Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Startar en tråd kring skotersladdar efter önskemål i tråden "hänt på leden". Här kan ni lägga in alla specialbyggda och moddade skotersladdar för att diskutera nackdelar och fördelar mm. Det går att ladda upp både bilder och PDF:er hit! Kör hårt!
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då vi har 37 mil leder, mestadels i den glesaste glesbygd, så har vi det svårt att få ideella krafter att sköta om lednätet i dessa områden.

Efter dessa förutsättningar, så har vi inte möjlighet att köra alla våra leder 1 gång i veckan,
därför behövde vi en sladd som även kan hyvla ner knölarna och fylla igen groparna som bildas på en led som sällan sladdas.

Då Snowmovern inte är riktig optimal på en stenhård led, så sneglade vi lite "back to basic", när vi bestämde oss för att bygga nya sladdar.
Den nya "Värstingen" är tänkt för en Fyrhjuling, så vi gjorde den lite bredare än den gamla "Elakingen", som vi drar bakom skotern.

Uffe svetsar i vild förtvivlan

Vi ville även att den skulle vara så att packa snön, liknande som Snowmovern. men även att den skulle gå relativt lätt att dra.
Vi bestämnde oss då att en kladdplatta nog är enklare att tillverka, mer lättdragen och kanske lite mer hållbar än en rulle.
Med längdmåttet 450cm mellan framskidan och kladdplattan bak och en bredd på 180 cm,
så hoppades vi att den skulle bli optimal för det den är tänkt för, få fason på en led med eftersatt underhåll.

Som ram använde vi oss av 3 mm fyrkantprofil 40x70mm.
Höjd. och skevningsjusteringen gjorde vi av 50x50 & 45x45 fyrkamtprofil, som gick in i varandra.
20 mm trapetsgängstänger köptes in på metervara, kapades i 33 cm bitar, vilket gör att vi har en justermån på 30 cm.
På dom två bakre justeringarna, svetsade vi längst ner, en 2" dragkula, som gick in i ett 55 mm ämnesrör. Som låsning av kulorna i rören, så gängade vi in 2 st. M12 bultar mitt emot varandra, i överkanten på vardera ämnesrör.
detta för att kladdplattan skulle kunna ledas åt alla håll.

Kladdplattan innan den är klädd med slitplast. ca. 27 cm c/c mellan "Revbenen"

Som hyvelstål använder vi oss av släta hyvelstål, visar det sig inte räcka, får vi väl sätta dit tandade stål.
Dom 2 främre stålen monterades så att dom drar in snön mot mitten, dom 2 bakre vinklades mot varandra,
så att dom är så att ta med sig snö, som sedan lämnas i groparna.

"Mockan" lägger sin hand på draget.

Som framskida använder vi oss av en 225 mm bred "Lappskida"
Under skidan har vi på högkant, svetsat ett 6x40 mm plattjärn, detta för att styrning på skidan.


8 mm slitplast glider nog lätt på snön.

längst ut på kanterna svetsade vi fast 5x50 mm plattjärn på högkant som styrstål.
Plasten vi monterat är 8 mm tjock. Vi var egentligen ute efter 6 mm., men den var tillfälligt slut.
Så 6 mm. tjock plast fungerar antagligen lika bra.
Vi skruvade fast plasten med försänkta M6x30 samt längst upp M6x40 vagnsbult.


draggrimman är konstruerad så att skidan kan åka upp mellan profilrören


Med kladdplattan regleras höjden och ...


Även skevningen justeras här.


Resultatet av premiärturen

Vad vi kanske måste förbättra, är att göra högre styrstål bak, för sladden har där det lutar tendens att gllida tvärsöver.
En annan sak som vi också tänkt göra är en lyftanordning av sladden,
En sådan här monterat på ett delbart profilrör, gör att sladd, fyrhjuling, skoter etc. går att lyfta även ur issörjan vid en eventuell fastkörning.
 
Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
En fråga, den där plasten till "kladdplattan" var fick ni tag på den? och vad kallas den? den spricker väl inte vid rejäla minusgrader?

Skulle behöva få tag på ett par kvadratmeter sån plast till ett projekt.


//Dennis

Edit: jäkligt snygg sladd för övrigt, bra jobbat!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En fråga, den där plasten till "kladdplattan" var fick ni tag på den? och vad kallas den? den spricker väl inte vid rejäla minusgrader?

Skulle behöva få tag på ett par kvadratmeter sån plast till ett projekt.


//Dennis

Edit: jäkligt snygg sladd för övrigt, bra jobbat!!
Den ska tåla kyla, sitter samma typ av plast på många kälkmedar.
Finns i olika tjocklekar.

Minns inte vad den heter, men förklara vad du skall ha den till,
så får du nog rätt typ av plast.
Vi köpte den hos Rubber Company, Umeå
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Vilken vikt uppskattar ni på era sladdar? Hur går det om ni råkar dra fast när ni tex vänder? Är det bara att veva upp stödbenen allt eller går det rubba sladdarna?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vilken vikt uppskattar ni på era sladdar? Hur går det om ni råkar dra fast när ni tex vänder? Är det bara att veva upp stödbenen allt eller går det rubba sladdarna?
Den här ovan uppskattar vi att den väger ca. +200Kg.
Men vi kommer inte att börja med att på försäsongen sladda lederna med denna. Utan tanken är att vi ska använda den när lederna är så hårda att Snowmovern och gallersladdarna inte är så att göra sitt jobb.
Men givetvis så kommer vi att köra fast den, framförallt är man väl mest orolig om man skulle hamna i "Åvanevattne".

Tanken vi har för att ta loss sladden är att inte lyfta den för hand.
Men den går ju att höja 25-30 cm, genom att veva upp sladden,
gör man det så går den ju många gånger att dra loss om man kopplar om fyrhjulingen.

Men det finns ju även en vinsch på "Fyrhjulingen", men vi planerar som jag skrev i första inlägget, att bygga någon slags portabel lyft, bestående av 2 st. profilrör, som sätts ihop så att man får en 2 meters hög stång, där vi sätter en sådan här

Då kan man ju enkelt veva upp sladden och "Knuffa" den i sidled, till förhoppningsvis fast mark.

Pistmaskinssladden som vi byggde för något år sedan vägde vi på en våg i ett grustag. den vågen visade 705 Kg
Gallersladdarna väger ca. 50-60 Kg, skulle jag gissa.
Snowmovern väger 95 Kg, har jag för mig.

Körde förövrigt fast pistmaskinssladden förra vintern på en sjö, när vi skulle vända, som tur är så finns det ju ett schaktblad framtill på "Pistarn", det blev till att ploga en "Väg" upp på skoterleden, och sedan även lyfta upp den med bladet, då gick det lätt att dra loss den.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Vill bara säga till dig Stig att du gör ett ENORMT jobb för lederna i Arvidsjaur! Tack så mycket!

Jesper Renberg
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har sjuhel..... med vägräcken till förfogande. Funderar på att bygga mig en sladd av det. Men vilken konstruktion ska man satsa på? Vägräcken väger en hel del, så modell stor blir det inte.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Någon som har nån bild på en sladd i trä? hehe, tänkte kanske bygga någon i sommar som man kan dra på lederna i stugan. Ingen som sladdar dom :(
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Någon som har nån bild på en sladd i trä? hehe, tänkte kanske bygga någon i sommar som man kan dra på lederna i stugan. Ingen som sladdar dom :(

Du kan kolla Sidan 7 i "Nytt på Leden! tråden" (http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23000&page=7)

Kolla efter mitt inlägg.

Den funkar mycket bra. Den är 300 cm lång och cirka 110 cm bred. Mycket smidig och känns knappt att den hänger bakom skotern. Tycker det blir bra resultat efter den.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Du kan kolla Sidan 7 i "Nytt på Leden! tråden" (http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23000&page=7)

Kolla efter mitt inlägg.

Den funkar mycket bra. Den är 300 cm lång och cirka 110 cm bred. Mycket smidig och känns knappt att den hänger bakom skotern. Tycker det blir bra resultat efter den.
Tack, såg bra ut den där! Blir nog att slå ihop något liknande i sommar, längtar efter att få testa sladda :rock:
 
D

Deleted member 9532

Vi har en egentillverkad i trä. Bygger på samma Princip som Tokig. Kommer med en bild v.9.

Vi har använt tjocka reglar som är ca 3 meter. Sedan tvärgående som lutar längstmed färdriktningen. På tvärgående längst fram sitter det ett rivjärn från en plogbil. Jag tror det är 5 eller 6 tvärgående reglar. Ska kolla om jag kan få en bild lite snabbare, men jag återkommer.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Här kommer lite byggbilder på "fyllbulten" ( den fyller igen groparna och bultar snön, därav namnet )



Här började det hela ta form, rullen är ca 180cm bred med 60-70cm diameter , täträfflad vägtrumma. En kompis fick hjälpa till att bocka ämnet för bladet till rätt form med hjälp av en traktor, modell STOR.
Bladet är dessutom förstärkt i nederkant och på baksidan samt försett med utbytbara rivstål.



infästningen av bladet.



Fjädringen av bladet blev av samma princip som på kombisladden, med möjlighet att justera fjädertrycket.


Sladden klar för provning första gången, här syns inästningen av trumman.
Jag sågade ut en rund bit från tålig plywood och skruvade på en plåtplatta i mitten med påsvetsad rörbit med inpressat kullager. På den ledade delen av ramen sitter en axeltapp som passar i lagret.

Svetsade sedan ihop en bred skida och ett drag som ser för klent ut, men det håller än :hmmmm2:



Många delar av bygget har gått göra bättre och snyggare, men när jag bygger så anpassar jag mej efter det material jag hittar, därav en hel del kompromisser :eek:

/Rickard
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Många delar av bygget har gått göra bättre och snyggare, men när jag bygger så anpassar jag mej efter det material jag hittar, därav en hel del kompromisser :eek:

/Rickard
Ett snyggt bygge, fullt godkänt med råge. :beer:
Undrar just hur snyggt bygget skulle ha blivit om du sluppit leta material och kompromissat. :laugh:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du några bilder på Snowmovern? det där lät ju intressant.
Här är några kort på hur vi förlängde våra Snowmover.
Hoppas att det framgår på bilderna hur det är gjort.

Vi förlängde våra 70 cm. Vi förlängde också kättingarna för höjdjusteringen.
Om jag minns rätt så gick allt ihop på under 300:-

Vi använde oss av samma sätt som All You Need gjort vid vinkelskarvarna.
Detta blir fullt tillräckligt hållbart, samt att man behöver inte göra något ingrepp på själva sladden,
vilket gör den enkel att återställa till orginalskick om man nu vill det.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är några kort på hur vi förlängde våra Snowmover.
Vi förlängde våra 70 cm. Vi förlängde också kättingarna för höjdjusteringen.
Om jag minns rätt så gick allt ihop på under 300:-
Vi använde oss av samma sätt som All You Need gjort vid vinkelskarvarna.
Detta blir fullt tillräckligt hållbart, samt att man behöver inte göra något ingrepp på själva sladden,
vilket gör den enkel att återställa till orginalskick om man nu vill det.
Tack för bilderna Stig!
Ja det där såg ju inte allt för svårt att få till. Blir det stor skillnad på resultatet på leden när man är ute o kör?