Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

4

426H

Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

FYYY FAN! Nu idag var jag ute och körde och skoter bara dog på ena cylindern. Sen stannar jag, skotern går på tomgång men på ena cylindern.
Skruvar upp tändstiften och ser att ena är svart och ena är grått.
Sen sätter jag i nya stift och startat och här att det blir ett
Rrrrrrrrr Rrrrr ljud när kolvarna far upp och ner.

Skruvar lös toppen och cylinderna och märker att vevstakslagret på vänster sida glappar med 6-7mm.
man undrar VAD som är FELET på dessa motorer då MÅNGA haft samma bekymmer.

Finns det någon som VERKLIGEN VET, vad som gör att det blir så här efter endast 500 mil?
Nu är man så förbannat less, vad är det frågan om?
Verkligen tråkigt. :( Var det inte din maskin som nöp pga tjuvluft genom packboxen för några veckor sedan? Fettade ni om lagren i samband med bytet? Gjorde ni någon läckagetest?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Packboxen bytte jag för någon vecka sedan, smorde in med nytt fett och allt såg grett ut!

Men man kan väl inte byta vevstagslagret själv? Måste man inte lämna in den för att det ska pressas isär och pressas ihop igen?

Man är fruktansvärt less nu, Tycker skotern bara krånglar hela tiden, spenderar MYCKET mer tid i garaget än ute på lederna.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

426H har rätt, det sitter en packbox på lagret inåt cylindern oxå, så ja för att den ska kunna tjuvdra luft så måste denna packbox oxå vara kass. Jag hade det problemet.

Jag vart rekommenderad av mekaniker på verkstad som annars gör reklamationsarbeten åt BRP och han tyckte jag skulle ta bort dessa inre packboxar som finns på PTO och MAG sidan, och sedan göra som 426H menar borra hål så veven får smörjning av bränsleblandningen från cylindrarna istället...

Packboxarna som sitter innot veven har en tendens att gå sönder när man spränger en rem, DET KAN VARA SÅ ENKELT! det plötsliga rycket kan tom. få veven oriktad. Detta hade skett för min del. Packboxarna kan även ta skada vid extrema kall starter och otillräckliga uppvärmningstiden på motorn innan användning.

sagt och gjort jag lät honom pressa isär veven, och ta bort packboxarna. Jag själv hemma i mitt garage fick mig 1 försök att borra upp kanalerna innan jag skulle göra de på mitt riktiga block, jag har nämligen kvar vevhushalvorna sedan mitt general haveri förra vintern.. så jag övade på detta, knäppte massa kort.. studerade försöket.-. och gick lös på den "riktiga" vevhus halvan..

Så numera kör jag utan ISOFLEX i motorn. .funkar finfint såvitt jag har sett hitintills.. Fick ju chans att inspektera lagret nu när packboxen (yttre) for när jag sprängde en rem förra helgen. Jag vill oxå nämna att jag har avlägsnat olje flaskan och oljepumpen och kör nu med 2% direkt i tanken med 98okt..

att pressa lös det yttre lagret tar ca 7sekunder, jag har sett de göras och de går FORT,, och är lätt för en erfaren mekaniker med en hydralpress. Om din vev nu måste balanseras tar detta givetvis längre tid.. jag betalade 300:- för att få bägge packboxarna avlägsnade och veven riktad ännu en gång.. Jobbet för att byta en vevstake och rikta ligger på 1500:-

'Hoppas jag kan hjälpa dig på något sätt med mina egna erfarenheter.. har har oerhört många timmar isär och ihop med min maskin och har mött de flesta hinder.. och så som de ser ut nu så har jag övervunnit dem.. (förutom variatorspöket som e lite finlir.. DJ kitt skaaa införskaffas.. men inte just nu..)

hur som hellst.. lycka till!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Rev motorn idag och packade nytt fett och satte nya packboxar. Lagren var det inget fel på som dom fick vara kvar. Men det var i sista stund, fettet hade läkt ut från båda sidor så det var bara lite kvar. Så jag rekommenderar att plocka isär och kolla ist för att smörja utifrån. Tar en dag men det är det värt.
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

De jag har hört är att 550moddelera har stora problem när man pressar dom när de är lite varmare att fettet kokar men efter som 600dran har vätske kylt vev så borde problemet inte vara nå större om man inte kör dom super super varma eller har jag fel?
Hade då en summit 600ho -04a som gick 1200mil utan ett ändå problem innan ena staken började glappa och då var de då kvar mycke fett i lagrena så men fettet kanske blir sämre med åren körde iåförsig 800mil ena året non stopp iprincip
Fick då höra att jag skulle få skruva hela tiden men de fick dom äta upp
bytte ett par stift på 800mil de var tack vare att de var mera vatten i bäcken på vägen hem :hahaha:
Tror att den gick mera än 800mil ena året efter som de var min arbestskoter de året
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

. .mnjeee.. du har nog fått nått om bakfoten.. jag tror inte att fettet kokar på 550in (men jag är inte expert på den) och 600an må vara vätskekyld men den har inte ett vätskekylt vevhus.. 800R motorn har de, men inte 800HO 600HO eller 500SS..

800mil`? imponerande sträcka dock-.
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Jag kanske har fel om detta med vätskekylt vevhus de kom väll 2005?
Detta med 550 är sant dom jag jobbade med körde hela bunten 380F och 550F och på vår kanten boxerade jag hem 2st som nöp på vevlagren efter som man pressade dom hela tiden när de gick tungt på fjället med pulka så kokade fettet och rann ur ur lagren efter som dom gick varma som fan under belasting
renskötsel = de blir några timmar på skotern iafall
De som alla undrade med ski-doo som jag hadde var att inte ett enda insugs gummi gav upp :hmmmm2: men däremot remmar ca 20st tror jag att de gick åt och 2mattor men inte ett problem med motorn DENNA MASKIN VAR DEN ULTIMATA skotern enligt mig (Hatar forestfox)blir fundersamm när alla klagar på vevet och packboxar :afraid: ni måste ju ha haft måndags exemplar:hahaha:
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Vi öppnade två motorer igår. Min 600 -03 med 860 mil och en 800 -05 som gått 550mil. I 800an var lagren fulla i fett, i min var dom i princip torra. Packboxarna hade släppt ut fettet på båda sidor, magneten var helt kladdig och bakom variatorn var det massa fett. Den hade inte klarat säsongen ut. Kan vara som du säger att om man kör mer mil under kortare tid så går den längre innan den skär men till slut är fettet borta. Jag är då jävligt nöjd att jag rev min.

Att fläktisar går varma är väl inget nytt, så visst kan jag tänka mig att fettet rinner ut när det blir nog hett.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Fan nu vågar jag inte läsa mer!!!, min har gått 720 mil varken bytt kolvar eller nått annat & inte märkt nått fel........

Till sommaren då river jag isär fanskapet jag chansar o kör denna vinter för int har ja råd & tid med nått såntdär nu
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

yamaha 3cyl 600 och 700 trippel typ sxr har kapslat lager närmast variatorn och dom motorerna anses ju vara väldigt problemfria så jag förstår inte varför detta ska vara ett så stort problem på rotax
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

wolf_edition: Den går bra tills den skär, mot vevhuset är det tätt men utåt släpper dom ut fettet. Motorn kan alltså gå som en klocka tills den skär. Sen kostar det flis kan jag säga (säkert melmaq också). Packboxarna från duells kostar ca 250 och fettet 250 från momentum. Dela motorn underifrån utan att ta bort cylindrarna. Mest troligt är det bara få bort så mycket gammalt fett som möjligt och sätta nytt. Sen kan man vara lugn.

skoterräven: Kanske för att fettet inte kommer ut från ett kapslat lager?

