Aktiv karibo

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Min är inte riktigt konsekvent, ibland tjuvdrar den - ibland inte. När jag sökte en karibo för några år sedan kom jag i kontakt med en oldtimer från Dorotea som berättade att frontbågen var krökt på sin. Varför? "N' kund tjuvdra nalta" Han hade pulsat efter skotran flera hundra meter över en åker ner på nån å där den vallat sig fram till ett isbrott, tippat ner och mött sitt öde mot ett lyft isflak. "Jag va ba någer meter bakom hela vägen. Hä gick långsammare än prommenadfart men gubben ä gammal, snön djup och hjärta dåligt". Efter den ofrivilliga jakten band han fast den i vebodsdörren när det var dags att köra in en trave ved.

Se det inte som ett fel utan en egenskap. Bästa lösningen om man nu ser det som ett problem är nog att införskaffa ankarlina, slita loss den oranga dörren på garaget, lasta på pakethållaren och ankra vid halt. Hepp hepp, problemet löst :beer:
Hahaha! Fan vad jag skrattade när jag läste den där "manualen" . :laugh: :laugh: :rock:
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
min karibo har sjukt låga tillslagsvarv så man knappt kan ha nån tomgång, så tomgånen är så låg att den dör snabbt, sjlvklart man jag ju ställa upp den men då går ju maskin av sig själv. äre så på alla eller är det nå galet med min ?

Om du delar Sekundärvariatorn som finns det distansbrickor där imellan som du kan ta bort eller lägga dit fler för att ändra avstånd på skivorna. Hur högt upp ligger remmen nu på sekundären? Om den ligger högt så prova ta bort då distansbrickor och kolla hur den uppträder då.
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
Ni som har en karibo kan ni inte lägga ut fler snygga bilder gärna när ni kör också och gärna filmer? :D
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
har provat byta till en ny rem och det var jävlit mycke sämre, nu när jag ska dra i gång den så rör den sig lite frammåt och tjuvdrar som fan.

upptäckte en konstig sak här om dagen, körde i lössnö och stannade skotern sen drog jag i gång den och när jag skulle i väg så orkade den inte varva upp utan stog bara och "bööööade" :) så en polare lyfte upp den bak och då orkade den börja varva, sen var det bara att köra. Det händer helatiden nu när man stannar i ospårat och stänger av den eller låter den gå på jävlit låga varv.
Kan det ha nått att göra med variatorn ? typ att den ligger och drar och när det är så låga varv så orkar den inte drar runt mattan ?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Så där var min med, stryp bensinen på bensinslangen när det händer nästa gång den står och surar då tömmer du flotören och snart är den på g igen. Felet för mig var att den läkte i pipan kombinderat med att jag ställde för hög tomgång på justerskruven. Om du drar ner tomgången till det absolut lägsta möjliga stånket så kompenserar det iaf surandet lite. Tror egentliga skälet är att de börjar va lite glest i nålen och flöda på det viset. Men som sagt, kolla efter läckage i pipan, dra ner tomgången och ställ ev. ner nålen ett steg (det gjorde jag och jag fick säkert 1,5 hk till) :beer:
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
har knappt nån tomgång, ska kolla efter lecka i pipan, men varför skulle den bli svår startad om det läker lite ur avgasröret ? .. det där tjuvdragandet den håller på med, är det nå fel på primären eller är det så på dom flesta så det kräfs lite inställningar.

edit: glömmde skriva att karibon är jävlit svårstartad när den är varm
 
Last edited:

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Den var ruggit känslig på motståndet i pipan, den stod och bölade när den var varm i vanlig ordning varpå jag tryckte ihop glesa avgasdelar och då började den förbränna bättre. Lite flummigt men det blev betydligt bättre. Min var också svårstartad varm före, fick hålla full gas (bölande) tills den tömt förgasarn då sparka den igång och gick felfritt. Det blev emellertid bättre när jag drog ner tomgången och sänkte nålen. Jag kan också tänka mig att jag har lite läckage på veven/tjuvdrar nånstans och därför har svårt att få upp nåt sug ur motorn när den är varm.

