Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tack för bilderna Stig!
Ja det där såg ju inte allt för svårt att få till. Blir det stor skillnad på resultatet på leden när man är ute o kör?
Nog blir det skillnad, jag upplever att sladden lämnar mer snö i groparna på leden, till skillnad från när sladden är kortare. Men nackdelen är väl att jag upplever att den genar mer i kurvorna.
Men har man inte alltför snäva kurvor på leden, så är ju just detta inget större problem, om det nu överhuvudtaget är ett problem ?
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tack RickeV för ideérna, en trumma är beställd av säkra källor inom vägförvaltningen nu. Vi gör som du har gjort med typ Plyfa. Men eftersom att vi gör en lös med egen grimma så fixar vi nog en hylla typ en gallervält som man kan vikta på. Synd bara att vi inte hunnit göra den redan då det har kräksnöat här i helgen. Nä nu ska jag ut å dra till spåren, -20 brr. Svejs.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Här kommer lite ombyggnadstips på kombisladden.
Att förlänga ramen baktill så den inte drar upp snön ur groparna är väl mer eller mindre ett måste. På nåt sätt bör den förstärkas för att inte börja gunga.
Ett annat problem är att den vill skära fast över tvära krön.
Jag satte in extra skidor av bred plast samt en extra bred kladdplatta baktill, extra-skidorna lyfter sladden över de tvära krönen och tillsammans med den breda skidan packar dom ihop snön. Går även använda till att hissa upp sladden extra när man ska passera snövallar.







Den har även fått tandade rivstål och modifierad höjdjustering på huvudbladet.

/Rickard
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
RickeV:
Vi har vissa planer att på vår kombisladd montera en vägtrumma i stället för skidorna enl din modell
Har några frågor, blir det några understyrningsproblem för dragaren??, tänker på att trumman är i en enhet
Är trumman så stabil att den inte bågnar i mitten??
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
runte:
Nä, den trumma jag använt till rullsladden bågnar inte det minsta, så det är inga problem.
Jag upplever inte heller några problem att sladden skulle vilja gå bara rakt fram, plasten glider så lätt i snön att man kan göra väldigt snäva svängar utan problem .
Däremot så tror jag hellre på någon form av kladdplatta bakom kombin, något i stil med den snygga sladden dom byggt i Arvidsjaur ( se Stig Larssons inlägg tidigare ) eller ändå bättre försök få tag på sån plast som dom har bakom pistmaskinerna :)

Vilket det än blir så hoppas jag få se bilder här inom kort

/Rickard
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
skidor framför dom vanliga på combisladden var en skitbra ide´
den ska jag absolut kopiera då även vi har problem över skarpa krön.

däremot tror jag det får bli en lös kladdrulle/platta i egen grimma bakom annars trampas det inte i eventuella gropar när sladden rider på dom främre skidorna.:hmmmm:

det är ju bra att det trampas ner i stora gropar så det kan fyllas på mer snö nästa vända.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
runte:
Nä, den trumma jag använt till rullsladden bågnar inte det minsta, så det är inga problem.
Jag upplever inte heller några problem att sladden skulle vilja gå bara rakt fram, plasten glider så lätt i snön att man kan göra väldigt snäva svängar utan problem .
Däremot så tror jag hellre på någon form av kladdplatta bakom kombin, något i stil med den snygga sladden dom byggt i Arvidsjaur ( se Stig Larssons inlägg tidigare ) eller ändå bättre försök få tag på sån plast som dom har bakom pistmaskinerna :)

Vilket det än blir så hoppas jag få se bilder här inom kort

/Rickard

Tack för ditt svar, ja vi har även funderat på någon form av kladdplatta, hur upplever du att vägtrumman packar ihop snön?
Gissar att sladden går lättare att dra med trumma än med kladdplatta
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
runte:
Som trumman sitter på sladden jag har så packar den riktigt bra, går ju inte jämföra med att packa med skoter förstås. Trumman bär ju upp stor del av sladdens vikt, som lös trumma utan sladdens vikt skulle det nog vara sämre, men en sån konstruktion går ju lasta ner med vikter.
Ska man fylla trumman med något så gäller det ju att få balans i det hela, annars vill den nog hoppa lite i högre farter.

