Pro XR 800 -04 Boggie

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Som alla vet sjunker baken ihop på dessa modeller är ett glapp i fjädringne på några cm ! nån som vet hur man minskar detta glapp eller tar bort det helt ? vill ha en högre skoter ! Dämparna är nyrenoverade ! Har gjort modifieringen fram i boggin så den är sänkt till ett nytt borrat hål !
 
R

Robin

Du minskar detta genom att göra boggi-modden.
Vill du ha bort det helt så får du spänna boggifjädrarna, men då får du samtidigt vara berädd på att skotern kommer att returkicka mera och hårdare också.
Detta glapp är väl där just för att man inte ska få sådana saftiga returkickar när man matar på efter gropiga leder osv.

Jag har själv mina boggifjädrar på det lösaste läget och trivs bra med det, kickar mindre och öhlinaren sköter dämpningen så man inte slår igenom.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag hade också lite glapp innan man då flyttade jag ner ett snepp fram som du har gjort. Jag flyttade även baltaremmen ett snepp ner. Och efter det så har det fixa sig, jag har ju också shimsat om mina dämpare.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Balataremmen verkar vara stäckt :S hur ska jag kunna sträcka den mer när den redan är hårt spännd när skotern står på backen ? Såg ej vilket hål den va satt i....
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
men spänner du balataremmen kommer skotern sagga ännu mer..
släpp den så kommer boggin ner mer i fram och därmed blir det mindra sagg.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
men spänner du balataremmen kommer skotern sagga ännu mer..
släpp den så kommer boggin ner mer i fram och därmed blir det mindra sagg.
aha äre så det blir ! men hur ska jag kunna göra så den blir mindre spänd så jag kan ta loss den ? ngt tips ? känns som om jag tar lös den nu kommer det sprätta till !
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
aha äre så det blir ! men hur ska jag kunna göra så den blir mindre spänd så jag kan ta loss den ? ngt tips ? känns som om jag tar lös den nu kommer det sprätta till !

TÄNK!!! Om du slackar ballataremmen så får du längre center(mer tryck på)=lättare skidres, sämre styrning i kurvor o.s.v(beroende på körställning/tyngdpunkt). Om du däremot sträcker den, såfår du bättre snöstart, längre "hjulbas", mer skidtryck ......allt beroende på vilken körstil just DU har....
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har fortfarande samma problem.... Hade lös boggien idag å kikade igen men hittar inga "fel" förstår inte var felet sitter. Någon som fixat bort "sagget" som kan ta bilder på hela boggien får jag jämföra skillnader ? Hålet därfram i boggien är som sagt borrat !
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Dödläget i början av slaget i en polarisboggi kommer inte av nåt mekaniskt fel utan det är ett resultat av konstruktionen som sådan. Ta en polare till hjälp och gör följande experiment:

Placera polaren vid bakre lyftbågen, intag själv observationspost vid sidan av skotern i lämplig höjd för att se boggin. Instruera, (med myndig röst), polaren att lyfta skoterns bakända tills fjädringen går i topp och sen släppa ner den igen ca 10-15cm, och sen lyft och sänk igen osv.

Medans polaren "tränar" tar du och tittar lite på saxen i bakre svingen, vad som händer i början av slaget i en polarisboggi är att saxen vickar bakåt rätt mycket, resultatet av detta är att fjädringen sjunker ihop utan att fjädrar och dämpare rörs särskillt mycket, (du kan ju även kolla detta på dämparen medans polaren "juckar" skotern upp och ner). Att man har denna "tomgång" på dämpare och fjädrar gör dödläget i boggin. När sen saxen når kopplingsklossen så den stannar av så börjar dämpare och fjädrar tryckas ihop mera och fjädringen blir hårdare.

Lösning: Där saxen är skruvad i skenorna, (lång bult ända från sida til sida), kan flyttas. ProX-boggin har tre hål borrade från fabrik i skenorna och jag tror att saxen sitter i det mittersta från fabrik. Haka av bakfjärdrarna och avlasta bakfjädringen, flytta sen saxen till det BAKERSTA hålet i skenorna, (se till att få med brickorna på insidan skenorna, lätta att missa!!!).

