viper vs sxr,srx

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Hej! nästa vinter så blir det ny skoter förmodligen.kör mest led leker och även utanför men vi har alldrig dom snömängderna här så att det blir metervis med snö,så är mest ute efter en som går bra på led även utanför och som går att leka med i lite mindre hopp osv. så jag undrar då vad som är bästa köpet en yamaha viper?har hört mkt bra om dom. eller en sxr 700? är ju mer sugen på vipern ser modärnare och snyggare ut. kommer försöka få tag på en orginal som inte körts med pipor isåfall. men hur är det med tripplarna?
-bränsle förbrukningen på båda maskinerna?
-och hur är det? är ´dom så mycket tyngre som alla säger? gämför tex med en polaris xc 500 -00?
så nu vill jag att ni delar med er av positivt och negativa saker om båda maskinerna.
OCH SNÄLLA SKRIV INTE SÖÖÖK HAR REDAN GJORT DET OCH VILL VETA MER!
har fått reda på det mesta nu men nån som har erfarenhet hur det går att göra mindre hopp med dom? över driver och så?
tack på förhand // oliver andersson
 
Last edited:

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
tack. har dock redan lässt alla. jag vill höra vad ni som ägt/äger/kört hur ni upplevt dom? och först och främst hur mkt tyngden skiljer sig från en annan tex xc 500-00,vad ligger torrviken på? bränsle förbrukningen har läst runt 2,3 på dom. drar dom lika mycket eller? har läst att dom flästa sluppit meckandet med tripplarna. ja posta på av era erfarenheter
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört ca 110mil med en Viper. Otroligt nöjd med den. Lätt körd som få och mekfri,soppa snål också var den, kolla aldrig hur mycket den tog för de e så olika från dag till dag.
Min hade gått 1000mil och motorn var helt orginal.
Jag upplevde den inte alls så värst tung, väldigt bra balanserad.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Har kört ca 110mil med en Viper. Otroligt nöjd med den. Lätt körd som få och mekfri,soppa snål också var den, kolla aldrig hur mycket den tog för de e så olika från dag till dag.
Min hade gått 1000mil och motorn var helt orginal.
Jag upplevde den inte alls så värst tung, väldigt bra balanserad.
okej låter ju lovande:)hur var den i lite mer snö? har läst att det är en myt att dom går dåligt i lössnö? tack för svaret:)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag upplevde den inte alls så värst tung, väldigt bra balanserad.
vipern mtn som jag lånade några dagar upplevde jag också exakt så, yamaha har lyckats med balansen på vipern. för kör man en sån så är det ett ord som kommer upp.
gillade den mycket! enda nackdelen var ju att all snö hamnade framför lyserna när man pudra pga huvens utformning..
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
vipern mtn som jag lånade några dagar upplevde jag också exakt så, yamaha har lyckats med balansen på vipern. för kör man en sån så är det ett ord som kommer upp.
gillade den mycket! enda nackdelen var ju att all snö hamnade framför lyserna när man pudra pga huvens utformning..
okok:) men tror nog jag sattsar pengarna på en kort då det är mest ledkörning?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som ledsladd är den kul, är det pistade leder finns det inget mer gocart aktigt än vipern.
Med orginal mattan kan den vara hur underhållande som helst då. (ingen kurva för lång för att tas med ställ ;-) )
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Har testa/kört viper mountains orginal och en som har slp pipor osv, och kan bara säga att de är nog en av dom roligaste maskiner jag kört, mer lätt körd skoter är fan svår att hitta enligt mig! går svinigt bra, grymmt balanserad som alla andra skrivit, och japanerna har trollat bort många KG känns det som när man kör trots att den väger sitt helt klart, men är de nått jag inte brytt mig i så är de vikterna och väger fan inte så mkt mer än andra skotrar i den års modellen ;)

Med pipor är den helt brutal ! :D aldrig kört en kort viper tyvärr. Men säkert lika rolig om man bara gör om dom lite.

Och så jag själv äger en moddad V-max xtc 700, med slp pipor,v-kit med mera och är grymmt nöjd med maskinen! Går som satan. Stabil som ett styk järn på leden, och går kanon ute i lössnön också för den är förlängd till 345, så de gör ju sitt jämfört 307.
Tar inte alls mkt bensin, förra vintern körde jag med den helt orginal och som snålast lugn ledkörning 1,47 L/milen och typ aödig fått den att ta mer än 3L/milen hehe. Mkt bränsle snål motor. En 600 tar typ mer ;)

Har då som inget att klaga på. Båda maskinerna är kanon kula att äga/köra !
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag upplevde den inte alls som en dålig lössnö skoter. Jag hade en 28mm fullblocks matta och tog mig ändå bättre i ca 50cm lössnö i en lite små brant backe än vad en F1000 -07 me 32as ripsaw. Men då är ju inte den mattan så värst bra i puder den heller.

Men en 38as matta, non-slip om pengarna räcker till så har du en grymt fin skoter.

Om jag skulle köpa en billigare skoter, rint 30.000-40.000kr så skulle det lätt bli en viper. Utan tvekan.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Som ledsladd är den kul, är det pistade leder finns det inget mer gocart aktigt än vipern.
Med orginal mattan kan den vara hur underhållande som helst då. (ingen kurva för lång för att tas med ställ ;-) )
låter redigt lovande och tack för att ni alla tar er tid att svara:)
alla andra som skrivit i tråden och som jag läst typ har inte alls upplevt den dålig i djup snö, så nu börjar jag bli lite fundersamm eftersom du är den första som jag hör att den är "värdelös" i snön med? men inte vet jag:)
Har testa/kört viper mountains orginal och en som har slp pipor osv, och kan bara säga att de är nog en av dom roligaste maskiner jag kört, mer lätt körd skoter är fan svår att hitta enligt mig! går svinigt bra, grymmt balanserad som alla andra skrivit, och japanerna har trollat bort många KG känns det som när man kör trots att den väger sitt helt klart, men är de nått jag inte brytt mig i så är de vikterna och väger fan inte så mkt mer än andra skotrar i den års modellen ;)

Med pipor är den helt brutal ! :D aldrig kört en kort viper tyvärr. Men säkert lika rolig om man bara gör om dom lite.

Och så jag själv äger en moddad V-max xtc 700, med slp pipor,v-kit med mera och är grymmt nöjd med maskinen! Går som satan. Stabil som ett styk järn på leden, och går kanon ute i lössnön också för den är förlängd till 345, så de gör ju sitt jämfört 307.
Tar inte alls mkt bensin, förra vintern körde jag med den helt orginal och som snålast lugn ledkörning 1,47 L/milen och typ aödig fått den att ta mer än 3L/milen hehe. Mkt bränsle snål motor. En 600 tar typ mer ;)

Har då som inget att klaga på. Båda maskinerna är kanon kula att äga/köra !
låter itne illa;)
Jag upplevde den inte alls som en dålig lössnö skoter. Jag hade en 28mm fullblocks matta och tog mig ändå bättre i ca 50cm lössnö i en lite små brant backe än vad en F1000 -07 me 32as ripsaw. Men då är ju inte den mattan så värst bra i puder den heller.

Men en 38as matta, non-slip om pengarna räcker till så har du en grymt fin skoter.

Om jag skulle köpa en billigare skoter, rint 30.000-40.000kr så skulle det lätt bli en viper. Utan tvekan.
tack igen för svaret och alla andra också:) lutar starkt mot en viper:rolleyes:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du kommer inte bli missnöjd med den. Går grymt bra på leder, även när de blir lite guppigt men när de börjar bli större gupp som dom vi har här på våra leder så är dämpningen lite för mjuk men annars inga problem å ligga å köra ikap med 09orna efter led. Det är bara dina egenskaper och din erfarenhet som förare som stoppar dig från att piska mattan med 09orna :D
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Du kommer inte bli missnöjd med den. Går grymt bra på leder, även när de blir lite guppigt men när de börjar bli större gupp som dom vi har här på våra leder så är dämpningen lite för mjuk men annars inga problem å ligga å köra ikap med 09orna efter led. Det är bara dina egenskaper och din erfarenhet som förare som stoppar dig från att piska mattan med 09orna :D
haha:D så det går ligga och piska på rätt bra efter en lite sämmre led? :cool:
EDIT: ang årsmod? 02-04 äre iprincip samma skoter förutom knacksensor på 04:eek:rna? och vad är knacksensor igentligen? sen finns ju ER med back och elstart men annars äre samma skoter förutom färgen då eller?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om jag har fattat det rätt så gör knacksensorn att när den märker om motorn spikar så ställen den om tändningen. Är inte säker på om de e rätt men de e vad jag har förstått de som.