Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Hehe, hormoslyr är nog effektfullt men jag tror att det höjer blodtrycket till oanade höjder hos skogsägaren...

Röjyxa är väl det man får ta till, har röjt några hundra meter själv de senaste dagarna. Har slipat bort tänderna på ett LÅNGT kallsågblad och fått fram en riktigt vass och bra machete. Nackdelen är att man måste ner i djupsnön för att nå ner till nedre delen av björkslyet.
En vanlig röjsåg är nog ändå det effektivaste, man kan stå på leden och svepa med klingan och får en ganska snabb avverkning.
Men det hade varit stilfullt att lungt kunna glida fram på skotern och lämna efter sig en snyggt klippt 20-graders lutning på riset längs skoterledens sidor... ;-)
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Har nu i alla fall testat med att sätta ett horisontellt knivblad på sladden för att skära bort riset på leden.
Det funkar alldeles utmärkt, det ris som stack upp efter första sladdningen (utan knivblad) försvann nästan hundraprocentigt.
Kör man åt båda hållen får man bort även det ris som trilskas.

Tyvärr går det nog inte att göra det så enkelt för sig när det gäller riset som sticker in på leden från sidorna. Fortfarande är det problemet olöst så man får väl klura vidare...
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Här är en film på min första sladd. Några småfix återstår innan jag är helt nöjd med utförandet.

Kul var det iallafall =)

[video=youtube;hdfAajnhmhs]http://www.youtube.com/watch?v=hdfAajnhmhs[/video]
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Tack, nu kan jag se den.

verkar funka bra i djup snö.

Hur går det med hårda pucklar, orkar den med dom?
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Tack, nu kan jag se den.

verkar funka bra i djup snö.

Hur går det med hårda pucklar, orkar den med dom?
Lederna som jag testkörde efter var ganska välpreppade så jag vet än inte hur den fungerar på hårda pucklar. Men i lössnö gick den bra.

Jag måste nog ut och testa den igen... Jäkla ledigvecka =)
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Den välkända Kombisladden som många klubbar använder skulle kunna byggas om för att få med diverse finesser som man önskar.

Har funderat på detta ett tag och nu börjar det bli läge att skrida till verket. Ombyggnadsplanerna började på allvar när främre skidan och draget ramlade loss från resten, lite snopet att bara dra med sig draget...
För övrigt börjar den bli ganska medfaren så en helrenovering är ändå nödvändig.

Bredden utan sidovingarna är c:a 130 cm och när jag ändå är i farten tänkte jag öka bredden till 140 cm. Sidovingarna tas bort, de är visserligen bra på kalfjället men här nere i skogslandet med leden kantad av träd så måste man vara på sin vakt så att vingen inte hakar i. Vingen hakar ändå i diverse saker, alltid när man tittar framåt igen...
Fördelen med borttagen vinge är att man går ut med skoterns skida ganska långt ut i kanten av leden och får en vältrampad led hela bredden. Rensar man också bort utstickande delar från ramens utsida så skadas inte skogen utefter leden.

Den här gamla Kombisladden har väldigt klena skruvar för höjdinställningen av bladet och där skulle man också vilja ha kraftigare skruvar så de inte böjs så lätt.

En kladdplatta står också på önskelistan plus lite annat.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Vi har idag beslutat att klubben köper en Rusch sladd från STM i Boda kyrkby.
Vi har haft den på provkörning några dagar å de som kört verkar nöjda.
Själv ska ja testa den i helgen.
Det som är lite finnes på denna är att den har motstyrning på skidorna bak så den inte ska gena i kurvorna.







Mer info om sladden finns på http://www.stm.nu/

Ja hade tänkt göra en kladd rulle också att dra efter sladden då den kommer att utrustas med dragkrok.
Var å fick tag på en 560mm trumma idag. Bilder på den rullen kommer.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Intressant med styrningen av bakre skidorna. Likaså att dragets utlösningsmekanism är justerbar.
Men varför har de vänt skidorna på sladden bakfram???
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Vi har idag beslutat att klubben köper en Rusch sladd från STM i Boda kyrkby.
Vi har haft den på provkörning några dagar å de som kört verkar nöjda.
Själv ska ja testa den i helgen.
Det som är lite finnes på denna är att den har motstyrning på skidorna bak så den inte ska gena i kurvorna.


Mer info om sladden finns på http://www.stm.nu/

Ja hade tänkt göra en kladd rulle också att dra efter sladden då den kommer att utrustas med dragkrok.
Var å fick tag på en 560mm trumma idag. Bilder på den rullen kommer.
Att den genade i kurvorna var det värsta tyckte jag när jag sladdade och tänkte att det inte borde vara så svårt att bygga motstyrning.. Skulle vara roligt att prova den sladden å sen om den följer fint. Vad fick ni ge för den? Såg inga priser på hemsidan?
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Hur gör ni för att trampa leden ända ut till kanten? Volvohjul? Smal kladdrulle?

Problemet är ju att kör man med t.ex. Kombisladden så skrapar man in mer och mer av snön från ledens kant och till slut blir det bara ett tunt skarliknande skikt kvar som saknar bärighet.
Har sett en bild av Volvohjul någonstans (här?) men kan inte hitta den igen.
 
Last edited: