Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
hallå där man får ingen beggad motor för några sånadär pengar och skulle man få det så får man nog kosta på den mer än den han har.

Ursprungligen postat av melmaq
. .Ne orginal är inte alltid bäst, det finns många argument för och imot de många kolvarna som finns att köpa till denna motor. Nu har jag inte riktigt samma motor längre, men om jag haft kvar orginal utförandet på motorn hade jag återigen inte valt att köpa orginal..

Men packboxarna håller jag mig till org på.. iaf på denna motor.. till Lynx RAVE 643an som jag har vet jag inte om jag hade stenhårt satsat på orginal.. men jag tror nog de, de e inte mkt kostnads skillnad..

jag betalade
275:- för min 5håls orginal cyl fot packning
2500:- för vevstake
375:- för packbox PTO
400:- för ytterlager lager
1500:- för montering av stake, lager, balansering,
200:- för 100g Isoflex (använde de förut, köpte av en kompis)

sen så fick jag ju handla kolvar cylindrar nytt vevhus nytt vattenpumpshus och en ny motor platta såklart till följd av mitt haveri . .


----------------------------------------------------------------------

Vad tror du inte dessa grejer kostar ?

 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Haft min rave 800 -o4a på service hos en lynx handlare nu i veckan.
Orolig som man blivit av denna tråd så frågade ju jag om dessa *****
vevaxel lager,mekanikern sa:han hade varit på kurs me folk från brp o blivit
underrättad att dessa lager ska man bara åtgärda vid stor motor-renovering,det e ingen mening att försöka spruta in mer fett.dom rören som vissa tror att det bara e o fylla på i e inga fettnipplar,(vet ej va d är)

Tänk man till när man vet att det e inkappslade lager bör man inse att själva lagren få ju inge fett genom det röret:hmmmm:

Det va ju inga lugnande ord tyck då jag men klaffar allt annat ska ju lagren hålla länge. Man få hålla tummarna då.......:eek:

Han sa även att största "hotet" mot lagren e alla små sommar uppstartningar som folk gör i tid och otid,starta,varva 3-4min,stäng av.
E själva faan då du bara drar in massa kondens i motorn som inte hinner bli genomvarm,då få du rost som försvaga lagren.
bättre o inte starta alls lr låta den stå minst 15min
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jo grabbar ni har rätt de vart dyrt..
jag spanade på beggade motorer från thords, men då så fick jag för tillfället backa 2år i årsmodell och ändå betala 22.000:-

Jag sålde cylindern och kolven som klarade sig för 3500:-
Toppen för 700:-

Beställde sedan från RKTek ett 827 kitt, jag hade turen att Kelsy hade ett par färdiga 827 cylindrar hemma. .

Cylindrar: 3232:- för bägge
Kolvar: 2159:- 2st
Vevhus: 5947:- kelsy hade ett nytt liggandes
Full cylinder port (CNC) 3879:-
Topp: 2553:-
RAVE behandling: 484:-
Packningar 161:-
Trollformler och magiska underverk: 3394:-
Traktamente för Brevbäraren: 1143:-

beg: från blocket och thord
Pumphus: 300:-
Motorplatta: 800:-


.. om de var värt de?
är jag dum i huvet?
älskar jag min skoter?

3x Japp

Men iom kittet från Kelsy och att jag inte längre förlitar mig på isoflex + lite andra grejjer som jag nämt här och där gör att jag känner att jag har en av de säkrare serieIII'orna som rullar runnt.. att jag betalat runda slängar 100.000:- för den nu räknas inte..
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
vill bara säga att det rörets kanal kommer in i mellan lagerna så fetet hamnar rätt. sedan är det p-boxar åt båda håll på andra sidan lagerna. Jag har min motor i molikyler så jag har rå studerat detta.
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
vill bara säga att det rörets kanal kommer in i mellan lagerna så fetet hamnar rätt. sedan är det p-boxar åt båda håll på andra sidan lagerna. Jag har min motor i molikyler så jag har rå studerat detta.
ha tänkt på det där, om alla tätningar är fräscha borde det bli ett sorts mottryck som gör att man inte kan trycka in utan att nåt ger med sig typ haveri av tätningar vilket jag ioförsig inte jag tror att man kan lyckas med genom att trycka på en tub med handkraft
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
johan-ö & killerkid:
Jag håller med er båda.. jag har sett beskrivningar och bilder på hur man rellativt enkelt bygger en fettspruta och injecerar Isoflexet in genom rörtappen på pto sidan och in genom hålet bakom svänghjulet på MAG sidan, men jag har oxå funderat på de med mottryck..

På PTO sidan kan de ju lösas genom att ta lös packboxen och släppa ut luft så att man kan trycka in fettet in imellan de 2 lagrena.. man vill ju inta bara smeta på allt utifrån även om man nu har lagret exponerat utan packboxen..

På MAG sidan verkar de bara funka helt enkelt.. men jag tycker de e lite riskabelt och onödigt att bara injecera fettet utan att riktigt kolla lager och packbox skick..

Man kan kolla så att packboxarna på PTO sidan är hela genom att bygga en sk. "breather tube", folk har argumenterat heit och dit för denna uppfinning.. men de man gör är att sätta en genomskinlig slang på PTOsidans nippel och dra den upp till topplocksghöjd och där ansluta en backventil så luft/fett kan komma ut om de e på de viset men inte in..

eftersom packboxarna sertill att behålla ett någorlunda jämt tryck där inne så vandrar ju inte något fett ut eller luft sugs in..

Men denna uppfinning funkar sisådär.. fett vandrar för somliga som ändå anser att de inte har fel på packboxar.. och så somliga andra som inte märker någon aktivitet alls i slangen..

ja.. detta om detta.. övrigas reflektioner?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Kan bara säga som jag brukar: Slarva inte! Öppna motorn och rengör/fetta om lagren alt. byt om ni inte vill stå med en rasad motor till påsk när alla vi andra kör för fullt. Det tar en dag, en ***** dag sen slipper man fundera över det.

Har svårt att fatta att ni inte lyssnar. Kolla melmaq's pixbox (eller listan på delar han skrev nyss) så ser ni vad som kan hända. Är det inte värt en dags skruvande att förhindra? Under hela tiden vi disskuterat detta med att fetta utifrån hade alla hunnit riva sina motorer och fixa till det sen hade det varit ur världen.

För 200e gången: ÅF säger alltid att det är bara köra, sen när den rasat är din den första. Lyssna inte på det skitsnacket, dom vill ha verkstaden full!

Till sist: melmaq gjorde rätt. 22000 för en motor som han ändå kanske måste börja skruva i. Nu fick han en som är som ny och han vet vad han har.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Läro pengar....

Jo grabbar ni har rätt de vart dyrt..
jag spanade på beggade motorer från thords, men då så fick jag för tillfället backa 2år i årsmodell och ändå betala 22.000:-

Jag sålde cylindern och kolven som klarade sig för 3500:-
Toppen för 700:-

Beställde sedan från RKTek ett 827 kitt, jag hade turen att Kelsy hade ett par färdiga 827 cylindrar hemma. .

Cylindrar: 3232:- för bägge
Kolvar: 2159:- 2st
Vevhus: 5947:- kelsy hade ett nytt liggandes
Full cylinder port (CNC) 3879:-
Topp: 2553:-
RAVE behandling: 484:-
Packningar 161:-
Trollformler och magiska underverk: 3394:-
Traktamente för Brevbäraren: 1143:-

beg: från blocket och thord
Pumphus: 300:-
Motorplatta: 800:-


.. om de var värt de?
är jag dum i huvet?
älskar jag min skoter?

3x Japp

Men iom kittet från Kelsy och att jag inte längre förlitar mig på isoflex + lite andra grejjer som jag nämt här och där gör att jag känner att jag har en av de säkrare Serie-III motorer som rullar runt..
att jag betalat runda slängar 100.000:- för den nu räknas inte..
:rock: Helt rätt tänkt !
Jag är helt på din linje.
Bättre göra rätt och riktigt på en gång.

Kan bara säga som jag brukar:
Slarva inte ! Öppna motorn och rengör/fetta om lagren alt.
byt om ni inte vill stå med en rasad motor till påsk när alla vi andra kör för fullt. Det tar en dag, en ***** dag sen slipper man fundera över det.

Har svårt att fatta att ni inte lyssnar.
Kolla melmaq's pixbox (eller listan på delar han skrev nyss) så ser ni vad som kan hända.
Är det inte värt en dags skruvande att förhindra ?
Under hela tiden vi disskuterat detta med att fetta utifrån hade alla hunnit riva sina motorer och fixa till det sen hade det varit ur världen.

För 200e gången: ÅF säger alltid att det är bara köra, sen när den rasat är din den första.
Lyssna inte på det skitsnacket, dom vill ha verkstaden full!

Till sist: melmaq gjorde rätt. 22000:- för en motor som han ändå kanske måste börja skruva i.
Nu fick han en som är som ny och han vet vad han har.
:rock: så sant så sant !
Jag håller med om varenda ord ovan.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och till er övriga som funderar på att stoppa i Sno-Pro / Kimpex / etc / etc "PIRAT" kolvar i era 800'or undrar jag bara hur ni törs ???? :confused:
Här har vi en motor som man vet är kinkig på vad som snurrar runt inne i den ( lager / kolvar / etc ) och ändå funderar/överväger ni att stoppa i "Pirat" kolvar av väldigt varierande kvalité osv osv.
I dagens läge är det så DYRT med haverier och följd fel av haverier, att det ta me f**n bara är till att hala fram lädret och betala.
Man får inte BRA grejer billigt !

Om ni har valt den enklaste vägen att bara rakt upp och ner få motor att gå så skall ni köpa ROTAX original kolvar !
Visst de har sina brister rent design mässigt men själva kvaliten på dem är Tip Topp !

Om ni däremot väljer att gå lite djupare in i dessa motorers brister så finns det flera olika alternativ....


.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Läro pengar....

Och till er övriga som funderar på att stoppa i Sno-Pro / Kimpex / etc / etc "PIRAT" kolvar i era 800'or undrar jag bara hur ni törs ???? :confused:
Här har vi en motor som man vet är kinkig på vad som snurrar runt inne i den ( lager / kolvar / etc ) och ändå funderar/överväger ni att stoppa i "Pirat" kolvar av väldigt varierande kvalité osv osv.
I dagens läge är det så DYRT med haverier och följd fel av haverier, att det ta me f**n bara är till att hala fram lädret och betala.
Man får inte BRA grejer billigt !

Om ni har valt den enklaste vägen att bara rakt upp och ner få motor att gå så skall ni köpa ROTAX original kolvar !
Visst de har sina brister rent design mässigt men själva kvaliten på dem är Tip Topp !

Bara en liten fråga, Hur vet du att Sno Pro kolvarna har mkt sämre kvalitet?
Det är halva priset på dom jämfört med Brp orginal, Då kan man ju hellre byta kolvara 2 ggr inom lika period som man kan köra på Brp Orginal.
På så sätt ser man ju samtidigt hur allt mår.

Sen visst kan man få bra grejor billigt. Tror inte alltid Brp:s grejor är hållbarare än det som finns på eftermarknaden.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Sv: Läro pengar....

Och till er övriga som funderar på att stoppa i Sno-Pro / Kimpex / etc / etc "PIRAT" kolvar i era 800'or undrar jag bara hur ni törs ???? :confused:
Här har vi en motor som man vet är kinkig på vad som snurrar runt inne i den ( lager / kolvar / etc ) och ändå funderar/överväger ni att stoppa i "Pirat" kolvar av väldigt varierande kvalité osv osv.
I dagens läge är det så DYRT med haverier och följd fel av haverier, att det ta me f**n bara är till att hala fram lädret och betala.
Man får inte BRA grejer billigt !

Om ni har valt den enklaste vägen att bara rakt upp och ner få motor att gå så skall ni köpa ROTAX original kolvar !
Visst de har sina brister rent design mässigt men själva kvaliten på dem är Tip Topp !

Bara en liten fråga, Hur vet du att Sno Pro kolvarna har mkt sämre kvalitet?
Det är halva priset på dom jämfört med Brp orginal, Då kan man ju hellre byta kolvara 2 ggr inom lika period som man kan köra på Brp Orginal.
På så sätt ser man ju samtidigt hur allt mår.

Sen visst kan man få bra grejor billigt. Tror inte alltid Brp:s grejor är hållbarare än det som finns på eftermarknaden.

Så sant så sant!

Är också nyfiken på hur du vet att det är sämre kvalité..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Läro pengar....

Bara en liten fråga, Hur vet du att Sno Pro kolvarna har mkt sämre kvalitet ?
Det är halva priset på dom jämfört med Brp orginal,
Då kan man ju hellre byta kolvara 2 ggr inom lika period som man kan köra på Brp Orginal.
På så sätt ser man ju samtidigt hur allt mår.

Sen visst kan man få bra grejor billigt.
Tror inte alltid BRP's grejor är hållbarare än det som finns på eftermarknaden.
Valet är ditt hur du gör !

...Men som svar på din fråga :
* Materialval är tex en sak.
* Tolleranser är tex en annan.
* ...och i denna branchen är Erfarehet GULD värd.
( Jag har hållit på med 2-taktare sedan 1983 ! , så jag har lärt mig ett och annat av vad som funkar och inte funkar under resans gång ;) )

Jag håller med dig om att BRP's grejer inte alltid är bra.....
MEN i fallet med std Original kolvar jämfört med Pirat kolvar så är det stor skillnad på kvalitén, tolleranser, kolvringslåsning, G-clips osv osv


.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ok:)

Men på min orginal brp kolv så var kolvringslåsningen trasig efter 500 mil.
tycker ju att sno pro:s kolvar borde hålla liknande?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Håller med wolf_edition, det där med prisklass blir genast lite lurigt när det är "originaldelar" eftersom dom ska ha en (rejäl) slant för loggan på kartongen vilket övriga inte tar. Dessutom är det när det gäller bildelar iaf ofta precis samma grej du får från t.ex mekonomen som från ÅF, minst likvärdig eftersom dom vill ha kvar sina kunder. Märkesverkstäder kommer alltid ha kunder, dom mindre måste sköta sig bättre. Nu säger jag inte att det gäller skoterkolvar men man ska vara lite vaksam. Inte fastna i originalträsket. Visst är det bra med original och det brukar funka men det kan vara onödigt dyrt när det finns grejer till halva priset som funkar.

Själv vet jag faktiskt inte vad jag skulle sätta för kolvar i min om jag ska vara ärlig. Har inte kommit dit ännu.

Edit: 2stroke har nog rätt. Eller mer erfarenhet av detta än jag och som han säger: original är inte alltid bäst men kanske denna gång. Nån som varit med om nåt dåligt med snopro kolvar?

En grej till: När man byter kolvar så väg dom nya med en digital brevvåg t.ex och se att dom väger exakt samma, annars måste man putsa den ena lite så dom väger lika. Brukar handla om väldigt lite puts men det blir mycket fel i motorns balans om det skiljer nåt enstaka gram! Tänk att dom går upp/ner 7000-8000 gånger per minut! Detta hjälper ju knappast om det är materialfel eller för mycket glapp i kolven men det är bra att kolla så man vet.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Håller med wolf_edition :
det där med prisklass blir genast lite lurigt när det är "originaldelar" eftersom dom ska ha en (rejäl) slant för loggan på kartongen vilket övriga inte tar.
Dessutom är det när det gäller bildelar iaf ofta precis samma grej du får från t.ex mekonomen som från ÅF, minst likvärdig eftersom dom vill ha kvar sina kunder.
Märkesverkstäder kommer alltid ha kunder, dom mindre måste sköta sig bättre.
Nu säger jag inte att det gäller skoterkolvar men man ska vara lite vaksam.
Inte fastna i originalträsket.
Visst är det bra med original och det brukar funka men det kan vara onödigt dyrt när det finns grejer till halva priset som funkar.

2. 2stroke har nog rätt. Eller mer erfarenhet av detta än jag och som han säger : original är inte alltid bäst men kanske denna gång.
Nån som varit med om nåt dåligt med snopro kolvar?

3. En grej till:
När man byter kolvar så väg dom nya med en digital brevvåg t.ex och se att dom väger exakt samma, annars måste man putsa den ena lite så dom väger lika.
Brukar handla om väldigt lite puts men det blir mycket fel i motorns balans om det skiljer nåt enstaka gram !
Tänk att dom går upp/ner 7000-8000 gånger per minut !
Detta hjälper ju knappast om det är materialfel eller för mycket glapp i kolven men det är bra att kolla så man vet.
1. Stämmer delvis...
Vad gäller bildelar så har ofta delar som kallas "motsvarande Orginal del" lägre klassning än delar som säljs direkt till en viss biltillverkare.
Det kan tex vara en liten liten liten gjutskada i huset till en vattenpump Inget fel i pumpem men pumpen får via detta en klassning av tex 2 medans vattenpumpar med perfekt gjutning osv får klassning 1 och säljs sedan vidare till billtillverkaren och säljs som ORIGINAL del i ORIGINAL kartong osv osv, medans vatenpumpen med klassning 2 säljs under vattenpumps tillverkarens namn.
Pumpar med ännu fler små defekter/skador klassas som 3 och säljs ofta under så kallat "No Name"

OBS ! I princip alla CHINA tillverkade bildelar säljs också under "NoName" principen.

Vad jag är ute efter är att i sånna hära fall är ERFARENHET guld värd om vad som funkar och om vad som inte funkar.
Och självklart skall man som konsument kritiskt granska varorna eftersom att dem i dag kostar skjortan
Och jag vill understryka att ej heller jag tycker att det som kallas ORIGINALDELAR alltid är det bästa !


2. Ställ er själv frågan....
Här har jag en Serie-III 800'a motor som jag vet kostar kanske 15 000 -- 30 000:- att fixa till/laga om jag får haveri...
Är det värt "PIRAT" kolvar då jag är 5-20 mil hemifrån uppe ifjälls på semester och jag får haveri och det sedan visar sig att jag var dumsnål och köpte "PIRAT" kolvar och de var orsaken ??? :confused:
Erfarenhet är här guld värd !
....Det handlar om att eliminera felkällorna i dessa Serie-III motorer till ett minimum för att slippa haverier.
Personligen skulle jag alltid ha valt de "Bästa" kolvar jag kan finna.
och i detta fallet då man i princip bara vill få std. motorn att gå/funka igen med någolunda tillförlitlighet så är orginal kolvarna det bästa.
( Det finns som jag skrivit förut ännu bättre kolvar om man vill komma åt de design mässiga nackdelar som Original kolvarna dock har )

Men det är ju en helt annan sak om jag har en gammal Yamaha ET-340 ifrån 1980 som totalt är värd 2500:-
I den så skulle heller inte jag tveka om att sätta in "PIRAT" kolvar i.


3. Jag har sett ett par "Pirat" kolvar till en annan Rotax motor väga 14 gram olika :eek: , ni kan ju själva fundera på vad det betyder vid ca 8000 rpm !!!
Har även varit med om flera "PIRAT" kolvar där kolvbulten varit i så dåligt material/härdning etc att den rent slitits så att den blivit mindre pga rotationen inne i motorn och att kolven sedan glappat !! vilket i ett par fall lett till haveri och i ett par fall upptäckt skadan innan motorn exploderat :rolleyes:



Lägg era pengar på rätt saker vid rätt tillfälle !



.
 
Last edited:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Förut när jag hade en Edge x 700 -02 och den skar på en cylindern. Då lämnade jag in den så dom fick byta.
Då rekommenderade han mig att sätta i snopro för att de var halva priset på dom, och han sa att dom var INTE något sämre.

Och då har han ändå hållt på med att skruva skotrar i 35 år främst dock polaris?
Då tycker man ju att han borde veta ett och annat om motorerna och kolvar av olika slag.

Men men, ska höra runt lite och kolla!:cool:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nytt ämne ???

