Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
jag har köpt 2st sno-pro kolvar till min renegade 800 HO -05. tänkte byta i förebyggande syfte.
köpte även nya nållager, korglösa. kapade den gamla bulten för att låta den sitta i och hålla lagret på lats i "ögglan" uppe på staken. låter den nya bulten trycka bort den gamla och det är då inget problem att montera med korglösa lager. kolv nr2 gick inte den nya bulten rakt i. alltså oavsett vilket håll jag pressade bulten ifrån så träffade den inte andra sidan riktigt 100. jag köpte sno-pro kolvar ifrån rinab i ånge. ska få en ny men de skulle ta tid. dom rekomenderade kimpex som finns i lager. men jag vill gärna ha samma piratmärke.
skulle gärna köpa orginal bara de att motorhuset i östersund (speciellt efter att anna henriksson slutat) är så sjukt otrevliga så man tror inte det är sant.

nu kanske jag driver ifrån ämnet. men jag skulle köpa ett nytt drev (lilla drevet) till skotern. på telefon hade han ett för 250kr. pirat antog jag då. när jag kom å skulle köpa det ville han ha 850kr!!!
jag fick tjata i en minut innan han (samma som jag pratade med i telefon innan) tog fram piratdrevet. nu ska jag köpa kedja och även byta de stora drevet och som tur är så passar lynx delar lika fint (BRP samma lika) så då slipper jag motorhuset!

sen har jag också för mig att köper jag brp orginal så är dom kolvarna säkert tillverkade där kring 2005 samtidigt som skotern om inte tidigare!! med materialfel på ringarna osv. eftersom omsättningen är högre på piratmarknaden så är dom kolvarna mer "nytillverkade" är jag helt ute och cyklar nu eller vad tror ni?

Jag tänkte nu när jag ändå håller på å skruva är det lika bra å fetta in lagren. nippeln har jag hittat och jag tror inte att jag med handkraft kan pressa bort en packboxs som står emot vibrationer och tempraturer osv för hand. på andra sidan vad ska jag göra för att komma åt där? någon som har telnummer eller länk till hemsida där man kunde köpa fettet som liknade brp orginal?

sen till sommaren tar jag lös hela motorn och öppnar den underifrån å byter alla lager!
nu är de vinter och det har kommit minst en halvmeter nu på tre dagar! jag vill KÖRA!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Där får du nog tag i fettet
http://www.ahlsell.se/page____3602.aspx
eller http://www.momentum-industrial.se/default.asp?viewset=1&on=Distrikt&initid=819&heading=Distrikt&mainpage=templates/04.asp?sida=686
Kluber Isoflex NBU 15 heter det. Kostar ca 250kr/50g tub. River du motorn och fyller fett går det nog nästan två tuber, fyller du utifrån utan att grisa får du nog inte ens i en. Rekommenderar det inte men har du läst tråden så vet du nog om det.

Har du vägt kolvarna?

Det där med ÅF och originaldelar är alltid sådär. Man får nästan bli arg innan dom plockar fram piratgrejer.
 

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
jag skippade sno-pro helt och hållet efter att ha pratat med tord på tords motorservice!
köpte orginal och vilken skillnad det var. hålen för bulten var redan inoljat och bulten gled på så fint på båda kolvarna. dom kostade 3ggr men skit samma..
tord sa även att det är bara på PTO sidan lagren smörjs med fett. alla andra lager smörjs med 2-takts olja. bara ifrån fabrik var dom infettade på andra sidan också..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Spelar ingen roll om det är ett eller alla. Man måste lik förbannat sätta nytt fett. Varför skulle dom fetta från fabriken om dom smörjs med olja? Då skulle ju fettet komma in i cylindern och det är inte så bra.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
rev_fluffy:
du måste ha missförstått Tord, bägge sidorna är fettade från fabrik på 800HO motorn. Bägge sidor har kanaler in till sig för att man i efterhand skall kunna fylla på fett. dvs de 2lääänst till vänster och de 2 läängst till höger på motorn är infettade, övriga smörjs med olja.
 

gatti

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
ni som har delat era motorer och fyllt på fett har det varit tomt på fett i lagrena
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Var väldigt lite/inget kvar i min. Det mesta var kletat bakom variatorn och i tändplattan/svänghjulet. Packboxarna var helt slut men det roliga är att det märker man ju inte på gången för att dom inre tätningarna som tätar vevhuset är hela.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Skulle jag vara igång och riva en motor nu skulle jag helt klart göra som melmaq gjort (Längre upp i tråden) alltså att borra ett par hål och slipa lite med getingen, och köra med oljesmorda lager överallt.. Ett plus på hela manövern är ju att om någon av de 2 kvarvarande packboxarna flyger så kan man märka det på att den drar tjuvluft.Och i och med det, finns det en liten chans att man märker det innan haveriet.

(SÅVIDA MAN NU INTE HAR GARANTI KVAR..OCH DET ÄR JU INTE HELT OTROLIGT:D)
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Alltså tar ju ÅF "bara" 550kr tuben i vinst om dom köper dom direkt från momentum. Fy fan säger jag bara. 550kr vinst för en 50g fettub! Tur att det finns forum :)
 

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
rev_fluffy:
du måste ha missförstått Tord, bägge sidorna är fettade från fabrik på 800HO motorn. Bägge sidor har kanaler in till sig för att man i efterhand skall kunna fylla på fett. dvs de 2lääänst till vänster och de 2 läängst till höger på motorn är infettade, övriga smörjs med olja.


okej på PTO sidan har jag sett bilder på vart påfyllnadsröret är. men på andra sidan vart sitter de då?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
:hmmmm:vill bara veta vad pto och den andra sidans namn heter?!! vad står de för haha jag har aldrig hört dessa uttryck förrut!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
PTO står för Power Take Off och avser generellt en anslutningspunkt där ett hjälpsystem kan kopplas till ett fordons drivlina, på svenska vanligen kallat kraftuttag. Kraften överförs från en axel antingen kopplad till utgående axel på växellåda eller motor eller som i skotrar en rem.
Google is the shit.... =)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
:hmmmm:vill bara veta vad pto och den andra sidans namn heter?!! vad står de för haha jag har aldrig hört dessa uttryck förrut!
Du fick ju bra svar på PTO-sidan. Den andra sidan kallas MAG, och är namngiven av magnetsidan av motorn, dvs svänghjulet med bakomliggande spolar.
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
hm ok. beställde 2tuber 50g idag. får prova å sätta en slang på tuben som går ner till röret/pipen. de är ju så jäkla svårt å komma åt på reven..

är det nr11?
http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=670&B=2
det där med att fylla på fett i de där rören dömer jag ut fullständigt, provade idag igen nu med packboxen borta men fick inte in nåt alls trots uppvärmd tub i kokande vatten + att jag värmde på blocket för att lösa upp det som fanns där utan framgång. så det bästa är att plocka bort boxen och fetta om man nu inte orkar dela på motorn nu mitt under säsongen
 

gatti

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
hur mycket olja ska man hälla i vid axeln till vattenpumpen innan man skruvar ihop blocket har för mig att det ska vara 1dl ?