Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

deji

Välkänd medlem
En fråga, den där plasten till "kladdplattan" var fick ni tag på den? och vad kallas den? den spricker väl inte vid rejäla minusgrader?

Skulle behöva få tag på ett par kvadratmeter sån plast till ett projekt.


//Dennis

Edit: jäkligt snygg sladd för övrigt, bra jobbat!!
Ett tips är att du åker förbi närmaste ishall med en påsa bullar och frågar om dom har över nån gammal bit från sargen/puckbrädan.
När jag jobbade på ishallen förrut så gav vi bort mycket "puckbräda" den gula randen längst ner på sargen, den byts ut 1 gång om året och det blir ganska många meter.Folk hade det mycket till skoterkälkar!

ett tips bara!
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Ett tips är att du åker förbi närmaste ishall med en påsa bullar och frågar om dom har över nån gammal bit från sargen/puckbrädan.
När jag jobbade på ishallen förrut så gav vi bort mycket "puckbräda" den gula randen längst ner på sargen, den byts ut 1 gång om året och det blir ganska många meter.Folk hade det mycket till skoterkälkar!

ett tips bara!
Måste ha vare en rik klubb :beer:
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej, detta kan bli en lång roman:)

Vi har inte hunnit köra allför mkt ca 50-60km, sedan någon dag tillbaka har vi varmgrader så ingen sladd kommer till sin rätt

Den direkta fördelarna är kladdningen
Massor lättare att höja/sänka bladet med vevdomkrafterna (från tippbara släp) tillåter även skränkning av bladet, trots att vi "stelopererat" bladet, dock fjädersäkrat som org (väck med dom j-vla org skruvarna)
Längre avstånd till bladet jmfr org
Går betydligt lättare att dra, spec. med bladet hissat och vägövergång

Nackdelar so far, vill stutsa lite lätt på hård led om man kör för fort

Vägtrummor finns i olika alternativ, breda djupa rillor samt den vi fick tag på, tätare rillor och inte så djupa
Trummorna består av två skikt, en ytter och innermantel som inte är delbara
Först sågade vi av trumman till lämplig bredd, mitt på en rilla, någon cm smalare än bladet därefter sågade vi av innermanteln för att få in kanterna på formplyfan (12mm) och för att skydda kanten på formplyfan från fuktinträngning så la vi på Sikaflex 221 (marint tätning/lim)

Vi la ner stor omsorg för att få centrumhålet i mitten (gängade ner en skruv i den tänkta mitten på plyfan och på en trälinjal slogs en spik på radien), där fick vi en exakt rund cirkel
Plåtbiten (6mm) som syns på trumman är för att kunna fixera trumman till axeln medelst en liten "loppa"
Hålen plåtbit/trumma togs opp med en 35mm hålfräs

Lagerbockarna är köpta på Jula och för rör 35/25mm som är genomgående

Ramen är oxå förstärkt bågnar i org.skick och skulle säkert bli etter värre med större avstånd blad/bäryta

Fick flytta fram parkeringsläget på breddarvingarna pga förstärkningsrören

Har du mera funderingar så bara att höra av dig

Hmm fick inte till det med bilderna, fick "veto" pga jag lagt in dom tidigare, får heller inte till dom stora flashiga bilderna, kan skicka dom privat om du önskar


Skillnad för och efter kladdrulle (bilden bara 23,5kb, verkar som att det går åt fel håll??)
 

Attachments

Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Är det någon som har en bra bild på en gallersladd som är enkel att göra själv?
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Ok tack Runte! Perfekt.
Vi har inte ens en CS så det blir att tillverka en helt egen, förmodligen galen, konstruktion. Så alla idéer tas gärna emot. Men helt klart är åtminstone en vägtrumma eftertraktad eftersom den verkar funka så bra.

jag tror även på en typ av kladdplatta istället för rulle, nackdelen med rulle är att den kliver ner i groparna,med platta så borde den glida över i stället.Det är den enda nackdelen jag upplevt med våran moddade cs sladd.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Nu har jag just tagit ut och provkört min nybyggda sladd "Raspen"





Hittade genast några detaljer som måste förbättras, men i det stora hela så verkar den fungera över förväntan :)

Förhoppningsvis blir det några kalla nätter så jag får möjlighet att prova på lite skarpt före oxo. Sen blir det lite modifieringar under sommaren i väntan på en ny härlig vinter :cool:



/Rickard
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Gott RickyV, du uppfinner och modifierar och vi apar efter :)

Den ser ju riktigt bra ut, fördelen med en sådan torde bla. vara att många skär ger bättre resultat än ett skär/resa
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har jag just tagit ut och provkört min nybyggda sladd "Raspen"


/Rickard
Ser riktigt fin ut ! :rock:
Den kommer säkert göra underverk på dom mest knöliga leder.