Tipset vad gäller variatorn måste ju va att kolla på dem medans du står på tomgången. Ta bort och tomvarva lite, titta efter skumt beteende. Är den för spänd kan den ju tex. ligga och tjuvdra på axeltappen om den dessutom är lite rå yta på. Jag hade problem på en 3-9'a där variatorn kärvade, gick inte isär helt, och skotern tjuvdrog som följd. Jag tog ett våtsandpapper och putsade axeltappen när motorn gick. Inget man ska rekommendera inför skyddsombudet men det sparade några timmars demonterande/monterande. Jag tömde en 5-56 i de där områdena på Tundran när den kärvade och det spelar ingen roll att folk går an om att man inte ska smörja variatorer. Det blev klockrent.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
tackar för ett bra svar. vars var det din läckte ur avgasröret ? ska då ut och komptesta den och kolla slangar mm.
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
tänkte vikta ner min primär. går det att få tag i vikter till orginal (comet) veriatorn ? om man vill ha lite mer varv i skitet hur mycket ska man vikta ner ? några tips ?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Var ute och bröt lite i veckan och drog mig till minnes att det önskades högre varv på motorn i den här tråden. Min varvar som en snålställd Jonsered som det är! Tror du bör ställa ner nålen, som jag nämnde tidigare i tråden, då blir viktningen av variatorn ointressant. En enstånkare är helt beroende av fetgången (kika bara på stiftet nu och då)
 
Last edited:

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Äntligen har man fått igång Karibo`n. Bytte Tändplattan och det fixade biffen. Dock är det mycket svårstartad. Men startar direkt om slår en sup i cylindern. Dock så går den bara en liten stund innan man får upprepa de hela igen.

Men efter ett tag verka den fått sug genom bränslepumpen och den går uta hel...... Så det blir väl att byta bränslepump/allt renovera den.

Är det bara jag som har haft problem med Magnapullen att den rasar allt för ofta? Hände även på den jag hade tidigare. Fjärden har gått av på min nu så blir att fixa upp det också
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
har inge problem med magnampullen förutom att snöret åker tillbak dåligt, men en kommpis s har haft problem med sin magnampull..

Nån som har en idee varför mi nkaribo är svårstartad när den är varm och bööööar när man stannar i ospårat och ska i väg. har komptestat och kompet är bra, har promat ställa nålen i olika lägen och förgasarn är orginal bestyckad. Den går inte heller på mycket lågavarv (tomgång).
 

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
när vi ändå snackar karibo... kan nån kolla vad det är för spårvidd original på karibon? Ska bygga en packkälke som skall dras av monstret...
 

Wikstr0m

Ny medlem
20 jan 2007
4
0
1
Luleå
Ingen egentlig anledning. Bara min smak, vill bryta lite i styret :) En teoretisk anledning är att plastskidorna tummar på mattans snö med orginalspårvidd.

Har nån rustat till styret så man slipper "hänget" på ett lindrigt sätt? Tänkte fixa lite med det i veckan, några tips?
där ser du min förbättring på styret:) blev jäkligt mkt bättre att handskas med... Sen blev den ju jävligt häftig också ;P







En av de få gånger man faktiskt körde fast med gammeln :p
 

KariboBorgen

Medlem
26 jan 2013
20
0
1
ånge
Tjenare har en karibo själv som har en Rotax 377 a i sig som Aktiv själv byggt ihop uppe i Östersund som en Testskoter. Och det är bra med kräm i den ;) enda mod som gjorts är lite kapat på huven vänster om lyktan ungefär, och enda nackdelen är att den kuggar över vid fullt gaspådrag.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har själv haft tanken tidigare om å byta ut enstånkarn mot en 377a, just för å få lite mer kräm, i uppförsbackar osv.
Men funderar på hur man ska göra med motorplatta/motorkuddar mm.
Bygga på original-motorplattan :confused:
Sen tänkte jag på original-kuddarna..undrar om dem pallar för en 377a :blink1:
Dem är ju redan klena för original motorn..

Mvh/ Fredrik