Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har en 800 ptek från 2006 som gått drygt 400 mil.
Har läst mkt om problemen med ins. gummin som spricker så bestämde att jag inför denna säsong skulle byta till boyesen aluminiumkorgar för att slippa risk för haveri pga detta.
När jag skruvade av originalen såg dom ut som nyskick !
Inga tendenser till sprickor eller bubblor.
Har alltid kört min skoter på 98 oktan eller 99 oktan (v-power).
Kan det vara etanolen i 95 oktan som löser upp gummit ?
Eller varför har jag klarat mig ?
Kan möjligtvis vara en bidragande orsak men absolut ej orsaken som sådan,
Detta då det finns andra maskiner som gått på 95 oktan soppa i tusentals mil och gummit inte är överhuvud taget påverkat alls.

Enligt min åsikt så har helt enkelt ROTAX valt en *SKIT* gummiblandning för att det förmodligen blev billigare för dem att producera dem i det materialet.


Ingen aning om varför du klarat dig.
"GRATTIS" :rolleyes: ;)


Enligt uppgift ifrån SHELL så innehåller deras :
* 99 Oktan ej någon Etanol alls.
* 98 Oktan ???? ( kommer inte ihåg vad det var :eek: )
* 95 Oktan 5 % Etanol

Enligt uppgift ifrån OK så innehåller deras :
* 98 Oktan 1 % Etanol
* 95 Oktan 5 % Etanol



Se även detta svar :
http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=165344&postcount=13




.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Visst finns det andra fett som ska fungera än just kluber. Men det gäller ju att våga prova. Har ni kollat mintempen på fettet? står väl att kluber smörjer ner till -70 grader.

Ang insugsgummin som håller: Skulle tippa att det är varierande kvalite på som. D.v.s att vissa kan hålla 200mil vissa 1000. Brukar vara så med billigt skräp.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Visst finns det andra fett som ska fungera än just kluber. Men det gäller ju att våga prova. Har ni kollat mintempen på fettet? står väl att kluber smörjer ner till -70 grader.

Ang insugsgummin som håller: Skulle tippa att det är varierande kvalite på som. D.v.s att vissa kan hålla 200mil vissa 1000. Brukar vara så med billigt skräp.
Ska kolla upp hela beteckningen på Shell fettet så kan man ju jämföra mot isoflex.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Dom är väldigt lika

Nån som vet vad det är för vevlager (alla helst) i 600 h.o resp 800 h.o? Har två att gå igenom nu så det skulle vara kul att veta innan vad det är för lager så man kan besälla iaf till variatorsidan.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Är det någon som vet ungefär hur mycke fett de ska vara på variatorsidan ?
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Du ska klämma in allt som får plats. Där har du lite bilder: http://ddubstoys.com/Ski-Doo 800 Rebuild.htm

Har för mig att det finns nån bild tidigare i tråden också
på de där bilderna använder han sig av nb15 o inte nb52 som det sägs att man ska ha, varför jag undrar är att på momentum i övik har de nb15 hemma, vad säger ni som vet funkar det lika bra
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

på de där bilderna använder han sig av nb15 o inte nb52 som det sägs att man ska ha, varför jag undrar är att på momentum i övik har de nb15 hemma, vad säger ni som vet funkar det lika bra
Läste i en annan tråd att nb15 funkar lika bra så jag åker ner o köper en tub för 128 + moms på momentum
 

messier11

Medlem
7 jan 2007
35
0
6
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Kontentan av det hela är alltså att röret för att fylla på fett finns i onödan eftersom man riskerar att sabotera packboxen om man fettar för mycket?!
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Har man någon koll på hur saker och ting fungerar så går de hur bra som helst att fylla genom röret. Man känner på en gång att det tar imot när det är klart. enklaste sättet är att ha fettet lite ljumet så går det utmärkt. OBS ha koll på att det är rätt fett för ibland är inte biligt bästa lösningen.
 

messier11

Medlem
7 jan 2007
35
0
6
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Har man någon koll på hur saker och ting fungerar så går de hur bra som helst att fylla genom röret. Man känner på en gång att det tar imot när det är klart. enklaste sättet är att ha fettet lite ljumet så går det utmärkt. OBS ha koll på att det är rätt fett för ibland är inte biligt bästa lösningen.
används en "pip" eller är fettet på tub liknande en lim tub??
Forumläsandet har skärrat upp mig till att byta kolvar:D och då kanske man ska göra fettmanövern..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Uppmärksamt! Det hade jag inte ens tänkt på. Ska googla och se om jag hittar nåt.

Edit: Googlade lite snabbt och fick fram att NB52 verkar smörja vid både högre och lägre temp. Har inte riktigt tid med det här nu, det är ju arga snickaren i tv :)

killerkid: Svårt att veta men visst kan det ju vara fyllt. Har du haft skotern länge? Kört långt? Vill det inte så tryck inte med våld. Du förstör packboxarna.
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

provade att trycka in fett idag men tror inte det fylldes på jut nåt, man kan säga att tuben var så gott som stum och det var fullt med fett i röret innan jag började. tror ni att det är fyllt vid nån servise eller är det så från fabrik?
 

Tigern

Medlem
15 jan 2009
6
0
1
Furuvik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

:hmmmm2:ska man, ska man inte smörja utifrån! hänger inte riktigt med i alla inlägg!
Har en -04 800 som gått 600 mil inget gjort börjar bli orolig!
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jag tycker att du kan smörja på plats iaf.jag har plockat isär min motor på grund av anndra problem och har kollat upp grundligt hur diverse nipplar och smörjhål funkar och har konstaterat att det finns inga som helst problem att smörja på plats. En del här på forumet säger att man kan trycka ut p-boxarna men har man lite kännsla så anser ja att den här manövern är inga problem. Se bara till att fettet har en ganska lös konsistens när du gör det så blir det bra. OBS! detta är enligt mitt tycke alla gör som man själv vill det skiljer sej otroligt i arbets moment om man gör på detta vis.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

FYYY FAN! Nu idag var jag ute och körde och skoter bara dog på ena cylindern. Sen stannar jag, skotern går på tomgång men på ena cylindern.
Skruvar upp tändstiften och ser att ena är svart och ena är grått.
Sen sätter jag i nya stift och startat och här att det blir ett
Rrrrrrrrr Rrrrr ljud när kolvarna far upp och ner.

Skruvar lös toppen och cylinderna och märker att vevstakslagret på vänster sida glappar med 6-7mm.
man undrar VAD som är FELET på dessa motorer då MÅNGA haft samma bekymmer.

Finns det någon som VERKLIGEN VET, vad som gör att det blir så här efter endast 500 mil?
Nu är man så förbannat less, vad är det frågan om?
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

ja du ronyaldo jag förstår precis hur du käner. råkade ut för ungefär samma problem 8 januari jag åkte hem och rev skotern och har efter ett fruktansvärt ringande och beställande inte fått delar till min skoter än. jag har typ ringt varenda återförsäljare och kollat om dom har delar men inga resultat.bestälde hos en återförsäljare och det tog evigheter. Behövde mer delar och provade då att beställa på annat ställe (måndags) men har fortfarande inte fått dom delarna. Nä fy f.. säger jag vilken fruktansvärt dålig service dom har. Våran vinter är på tok för kort för att ha såna vänte tider. Jag hoppas du har mer tur än mej Lycka till!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Nej men fy f*n va tråkigt! jag vet hur uppgiven du känner dig..
visst hade du bytt packboxen på PTO sidan va? knackade du bara dit de från utsidan eller klöv du motorn kikade lite på lagrena samtidigt?

Ska byta min packbox idag.. sprängde en rem förra helgen som pajjade min packbox ..
375:- + rem 1000:- . . men men..

Larget som nu gick för dig går på ca 400:- BRP orginal.. (om de e de lagret jag tror, bytte de sj när min vev hade gått av, min dåvarande packbox var oxå lite kass)

Hoppas de ordnar sig för dig och att de inte är någe mer än lagret på veven som fare!!