Denna åtgärd tar inte bort dödgången helt men det blir bättre och fjädringen kommer bli lite styvare ocskå. Åtgärden kommer också få följden att boggin beter sig mer okopplad, ställ/flytta om kopplingsklossarna så du blir nöjd.

Övrigt: Jag anser inte att man behöver borra nya hål i chassiet på en ProX, boggin har nästan hur mycket justeringmöjligheter som helst men man måste prova lite och lära sej begripa vad som gör vad.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Dödläget i början av slaget i en polarisboggi kommer inte av nåt mekaniskt fel utan det är ett resultat av konstruktionen som sådan. Ta en polare till hjälp och gör följande experiment:

Placera polaren vid bakre lyftbågen, intag själv observationspost vid sidan av skotern i lämplig höjd för att se boggin. Instruera, (med myndig röst), polaren att lyfta skoterns bakända tills fjädringen går i topp och sen släppa ner den igen ca 10-15cm, och sen lyft och sänk igen osv.

Medans polaren "tränar" tar du och tittar lite på saxen i bakre svingen, vad som händer i början av slaget i en polarisboggi är att saxen vickar bakåt rätt mycket, resultatet av detta är att fjädringen sjunker ihop utan att fjädrar och dämpare rörs särskillt mycket, (du kan ju även kolla detta på dämparen medans polaren "juckar" skotern upp och ner). Att man har denna "tomgång" på dämpare och fjädrar gör dödläget i boggin. När sen saxen når kopplingsklossen så den stannar av så börjar dämpare och fjädrar tryckas ihop mera och fjädringen blir hårdare.

Lösning: Där saxen är skruvad i skenorna, (lång bult ända från sida til sida), kan flyttas. ProX-boggin har tre hål borrade från fabrik i skenorna och jag tror att saxen sitter i det mittersta från fabrik. Haka av bakfjärdrarna och avlasta bakfjädringen, flytta sen saxen till det BAKERSTA hålet i skenorna, (se till att få med brickorna på insidan skenorna, lätta att missa!!!).

Denna åtgärd tar inte bort dödgången helt men det blir bättre och fjädringen kommer bli lite styvare ocskå. Åtgärden kommer också få följden att boggin beter sig mer okopplad, ställ/flytta om kopplingsklossarna så du blir nöjd.

Övrigt: Jag anser inte att man behöver borra nya hål i chassiet på en ProX, boggin har nästan hur mycket justeringmöjligheter som helst men man måste prova lite och lära sej begripa vad som gör vad.
Har kikat på boggin idag lite å lägger man en träkloss mellan längst fram på boggien och mitten försvinner dödläget helt hur ställer jag in den för att slippa dödläget då ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har kikat på boggin idag lite å lägger man en träkloss mellan längst fram på boggien och mitten försvinner dödläget helt hur ställer jag in den för att slippa dödläget då ?
Fattar inte riktigt vad du menar??

Dödläget beror på att främdre och bakre delarna av boggin inte sitter monterat på samma höjd, klantigt förklarat men.... Man ser det när man lyft upp skotern bak och sätter ner den igen så tar vandhjulen ner först och då har framdelen ca 5cm+ kvar till marken, detta Tillsammans med det jag förklarade i förra inlägget gör dödläget, dvs att boggin fjädrar in bak men det enda som händer är att saxen viks bakåt till stopparna, bakfjädrar och stötdämpare påverkas nästan inte alls förrän saxen når stopparna. Flyttar man bak saxen blir detta bättre, fjädrar och dämpare påverkas mera i början av slaget än med saxen monterad i något av de främdre hålen.

ProXR 800an har väldigt mjuka fjädrar bak, rekommenderar definitivt byte till grövre om man börjar närma sej 100kg sträcket, kanske ännnu tidigare om man kör hårt.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag ska prova att montera ner min boggie till det nedra hålet igen (baktill) och samtidigt flytta bak saxen och sedan justera in klossarna lite.
Återkommer framöver hur det påverkar min boggie.