Gott RickyV, du uppfinner och modifierar och vi apar efter :)

Den ser ju riktigt bra ut, fördelen med en sådan torde bla. vara att många skär ger bättre resultat än ett skär/resa
Exakt !
+ att när den är så här lång (längden har betydelse i dessa fall !), så lägger den bättre igen svackorna och hyvlar av krönen på leden,
som kanske inte direkt känns som gupp när man sitter och kör skotern, men som skapar gupp med tiden, då fjädringen på skotern pressas ihop på
botten och fjädras ur på krönen av svackorna, vilket får till följd att mattan slirar till då den är ofjädrad.
Det blir med tiden ett gupp på leden efter att x antal skotrar passerat.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
För att locka till många intressanta sladdbyggen i väntan på en ny härlig vinter så frestar jag med ett filmklipp från premiärkörningen med "Raspen"



Ha en skön vår och sommar, väl mött efter lederna till vintern igen med många nya och moddade sladdar
:ciao: / Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Fremm

Ny medlem
14 mar 2007
2
0
1
DELSBO
Ledsladd

Tänkte visa min min sladd som jag svetsade ihop av lite skrot.
Att använda bilhjul fungerade utmärkt för dom släpper snön och är lagom tung att trycka luften ur snön.:hmmmm2: Tar man sedan ett par lagerbockar en axel några gängstavar och ett bildrag och svetsar en ram så har man snart ett eget snöpackningsagregat. När jag byggde den så gjorde jag ramen extra lång så jag fick plats med ett fjäderbelastat blad med:rock:
Sladden drog jag med min iller som från början bara hade en hytt för en pers men det var så tråkigt att åka själv så jag bytte hytt och lackerade om den och byggde blad fram och glättebräda med räffelgummi bak. Men har nu sålt hela ekipaget och funderar på att bygga en lika sladd fast mindre till min gamla ockelbo 6000:afraid:
 

Attachments

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Här är en jag och en kompis byggde på skolan.

Ramen är byggd i 40*40mm profilstål

Draget konstruerat av 50mm stålrör

100*100mm armeringsmatta som är punktad i varje kryss för bättre hållbarhet och sedan fastsvetsat i ramen

Skrapstålen är 12mm stålplåt utskurna med cnc-styrd skärbrännare. Plastbelagen är ledade för att bättre fälja underlaget och sitter där för att den ska följa skotern lite bättre och inte leva ett eget liv lika mkt.

 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Har byggt mig en nätsladd av armeringsjärn. 140*460cm tror jag med 25cm långa rutor. Känns som den flexar lite för mycket nu tycker jag så ska stadga upp den med något längsgående. Ev ett V som drar med sig lite snö och nån kladdplatta längst bak. Men då behöver jag något bättre att dra med... :) Lite sugen på nån sorts breddarvinge som drar in snö från sidan. Har lite idéer men inte omvandlat i praktiken än. Någon som har lite tips?








Funkade inte så bra i blötsnö... Blev lite lagom tungt
 
Last edited:

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Inte konstigt att den varit lite tungdragen och svårhanterlig emellanåt... :) En nolla för mycket både framför och bakom tangentbordet :D
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker


lägger in en bild på bygget som jag gjorde till våran lilla bana hemma. är inte testad en då ja byggde den här i höstas och efter lite funderingar osv vart de en sån här modell har sett någon liknande tidigare här inne som jag kopierade lite grann ;) men de som kommer bli mest spännande å se är ju om plasttrumman jag byggde av där bak kommer att hålla för hoppningsvis gör de de då den var ganska rejäl och dessutom så har den som vassa kanter varje cm som sticker ut ca 1 cm som jag hoppas kommer hålla sladden stabil sidledes men de blir till å testa i vinter å se om den funkar annar äre ju bara lite kapning å svetsning så äre snabbt fixat om de är nå fel.

är ju ingen längre sträcka som ska sladdas heller och de är ju för en crossbana så de de gör inget om de inte blir helt hundra perfekt heller huvudsaken är ju om man kan få de hyffsat fint å blir den bra kanske man kan använda den till sladda lederna runt i kring här hemma då de i min mening är halvtaskiga sladdar dom ha men men vi får se
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Snyggt jobbat Swikberg! En bra konstruktion som kommer att hyvla fint.
Jag ser några saker som du kanske borde fundera på att modifiera om du ska använda sladden utanför crossbanan.
Om du svänger snävt finns risk att skidan fram hugger ner i snön och stödbenet går sönder. Går det kanske att bygga upp några runda kanter på sidan om skidan?

Det finns stor risk att yttre nedre delen av hyvelstålen kommer hugga i rötter eller stenar med fara för dig, sladden och skotern för det ser inte ut som att du har någon nödutlösning!? Ett alternativ är en skena som går längs med sladden på båda sidorna i höjd med nedre delen av hyvelstålen.

En hel del snö kommer att rinna över kladdplattan eftersom den är ganska låg, du kanske kan sätta en plast- eller plåtbit som går uppåt framåt så att snön inte far över kladdplattan.

Och till sist. Jag ser inte riktigt hur stödbenens fästen i kladdplattan ser ut men jag vet att blir enorma påfrestningar, framförallt när man backar, så se över dem (kanske förstärka) så att de inte lossnar eller går sönder...

J