Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
det där med att fylla på fett i de där rören dömer jag ut fullständigt, provade idag igen nu med packboxen borta men fick inte in nåt alls trots uppvärmd tub i kokande vatten + att jag värmde på blocket för att lösa upp det som fanns där utan framgång. så det bästa är att plocka bort boxen och fetta om man nu inte orkar dela på motorn nu mitt under säsongen
via rören. lägger sig fettet bara brevid lagret då och inte i? måste ju ta vägen nånstans?? och varför finns de service påfyllnadsrör om de inte funkar alls?
 

Tabe

Medlem
3 jan 2006
16
0
1
Då jag nu läst denna tråd o har en Skidoo SDI-04 så blir jag betänksam om det verkligen är så att oljeinjektionen ej smörjer ex.vevaxellager och man måste infetta vevaxellagren med specialfett efter x antal mil
Är det månne på det sättet Rotax löst det på de nya så kallade E-tec motorerna (ännu fler infettade lager) då de påstås att oljekonsumtionen är vesäntligt mindre än tidigare
 

rhortlund

Aktiv medlem
24 okt 2007
84
0
6
Ä-byn
hur mycket olja ska man hälla i vid axeln till vattenpumpen innan man skruvar ihop blocket har för mig att det ska vara 1dl ?

Det finns en änkom slang som går från olje behållaren in mellan vevhusen och fyller på tills det är fullt men anslutningen sitter ganska högt upp på olje behållaren så se till att fylla fullt innan du startar upp skotern
 

rhortlund

Aktiv medlem
24 okt 2007
84
0
6
Ä-byn
rev_fluffy:
du måste ha missförstått Tord, bägge sidorna är fettade från fabrik på 800HO motorn. Bägge sidor har kanaler in till sig för att man i efterhand skall kunna fylla på fett. dvs de 2lääänst till vänster och de 2 läängst till höger på motorn är infettade, övriga smörjs med olja.

Även lagren i mitten smörjs med fett det är bara axeln och drevet
som driver vatten och olje pumpen som smörjs med 2-takts olja
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Jag fattar då inte hysterin med detta vevaxel lager har då på mätaren på min sdi just passerat 700mil och tänkte ta ner veven och kolla nu när jag renoverar ski-doon efter snabbfixen förra helgen.
Började med att ta ner allt packboxarna såg då hur fräscha och hade då inte nå problem med fettet som lagret i vevaxeln detta med ski-doos lager blir ju en hysetri på nätet,
De ända jag har hört är att om man kör den tokvarm så blir fettet flytande och försvinner ur lagret men då ska de gå varm som fan eller att man knäckt remmar och fått packboxen sönder sprängd typ.
Summiten som jag hade var de exakt samma som på sdin jag har idag då inge problem med fet som hadde "Flytt" från lagret har ändå aldig kollat eller bytt något på ca 700mil däremot hittade jag barr Granbarr i vevet luftboxen är kassa på revar men hur många barr tror du den har käkat då annars:hmmmm:
Kusinen har en 500ss som har gått 1000mil och fick panik när han läste här att lagret kommer att snurra i sin egen lagerbana när fettet är slut så han lämmnade in den och dom sa att de var kvar fett i dom och att de var väldigt sällan dom fick in någon som har snurrat i lager banan men packboxar brukar ha hårda liv när man får remsprängningar och suger ut fettet fran lagren

Ska då fetta in nu när jag har lös dom bara för att men de hade då inte behövts igentiligen och byta packboxar fast dom var frächa
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Hade ju beställt kolvar,packnigar,insugsgummin och fett och packboxar efter att jag hade nå mindre incidenter med snö skärning och de skulle ha kostat lika mycke att skicka tillbaka dom i prinsip men fick fel cylinderfotspacking så nu har jag riktigt grym komp i den iafall :laugh: undra om kan ha 13kg:hmmmm: i en orgina utan att skicka något snart känns fan som en ny maskin idags läget men ska bestycka den lite för att vara på den säkra sidan:D

Drog även av startsnöret var lite väl tung att dra igång på variatorn ifall handledsskada ådrog man sig typ;)
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Läser du hela den här tråden om rotax serie III motorer så kanske du inser att det händer en hel del saker med dom och att det inte har hänt just dej kan ju vara ren tur kanske. Jag har både set och hört hur många som helst som gått ca 500 mil och är totalt torr på fett så nog behövs det göras iaf.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kan sluta riktigt illa med fel fotpackning i form av spikningar, hög temp i förbränningsrummet, kass gång i motorn m.m. Väldigt viktigt att ha samma som satt i tidigare, skiljer ofta från maskin till maskin vilken tjocklek det ska vara, även om det är samma motorer..
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
man kanske har haft tur med 3maskiner :rolleyes:

Jo fattar att de är skadligt men tycker att den går jävligt mycke bättre nu än va den någonsin har gjort tidigare under den tiden jag har kört den iafall ska ställa upp så den får lite mera sås innan jag pressar den mera bara prov körde idag och de var en jäkla skillnad mot original ifall :rolleyes:
Går den bra utan nå störra problem i morgon så får de bära eller brista
 

Tabe

Medlem
3 jan 2006
16
0
1
Har med stigande oro följt denna tråd eftersom jag har en 600-04 SDI
Nu förstår jag varför Rotax "lyckats" med att minimera oljeförbrukningen som ingen annan 2 T tillverkare =(ingen smörjning av 2 t olja till veaxellager.)
På konsumenternas bekostnad då lagren/vevaxeln m.m. skadas när fettet är slut!
Fy f-n Rotax/Skidoo och ingenting framgår av instruktions boken att vevaxellager skall infettas efter x antal mil
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
kan nån speca modellerna och årsmodellerna som har stora problem,
har dom tex fixat felen till lynx 07 sdi??
tack på förhand
 

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
har kollat igenom flera olika sprängskisser nu på veven. olika årsmodeller innom skidoo och det verkar skilja helatiden. på vissa är det packboxar mellan lagrerna och på andra inte.. kanske därför de är så många historier fram och tillbaka på folk som "klarat sig" och inte.. pratade med en ÅF som sa att det inte fanns några packboxar (endast in till vattenpumpen i mitten såkart) och att alla lager smörjdes av 2-t olja men att den inte nådde ända ut och att det är därför de fettas in ifrån början. sen om det går torra så skall man fetta in mer men de finns ingen packbox som kan ploppa ur förutom den mot variatorn om du inte har en 05a som jag där de sitter en plåt som håller fast den packboxen! så detta innebär alltså att man kan fetta in via servicenipplana hur mycke man vill utan risk får att skjuta undan packboxar! man kanske inte ska fylla hela botten av motorn dock:rolleyes:
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
har kollat igenom flera olika sprängskisser nu på veven. olika årsmodeller innom skidoo och det verkar skilja helatiden. på vissa är det packboxar mellan lagrerna och på andra inte.. kanske därför de är så många historier fram och tillbaka på folk som "klarat sig" och inte.. pratade med en ÅF som sa att det inte fanns några packboxar (endast in till vattenpumpen i mitten såkart) och att alla lager smörjdes av 2-t olja men att den inte nådde ända ut och att det är därför de fettas in ifrån början. sen om det går torra så skall man fetta in mer men de finns ingen packbox som kan ploppa ur förutom den mot variatorn om du inte har en 05a som jag där de sitter en plåt som håller fast den packboxen! så detta innebär alltså att man kan fetta in via servicenipplana hur mycke man vill utan risk får att skjuta undan packboxar! man kanske inte ska fylla hela botten av motorn dock:rolleyes:
Det är ju inte bra att ha för mycke fett än fast du har plåten som håller fast den. Packboxen kan ju gå sönder ändå. På magnetsidan sitter ju packboxen fast i spår men min läkte ut ändå runt axeln.. Sen angående dom yttre lagrent så tätar lagret mot vevhuset samt att smörjkanalen från toppen av vevhuset inte är uppborrad på dessa modeller. Var nån som skrev tidigare att han borrat upp sina och de funka för han.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
antingen missförstår du och din ÅF varandra när ni talar om packboxarna eller så är han omedveten om var de sitter packboxar på veven..

Bild på MIN vev sen i sommras innan packboxarna blev helt borttagna.
här ser ni hur packboxen har poppat ut på MAG sidan.



Den var dock intakt på PTO sidan


Och här har ni några bilder då jag övade inför att borra upp oljekanalerna.




.. men så för nån vecka sen så sprängde jag ev rem, bigtime..


och den pajja bla, packboxen till veven..



Detta slog veven ur balans och skadade vevaxellagret, något som inte märktes fören i söndags när jag var ute och körde. Mellan remsprängningen och att söndagen hade jag lagt ca 7-10mil på skotern utan antydan till problem.. men så efter 2-3km blandad puderåkning i baklandet och därefter 3-6km sjö körning så märkte jag hur skotern tappade kraft trotts konstant gaspådrag vid tillfället. Slog genast av på styret och nöp bromsen. De gick ca 70-90 och rpm ca 8-7900 nu.

Hoppade av och könde på primären, gnekade lite för mkt för att jag skulle ande de vara no problemas. Jag kollade stiften och de var vackra som vanligt ;)

Damen min bogserade hem mig, lika förnedrande som vanligt, men man har ju vant sig :)

Hemma lyfte jag på toppen och fan att PTO vevstakslager har fare. Klarade dock alla andra lager, cylinder och kolv.











.. . sååå?
lesson learned?
sprängd rem kan allså gee..
. .trasiga packboxar..
..vridna vevar.. .
. ..havererande vevstakar. .

. . lång post, nu kommer jag inte ens ihåg vad jag skrev i början .. hmm..
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Sorglig läsning,men bra bilder!

Damn you,nu blev man mer orolig.Min 800ho passera 600mil i helgen,felfria och oskruvade,men servade (utan nyfettning).
Remmen ha säkert gått 200mil! Jobba norge(hinn inget göra),ska iväg helgen till fjälls igen.

Må aset hålla säsongen ut:argh:
Lycka till,till er andra me
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. inte min mening att göra någon orolig, bara visa vad som kan hända. Visst kan hyper och dyligt uppstå i sånna här trådar, och jag önskar som fan att allt som folk har berättat om här i tråden är 100% BS, meen..

Jag önskar er alla (och jag väntar mig inte mindre av er än att ni önskar mig desamma) en god fortsättning på den nya säsongen, för f*n va snö vi har fått ;)