Nu börjar denna tråden bli lite väl Off Topic...
Detta då ett antal inlägg i denna tråd handlar om KOLVAR istället för vevaxelproblem, så kanske man skulle ta och starta en ny tråd om just KOLVAR till Serie-III motorerna...

Eller ? :hmmmm: :confused:


.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Nytt ämne ???

I skoter cross eliten kör man mycket på snopro kolvar det är defenitivt inga som helst problem. I dom smanhangen får dom visa vad dom går för iaf.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Nytt ämne ???

I skoter cross eliten kör man mycket på snopro kolvar det är defenitivt inga som helst problem. I dom smanhangen får dom visa vad dom går för iaf.
Inte riktigt jämförbart, tycker jag. Det är skillnad på att köra några timmar mellan kolvbyten, som skotercrosseliten gör, och köra hundratals timmar med samma kolvar, som vanliga nissar gör.

Om någon på detta forum tror att man får samma, eller bättre kvalitet av Snopro, som av BRP, så undrar jag faktiskt hur ni tänker. En sån stor koncern som BRP har alltid otroliga kvalitetskrav på sig från oss "användare".

Tänk själv: Om det skulle sprätta kolvar i ett hundratal maskiner med en viss motorserie världen runt. Då skulle det bli ett ***** liv på marknaden, ett servicemeddelande skulle tryckas ut till alla ÅF, och dom fick byta alla kolvar till en kostnad av miljontals kronor + all badwill.

Vad tror du händer om det flyger SAMMA hundratal Snoprokolvar? Jo, ingenting, för folket har inte FÖRVÄNTAT SIG bättre kvalité än så.

Man får i 99 fall av 100 vad man betalar för, oavsett logga på kartongen. Enkelt.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
2stroke: Mycket bra citat: "Lägg era pengar på rätt saker vid rätt tillfälle !" och som du säger erfarenhet gäller. Man måste VETA vad som funkar och inte. Kolvar till just denna maskin verkar original vara bäst men sno pro funkar till det mesta.

bcool: För det första så har det ju farit kolvar i en ***** massa motorer pga tillverkningsfel även om dom som säljs nu är bättre än dom första. Och om BRP brydde sig skulle dom väl inte sätta i en motor med fettsmorda lager. Okej om alla skulle veta om detta och förebygga det innan det rasar. Bara fetta om lagren efter 700-800 mil. Men det verkar ju vara skrämmande få som vet om det.

Jag tycker som trådskapare inte det gör så mycket att vi gått över på kolvar och allt möjligt, vevlagren är ju disskuterade så mycket så det kommer ju inget nytt egentligen. Jag har fått veta det jag skapade tråden för att få reda på och jag har fettat om min egen motor. Bara vi håller oss till Serie III så är det lugnt för min del :)
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Nytt ämne ???

Inte riktigt jämförbart, tycker jag. Det är skillnad på att köra några timmar mellan kolvbyten, som skotercrosseliten gör, och köra hundratals timmar med samma kolvar, som vanliga nissar gör.

Om någon på detta forum tror att man får samma, eller bättre kvalitet av Snopro, som av BRP, så undrar jag faktiskt hur ni tänker. En sån stor koncern som BRP har alltid otroliga kvalitetskrav på sig från oss "användare".

Tänk själv: Om det skulle sprätta kolvar i ett hundratal maskiner med en viss motorserie världen runt. Då skulle det bli ett ***** liv på marknaden, ett servicemeddelande skulle tryckas ut till alla ÅF, och dom fick byta alla kolvar till en kostnad av miljontals kronor + all badwill.

Vad tror du händer om det flyger SAMMA hundratal Snoprokolvar? Jo, ingenting, för folket har inte FÖRVÄNTAT SIG bättre kvalité än så.

Man får i 99 fall av 100 vad man betalar för, oavsett logga på kartongen. Enkelt.
jo jo de kan så vara men en snopro kolv är inga problem för en vanlig dödlig förare som kör hårt iaf. Jag har provat och många andra även många rotax handlare rekomenderar dom. men det är ju naturligt fritt att göra som man vill.