Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Är det sant att vevaxellagren på Rotax H.O motorer smörjs med fett och inte med 2-t olja? Alltså måste man efter ca 700-900mil (enligt uppgift) riva motorn och fylla nytt fett alternativt byta lager och p-boxar och fylla fett annars kan lagren skära? Och att packboxen ploppar ut på variatorsidan så detta fett kommer ut? Har dom inte en liten plåt som håller fast den som alla andra tillverkare har? Vad är det för skräp rotax tillverkar? Som dessutom många påstår är driftsäkra.

Nån som kan hjälpa mig reda ut detta? Har nyss köpt en rev 600 -03 (ovetandes om detta) och vill helst slippa nåt jättehaveri p.g.a torra lager.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Är inte det oljesmörjt ? är det på min 440 och även på mach1an jag hade, gick en slang från oljeburken ner mellan cylindrarna.
 
Reactions: Fahlsson

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

det stämmer. måste varit någon järndöd idiot som designade rotax. du kan borra smörjkanaler i blocket och ta bort tätningarna och fettet så lagrena smörjs med 2tolja istället. de har jag gjort på min 800. funkar kanon.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Tack för att det iaf finns en rotaxförare som inte förnekar alla fel på dom :)

Har du nån bra beskrivning på hur man gör detta? Läste också att nån hade gjort en egen bricka och sattit bakom variatorn så inte packboxen kommer ut. Bilder?
 
Reactions: Fahlsson

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

tacka fan att du inte har en Rotax 800 dom är inte drift säkra :mad:
Om du nu har börjat närma dig 700-800mil tycker jag att de ändå är dax att byta vevet och stakar m.m
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

det stämmer. måste varit någon järndöd idiot som designade rotax. du kan borra smörjkanaler i blocket och ta bort tätningarna och fettet så lagrena smörjs med 2tolja istället. de har jag gjort på min 800. funkar kanon.
enligt utsago smörjer inte 2t-olja nog bra och varför det förmodligen fungerar för dig är att jag antar du bytte lager när du rev motorn
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Blir nog nytt fett, nya lager och p-boxar till sommaren om den håller tills dess. Då borde man klara några hundra mil till. Tydligen ska man märka detta fel på att tomgången går ner när den stått på tomgång en stund. Antagligen för att motorn går tungt. Så har jag iaf hört.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

På min gamla 800 som jag renoverade veven på fanns det 2 typer av smörjning på Ena typen till-02 tror jag. Där var endast det yttre lagre mot variatorn infettat sen en p-box och lagret mot skinkan smörjdes av 2-t olja/soppa. Lagrena mellan vevslängarna/cylindrarna smörjdes av 2-t olja/bensin och de 2 lagrena på mag sidan smörjdes av 2-t olja/bensin genom ett litet hål från överströmmningskanalen (till höger om den högra staken på bilden) Men lagret mot skinkan på mag sidan hade en dålig tätning. PÅ min ,som blev borttagen så att lagrena även smöjdes genom vevhuset av 2-t olja/bensin.

Den andra modellen var att bägge lagrena på variatorsidan smörjdes av fett och lagret var tätat mot skinkan, Ska visst vara den tätningen som blir dålig och då suger motorn ut fettet ur lagrena och = lagernyp Sen så är lagrena låsta med stift i vevhuset/blocket vilket inte blir snyggt om lagret skär och snurrar i blocket.
På bilden ser du även plåten som håller den yttre p-boxen bakom variatorn.






Variator sidan till h på denna bild
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Tack för bilderna. Alltså har jag inte denna plåt som håller p-boxen på min 03a? Hur kan den annars komma ut som vissa påstår?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Blir nog nytt fett, nya lager och p-boxar till sommaren om den håller tills dess. Då borde man klara några hundra mil till. Tydligen ska man märka detta fel på att tomgången går ner när den stått på tomgång en stund. Antagligen för att motorn går tungt. Så har jag iaf hört.
Njää, det hoppas jag inte!
Har för mig att min uppför sig så ibland.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Kollade min nyss. 12 min gick den stadigt (sen orkade jag inte vänta mer) utan att gå ner så jag kan nog köra säsongen ut men sen blir det att riva motorn och renovera den. Men jag har andra problem. Startar nog en ny tråd om det.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

enligt utsago smörjer inte 2t-olja nog bra och varför det förmodligen fungerar för dig är att jag antar du bytte lager när du rev motorn
jag bytte inte lagrena.
om inte 2t olja smörjer nog bra, hur kan de då komma sig att de fungerar för ex. polaris? eller varför inte gammla rotax?
 

jacket_89

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

som jag har fattat det efter en del prat med folk på olika firmor efter mitt 800ras så använder dom sej endast av fettet i lagren för att inte skada miljön lika mycket!
det är sågott som ett måste att fetta om lagrena om man vill att sin motor ska hålla!
synd bara att det är lite stök för att göra allt, fettade om mina lager i somras 50 mil efter renovering och det kändes som att dom sörplade i sej bra av det nya fettet!

tuckters du var smart, nästa skoter jag köper blir det till att göra som du!

som alla förstår så blir det en del värme i motorn o varmt fett blir flytande, vilket medför att fettet inte håller sej på sin plats, dålig smörjning = fin räkning
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jag fick problem med min 800 powertek idag ramlagren på variatorsidan rasade totalt. Jag har åkt yamaha i hela mitt liv och har aldrig varit med om något störe problem. Men så tyckte jag att 4takt inte var så lockande så jag köpte en ski doo 800 renegade. Jag var jätte nöjd med skotern MEN så började de krångla med både de ena å de anndra och inte nog med de så händer detta ja som ni förstår så tappar man förtroendet för grejorna då. Det sitter påfyllnings rör på båda sidor för att fylla på fet så gör det så kanske ni slipper råka ut lika som jag gjort. (jag kommer ge rotax en chans till efter detta kanske det är jag som haft otur)
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

jag fick problem med min 800 powertek idag ramlagren på variatorsidan rasade totalt. Jag har åkt yamaha i hela mitt liv och har aldrig varit med om något störe problem. Men så tyckte jag att 4takt inte var så lockande så jag köpte en ski doo 800 renegade. Jag var jätte nöjd med skotern MEN så började de krångla med både de ena å de anndra och inte nog med de så händer detta ja som ni förstår så tappar man förtroendet för grejorna då. Det sitter påfyllnings rör på båda sidor för att fylla på fet så gör det så kanske ni slipper råka ut lika som jag gjort. (jag kommer ge rotax en chans till efter detta kanske det är jag som haft otur)
så man kan fylla på fett utan att riva isär motorn, som jag förstår måste väl det vara rören med plasttut på eller? vad ska man fylla på med för fett vanligt lagerfett på tub eller, känns som jag göra detta då min gått c:a 550 mil i förebyggande syfte
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Men när började rotax använda sig av denna teknik att inte smörja dom med 2t olja?
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

ja det är rören med plast huvar på. Jag blev förvånad när jag såg detta men det är tydligen så här rotax vill ha det. De här systemet känns inte som någon kvalite direkt. (de är ett special fet tror det kostar ca 600kr för en tub. det sejs att det åtgår två.)