Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Kan bara hålla med björne76, blir ju fan mörkrädd snart... Verkar ju rasa till höger å vänster:eek:!
Min 800ho har gått dryga 500mil, å nu står ja i valet å kvalet mellan å riva nu, mitt i säsongen, i förebyggande syfte, eller köra vintern ut å hoppas på de bästa, för å sedan riva i sommar...:hmmmm:
Vad skulle ni ha gjort? Finns de nåt sätt att kolla att packboxarna är hela på pto-sidan utan att riva motorn? spreja startgas? :hmmmm2:
Hur svårt är de å riva? Har aldrig gjort de förr, men har inte råd å lämna bort heller... :eek:


Vet snart inte vad som är upp å ner å kan knappt sova om natten... :confused:

Mvh // Tobbe, Ranger Mountain 800ho -03
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ta de lungt nu grabbar.. ni har motorer som är riktiga krutpaket, vissa av er har av outgrunderliga anledningar fått skottsäkra serieIII motorer, och vissa av oss andra fått bekymmer med dem.

Tänk på att alla tillverkarna har sina egendomliga problem med olika saker i deras maskiner och dess komponenter.
Vi har varit i denna tråd oerhört öppensinniga och diskuterat de allvarligare felen som några av oss har råkat ut för. Men alla problem har lösningar.

ET och du tobbe: summiten som du ska köpa, jag antar att de e en rev? FINFIN SKOTER och som du har läst så visst har vissa av dem kanske problem med motorn, ja ok äre en ZX har den ju säkerligen samma problem men.. Du vet vad du KAN råka ut för,i extremfall(!!)..
men jag tycker man måste väga de att de är helt sjukt va fina skotrar man får för pengarna i dag 50.000:- för en summit 800-04 e ju bra pris, bara för 2år sen vare svårt att hitta en rev överhuvetaget för 50.000, och en 04 är en 04, den har inte blive sämre, andra har helt enkelt blive bättre..

.. Jag vandrar väldigt OT nu men jag anser att jag kan ha hjälp denna hypen lite för mkt. jag är skylldig att ge motorerna ros och inte bara ris. Felen som har diskuterats här är många extremfall, men de är rellativt lätta att själv undersöka om man har ett någorlunda bra garage, och ett kallt huvud när man väl sätter igång. En någorlunda bra uppsättning spärrnycklar, avdragare, momentnycklar, Handböcker (skicka mig ett pm) mm..

Som sagt jag tidigare sagt så älskar jag min skoter (säg inget till min sambo) detta gör jag mer än vad som är bra för mitt eget förstånd ;). Jag vill oxå påstå att märkes loyalitet tar DIG INGENSTANS! Rotax motorerna är för mig inte en märkes fråga, jag har inte min skidoo för att de e en skidoo, jag har den för att för de pengar jag vill lägga ner, avsiktligt och oavsiktligt, är på en jä**gt bra maskin.

Jag vill be om ursäkt för att jag vandrat offtopic så mkt. men som sagt jag vill starkt påpeka att skidoo, och då lynx för den delen, ABSOLUT INTE är något att undvika för de vi har avhandlat här. Jag vill oxå påpeka att jag inte jobbar för någon firma, jag är inte mekaniker, jag har egen erfarenhet och har lärt mig av andras och mina egna misstag. . .Så, slut
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
melmaq: Man har inget för lojalitet, det har du rätt i. Och det är inga problem med motorn efter att man löst problemen med motorn :) Skippa inte att köpa en rev för detta, är ju bara fixa. Annars grymt skön att köra.

TobbeE_87: Nej det går inte att kolla med startgas. Vevhuset kan vara tätt men yttre tätningen är sönder så fettet läkt ut. Det är inte bara PTO sidan som går sönder. I min var båda packboxar sönder.

Damn you,nu blev man mer orolig.Min 800ho passera 600mil i helgen,felfria och oskruvade,men servade (utan nyfettning)
Det är alltid felfria mil tills det skär...

har kollat igenom flera olika sprängskisser nu på veven. olika årsmodeller innom skidoo och det verkar skilja helatiden. på vissa är det packboxar mellan lagrerna och på andra inte.. kanske därför de är så många historier fram och tillbaka på folk som "klarat sig" och inte.. pratade med en ÅF som sa att det inte fanns några packboxar (endast in till vattenpumpen i mitten såkart) och att alla lager smörjdes av 2-t olja men att den inte nådde ända ut och att det är därför de fettas in ifrån början. sen om det går torra så skall man fetta in mer men de finns ingen packbox som kan ploppa ur förutom den mot variatorn om du inte har en 05a som jag där de sitter en plåt som håller fast den packboxen! så detta innebär alltså att man kan fetta in via servicenipplana hur mycke man vill utan risk får att skjuta undan packboxar! man kanske inte ska fylla hela botten av motorn dock:rolleyes:
Det är en tätning i lagret mot vevhuset. Vissa har en separat packbox, vet ej vilka men det finns. Annars skulle den ju äta upp fettet. Nej man kan inte trycka i hur mycket som helst och 04-05 nånting och framåt har den där plåten som alla andra haft sen -72 som hindrar packboxen att komma ut. ÅF skiter väl i om din skoter skär, han blir ju glad när du kommer med den till verkstaden. "Om dom går torra". Hur vet man det? Jo man öppnar och tittar. Skippna nipplarna, dom är felkonstruerade liksom resten av motorn. "2-t oljan når inte ut till lagren".

Då jag nu läst denna tråd o har en Skidoo SDI-04 så blir jag betänksam om det verkligen är så att oljeinjektionen ej smörjer ex.vevaxellager och man måste infetta vevaxellagren med specialfett efter x antal mil
JA MAN MÅSTE FETTA IN DOM.

via rören. lägger sig fettet bara brevid lagret då och inte i? måste ju ta vägen nånstans?? och varför finns de service påfyllnadsrör om de inte funkar alls?
'
Funkar nånting alls som rotax tänk sig?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
TobbeE_87: Nej det går inte att kolla med startgas. Vevhuset kan vara tätt men yttre tätningen är sönder så fettet läkt ut. Det är inte bara PTO sidan som går sönder. I min var båda packboxar sönder.
Men om yttre tätningen är kaputt så märks de ju rätt fort, då allt fett hamnar i huven, buken å variatorskyddet... Eller är ja helt ute å cyklar?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Tobbe har rätt, men det hamnar inte överallt så det syns. Ta lös variatorn eller försök känna bakom den om det är kletigt. Ta helst lös den. Finns avdragare för 200kr. Bra att ha. Fettet far inte in i motorn om tätningen mot variatorn är sönder men om den mot vevhuset är sönder så kan det ju fara in i motorn. Den borde då ryka som satan. Kan inte tänka mig att det är bra för cyl/kolv heller. På MAG sidan måste man däremot ta bort svänghjulet för att se (avdragare där med, finns universal som passar de flesta skotrar). I min var det en massa fett i själva svänghjulet. Tror du måste ta ut motorn (på rev) för att få bort svänghjulet. Är ganska trångt men kan ju gå. Kanske nån annan vet?
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Det är inte alls bra om fettet kommer ut ur lagrerna och far in i motorn. Det fick jag erfara igår. Högra cylindern nöp två gånger. Första gången var jag naiv och trodde det var tändstiftet som pajjat. Bytte och fortsatte köra :eek:. Efter 1 km nöp den igen :eek:. Tog lös stiften och kände att det inte var någon komp på högre cylindern. Efter bogsering hem lyfte jag toppen. Hittade en blandning av fett och spån som täckte cylindern och toppen samt en hel del repor i cylindern. :bawling:

Är det ny cylinder som gäller eller går den reparera på något sätt?
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Det är inte alls bra om fettet kommer ut ur lagrerna och far in i motorn. Det fick jag erfara igår. Högra cylindern nöp två gånger. Första gången var jag naiv och trodde det var tändstiftet som pajjat. Bytte och fortsatte köra :eek:. Efter 1 km nöp den igen :eek:. Tog lös stiften och kände att det inte var någon komp på högre cylindern. Efter bogsering hem lyfte jag toppen. Hittade en blandning av fett och spån som täckte cylindern och toppen samt en hel del repor i cylindern. :bawling:

Är det ny cylinder som gäller eller går den reparera på något sätt?
det finns utbytes cylindrar att få tag på eller kolla på blocket ibland ser man någon där också. ebay så klart men då är det ju över för sesongen. Ja man kan undra hur länge den här tråden ska figurera att detta händer är ju mer en regel än ett undantag.:hello:
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Finns ju igentligen väldigt enkla botemedel mot dessa problem.

1. Sluta plåga livet ur maskinerna över sjöar och i djup snö.

2.Om man nu mot förmodan har plågat den hårt,så efter avslutad plågning,pumpgasa lite eller vik upp choken i några sekunder.

3.Byt variatorrem i tid och se till att motorn är rätt linjerad,så slipper man remsprängningar med tyra motorhaverier som följd.

4.Vid motorrenovering,använd ENBART orginal komponenter.

Finns säkert 100 andra punkter som jag inte tagit med,men man måste ju som skoterägare tänka på att en skoter lever ju ett riktigt hundliv,och utsätts för påfrestningar som inte många andra fordon blir bestraffade med.
Är i skrivand stund bilmekaniker men har jobbat med 2-T skotermotorer i väldans många år före det, och sett det mesta i haveri-väg...9 fall av 10 är det användarfel av ägaren.
Har själv kört Rotax Serie III motorn sen den kom 1999 och jag har som största problem råkat ut för en trasig magnapull,nu har jag inte varit ägare till en 800cc Rotax än,så jag kan inte uttala mig så mycket om just den.

Fick ur min MXZ 600-99 986 mil innan den såldes,bytte kolvar med tilhörande komponenter i förebyggande syfte vid 660 mil....antal driftstörningar:0

MXZ 600-00 1024 mil,kolvbyte vid 586 mil.antal driftstörningar:0

MXZ 700-01 828 mil kolvbyte precis innan försäljning,antal driftstörningar:1 "magnapull"

MXZ 500 SS-05 721 mil inget kolvbyte än.Driftstörningar:0

MXZ 600 HO-07 i dagsläget 551 mil och i nuläget antal driftstörningar:0.

Kort och gott: Plåga inte skiten ur maskinerna och serva dom noggrant,så har man hållbar maskin som man kan lita på.
Min nästa motor kommer säkerligen också bli en Rotax...gillar verkligen den motorn.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Finns ju igentligen väldigt enkla botemedel mot dessa problem.

1. Sluta plåga livet ur maskinerna över sjöar och i djup snö.
Skotern är ju gjord för att gå i djup snö :hmmmm: Skotrarna ska ju hålla för att köra enligt deras syfte känns det ju som..

Ot: Körde in nytt fett i min 500a i sommras när jag bytte båda packboxarna på veven. Såg inget fett i lagrena, men dom kändes jävligt bra iallafall. Skotern hade gått ca 600mil
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Okej, nu vet vi alla vad som händer om fettet kommer IN i motorn.
Får väl gratulera rotaxkungen för att han lyckats köra 4110 mil med serie III motorer med en enda driftstörning. Är nog tyvärr ingen annan som lyckats med detta :)

Sen kan man ju diskutera hur djup snö en kortbandare är gjord för att gå i. Men det får bli en annan tråd.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
rotaxkungen var ett bra namn med den skrivelsen du har gjort men tyvärr så måste jag nog påstå att du har nog haft mer tur än skicklighet med dina mil.Jag har samma bakgrund som dej som du skriver och tar hand om grejorna men det går sönder vevaxlar och cylindrar kolvar mmmm
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Efter att ha undersökt saken närmare så verkar det inte vara fett som kommit in från lagerna. Utan oförbrännt bränsle blandat med sot, aluminiumspån och olja. Kolven hade nypt på fyra motstående sidor vilket tyder på att den expanderat fortare än cylindern. Om packboxen går så brukar fettet tryckas ut ur motorn istället att sugas in.
 

borbos

Medlem
31 okt 2007
12
0
1
Nästeln
På min Rev 600 -03 sitter det i alla fall 3st smörjnipplar som man ser med blåtta ögat?
Tog en bild men kan inte få in den här!
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Kan bara hålla med björne76, blir ju fan mörkrädd snart... Verkar ju rasa till höger å vänster:eek:!
Min 800ho har gått dryga 500mil, å nu står ja i valet å kvalet mellan å riva nu, mitt i säsongen, i förebyggande syfte, eller köra vintern ut å hoppas på de bästa, för å sedan riva i sommar...:hmmmm:
Vad skulle ni ha gjort? Finns de nåt sätt att kolla att packboxarna är hela på pto-sidan utan att riva motorn? spreja startgas? :hmmmm2:
Hur svårt är de å riva? Har aldrig gjort de förr, men har inte råd å lämna bort heller... :eek:


Vet snart inte vad som är upp å ner å kan knappt sova om natten... :confused:

Mvh // Tobbe, Ranger Mountain 800ho -03

Hejsan !
Ta det lungt och tro inte allt som skrivs jag vet en kompis som har en rev 03,a och kört 1,500 mil utan att ha gjort något...
jag tror många motorras beror många gånger på förar fel.
Bara det många drar full gas utan att motorn nått rätt temp,och många skiter att sila bensinen innan dom tankar..
jag brukar som regel pummpa på gasen om jag ligger på fullgas en längre sträcka. En viktig sak på dessa Ho motorer är att när man kört rätt tufft stanna alldrig av direkt utan låt den stå på tommgång i 30sek innan du stänger av den !!!!!! Annars kan du skjuta ut vevhustätningarna och då har du snart ett motorras !!!!! Ps Jo du kan kolla vevhustättninarna med startgas !!!

En jättenöjd Rev 800 ägare-04// Erik
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
På min Rev 600 -03 sitter det i alla fall 3st smörjnipplar som man ser med blåtta ögat?
Tog en bild men kan inte få in den här!
Sitter dom på motorn då?
Finns 3 st på min, men tror inte någon av dom verkar gå till vevaxeln.
 

borbos

Medlem
31 okt 2007
12
0
1
Nästeln
Jo dom sitter på motorn.

Men kolla på sidan 2 i denna tråd,där har nån lagt in en bild.

Den nippeln som är inringad, sen sitter det en slang med gröna slangklämmor på i mitten och En grön slang längre bort på MAG sidan...

Jag har samma gula gummi"plupp" på alla dom 3, inga slangar.
smörjnipplar eller inte??
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag tycker detta problem med vevaxlarna på serie III motorerna främst verkar vara för 800cc?
För har flera vänner som har varsin rev 600 -03. Och dom har ju snart nåt 1000 mil utan något haveri. Medan 800cc -05 verkar det vara problem med veven på de flesta!

När jag hämtade ut min vevaxel på motorteknik i Östersund för ca 1 vecka sedan. Då frågade jag de om dom får in många vevar från dessa motorer.
Då sa han att just nu hade han 3st (!!!!!) inne där på lagning.
Alla 800cc..

För jag har aldrig hört någon med 600cc som haft detta problem, dock har jag hört många många som haft haverier på veven som har en 800cc..