Aktiv karibo

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Var och köpte en igår (med back!!) Har redan gett den smeknamnet "crazy horse" så till helgen blir det till att trampa loss så får vi se hur det känns. En Karibo med back... vilken sång! Detta är en dream come true! :rock:

Härligt!

Lägg gärna upp en bild så man få se monstret.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Efter breddning, vallamontering, allmän lättning, rep av transmissonskåpa, rundsmörjning, eldragning och mycket justering stod demonen klar på söndagens morgon redo att ta sig an de 60 cm puder som fallit under veckoslutet. Det är bara att konstatera, sådana här snöskotrar tillverkas inte längre (fri tolkning) ;)





Crazy Horse och Ockerbo
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Kanoners!

Men varför breddat den? Det är ju själva tjusningen med Karibon, bara man lägger tungan åt nåt håll så tippar den.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Ingen egentlig anledning. Bara min smak, vill bryta lite i styret :) En teoretisk anledning är att plastskidorna tummar på mattans snö med orginalspårvidd.

Har nån rustat till styret så man slipper "hänget" på ett lindrigt sätt? Tänkte fixa lite med det i veckan, några tips?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
"Hänget" är väl enklast att fixa om du värmer med gasen och bryter upp det med ett järnrör.

Har haft i tanke att sätta dit en styrhöjare. Ganska enklet fixat bara man kommer sig för.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jo det blir väl nåt sånt. Känns lite omständigt bara... hade en Alaska för några år sedan som jag gjorde en styrhöjare till av teflon men den skickades med skotern. Får se hur det blir den här gången, kul att testa lite habroviklar :)
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har en splitter ny huv med dekaler till min Karibo, vågar inte sätta dit den :D.

Är det nån som har en ide vad felet kan vara då gnistan är riktigt ojämn i styrka? Har bytt tändspolen. Vilken uppgift har dämpningsboxen? Några andra idér?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
...knepigt. Ta isär första kontaktstycket uppåt från motorns kabelhärva så får du se om det är nåt som stör motorn externt. Annars kanske tändkabeln? Borde inte kunna va så mycket...?
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
vad är det som skilljer alla olika karibo årsgångar åt ? eller är det bara färgen ? tänkte för jag tycker 88 och 87 (svarta) ser lite lägre ut än dom andra.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Nu är hors'n gentil! Jag brickade upp hänget på styret extremt tattaraktigt men körställningen knäande blev riktigt bra faktiskt. Fixade lite med breaken också och så blev det en choke-justering. Hahaha vilken chefsmaskin! Nu ska vi ut i vintern!


Inte mitt stoltaste ingrepp ;)
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
har köpt min en Aktiv Karibo 88 nu :) gjorde nå liknade som fredriksson med styret fast jag klämmde fast ett rör mellan plattorna så man kan vinkla fram styrt och det funkar fint. det sitter också en trä ram runt dynan så facket blir större.

En bild på monstret.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
min karibo har sjukt låga tillslagsvarv så man knappt kan ha nån tomgång, så tomgånen är så låg att den dör snabbt, sjlvklart man jag ju ställa upp den men då går ju maskin av sig själv. äre så på alla eller är det nå galet med min ?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Din primärvariator mår inte så bra då. Ta isär och gör rent och ev smörja. Min Polaris är lika den med men remmen börjar bli så slut nu att den går på tomgång igen.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Min är inte riktigt konsekvent, ibland tjuvdrar den - ibland inte. När jag sökte en karibo för några år sedan kom jag i kontakt med en oldtimer från Dorotea som berättade att frontbågen var krökt på sin. Varför? "N' kund tjuvdra nalta" Han hade pulsat efter skotran flera hundra meter över en åker ner på nån å där den vallat sig fram till ett isbrott, tippat ner och mött sitt öde mot ett lyft isflak. "Jag va ba någer meter bakom hela vägen. Hä gick långsammare än prommenadfart men gubben ä gammal, snön djup och hjärta dåligt". Efter den ofrivilliga jakten band han fast den i vebodsdörren när det var dags att köra in en trave ved.

Se det inte som ett fel utan en egenskap. Bästa lösningen om man nu ser det som ett problem är nog att införskaffa ankarlina, slita loss den oranga dörren på garaget, lasta på pakethållaren och ankra vid halt. Hepp hepp, problemet löst :beer: