Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

En 50g tub med Kluber Isoflex NB52 kostar som sagt över 700kr hos skidoo. En likadan tub kan man köpa hos Momentum för ca 250kr, sist jag handlade där i från så lyxade jag till det med två stycken tuber. :)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

ok då förstår jag men en åf måste väl ha grejer att fylla på med! för om man kör med ett spec tryck så måste de bli rätt mängd fett också! det var ju någon som skrev i tråden att en del åf fyllde på varje service för att vara på säkra sidan och inte vill ha strul med kunden om något skulle hända! det ska egentligen bara vara ta den till en åf och be dem fylla med fett sen köra 700 mil till!?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Ska till momentum och köpa imorn, hoppas dom har en tub hemma bara, räcker de med 50 gr till båda sidorna?
 

skidooo800

Ny medlem
6 jan 2009
4
0
1
byn
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

måste man ta ur motorn om man ska smörja dom där nipplaran med plast pluggar på el hur gör man? nån som vet?
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

ja de räcker 50g du ska väl bara efter fylla. Men komihåg att ta de lite lungt så att du inte fyller för mycket så att packboxarna får stryk. värm fettet lite först så är det lätare att få i det.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Pga miljökraven så satte skidoo in fettade lager istället för automatiskt oljesmorda...
Vet inte om nån har skrivit det tidigare men skrev ändå för att trådskaparen och några andra ville veta:)
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Är det bara att he lika mycke fett som personen gjort som har lagt upp bilder på sin motor tidigare i tråden ?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Tack gulingen för information om pris och inköpsställe. Jag visste väl att rotax återförsäljarna tar betalt så in i helvete för mycket för nåt man kan köpa nån annanstans för en tredjedel av priset. Så är det med alla märkesverkstäder. Skulle inte tro att nån fett-tillverkare tillverkar ett eget fett för just rotax, då skulle det vara billigare att utveckla en motor som håller.

Tror jag har fått svar på det jag undrade från början nu, samt att fettet inte alls behöver vara så dyrt.
Om man kan smörja utifrån eller inte spelar ingen roll, jag tänker riva motorn och se hur alla lager mår.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Om man smörjer utan att dela motorn så kan väl man inte få fram fett till de andra lagret på variatorsidan eller?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Jo risken är ju att det inre lagret får sämre smörjning för fettet måste ju passera genom det yttre om man tar ut packboxen och smörjer därifrån (om man har den nyare motorn). Tror det där pluggade röret på insugssidan av kommer in mellan lagren, men om man trycker i fett där har man ju ingen aning om hur mycket man ska sätta och hur lagren ser ut. Bästa är att riva och även kolla konditionen på lagren, kanske inte räcker att fylla fett om man har dåliga lager. Min t.ex har gått över 800mil så lagren kan mycket väl vara dåliga.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Gäller det här även 600 HO -05?? Är det smörjnipplar under dom två plast hattarna på Hö och vänstersida?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Serie-III motorer...

Jag har haft 7 Rotax varav 2 st 2 cyl. 800 och det värsta jag råkat ut för är att byta stift på dem
Detta betyder dock inte att ROTAX är hållbarare än de andra märkena.
Vad det handlar om är dels en stor portion bondröta när man köper beg. Men kanske framför allt att man tar tills sig all den information som finns och verkligen förebygger de kända problemen innan det smäller.

Jag vet om problemen som finns på min Serie-III 800'a och för tillfället djupdyks det i ämnet om varför problemen uppstår samt hur har tillverkaren funderat när dom konstruerade
förmodligen har tanken varit bra på ritbordet men jag för min del misstänker att av ekonomiska skäl har det sparats in på kvaliten bla. på lagren i motorn
Det är ju märkligt att var och varannan Rotax Serie-III 800'a rasar ?
Är de inte insugsgummina för ohumana priser så är de packboxen på variatorsidan som har ploppat ut, kolvar som har materialsläpp, lager som skär pga slut fett, statorer som går på löpande band, eller varför inte stakar och blockbitar som sprutar åt alla dess alla möjliga och omöjliga håll.
Jag påstår inte att de är enbart Rotax som får sprickor i sina insugsgummin eller har statorer som slutar funka.

Rotax Serie-III 800'a är ett ***** skämt PUNKT.
Den som säger att den är bra konstruerad måste vara ordentligt insnöad.

:cool: Först vill jag påpeka att samtliga sk. Serie-III motorer har problem oavsett storlek på motorn, dock av lite olika karaktär...

Tänkte här sammanfatta några av felen som drabbar Rotax Serie-III motorer i större antal än det som kan anses som accepterbart :

Direkta faktiska fel :

1. * Material val av kolven.
2. * PTO vevaxel tätning som "ploppar" ut.
3. * Material släpp på kolvringarna.
4. * Insugs gummin som inte tål bränslet.
5. * Kapslade vevaxellager med ojämn fett mängd i sig samt lager hållare av plast material.
- - - - - - - - - - - - - -
Andra upplevda Fel :

6. * STATOR haverier....
Vad gäller statorer som går sönder så kan jag säga att det inte är fler än av något annat märke !
Oftast om man börjar söka sanningen i bland dem som pajat så visar det sig att det väldigt ofta tidigare har varit en sänkning med i bilden... :(

7. * Trasiga block/vevstakar....
Dessa kan till 99 % härledas till dåliga/trasiga vevaxellager som så att säga får spin off effekter i form av tex krashade block osv osv som inte är roliga :(

______________________

Vad har ROTAX då gjort åt saken :
1. Detta har Rotax kommit tillrätta med, Således inget problem numera
2. Detta har Rotax kommit tillrätta med. Dels så har pack boxen designats om samt ett skydd har monterats på utsidan av motorblocket,
Detta har jag för mig skedde redan 2003
3. Bättre kolvrings material/utförande efter 2005 men fortfarande inte 100%'igt !
4. här har vi den största orsaken till alla haverier tror jag personligen !
Jag har inte sett någon endaste lösning på detta ännu ifrån Rotax sida,
utan det handlar helt enkelt om snålande och helt fel gummiblandning !
5. Detta "fel" har då jag inte heller sett någon lösning på ännu ifrån Rotax sida.


Jag är också fullt övertygad om många av dessa fel beror på att det av ekonomiska skäl har det sparats in på kvaliten.



Se också denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932



.
 
Last edited:

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Serie-III motorer...

De där var ett jätte bra inlägg ang rotax serie III motorerna. Jag det är kanon när en bombardier fantast (tror jag iaf) kan erkänna felen på grejorn. Jag har själv erfarit många av dessa fel men får bara höra att "fy sån otur du har de har då alldrig hänt på någon rotax för". de är så typiskt när någonting har hänt mej iaf. Men så är de ju så också att alla märken har ju sina fel och brister ingen maskin är ju fulländad än och kommer alldrig att bli heller.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Johan-ö: Precis, rotaxfolk i synnerhet tycker jag brukar påstå att det aldrig är fel på deras märke och att dom är väldigt driftsäkra fast sanningen kan vara det motsatta.

Tack 2stroke för en bra sammanfattning. Rotax serie 3 motorerna är ju inte så "stora" så dom är väl väldigt klent byggda för att spara vikt. Tycker då dom ser små ut.

Visst finns det fel på alla märken men det här med insugsgummin och dom fettsmorda lagren är helt oacceptabelt.
Kolvarna har dom ju rättat till och det är ju ingen större sak att byta, sen att dom har lösa nålar som kolvbultslager är ju bedrövligt (kanske andra också har?). Men att man inte kan tillverka insugsgummin i ett material som tål bensin!? Det är ju som på kinesmoppar där bensinslangarna inte tål bensin, höjden av dumhet. Och att man kan släppa ut en motor som inte är färdigutvecklad och testad, istället för att "göra om göra rätt" gör man en idiotlösning med fett och dubbla packboxar för att man inte kan göra en smörjkanal som håller. Det har alla märken inkl. rotax kunnat i säkert 30år!! Tycker det känns som att dom har haft för bråttom att släppa motorn.
Nån som vet om man kan montera brickan som håller in packboxen på en -03a som inte har den? Hemskt att dom inte bara kunde tänka till direkt och montera en platta dit på alla som det suttit på ungefär alla andra skotrar i alla tider. Men den väger väl 10g...

Nu blev det lång text men jag blir så ***** irriterad när inte ens en av världens största skoter(motor)tillverkare kan göra nånting ordentligt, man ska spara på allt och vi kunder blir drabbade för innan felen uppkommer är alla garantier slut för länge sen. Hade det varit nåt som visade sig efter 50mil hade dom minsann åtgärdat det innan dom släppt motorn för att rädda sitt eget skinn.
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Lånar tråden lite.
Mitt nuvarande problem är förmodligen närbesläktat med era.
Skrev i en annan tråd om läckage av 2-taktsolja på min Summit 02:a. (Inte HO, men ändå.)
Rörde inget i motorn, bultade bara isär vevhuset och tätade om mellan blockhalvorna. Lyfte i motorn igen och provstartade. Såg direkt att den verkade skramla & vibrera mer än innan.
(+ att grenröret spruckit. Ny skada eller gammal som blommat upp???)

Trodde först att det var variatorn, men icke. När jag tar lös var. & startar känner man tydligt att axeln & inre skivan vibrerar. Ger jag lite gas blir det bättre. Om jag tar lös stiften och drar sakta i magnapullen är obalansen mindre. Kanske 0,5 mm.
Vill inte riva motorn i onödan, men det låter inte bra.

Motorn har gått 600 mil. (På mätaren...) Renoverades efter haveri för ca 80-90 mil sedan (Föreg. ägare.) Böt en cyl, båda kolvarna, nållager mm. Vevlagren byttes inte utan fettades bara om. Glappade inget sa de på verkstaden. (712:- för fettet.) Vevaxeln kollades inte heller.

Har kört 26 mil sedan jag lyfte i motorn.
:hmmmm:Vad göra? Har pratat med Tords motorservice & han låter konfunderad. Kan inte med säkerhet säga att det är vev/lagerproblem.
Om jag nu river den igen och lämnar in veven för balansering, vilken firma ska man anlita? Om man nu får göra reklam här på forumet? Har ni någon duktig, noggrann & inte svindyr firma att rekommendera?

Oj, det blev ju en hel roman, sorry, hoppas ni orkade läsa.:hello:
 
Reactions: Fjaalar

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Glapp i vevlagren kan mycket väl upplevas som mindre när du har lite mer varv. Ungefär som när man har obalans i däcken på bilen, vissa hastigheter vibrerar mer och andra mindre. Är nog bäst att riva motorn, se över lagren och be nån kolla veven annars kan det bli jävligt dyrt. Fettet finns tydligen på momentum för ca 250kr.
 
Reactions: Bola
4

426H

Sv: Serie-III motorer...

Direkta faktiska fel :
4. * Insugs gummin som inte tål bränslet.

______________________

Vad har ROTAX då gjort åt saken :
4. här har vi den största orsaken till alla haverier tror jag personligen !
Jag har inte sett någon endaste lösning på detta ännu ifrån Rotax sida,
utan det handlar helt enkelt om snålande och helt fel gummiblandning !

Jag har en 800 ptek från 2006 som gått drygt 400 mil. Har läst mkt om problemen med ins. gummin som spricker så bestämde att jag inför denna säsong skulle byta till boyesen aluminiumkorgar för att slippa risk för haveri pga detta. När jag skruvade av originalen såg dom ut som nyskick! Inga tendenser till sprickor eller bubblor. Har alltid kört min skoter på 98 oktan eller 99 (v-power). Kan det vara etanolen i 95 oktan som löser upp gummit? Eller varför har jag klarat mig?
För övrigt har min maskin gått som en klocka. Inte ett enda fel. Har inte ens bestyckat om, kör med 17.5 pj men jag kör iofs enbart i fjällen, det är nog värre med org. bestyckningen om man kör vid kusten.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Jo risken är ju att det inre lagret får sämre smörjning för fettet måste ju passera genom det yttre om man tar ut packboxen och smörjer därifrån (om man har den nyare motorn). Tror det där pluggade röret på insugssidan av kommer in mellan lagren, men om man trycker i fett där har man ju ingen aning om hur mycket man ska sätta och hur lagren ser ut. Bästa är att riva och även kolla konditionen på lagren, kanske inte räcker att fylla fett om man har dåliga lager. Min t.ex har gått över 800mil så lagren kan mycket väl vara dåliga.
Om du smörjer genom nippeln och har den nyare typen(när två lager smörjs av fett och lagret är tätat mot vevskinkan. Så kan du trycka lös tätningen i lagret (om du fyller för mycket) och motorn slurpar i sig fettet. Vilket kan bli leda till haveri.

En polare håller på att testa att smörja sin -03 800 med ett Shell fett som vi har på jobbet. Det är till Valmets skördaraggregat till kapmotorn som varvar upp till 9000vpm och det känns ganska exakt som isoflex, Det var tom. samma färg tidigare. Vet dock inte om det är billigare.