där till djupsnömaskiner verkar de överlag vara icke kopplade men från fabrik (läs Yamaha) så säljs den kopplad, förstår inte riktigt hur detta hänger ihop?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det du kommer förlora på istället om du ändrar geometrin för att få mer skidres är att du istället kommer få sämre styrförmåga.
Åtminstonde jag föredrar att kunna styra genom kurvorna varje gång man kör och kanske smälla på lite i krondikena 2 gånger om år, istället för att hamna i skogen i varje böj