Har man bra plast under en kladdplatta så glider den säkert minst lika lätt.
Fördelen med trumma med stor diameter blir ju i djup snö.

/Rickard
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror nog en platta (med glidplast) går lättare än ett plasthjul, då den till formen liknar mer en skida än ett hjul.
För annars så använde vi oss nog av hjul under kälkarna, istället för skidor. :hmmmm2:

Men däremot så packar nog som sagt var ett hjul, snön bättre, framförallt när leden är ojämn, eller ute i lössnön.
Detta därför att ett hjul har mindre bäryta, och därigenom dels har högre marktryck, och även så går den ju ner i groparna på och utanför leden, till skillnad från en platta.

Men ett av dom bästa ledpackaren, är annars en renhjord. :D
Ett av isbaneföretagen som gör testbanor på sjöisarna, har tillverkat en kladdrulle, för att på förvintern, packa snön på isarna.
Dom kallar den "Renklövjen". Det är en rulle som dom monterat renklövsliknande utstick på.
Det blir stenhårt på bara några timmar.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Är själv sugen på att bygga nå liknande "kombisladd" fast i mindre skala.

Blir att man använder ett oljefat som rulle med vis vikt i sig + nått fjädrande blad framför.
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Lägger in några bilder på min nybyggda sladd. Sladden dras efter min Bombardier Bombi men jag ska prova att dra den efter Polaris Ranger 6X6 när det blir lite hårdare på lederna!




 
Senast redigerad av en moderator:

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Stig frågade om kladdplattan. Den är inte så avancerad, en 4 eller 4,5 mm tjock plåt som jag fick bockad i 45 grader i framkant. Bak blev det lite fel så där skar och svetsade jag lite så att plåten lutar ungefär 45 grader. Fungerar bra famåt men plogar tyvärr upp en hel del snö när jag backar, vet inte hur jag ska komma ifrån det. Ett sätt är i och för sig att ge fan i att backa...
Det var för övrigt jag som ringde dig för någon månad sedan Stig!

J
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig frågade om kladdplattan. Den är inte så avancerad, en 4 eller 4,5 mm tjock plåt som jag fick bockad i 45 grader i framkant. Bak blev det lite fel så där skar och svetsade jag lite så att plåten lutar ungefär 45 grader. Fungerar bra famåt men plogar tyvärr upp en hel del snö när jag backar, vet inte hur jag ska komma ifrån det. Ett sätt är i och för sig att ge fan i att backa...
Det var för övrigt jag som ringde dig för någon månad sedan Stig!

J
Du frågade i en annan tråd hur långa styrstålen är på våran "Kladdplatta".
Själva kladdplattan som ligger mot backen är 45 cm lång och 173 cm bred, vi har svetsad styrstålen i hela dess längd.

Jag räknade nästan ut att det var du som ringde mig, för vi "Sladdnördar" är ju inte så många. :D
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Svetsade fast två 45 centimeter långa och 1 cm tjocka ¨styrstål¨ längst bak. Stålen sticker ned drygt 3 cm och det blev en klar skillnad men fortfarande vill sladden iväg lite.
 
D

Deleted member 9532

Sådär, då har man äntligen fått arslet ur vagnen och fotat den hembyggda sladden.





I bakkant på undersidan sitter två små "styrjärn" och försöker hålla lite kontroll på limousinen. :)

Byggd av Fader, Farbror och Farfar
 
Senast redigerad av en moderator:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vi har påbörjat jobbet med att modda vår cs (tack RickyV för uppslaget) bara att hoppas att det infriar någon liten % av förväntningarna

Kladdrulle
Har "stelopererat" huvudbladet
Justering av höjd sker längst bak
Förstärkt ram
Längre avstånd mellan skärblad och i detta fall kladdrullen
MM
MM
MM

Första test sker förhoppningsvis under morgondagen
 

Attachments

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag tror nog en platta (med glidplast) går lättare än ett plasthjul, då den till formen liknar mer en skida än ett hjul.
För annars så använde vi oss nog av hjul under kälkarna, istället för skidor. :hmmmm2:
Trumman som nu sitter på vår cs går definitivt lättare än org. skidorna, man flyttar lätt sladden för hand ute i spåret
 

Attachments