Nytro MTX matta på MM?

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Får tag på en orginalmatta från en nytro mtx och är sugen på att lägga den på min MM.

Någon som har några kommentarer angående det? Är Maverick-mattan något att ha eftersom så många verkar byta ut dem?

Just nu så har jag en hundra år gammal summit highmark-matta på MM:en så den borde ju funka bättre än den tycker man..

Får det plats med en 57mm matta på MM:en utan att gå ner i kugg på drivhjulen? Om så är fallet, hur vore det att skära av någon millimeter på kammarna?

Tja.. det är det. Tack

Peace =)
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
japp, drivhjulen ska bytas till 3" no-slip hjul, just nu har jag orginal 8 kuggars 2,52" med interndrift så det är inte några problem.

Edit:
såg på mountainperformance detta, "A 3" Pitch 7 Tooth Driver is the same diameter and a standard 8T"

men mattan är 6mm högre i kammarna, finns det tro nog med utrymme för en 57:a tro..?
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Sen är ju MTX mattan längre än vad mattorna på en MM är så du måste förlänga.
jadå, det är jag medveten om, jag har den förlängd till 151" just nu. Fräser ut spåren i förlängningsplattorna för bakaxeln, alternativt fräser ut helt nya förlängningsplattor.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men nytrons matta är väll inte 57 om man mäter dom.

har för mig att dom som mätt fått närmare 51 än 57 iaf.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
de ska iaf vara 2.25" (57mm) höga, jmf med mm's orginal 2" (51mm).. nåja, jag ska bara försöka hitta några 7kuggars 3" hjul (wahl bro's hjulen är slut verkar det som..) och mäta lite, hoppas den passar utan att kapa.

Verkligen ingen med mm som lagt en maverick 2.25" matta på sin skojter?

Kanske är läge att placera vändhjulen på förlängningsplattorna så den blir lite uppvinklad, alltså höja vändhjulen kanske 10mm så den inte blir så jekla jobbig att köra på led?
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
nu har jag äntligen kommit för mig att montera maverick mattan på mm:en. Eftersom 7 kuggars 3" pitch no-slip-hjulen blir ungefär 1cm större i diameter i förhållande till orginal 8 kuggars 2,52" så var jag tvungen att skära ner mattan till ca 45-48mm kamhöjd för att få nog med frigång i bandtunneln. Men nu är den där!

Så ni som ska byta till en maverick med 3" pitch, skär ner den en centimeter så är det ok.

Sedan så räckte inte mattspänningen på mina 141"->151" förlängningar riktigt, så de fick jag förlänga 20mm för att få nog med mattspänning.. nog för att det hade gått att åka som det var men det kan vara bra med lite marginal för att kunna spänna lite mer..

Vidare så behöver man inte korta ned slidesskenorna, det är ordentligt med frigång mellan dem och drivhjulen.
 

victorduvet

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Umeå
Får tag på en orginalmatta från en nytro mtx och är sugen på att lägga den på min MM.

Någon som har några kommentarer angående det? Är Maverick-mattan något att ha eftersom så många verkar byta ut dem?

Just nu så har jag en hundra år gammal summit highmark-matta på MM:en så den borde ju funka bättre än den tycker man..

Får det plats med en 57mm matta på MM:en utan att gå ner i kugg på drivhjulen? Om så är fallet, hur vore det att skära av någon millimeter på kammarna?

Tja.. det är det. Tack

Peace =)

jag undrar också hur maverickmattan är :) någon som vet?
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Vart fick du tag i förlängningen?
förlängning av skenorna är hemmagjorda, chassiet är inte förlängt.. så det e helt orginal och det funkar fin-fint. Såg din tråd ang. förlängning och frågan om man behövde förlänga chassiet.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
förlängning av skenorna är hemmagjorda, chassiet är inte förlängt.. så det e helt orginal och det funkar fin-fint. Såg din tråd ang. förlängning och frågan om man behövde förlänga chassiet.
Okej, funderar på att förlänga min till 144" = 365 matta om ja hittar nån för skapligt pris, hur gjorde du skenorna då? har du egen fräs?
 

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Du behöver inga förlängnings skenor för att få dit en 365 matta då din orginal är 358. Det räcker nog bara att byta till större vändhjul.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ska du byta till större vändhjul så behöver du väl en off-set axel åxå...
Okej, om nån vet får dom gärna skriva de för ja vet inte ja. känns inte värt att byta till en ny orginal matta för 8500:- dessutom skar ett lager till drivaxeln eller nått idag. men om ja får tag i en hyffsat billig 365 matta och kan byta till större vändhjul eller förlängare så skulle de va perfekt.