Skuren

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Hej.
Min skoter har anntagligen skurit som det ser ut nu. DEN har 6kg komp/cylinder, hur mycket ska den ha?
Kan det vara så att bara kolvarna har skurit?
Har lämnat in den och är nu osäker på hur mycke cylindrar kostar, någon som haar en aning?
Gäller en Lynx Enduro 600 SDI -05
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Omnicasilning 15-1600 kr/st. Kolvar 6-700 kr/st. (Snopro). Packningssats 7-800 kr.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tror du verkligen den har skurit? Har du kollat cylindrarna? Från 8kg uppåt är ju ganska normalt. Kolla så den inte bara har nypt. Har du tur är det bara ringarna som tagit stryk. Kolla detta.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Tror du verkligen den har skurit? Har du kollat cylindrarna? Från 8kg uppåt är ju ganska normalt. Kolla så den inte bara har nypt. Har du tur är det bara ringarna som tagit stryk. Kolla detta.
Har lämnat in den då jag inte vill hålla på att ta bort insprutarna. Men det kan ju vara så att kolvarna å ringarna å packningarna är väldigt kassa.. Får hoppas på det
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det är inga problem att ta bort insprutningen. Som en förgasarmotor ungefär.

Nöp skotern eller varför tror du den har skurit ?

Det är ganska vanligt att kompmätarna visar felaktigt. Man bör prova på några maskiner om man har köpt en ny. Då vet man hur mkt den visar.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Det är inga problem att ta bort insprutningen. Som en förgasarmotor ungefär.

Nöp skotern eller varför tror du den har skurit ?

Det är ganska vanligt att kompmätarna visar felaktigt. Man bör prova på några maskiner om man har köpt en ny. Då vet man hur mkt den visar.
Har själv inte sett hur cylindrarna ser ut, Skotern är inlämnad till ÅF, han som mätte med kompmätaren hade inte lyft av toppen eller cylindrarna när han sa att den hade skurit.. Men han skulle plocka bort allt och sen kika på det.

Edit: Skotern nöp inte, kändes som om jag fick soppatorsk typ, först dog den, sen gick det att starta och så körde jag ca 100 meter till sen var den tvärdöd. Men det gick att dra runt motorn utan problem och starta den med startgas...
Någon som har en ide?:)

/Lennart
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Ingen som kan ha en ide va det kan vara?

Edit: Kan det vara så att kolvarna har skurit pga soppa torsk?
Väldigt glad om någon skulle hjälpa! :)
 
Last edited: