Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lite info och bilder på min nyss tillverkade sladd
"RickyV"s raspen har fått stå som grundmodell

Har bara provat den vid två tillfällen så länge men det "rätta" föret för den här typen av hyvelsladd har vi inte just nu, utan det består mest av "moddasnö" men så långt verkar den infria mina förväntningar

En nackdel är att den bygger upp stora mängder snö framför kladdplattan (bild) vilket medför att sladden blir onödigt tungdragen, har tänkt lösa det med glidplast (kälkmedsplast) som skruvas (alt popnitas) fast på kladdplattan och får löpa fritt ovanför ramen



 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Funderade på det här med kladdplattan och hur hårt den packar snön.
Tittar man på en renklöv – som har nämnts av Stig Larsson tidigare här i tråden – så hamnar man någonstans på 2,5 kg/cm2 som specifikt marktryck.
Då är det en ordentlig sarv med bra horn och med två klövar samtidigt i backen under promenaden.

Har man en kladdrulle som för exemplets skull antas väga 100 kg behövs då 40 cm2 för att få 2,5 kg/cm2 (samma som renen).
Med en kladdrulle som är 125 cm lång (sladdens bredd) ska då kladdrullens kontaktyta mot snön vara 0,32 cm x 125 cm! Alltså bara 3,2 mm!
Detta är givetvis inte realiserbart med en slät rulle men man kan nog förse rullen med utstickande föremål som pressar ned snön.
Enklast gör man kanske detta genom att ställa ett 3 mm plattjärn på högkant längs hela rullen och pressa ner det i snön. Men bara ett enda plattjärn i taget!

Nu börjar man inse problemet, kladdrullen med diametern 50-60 cm(?) som har använts av flera av sladdkonstruktörerna här packar förstås inte snön på långa vägar så hårt som en renklöv – knappast ens som en järv som ju har väldigt lågt marktryck med sina stora paddlar till tassar.
För att packa snön bättre än med rullen behövs nu t.ex en mycket smal kladdplatta och då kommer nästa problem, hur ska man då få sladden att inte gräva ner sig till Kina om kladdplattan är så smal att den tappar bärigheten?
Lösningen förefaller att vara två skenor längs sidorna på sladden och detta har ytterligare en fördel, sladden skär inte för djupt i plogkanterna när man korsar en plogad väg.

Nu behöver ju inte skenorna gå längs hela långa vägen av sladden, det räcker om de uppåtböjda skenornas spetsar börjar en bit framför hyvelbladet. Men skenorna bör ha en marklängd på åtminstone 2-2,5 meter för att flyta över ojämnheterna bra.

Och nu kommer finessen som Swikberg introducerade i inlägg nr 58 här i tråden, en smal fixerad sektion av en rulle som packar snön längst bak på sladden. Swikbergs ”kladdplatta” är förstås bredare för att orka bära upp sladden så en ännu smalare version behövs. En 40 mm bred plan platta med brätten framåt och bakåt kan vara något som bör testas, justerbar i höjdled för att kunna ställas ner så att den bär så mycket som möjligt av sladdens tyngd baktill men utan att lyfta sladden som ju ska glida på skenorna. Och skotern ska orka dra sladden också. Men en 5900 (Gamla Bettan) orkar dra förvånansvärt mycket... :biggrin1:

Främre delen av sladden har en konstruktion liknande CS med ett vridbart drag och skida 1,5-2 m framför hyvelbladet. Totallängden 3,5-4 meter verkar vara en proportionellt hyfsad längd på underverket.

Många vill väl ha flera skär för att sladden ska avverka knölarna på mindre antal körningar och det kan man väl hålla med om. Men alla har inte en bandvagn att dra med och tvingas man ställa upp skären för att skotern ska orka så avverkar man ändå inte mera.
Vill man fundera vidare så kan man nog komma fram till lösningar som luckrar upp de uppstickande knölarna på leden och det enda hyvelbladet kan då ta med sig bra med snö just från topparna.

Kunde vara riktigt intressant att damma av svetsen för att testa de här idéerna! ;)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
"Now we´re talking" interesting stuff"

Det här gillar jag, underbart, med lite tanke och beräkningar/antaganden bakom så går det att utveckla den optimala sladden utefter lokala förhållanden, puckelavstånd osv.

Vad det handlar om är ju att skära av puckeln vid basen och att sladden ska lämna ifrån sig den snön så snabbt som möjligt bakom puckeln, då gäller det att få med sig lagom med snö, inte för mycket och inte för litet.

Hittar man algoritmen så sparas många dyra bränsledroppar för man ska ju inte dra med sig snö eller dra tungt när det inte behövs.

Sedan gäller ju att kladdrullen/kladdplattan vänder runt snön på smidigt sätt, mixar den, lägger tillbaka den och slätdrar.

Man ska ju undvika för mycket delar och inte bygga en "repawer" men "renklövjetanken" borde gå att nyttja.

Kanske skulle sitta en lagom trycksatt axel med 20 gamla drivhjul framför kladdplattan/kladdrullen men bakom den bakvända grimman som samlar och lägger ut snön
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
..........................
.................................................
Hittar man algoritmen så sparas många dyra bränsledroppar för man ska ju inte dra med sig snö eller dra tungt när det inte behövs.
................................................

Precis!
Och har man lyckan av att ha ett batteri på skotern så finns det alltså möjligheter att lyxa till det med elmanövrerade funktioner på sladden.
Nog vore det behändigt med liten joystick framför sig på skotern så att man kan köra hyvelbladet uppåt-neråt tills dess man under körningen hittar rätt algoritm för just det aktuella sladdningsbehovet på leden.

Men det är förstås lite överkurs... :cool:
 
Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har aldr hållt på sladda men nu bor jag så jag kan köra typ 3 km led så den biten blir lite finare..
men de e ju så att svärgubben har ju armeringsmattor.. hur blir de med att bara dra dem efter skotern? nån med bild?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror inte att det bara är antalet blad som avgör hur tungt en sladd är att dra.
Det är ju förutom längden på sladden och bladen, även hur hårt man ansätter bladen på leden, som har inverkan på hur tungt en sladd går.
Har man "Bara" en arbetsskoter som dragare, och skulle konstruera en sladd för "Puckelpist" så skulle jag nog ändå ha minst 3 blad, gärna 4, istället för enbart 1 enda.
Och rivstål på minst 2 blad.
Och att man placerar dom så att den upprivna snön kan "Vandra" fram och åter, tvärs över sladden.
Då behöver man inte ansätta varje blad så hårt, för att få ett bra resultat.

Sen det här "Renklövje-rullen", så är den konstruerad för att enbart packa ihop lössnö, alltså när man är ute på säsongspremiär och ska packa ihop ner till botten. blir annars rätt så ojämnt på leden, så en perfektionist trivs nog inte med det resultatet. :biggrin1:

Har man en sladd, där man vill ha något bakefter, som packar ihop snön, så är det ju en "Vib" som är det optimala.
Har sett någon amerikansk sladdtillverkare som har detta som option på sin sladd. Enligt reklamen så kan man gå på den nysladdade leden utan att det blir skoavtryck på leden.
Men jag tror att vi vanligt dödliga får än så länge nöja oss med vanliga rullar och plattor. Vad jag tror skulle vara optimalt på dessa, vore att ha ett mönster på Rulle/Platta, som ger samma räfflor i snön som en pistmaskin lämnar efter sig.
Då har kylan lättare att tränga ner i snön och leden styvnar därför fortare.
Och visst så vore det bekvämt att med en joystick på skoterstyret kunna höja och sänka sladden, med hjälp av kladdplattan.

Jag hittade på en amerikansk tillverkare, en funktion som man rätt så smart och som man relativt enkelt nog skulle kunna konstruera något liknande, för att jämna ut den uppsamlade snön framför Plattan/Rullen. Men även för att man ska kunna ställa in hur mycket snö man få med sig i sladden.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Stig Larsson;. ....... Men jag tror att vi vanligt dödliga får än så länge nöja oss med vanliga rullar och plattor. Vad jag tror skulle vara optimalt på dessa skrev:
Exakt, en räfflad men ändå slät yta som tar emot kyla och släpper fukt.
Har sett någonstans att man ökar ytan som tar emot kyla på natten med över 200 % med den rätta räfflingen.
Sedan för den effekten rent termiskt att större luftmängder "rinner" från högra höjd ned i sänkorna där det behövs mer luftrörelser och kyla för att ta ihop.

Men nog skulle en sådan där från ebertwelding http://www.ebertwelding.com/groomers/grooming_drags/ sitta fint bakom 206:an
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
En armada av vinkeljärn 15x15x3 (0,64kg/m) längsgående med vinkelspetsen neråt monterat under kladdplattan vore en möjlighet till v-format mönster,

På en kladdplatta av 130cm bredd och 30cm lång så går det åt ca 20m (om man monterar "tättitätt" dvs ca 13kg så det blev inte så farligt tungt (om jag i hast räknat rätt)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sett en bild liknande denna för några år sedan, denna är bara en i all hast skissad ur minnet i samband med en "bastudiskussion" för några veckor sedan men ungefär såhär såg den ut, har sökt men inte hittat det rätta originalet.

För övrigt pågår ett projekt i Yellowstone när det gäller leder och sladdar där målet är att komma fram till vilket som är bästa sättet att underhålla för långsiktig hållbarhet

http://www.mtukrc.org/index.htm

Snowmobile Trail Mogul Formation Modeling - National Park Service, YellowstoneThe focus of this project is to measure and model the formation of snowmobile generated bumps on trails.
Measurements of bump development are underway in Yellowstone National Park along with snow characterization and traffic monitoring. This project will result in development of methods to groom the trails to minimize roughness.

Tror jag sett deras "KRC GROOMER" på bild här i forumet någon gång, i princip som en asfaltsrepaver, tar upp, bearbetar och lägger tillbaka snön samt slätdrar.
Smakar det så kostar det säkert
 
Last edited:

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Har sladden många vertikalt monterade skrapstål så går det förstås åt mera kraft att skrapa loss samma mängd snö som ett enda hyvlande blad skär loss från pucklarna – ”Moguls” - som det talas om i inlägget från Lynxfun (kul association man får men några roliga moguler är de inte!).

Renklövjerullen var en utgångspunkt för de teoretiska funderingarna runt snöpackning och samma resultat kan nog åstadkommas på många andra sätt om man bara vill packa snö. Men som jämförelsevärde var det en intressant konstruktion. Om den nu gav samma specifika marktryck som en ren vill säga. Vad dras förresten Renklövjerullen av?

En vibrator monterad i aktern på sladden är nog ingen dum idé men den är beroende av den totala vikten på sladden. En lätt sladd har inte den massa som krävs för att fungera bra som motvikt till vibratorplattan och hela sladden kommer då att vibrera i motfas till vibratorplattan. Och lastar man på mera motvikter så blir sladden baktung och tungdragen. Gör man vibratorn som en egen bogserad enhet kan man kanske stå ut med lite vibrationer även om den också skulle bli tungdragen med de motvikter som krävs för att vibratorn ska göra ett bra jobb.

Men nu börjar vi komma in på alltför mycket tekniska pryttlar för oss som bara har en arbetsskoter att dra med men man skulle kunna drömma vidare om t.ex. en fräs för att göra ett verkligt grundligt arbete – med åtföljande vibrator förstås! :biggrin1:

Eftersom ledskötarjobbet är helt ideéllt än så länge så är det nog så att vi får hålla oss till utrustning som vi själva kan få ihop, kanske med lite hjälp ibland. Eller övertala klubben att köpa det som finns färdigt på marknaden idag även om vi i vissa fall kan ha synpunkter på konstruktionen.

Så vi får själva svetsa och testa vidare för att hitta bra individuella lösningar, någon universallösning finns inte med de olika förhållanden som kan råda på skoterlederna.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har sladden många vertikalt monterade skrapstål så går det förstås åt mera kraft att skrapa loss samma mängd snö som ett enda hyvlande blad skär loss från pucklarna – ”Moguls” - som det talas om i inlägget från Lynxfun (kul association man får men några roliga moguler är de inte!)..
Är du verkligen säker på det ?
Jag tänker så här ...
Tänk dig en puckel på 5 cm., som skall tas bort. Har du en sladd med ETT blad, så skall detta enda blad ta bort 5 cm. av puckel på en enda gång.
Har du en sladd med ex. vis FEM blad, så behöver ju bara varje blad ta bort 1 cm, av puckeln. Och då dom sitter efter varandra så behöver dom ju inte göra detta samtidigt, vilket i teorin vart fall, gå lättare !
Jämför med en grovtandad rasp, respektive en fintandad fil, när man ska ta bort material från en träbit.
Så tänkte då jag.

En vibrator monterad i aktern på sladden är nog ingen dum idé men den är beroende av den totala vikten på sladden. En lätt sladd har inte den massa som krävs för att fungera bra som motvikt till vibratorplattan och hela sladden kommer då att vibrera i motfas till vibratorplattan. Och lastar man på mera motvikter så blir sladden baktung och tungdragen. Gör man vibratorn som en egen bogserad enhet kan man kanske stå ut med lite vibrationer även om den också skulle bli tungdragen med de motvikter som krävs för att vibratorn ska göra ett bra jobb..
Jag tror egentligen inte att det är själva sladdens vikt som styr hur bra en "Vib" på en kladdplatta packar snön. Det är väl slag/min. + vikten på slagen som också har betydelse.
Men visst tyngre grejor pressar säkert ihop snön bättre.
Men det är ju fullt möjligt att ha kladdplattan gummiupphängd, för att motverka vibrationer till sladden, om man nu inte vill ha vibrationer i själva sladden.
Sedan så gör väl inte en baktung sladd med kladdplatta, den extra tungdragen ?
En lika tung sladd, men med tyngdpunkten i mitten, som bärs upp av skidor tror inte jag går lättare.
Då en kladdplatta, bär upp betydligt mer tyngd än ett par korta skidor.
[/QUOTE]
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Själv försöker jag komma igång med projektet att sätta hydraulpump och kolv på min sladd (istället för skida) men har fortfarande inte lyckats få tummen ur...
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
De har häftiga grejor för skoterleder de där amerikanarna!
Intressanta bilder i alla fall och den där lilla vibratorn kanske kan vara lämplig i storlek.
Frågan är hur bra den jobbar och hur fort man kan köra.
För min egen del såg jag på samma webbsida som bilden på den lilla vibratorn kommer ifrån att de har en "Compression Pan" och där kan man på en bild se att längst bak på denna 'kladdplatta' så har de en smal och extradjup avslutande del som ger en hård kladdfunktion.
http://www.nortecmfg.com/products/RS_Sno_Processor/RS_ip_series/images/features/CompressionPanStorageMode5637.jpg
Närbild här: http://www.nortecmfg.com/products/RS_Sno_Processor/RS_ip_series/images/features/CompressionPanWear-CompressorBar5647.jpg
Den idén stämmer precis med mitt eget resonemang om att ha en smal kladdplatta som ger ett högre tryck.

Sedan kanske jag inte fick fram tillräckligt tydligt att har man en anordning som luckrar upp 3-4 cm på toppen av av puckeln så har hyvelbladet lättare att skära någon centimeter ytterligare och ta med sig alla de där fem centimetrarna.
En sladd med fem skrapblad får samma motstånd under fem gånger längre tid och sladden blir då totalt sett tyngre att dra under ett arbetspass på leden.

Egentligen skulle man koppla en registrerande lastcell mellan skotern och sladden för att kunna göra exakta jämförelser, bensinåtgången ger ju bara en indikation.

På plan mark har vikten på sladden mindre betydelse, det är i uppförsbackarna som kilona märks av mera om man bara har en skoter att dra med.
Och använder man av viktskäl en liten vibrator så bör man nog minska kladdplattans vikt så att vibratorn orkar accelerera kladdplattan tillräckligt mycket för att få en bra komprimering av snön. Men det har säkert tillverkaren tänkt på när man köper en färdiggjord vib.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sedan kanske jag inte fick fram tillräckligt tydligt att har man en anordning som luckrar upp 3-4 cm på toppen av av puckeln så har hyvelbladet lättare att skära någon centimeter ytterligare och ta med sig alla de där fem centimetrarna.
Med fem skrapblad får man samma motstånd under fem gånger längre tid och sladden blir då totalt sett tyngre att dra under ett arbetspass på leden.
Men hur kan fem blad ge samma motstånd, när dom var och en bara behöver hyvla av 20% av puckeln, och dessutom inte samtidigt, jämfört med en sladd med ett blad, som därför måste ta med sig 100% av puckeln på en gång ?