Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Renoverad i förebyggande syfte på akt.verkstad för 25mil sedan med nya vevlager, packboxar, kolvar.
Idag skulle v-kitet på och då såg ja detta när jag tagit lös primären.
Är det möjligt att den kan ha tryckt ut fett redan. Skotern har alltid startats från varmgarage och blivit varmkörd ordentligt varje gång.
Borde väl nästan gå få på garanti?!


http://i60.tinypic.com/eitpuf.jpg
Måste ju vara fullständigt felgjort av verkstaden!
Riktigt så dåligt konstruerade är dom ju trots allt inte... frågan är hur det ser ut ut där du inte kommer åt att se???
 

ZxVC

Medlem
5 jan 2010
20
0
1
Nej ingen rem som farit eller nåt sånt! Får svänga in efter julledigheten och kräva fix på garanti!! :mmph:
 

rulln

Medlem
4 okt 2013
10
0
1
Mora
rev min 800ho i sommar. alla 4 lager va tomma på fett och alla packboxar utom den som sitter mot primären läckte!
blev mycket billigare att ta bort inre packboxarna o borra oljesmörjning, och det var iaf hur lätt som helst o borra blocket. finns ju filmer på youtube hur man gör.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Tänkte riva en 500ss -05 till sommaren för kolvbyte och översyn utav vevpartiet.
Har då lite funderingar(Jag har läst ett antal sidor i denna tråd utan svar).

Vad rekomenderas? Borra oljekanaler eller behålla isoflex fettet?
Måste man ha andra lager när man kör utan fett(är dom fettade lagrerna nå specialare eller funkar de lika bra med olja i dem?)?


Jag tänkte iaf ta bort oljepumpen och köra droppsmörjning till vattenpumpsaxeln(så blir hur som helst att blanda olja i bensinen). Efter snart 1200mil är kanske inte hela separata smörjningen så säker längre..

Edit: Vet att denna motor inte är HO modellen. Men den har samma typ utav fett i vevlagrerna.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
500-600an håller så bra med fettfyllda lager så beskikta dem bara och fyll nytt fett. Köp Inte isoflex för de är ju svindyrt. Aeroshell 22 kör jag med och NASA/Boing mf de överträffar alla data på isoflex fettet och kostar bara 280kr ink frakt för en fettpatron 400gram som räcker till ca 4 motorer. Den hittar du här i Sverige goggla bara aeroshell 22 så hittar du en hemsida du kan köpa från.

Dessa motorer kan ju hålla 1000 mil med nya lager o fett. Men jag skulle plocka isär dem på 700mil för säkerhets skull.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
500-600an håller så bra med fettfyllda lager så beskikta dem bara och fyll nytt fett. Köp Inte isoflex för de är ju svindyrt. Aeroshell 22 kör jag med och NASA/Boing mf de överträffar alla data på isoflex fettet och kostar bara 280kr ink frakt för en fettpatron 400gram som räcker till ca 4 motorer. Den hittar du här i Sverige goggla bara aeroshell 22 så hittar du en hemsida du kan köpa från.

Dessa motorer kan ju hålla 1000 mil med nya lager o fett. Men jag skulle plocka isär dem på 700mil för säkerhets skull.
Låter ju bra detta :) Jo iofs så har jag inga problem med att plocka isär hela motorn med jämna mellanrum när kolvar ändå ska bytas.

Jag kikade dock på en sprängskiss nyss och lade märke till att det bara sitter lösa packboxar mot vattenpumps-drivningen. Är det någon typ utav tätning i lagret(känns ju inte jätte safe..vill ju inte ha fettet ut i cylindern)?




AeroShell Grease 22 Versatile Multipurpose Grease:

"Microgel thickened, synthetic hydrocarbon oil base

Corrosion inhibited and fortified against oxidation, it has excellent anti-wear properties, load-carrying capacity and water resistance, plus a wide useful temperature range of -65°C to +204°C. Recommended for aircraft wheel bearings, engine accessories and airframe lubrication, and for anti-friction bearings operating at high speeds and at high or low temperatures."

http://www.shell.com/global/products-services/solutions-for-businesses/aviation/aeroshell/products/greases/about.html

Någon annan som kör med detta fett?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Lagren i mitten mot vattenpumpdrivningens utrymme är tvåtaktsoljesmorda på 600an ivf. De packboxarna går inte byta om inte man river isär vevaxeln och de gör man endast om de lagren är väck. De packboxarna brukar hålla bäst av allt på hela vevaxeln och även om de läker en aning så gör det inget.

De andra yttre lagern som är fabriksfettfyllda (närmast vevhus) har inbyggda tätningar och de kan inte fettas om. De två yttre är helt öppen med lösa packboxar ut mot variator resp svänghjul och dessa fettar man in.
Nu pratar jag om 600an och har inte kollat 500an så de kan ev skilja något?

Aeroshell 22 forskade jag fram genom x antal timmar letande på usa forum och där hittar man flera som kör detta med gott resultat. De viktigaste är att fettet klarar hög kyla och höga varvtal samt att de är gjort för kullager och de klarar det med råge.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Surfade också runt och hittade fler som använt aeroshell 22 fettet..500ss=gamla stålfodrade 600an(593?).

Kan man bygga droppsmörjningen så den smörjer ramlagrerna också? (inte bara vattenpumps delen)

Till dem som kört med borrade oljekanaler och öppna lager, hur har hållbarheten på vevlagerna varit?

På min gamla polaris 800ves funkade det bra med att köra med att blanda olja i tanken(hade naturligtvis borrat oljekanaler) och sen hade jag primer för att smörja in lite extra olja till ramlagrerna. Hann dock bara få ihop drygt 100mil kanske(då var lagrerna fina ännu, hade isär motorn pga en spikning).

Får för mig att smörjningen från oljan i bränslet inte riktigt räcker till för vevlagerna(när man kör oljekanaler, olja i soppan och öppna lager)..tänk när man ligger på 8000rpm. Vill därför veta om någon fått ihop typ 400-500mil iaf på detta vis.


Ganska ny på rotax, så blir spännande detta.
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Ganska precis 7 år sedan så jag försöker väcka tråden lite. Har precis läst alla inlägg (36 sidor) och har gjort en liten gallring/ sammanställning som jag armerat mig med för kommande projekt.
Köpte en Ranger Mountain 800 -03 i förbifarten efter jobbet och den går mycket bra. 860 mil på mätaren och verkar vara välskött, om än väl använd. Allt sitter där det ska och motorn visar inga onormaliteter i form av missljud och märklig gång.

Upptäckte dock att den har slungat svart fett/ olja i variatorskyddet och då drog jag öronen till mig och kastade mig på datorn.

Har surfat och klurat ett par dagar och kommit fram till att köra lugnt resten av vintern och ha koll under huven lite extra. I vår rycker jag motorn för översyn och service. Skaffar en komplett packningssats och har en tub Aeroshell22 i posten. FÄ hade ägt den i 5 år och enligt rön byttes kolvar av hen innan. Ingen aning om miltal då, men jag byter kanske för att stå på ruta ett. Boyesen rage cage stoppas i trots att gummina verkar ok. Vill någon ha dem lägger jag de på Tradera för ett par hundra. Om allt jammar trycker jag nytt fett i yttre ramlager och klistrar ihop med blå Permatex (för att jag har det) Verkstäderna använder en vit "bond" och vissa säger att det det ska vara helt rent.
Grymt svårt att hitta bra serviceinfo om rotax snurror. Kanske hemligstämlat eller också är jag grymt dålig på att surfa. 29Nm på M8 och 9Nm på M6 har jag luskat fram. Spolar ur gammal grön och köper Biltemas gröna för en billig slant.

Jag ser det som ett kul projekt då jag är tekniskt intresserad och har inget emot att skruva så länge det är planerat :) Billig terapi
 
Reactions: Boost III

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Surfade också runt och hittade fler som använt aeroshell 22 fettet..500ss=gamla stålfodrade 600an(593?).

Kan man bygga droppsmörjningen så den smörjer ramlagrerna också? (inte bara vattenpumps delen)

Till dem som kört med borrade oljekanaler och öppna lager, hur har hållbarheten på vevlagerna varit?

På min gamla polaris 800ves funkade det bra med att köra med att blanda olja i tanken(hade naturligtvis borrat oljekanaler) och sen hade jag primer för att smörja in lite extra olja till ramlagrerna. Hann dock bara få ihop drygt 100mil kanske(då var lagrerna fina ännu, hade isär motorn pga en spikning).

Får för mig att smörjningen från oljan i bränslet inte riktigt räcker till för vevlagerna(när man kör oljekanaler, olja i soppan och öppna lager)..tänk när man ligger på 8000rpm. Vill därför veta om någon fått ihop typ 400-500mil iaf på detta vis.


Ganska ny på rotax, så blir spännande detta.
Har sett på Youtube (Powermods) att Rotax säljer en separat oljereservoar till smörjning av bl.a pumphuset om man pluggar oljematningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tänker sätta smörjnippel framför/ mellan yttre ramlager på PTO-sidan och skjuta i Aeroshell vid behov.
Om du har tur är de redan en slangnippel in mellan yttre ramlagren på pto sidan. De är en böjd guldpläterad stål slanippel som sitter på endera bak eller framsida motorblock (tror baksida). Den går in mellan yttre och inre ramlager. Den ska va pluggad från fabrik med en gummihatt.
De satt inte på alla rotax III blocken bara några årsmodeller. Fördelen med att ha sådan nippel är man kan trycka in maximalt med fett in i lagren och sedan kör man en sväng med nippeln opluggad så trycks överflödigt fett ut. Den va tänt för de ändamålet också för de är livsfarligt att trycka in för mycket fett så lagren går tungt.
De är halvfarligt att trycka in fett via den nippeln för de är ju vacumtätt där inne vid lagren,. man får liksom trycka in lite och starta motorn fylla på lite till starta osv. Säkrast är att trycka in fett med packboxen lös för även då kan man utnyttja den nippeln för att få in fettet längre in i lagren.
Optimalt vore att ha två nipplar 90 grader mot varandra för då skulle man kunna trycka in tills de väller ut genom den andra. Men även med den fyllmetoden måste man köra en sväng med nipplar opluggade efter man fyllt.
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Om du har tur är de redan en slangnippel in mellan yttre ramlagren på pto sidan. De är en böjd guldpläterad stål slanippel som sitter på endera bak eller framsida motorblock (tror baksida). Den går in mellan yttre och inre ramlager. Den ska va pluggad från fabrik med en gummihatt.
De satt inte på alla rotax III blocken bara några årsmodeller. Fördelen med att ha sådan nippel är man kan trycka in maximalt med fett in i lagren och sedan kör man en sväng med nippeln opluggad så trycks överflödigt fett ut. Den va tänt för de ändamålet också för de är livsfarligt att trycka in för mycket fett så lagren går tungt.
De är halvfarligt att trycka in fett via den nippeln för de är ju vacumtätt där inne vid lagren,. man får liksom trycka in lite och starta motorn fylla på lite till starta osv. Säkrast är att trycka in fett med packboxen lös för även då kan man utnyttja den nippeln för att få in fettet längre in i lagren.
Optimalt vore att ha två nipplar 90 grader mot varandra för då skulle man kunna trycka in tills de väller ut genom den andra. Men även med den fyllmetoden måste man köra en sväng med nipplar opluggade efter man fyllt.
Precis vad jag tänkte. Sätter en till smörjnippel på motsatt sida av röret med gummihatten som får fungera som övertrycksventil när jag skjter in nytt fett. Värmer fettet lite så det går lätt och inte skjuter någon packbox. Ska av med nedre blockhalvan och byta packboxar i sommar, och då packar jag lagrena samtidigt. I framtiden behöver jag bara klämma i lite nytt fett vid behov vilket medför att jag inte behöver riva motorn vid service av lagren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Precis vad jag tänkte. Sätter en till smörjnippel på motsatt sida av röret med gummihatten som får fungera som övertrycksventil när jag skjter in nytt fett. Värmer fettet lite så det går lätt och inte skjuter någon packbox. Ska av med nedre blockhalvan och byta packboxar i sommar, och då packar jag lagrena samtidigt. I framtiden behöver jag bara klämma i lite nytt fett vid behov vilket medför att jag inte behöver riva motorn vid service av lagren.
De går bra att byta packboxen på pto sidan utan att klyva motorn. Andra sidan brukar inte gå väck men även den kan man bryta lös o byta utifrån och fylla på fett om behövs. Vid mont av nya packboxar på plats utan klyvning så slipar jag bort "kammen" på tätningarna för då går de trycka in lätt. Kammen är tänkt som låsning för att tätningen inte ska åka ut. Istället Limmar jag fast tätningen utifrån med JB weld eller annan kemisk metall. Jag limmar bara utanpå tätningen och ut på blocket typ limnitar den utåt, alltså inge lim inne i skarven mellan tätning block.
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Hej igen vevaxelbröder.

Har insett att teorier (mina egna) och praktik inte alltid går hand i hand, för när jag lyfte ur veven på min Rotax 800 H.O. i förmiddags upptäckte jag en del mysterier.
Båda PTO-lagren och statorlagret är rena från fett. PTO har lite för stort spel diagonalt än vad jag känner mig bekväm med. Inga missljud eller dålig gång men de andra lagren känns betydligt friskare. Enigmat jag ser är att det verkar saknas packbox för att hålla fett inne och vevhusblandning/ komp ute??? Alla lager är öppna!
Finns det en möjlighet att gubben innan mig har moddat bort packboxen mellan PTO-lagren och med det låtit oljesmörjningen nå ut till yttre lager med endast 1 packbox mot atmosfär? Eller lagt i en modernare vev från en nyare maskin?

Hittade en jänkare på Youtube som verkade seriös. Hade Rotax vevar från olika generationer på bänken och visade en H.O. vev som inte hade någon inre packbox varpå han daskade till en icke-H.O. modell där han påpekade att han tyckte det var skönt att de gått ifrån Isoflex-smörjningen?!
I min värld borde vevsmörjningen(std) orka trycka ut olja till de yttre lagren, och Rotax idé om att rädda regnskogarna med hjälp av Isoflex bara var en trendig fluga.

Att PTO-lagren är mest slitna kanske är naturligt då den sidan står för mest arbete. Det kanske inte beror på avsaknad av Isoflex utan rent slitage. Skotern jag kör är en Ranger Mountain 800 H.O. 2003. Har någon med samma årsmodell (SkiDoo 01-02) gjort samma konstaterande eller har jag en moddad motor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är en hel del motorer som är omgjord till tvåtaktsbränslesmorda yttre lager (pto och magsida).
Men de ser du enkelt om de borrat ett 2-4mm hål inifrån vevhus och dit ut. Då kör man utan inre vevaxeltätningar så bränslet kan cirkulera.
Kolla filmen nedan, så bör de va gjort, eller rättare sagt de måste borras på så sätt. Utan borrhål blir de typ hydrallock /vakum och då kan de yttersta lagret framförallt på pto sidan få för lite olja/bensin.
Borra med 4mm borr om du ska borra för allt under 4mm är i minsta laget.
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
De är en hel del motorer som är omgjord till tvåtaktsbränslesmorda yttre lager (pto och magsida).
Men de ser du enkelt om de borrat ett 2-4mm hål inifrån vevhus och dit ut. Då kör man utan inre vevaxeltätningar så bränslet kan cirkulera.
Kolla filmen nedan, så bör de va gjort, eller rättare sagt de måste borras på så sätt. Utan borrhål blir de typ hydrallock /vakum och då kan de yttersta lagret framförallt på pto sidan få för lite olja/bensin.
Borra med 4mm borr om du ska borra för allt under 4mm är i minsta laget.
[/QU
De är en hel del motorer som är omgjord till tvåtaktsbränslesmorda yttre lager (pto och magsida).
Men de ser du enkelt om de borrat ett 2-4mm hål inifrån vevhus och dit ut. Då kör man utan inre vevaxeltätningar så bränslet kan cirkulera.
Kolla filmen nedan, så bör de va gjort, eller rättare sagt de måste borras på så sätt. Utan borrhål blir de typ hydrallock /vakum och då kan de yttersta lagret framförallt på pto sidan få för lite olja/bensin.
Borra med 4mm borr om du ska borra för allt under 4mm är i minsta laget.
Ska det sitta packboxar mellan veven och de yttre lagren och dessa i sin tur smörjs med Isoflex? Om inte borde väll olja/bensin till slut spola rent de yttersta lagren från fett, med service som följd. På PTO sidan på min vev finns ett ca 10-12mm mellanrum mellan lagren. Ska det egentligen sitta en packbox där eller hur funkar det? Jag blir inte klok
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Lager man köper från brp har tätningar " på rätt sida". De är förmodligen snäppet bättre tätningar än vanliga tätade lager.
På 01a motorer PTO sidan finns de en lös tätning mellan de yttre lagren kolla länk.

Här är ett org brp lager som mynnar ut mot vevhuset på pto sidan. De är från en 09a för jag hittade inga bilder på 01-03
 
Last edited: