Aktiv karibo

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Vet någon förresten var man kan få tag i fiberskivan som sitter mellan kejdehuset och sekundäraxeln? Eller går det å tillverka själv av något?
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej..Original-motorn, alltså cdi-tändning? Backväxeln kvar?
Du får gärna skicka bilder, gärna så många du har..om du har alltså.
Ang. fiberskivan. Går å göra av plast med samma tjocklek. Använda hålsåg med rätt inner-diameter å sen bara malla av hålen från original-skivan å borra.
Har själv tillverkad åt en kompis för många år sen. Å det funkade.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Jo det är original motorn med cdi, ja backen är kvar ingenting är modifierat. Allt finns förutom stänklappen. Antar att den är borttagen för att kunna backa bättre i snön. Köpte den förra våren av en väldigt pedant gubbe från byn. Bara han som ägt den innan mig regnr är OFC732 om du vill kolla upp. Kan ta bilder imorgon och skicka åt dig på mejlen.

Tack för tipset!
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Tack så mycket för tipset med fiberskivan! Har kvaddat en och den var inte lätt att ersätta med original...

jyrki: Har du ett el/kopplings schema till -90:a med cdi i handboken? Har fått tag på el schema till -89:a men då fattas cdiboxen...
Skulle verkligen uppskatta om du kunde lägga upp schemat allt pm:a mig det då mina el kunskaper inte riktigt klarar av att tänka ut hur kablarna skall dras utifrån schemat utan cdi...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ok, jyrki det är bara skicka bilder, kanon..låter ju bra att den har varit pedant skött. Ska bli kul å se bilder.
Ang. fiberskivan så är det väl kanske inte det optimalaste å göra en i plast, men det funkar.
Så bästa är väl å köra med original fiberskivan, för det är väl meningen att den ska paja först vid hård körning, så att inte axeln kröker sig eller så. Vet inte om dem går å köpa nya?
Vad jag vet så är det bara en skiva, finns ju bara en koppling på axeln..
Och enligt 90ans rephandbok så är det bara en skiva. Vad det står iallafall.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Angående skivan så sitter det bara en, och såg nu när jag skulle ta bilder att bågen är av. Men har kvar biten som är borta så det går nog att fixa ganska lätt.


Här har du även en bild på elschemat panther!
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Tusen tack för el-schemat jyrki!!! Har frågat gamla handlare osv utan resultat... Men det där var precis vad jag letade efter!
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Såg ju kalas fin ut! Men hur har bågen kunna gå av så där.
Du skrev ju tidigare att du tagit ut motorn, vad har det varit då för problem?
Har du bilder tagna under huven, matta å boggie?
Fungerar all belysning, mätare, hand-värmare osv?
Har du kört själv långt med denna?
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Bågen har väl tagit i något träd, det är ju inte dom hållbaraste. Motorn skar men har fixat en ny kan t.om byta kolv i den. Har för mig att allt fungerar och har inte kört mer än 30 mil.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Nää bågarna är ju klena, bara tunn aluminium. Har buk å huv klarat sig från skador?
Okej, den har skurit på kolven. 30 mil va inte mycket.
Kommer gärna förbi å kollar på den, här framöver.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej, låter ju bra att dem klarat sig. Så du har flera Karibos..
Klarade sig cylindern? Visst hade den bara gått en 400mil..
Hur är motorn i övrigt, tänkte på vev, variator osv? Obalans å så??
Ingen som helst panik med skotern, men kan komma som sagt längre fram å kolla på den.
var det söder om gällivare du bodde, kalix hållet?
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Jo har 2st en som är risigare men motorn går hade tänkt behålla den, cylindern klarade sig inte heller och tror veven behövs ses över. Men du får givetvis med den motorn med variatorn som är skitfin. Jo bor som 6-7 mil norr om Överkalix.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jaha. Ok men då ett billigare pris på skotern eller?
Har 2 st reserv-motorer men dock med brytar-tändning. Inte samma vevaxlar som en Cdi-motorerna.
Cylindrar är samma iallafall.
Har veven slagit sig mycket? Lagerbyte?
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
nån som vet vilken fjäder det ska vara i premiär variatorn på en 89a?
den som sitter där är röd med lite vit men vet inte om den röda färgen har släppt. har inte hittat en som är röd/vit. så jag köpte en röd fjäder men den är ju mycke längre och lite mjukare från början.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jyrki du kan ju kolla upp det mer noggrant när du har tid. Om vevaxeln blivit skev. Hur mycket som behövs bytas. osv..
Ang fjädern i primären så är den röd/vit original på -89an. Bytte själv till en helt ny i min förra vintern. Alltså en röd. På den gamla (som gick av) var det lite vit sprayfärg målat på.
Varför den nya är hårdare å längre är väl för att den gamla är utsliten skulle jag tro. :bigsmile:
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
ok har då varit och kört idag men tycker den varvar mera nu. men inget fel på inslags varvet alls. tro ja ska köpa en varvräknare till den å kolla hur mycke den varvar.
ungefär hur mycke är det dom ska varva? runt 6-7 lr?
hur funkar det med vikterna på duster variatorn, de satt ju 6 st som va ett stort hål i åså köpte ja 6st som va lika stort håll fast den var inte borrade igenom. om den varvar för mycke ska ja då ha tyngre vikter?