Aktiv karibo

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Hur tycker du att Karibon går med 377:an? Kan tänka mig att den får lättare att gräva ner sig, men samtidigt har väll tanken flugit genom huvudet på att få mer kraft i maskinen....

Ber om ursäkt om det inte riktigt är topic...
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej.

Jag tycker spontant att det känns som att förstöra en Karibo.
Karibo är en snösmygare med god framkommlighet, och ingen racer eller dragare.
Med stor motor blir den egenskapen sämre (tyngre, och gräver ner sig lättare), och den är sämre än en skoter med prestanda från början. DVS en kompromiss, som troligen inte blir riktigt bra på nåt.
En förklaring på framkommligheten i tät skog, är de låga tillslagsvarven i premiären. Den smyger i gång utan att rubba snön under mattan.
Micke
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Sv: Aktiv karibo
Hej.

Jag tycker spontant att det känns som att förstöra en Karibo.
Karibo är en snösmygare med god framkommlighet, och ingen racer eller dragare.
Med stor motor blir den egenskapen sämre (tyngre, och gräver ner sig lättare), och den är sämre än en skoter med prestanda från början. DVS en kompromiss, som troligen inte blir riktigt bra på nåt.
En förklaring på framkommligheten i tät skog, är de låga tillslagsvarven i premiären. Den smyger i gång utan att rubba snön under mattan.
Micke
Tror nästan det jag också, men skulle vara intressant att höra vad en som provat tycker. Men det är klart, med originalmattan så är kanske en 377:a "overkill" i karibon...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Vad sitter det för motor original i Karibo?

Längd på mattan?

Vikt?
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Rotax 277 sitter standard. Mattan är 371x38.

Min väger 205 kg tjänstevikt, glömt torrvikten. Men en 89:an utan växellåda väger 180 kg torrvikt, detta enligt plåten som sitter på chassi sidan.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hade som sagt varit kul å höra av nån som kör Karibo med 377a, hur dem går jämfört med original
enstånkarn. Man tycker ju att dem borde gräva ner ser, helst med original-mattan.
I backar är det säkert effektivare iallafall med större motor..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Rotax 277 sitter standard. Mattan är 371x38.

Min väger 205 kg tjänstevikt, glömt torrvikten. Men en 89:an utan växellåda väger 180 kg torrvikt, detta enligt plåten som sitter på chassi sidan.
Tack för info!
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Tjenare har en karibo själv som har en Rotax 377 a i sig som Aktiv själv byggt ihop uppe i Östersund som en Testskoter. Och det är bra med kräm i den ;) enda mod som gjorts är lite kapat på huven vänster om lyktan ungefär, och enda nackdelen är att den kuggar över vid fullt gaspådrag.
Finns det nån chans att du skulle kunna lägga upp lite bilder från motorrummet på din maskin? Är lite nyfiken hur det ser ut osv.! Är själv sugen att stoppa ner en 377 och förlänga till 39x med lite högre kammar. ;)
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har haft precis samma funderingar för ett tag sen å sätta i en 377a och sätta på bättre matta med kammar, förlänga boggie. Ev. byta ut boggien. Hade varit ett roligt projekt. Så släng gärna upp bild/bilder om du har möjlighet till det..varit intressant å se hur det är löst med motorfästen, avgas, luftburk. osv. Sen när det är byggd av Aktiv så är det ju ännu mer intressantare...
 

Sonar

Medlem
25 feb 2013
10
0
1
Luleå
Hej alla.
Tänkte på det här med Aktiv's Karibo, har varit en ivrig förespråkare för denna eminenta maskin i alla tider, ända sen jag köpte min första. mer eller mindre en slump, då jag skulle sälja en annan maskin å killen ville byta in en Karibo.
Detta blev min första kontakt med, vad jag anser vara, världens första mountain(lite)maskin :)
Har nu sen köpet -88 kört nästan 4000 mil!! med den.
Kan säga att det gått åt 3 motorer, 3 boggies, 3 mattor under tiden :)
Just nu är den utrustad med RMK boggie, Switchback matta 144" och en Rotax 503'a :) :)
Sant är att man "förstör" karibons ursprungstanke litegrann, men vad göra när man inte hittar reservdelar längre, samtidigt som det finns andra delar som ligger i ladan.
Om man granskar hur en Karibo är uppbyggd så kan man inte annat än imponeras, en helt suverän grundkonstruktion, något helt annat än dåtida maskiner, t.ex. ingen "buk" som plogar i snön, flack attackvinkel, 6-kuggars drivhjul som tillåter låg montering utan att "ta i" under om man kör på en sten eller nåt, toe-in-out justeringen på utsidan av styrstaget vittnar åxå hur genomtänkt maskin det handlar om :)

Nåja, nu undrar ni kanske om gubben är riktigt klok som bygger om en karibo på detta vis...då skall ni veta att det troligen kommer bli värr....kommer antagligen att bli ett karibo chassie med en 600 SDI + Summit 154" boggie plus 57mm matta :) ,detta med (den breddade) 80cm "ski stancen" kommer att REGERA i skogen :)

Redan nu funkar den underbart, trots 50HK och 144" med 32mm kammar...lite mountain-lite stuk på den..så där lagom :)

Om intresset finns kan jag lägga ut lite bilden på den.

edit: Glömde nämna att min äldsta son, nu 20 år, finns på film när han som 10-åring skjutsade lillebror 5-år på karibon som då var helt original, filmen, som finns på youtube http://www.youtube.com/watch?v=TmPjh1QFBos , visar hur fruktansvärt lätthanterlig och lättmanövrerad karibon är, även för en 10-åring :)
Självfallet skedde körningen på därför avsedd och avspärrad plats :heh:

Ha de, alla karibo-fans :)
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Sätt gärna ut lite bilder! Lät som ett kul projekt! :)

Hur har du förlängt sekundäraxeln btw?

Och hur höga kammar kan man ha på mattan innan det tar?

Hej alla.
Tänkte på det här med Aktiv's Karibo, har varit en ivrig förespråkare för denna eminenta maskin i alla tider, ända sen jag köpte min första. mer eller mindre en slump, då jag skulle sälja en annan maskin å killen ville byta in en Karibo.
Detta blev min första kontakt med, vad jag anser vara, världens första mountain(lite)maskin :)
Har nu sen köpet -88 kört nästan 4000 mil!! med den.
Kan säga att det gått åt 3 motorer, 3 boggies, 3 mattor under tiden :)
Just nu är den utrustad med RMK boggie, Switchback matta 144" och en Rotax 503'a :) :)
Sant är att man "förstör" karibons ursprungstanke litegrann, men vad göra när man inte hittar reservdelar längre, samtidigt som det finns andra delar som ligger i ladan.
Om man granskar hur en Karibo är uppbyggd så kan man inte annat än imponeras, en helt suverän grundkonstruktion, något helt annat än dåtida maskiner, t.ex. ingen "buk" som plogar i snön, flack attackvinkel, 6-kuggars drivhjul som tillåter låg montering utan att "ta i" under om man kör på en sten eller nåt, toe-in-out justeringen på utsidan av styrstaget vittnar åxå hur genomtänkt maskin det handlar om :)

Nåja, nu undrar ni kanske om gubben är riktigt klok som bygger om en karibo på detta vis...då skall ni veta att det troligen kommer bli värr....kommer antagligen att bli ett karibo chassie med en 600 SDI + Summit 154" boggie plus 57mm matta :) ,detta med (den breddade) 80cm "ski stancen" kommer att REGERA i skogen :)

Redan nu funkar den underbart, trots 50HK och 144" med 32mm kammar...lite mountain-lite stuk på den..så där lagom :)

Om intresset finns kan jag lägga ut lite bilden på den.

edit: Glömde nämna att min äldsta son, nu 20 år, finns på film när han som 10-åring skjutsade lillebror 5-år på karibon som då var helt original, filmen, som finns på youtube http://www.youtube.com/watch?v=TmPjh1QFBos , visar hur fruktansvärt lätthanterlig och lättmanövrerad karibon är, även för en 10-åring :)
Självfallet skedde körningen på därför avsedd och avspärrad plats :heh:

Ha de, alla karibo-fans :)
 

Sonar

Medlem
25 feb 2013
10
0
1
Luleå
Kom just hem efter en 4 mila sväng med yngste sonen, han fick köra "andraskotern"....en Summit 800X -12:a ;)
Karibon funkade ypperförträffligt bra, men utväxlingen kunde vara en aning lägre, den varvar ur på direkten om man ger fullt, men axet är superbt, kunde ligga på 50-60 ospårat å finåka på 1/4 gas :)
Ingen förlängning av axeln är gjord och angående max kamhöjd vet jag ej, men det är ok marginal på 32mm mattan som sitter på nu iaf.
Postar lite bilder.....

Så här började det, en 503:a som fanns liggandes i ladan, sattes på plats:



Här ryms inget avgassystem inte.... :



Så det får väl ligga här då :)



En liten "bulle" i huven fick värmas till:



RMK 600 boggien, med FOX clickers!! ;)
 

Attachments

Last edited:

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Verkligen häftigt bygge Sonar! Nog ska jag också bygga ihop nåt liknande här nån gång, helt klart. Har en -88as Karibo stående utan motor. 4000mil på en Karibo måste ju vara världsrekord nästan.. Hur är den i lössnö om man jämför mot en original Karibo? Gräver den ner sig lättare osv? Rent utav bättre?
Hur har du löst det med motorfästen...original-motorkuddar kvar, bara modifierat själva motorplattan eller?
Mycke bök med å få dit rmk boggien+mattan?
 

Karibo90

Ny medlem
1 mar 2013
4
0
1
Sangis
Jag har en Karibo och den är helt suverän i Lössnö och mycket driftsäker. Jag har en 90:a med 86:ans motor och jag har nya lager och packboxar och ny brytare och kondensator och ny bränslepump med nya slangar. Mycket bra maskin men inget man kör långfärd med! Då tar jag Ockelbon.
 

EuRoo

Medlem
27 jan 2009
18
0
1
Bygga om till 396x38 och 25-32mm kammar och hinka ner en 377 borde juh bli riktigt bra, blir nog sommarens projekt! :)

Ingen som vet av nån karibo till salu btw? Kompisen letar efter en nämligen.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Jodå ska bara sätta ner motorn i den, har bara gått 400 mil så den är extremt fräsch, finns till och med original handbok. Såg på blocket att dom låg ganska högt så kring 10000 med tanke på det bra skicket.