Aktiv karibo

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
Funderar på att köpa en karibo.
vilken årsmodell är bäst ?
racklar dom mycket ?
vad finns det för nackdelar med dom ?
ska ha skotern som lappmoppe och måste kunna lita på att den starta och fungerar och den ska funka att köra lite längre sträcker utan att pajja.



Fridens
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Har en karibo och det enda som krånglat är att kedjehuset rasa, men de va hemma gjort.

Annars tycker jag den gick fint. har inte bytt stift på minst ett år.
Jag har en -90 men vet inte hur dem andra års modellerna är.
Den går riktigt bra i lössnö och drar inte mycket soppa.
Om ja måste välja nackdel så är det effekten isåfall.


och den va ju bästa lössnö maskinen på 1990 talet
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
kan man lita på dom lite längre sträckor ? är dom lättstartade ?
HUr går dom i flödvatten och slask ?
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
om den får kylning så går den
en till nackdel är att den är luftkyld
har inte provat köra den i slask, men vatten går den inte på särskilt bra. kanske en liten bit
min är ganska lättstartad och på min brukar startsnöret inte ta ibland. då tar jag ett rep och virar runt variatorn och då startar den på första draget
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
okej.. går dom ofta varm eller ? luft kyld, är det fläkt eller bara fartvindskyld ? är det lätt och billigt att hitta delar till dom ?
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
Kariboarna värkar då vara svår att få tag på i alla fall i norrbotten. ser aldrig nån på blocket i närheten. nån som kanske vill sälja mig ett exemplar ? :)
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
det är ingen fläkt bara fartvind. min har aldrig gått varm och jag brukar köra ganska långt
ja dem är svåra att få tag på, köpte min av en kompis. delar är också svårt att få tag på.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
du är ite sugen på att sälja den ? :p hehe blir väll att lägg ut en köpes annons eller nå och hoppas på att nån vill sälja :)
BTW tack för svaren.

Fridens
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Är nu inne på min andra Karibo. Första jag hade var en -90:a med back. De problem jag hade med den var att Kopplingen som sitter på Sekundäraxeln brukade gå av om den var tvär belastad tex om man lättade och landade med mattspinn. Var bara att sätta dit en nu bult. Annars inge större problem med den. Gick fint och perfekt ute i de spårlösa snön. Sålde den så jag skulle slippa backen.

Den jag har nu är en -86:a utan back. Mattan är bytt till en 396cm och något bredare då orginalmattan bestämde sig att ta närkontakt med boggieskenan. Nu har jag problem med gnista så jag håller på ta reda vart felet ligger. Annars en kanonskoter det också.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
funderade på en idee :) en rotax 503 borde sitta fint i en karibo :) borde ju inte vara allt för svårt att trycka dit. Borde bli en rätt fin skoter men tanke på hur lätt den är och en 503 med dubbla gasare på cirka 60-70 hästar borde få den att spinna på lite. bra / dålig idee ?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Det kan bli trångt. De är inte mycket plats under huven. Jag skulle själv rekommendera en 377 under huven. Det räcker gått och väl för denna maskin. Har själv funderat att montera men få se hur det bli framöver här. Men som med allt anne så gåre bara man vill!
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
jag har också funderat på att slänga i en större motor. men det får nog bli sen någon gång när man har lite mer pengar. tror det blir ganska trångt med tanke på att det är en enpetare och ja tror den blir lite framtung med en 503. tror också att man får förstärka lite. men det skulle varit riktigt fränt!
 

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
Jag har en liten fråga ang Karibo... Ere meningen att den ska varva så förvildat? Min toppar 53 efter GPS. men redan vid lägre farter varvar den galet mycke, skulle vilja dreva den eller nåt. Nån som sitter inne med bra tips...?
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
hur är den i hållbarhet om man tex ligger i 60 efter en jävlit gropig led eller liknande ? går boggien av lätt ? håller chassit ?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Nu är den inte byggt för detta. Ser den mer som en Modern lössnömaskin. Endast brukas i puder.

Själv har jag gjort några fina skutt och pressat den efter gropig led. Inget som har direkt vika. Självklart flyger väl en fjäder då och då men så är det med äldre grejer.Dock vid infästningen på chassit där boggin sitter har vikit för mig. Men inga problem för släggan om man så säger.

Helt klart en slit stark skoter som behöver lite omsorg imellan åt. 60 km/h, då behövs det en LÅNG raksträcka :D
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
men om man ska förstärka karibon i förebyggande syfte, var är det då man ska börja ? boggie skenorna ? tunneln ? var brukar den gå av ?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har aldrigt kört så att något har rent gått av. (Förutom boggiefjädrar)
Boggien klarar sig bra. Stabil konstruktion utan under dimensionerat matrial.
Chassiet kan fotstegen beövas förstärkas så de inte viker sig neråt . Dock ett litet problem.

Men vid de övre styr infästet, ovanför hastigmätare bruka det uppstå sprickor. Sedan stödplåten för Sekundär variatoraxeln kan infästingen spricka. Kan vara värt att hålla koll på.

Annars har jag inte haft stora problem med min Vilda Renar. :)
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Var och köpte en igår (med back!!) Har redan gett den smeknamnet "crazy horse" så till helgen blir det till att trampa loss så får vi se hur det känns. En Karibo med back... vilken sång! Detta är en dream come true! :rock: