Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jasså går de fetta om genom dem anslutningsröret med plast pluppar på?? varför har ingen gjort de förrut då?:stupid::hmmmm:
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jag bytte inte lagrena.
om inte 2t olja smörjer nog bra, hur kan de då komma sig att de fungerar för ex. polaris? eller varför inte gammla rotax?
enligt utsago kunde det vara förklaringen......
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Har haft isär min och tryckt in nytt fett, dock mest i förebyggande syfte...

Men jag vet inte vad den inringade fettnippel liknande saken är, för det sitter ju ingen på andra sidan. :S

 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Ett problem som ac har är ju rostiga lager i veven efter den har stått en sommar :aetsch: efter som lager och lager banorna inte är behandlade så då måste man ända ner med veven och som sagt rost laga:laugh:
Du måste inte riva motorn om du kör motorn då och då eller spiller i lite 2t olja i den när du ställer undan skotern. Det där var långsökt. Nu börjar min tråd spåra ur, den handlade faktiskt om fel på rotax h.o motorer och inget annat.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Håller med 800X, vi försöker reda ut och förebygga problemen här, inte smutskasta andra för deras fel som inte har ett dugg med detta att göra.

Max K: tror det är där smörjslangen skulle suttit men det fungerar inte så, kanalen är felkonstruerad, därav fettet. Så har jag förstått det, kan ha fel.

Svarade på ett annat inlägg ang. arctic vevlager men det hamnade lite högre upp i tråden.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jag kan inte få in en bild i en dator och in i ett forum ja är usel på datorer. det var en kille som visade med en bild vart man smörjde variatorsidan iaf. den andra sidan smörjer du bakom statorn bredvid packboxen. hoppas du förstår vad jag menar. jag kan kolla på jobbet i morgon vilket hål det var på svänghjulsidan när jag har block halvorna framför mej det fanns flera men bara ett hål för detta.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

En fråga, finns det nåt fett man kan använda istället för isoflex som sitter där original? Nåt med ungefär samma spec.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

En fråga, finns det nåt fett man kan använda istället för isoflex som sitter där original? Nåt med ungefär samma spec.
jag vet inte riktigt men jag ska ringa runt och kolla upp lite i morgon angående vev pack satser kolvar fett osv.så kan jag troligen ge dej ett svar på "fett frågan" iaf.
 

gatti

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Fettet som används till lagren är Kluber isoflex topas nb 52
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Finns säker nåt annat betydligt billigare fett med samma egenskaper men hitta det och framförallt våga prova det. Måste nog höra sig för med nån expert först.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Nu har jag tagit reda på hur det är. på svänghjulsidan så finns det 4st hål som tändplatan siter skruvad i där kan man fylla på fett. fett bör fyllas på runt 1500 mil enl tillvärkaren. vissa märkes värkstäder efterfyller varje service tillfälle pga att slippa tjafs med kund om något händer. Kolvar det bör man byta vid ca 600-700 mil för att undvika trsiga cylindrar/kolvar osv. priser på prylarna för er som är sugen att veta de 712kr för en fett tub,1567kr st för kolv med ring då följer inte kolvbult med utbytes vevaxel 8997kr. Ja de är dom grejorna de sen tillkommer packsats nållager och lite annat små tjafs såklart. Jag glömde en grej svänghjulsidan smörjs inte på grund av att det blir aldrig fel på den sidan. Annars skulle man få skruva ihjäl sej varje service.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

men varför rivar många upp motorn i bitar för att byta fettet? måste vara mycket onödigt jobb! min har gått 550 mil så då e det ingen fara för mig då!? och det finns alltså smörj "nipplar" som man kan pumpa in nytt fett i?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

gatti: Pris?

Renegadexx: Man måste riva motorn om man har äldre modellen där man inte kan ta bort packboxen utifrån. Fylla fett utifrån känns inte bra då man kan skada packboxar om man fyller för mycket. Jag skulle då inte trycka i med en fettspruta, måste vara jävligt lågt tryck när man fyller utifrån.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

ok då förstår jag men en åf måste väl ha grejer att fylla på med! för om man kör med ett spec tryck så måste de bli rätt mängd fett också! det var ju någon som skrev i tråden att en del åf fyllde på varje service för att vara på säkra sidan och inte vill ha strul med kunden om något skulle hända! det ska egentligen bara vara ta den till en åf och be dem fylla med fett sen köra 700 mil till!?