Nu har jag i alla fall sett detta med egna ögon och det är minst sagt ett problem, men inte utan lösning. Polaris IQ 440 har visst en fettnippel bakom variatorn som man smörjer yttersta lagret med. Fick jag höra igår.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Extra: Alright eftersom du verkar jobba med renskötsel så är 800mil en trolig siffra . . tyckte de lät osannolikt mkt för en privatperson :rolleyes:

Och ja, du kan nog ha rätt om fettet.. för de sitter väll ingen tempvarnare på fläktkylda va? Då kör man ju tills de stannar av sig själv..;)

skoterräven: precis som mange säger så har ju ett kapslat lager så har man inte samma problem som rotax har med sina lager, de är ju inte PTO sidans yttre lager är ju inte kapslat det är bara skyddat av en packbox mot variatorn, men det är öppet på bägge sidor.. sedan så de innre lagret på PTO sidan är halvkapslat, dvs de har en inbyggd packbox mot veven men delar smörjningen (isoflex) med de yttre lagret..

Mange.. nu så äre ju iof försent, men jag råder dig att köpa orginal packboxen för 370:- istället, packboxar som sitter på veven är iaf jag rådd att akta mig noga för.. dels av mekaniker som jag nämt tidigare samt av erfarenhet från en polaris XCR 600 med kimpex packboxar, den tjuvdrog luft så den smälte hål i 2 kolvar.. 2ggr på 2 år..

Men som mange säger ta ut motorn och dela den underifrån, låt cylindrarna sitta kvar.. det går ganska fort och innan dagen är slut är du klar och ca 900:- fattigare.. men du vet skicket på din vevaxel..

tro mig jag är inte ÅF och vill packa på er grejjer, jag är dock en kille som har råkat ut för dessa fel. .. :ciao:

Nu så ska jag ut och köra!!!!!!!
wish me luck.. .
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Finns det inga inkapslade lager som passar veven?? pirat eller ett vanligt skf?? borde juh iaf finnas nån på detta runda klot så är juh problemet ur världen
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Ska skruva ut motorn nu ikväll och imorgon ska den in till motorteknik i Östersund.

Men när man ändå tar ut veven ska man be dom byta samtliga lager eller ska dom endast byta dom som är dåliga?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Om ekonomin tillåter så byt allt vad lager heter då har du iaf en skoter som kommer att hålla ett braa tag till...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu idag var jag ute och körde och skoter bara dog på ena cylindern.
Sen stannar jag, skotern går på tomgång men bara på ena cylindern.
Skruvar lös toppen och cylinderna och märker att vevstakslagret på vänster sida glappar med 6-7mm.
:hmmmm2: Hmmmmm......
Pratar vi om samma sak hära...
Vevaxellager eller Vevstakslager ?

Hela denna tråd handlar i princip om vevaxellagren men jag kan direkt säga att Serie-III motorerna INTE är drabbade av vevstakslager haveri oftare än vilken annan motor som helst
( vilket i sig är sällan så vida inte någon klåpare tidigare har varit inne i motorn och knäckt tex det nedre lagret ).

De jag har hört är att 550 motorerna har stora problem när man pressar dom när de är lite varmare att fettet kokar men efter som 600'an har vätske kylt vev så borde problemet inte vara nå större om man inte kör dom super super varma eller har jag fel ?

Detta med 550 är sant dom jag jobbade med körde hela bunten 380F och 550F och på vår kanten boxerade jag hem 2st som nöp på vevlagren efter som man pressade dom hela tiden när de gick tungt på fjället med pulka så kokade fettet och rann ur ur lagren efter som dom gick varma som fan under belasting.
Hela denna tråd handlar om Rotax sk. Serie-III motorer till vilka EJ den fläktkylda 550 motorn räknas.

Ingen Serie-III motor har vätskekyllt vevhus !


De enda Rotax twinnarna med vätskekyllt vevhus är :
* 1000 SDI
* 800R

Men de tillhör helt andra motor familjer.


Nu har jag ju inte H.O motorn men gäller det samma sak med vevlagret där ?
Jaaa,
Det har inget med H.O. motor att göra eller inte.
Utan drabbar alla sk. Serie-III motorer i lite olika hög grad.




Se även följande :

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20814



.