Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Men hur kan fem blad ge samma motstånd, när dom var och en bara behöver hyvla av 20% av puckeln, och dessutom inte samtidigt, jämfört med en sladd med ett blad, som därför måste ta med sig 100% av puckeln på en gång ?

Nej, det blir ju mer ¨tripp, trapp, trull¨ med flera blad efter varandra!?
Man höjer ju i allmänhet sladden i framkant, alltså hyvlar det första bladet högre upp än skäret bakom.
Är det små ojämnheter kanske inte ens första skäret tar i ¨mogulen¨.
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Min ganska rejäla sladd har en skida fram som jag manuellt kan höja och sänka sladden med.
Nu har jag tänkt att ta bort skidan och i stället sätta en hydraulkolv mellan dragstång och sladd så att jag kan höja och sänka sladden hydrauliskt.
Alla större sladdar jag sett har en kolv på ovansidan. Alternativet är att låta skidan vara kvar och på något vis använda kolven till att höja och sänka skidan.
Min oro är att med sladden ¨stelopererad¨ med vesslan kommer sladden att beröras mycket när vesslan guppar upp och ned.
Lite rörigt men vad tror ni, blir det bättre eller sämre med skida?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Min ganska rejäla sladd har en skida fram som jag manuellt kan höja och sänka sladden med.
Nu har jag tänkt att ta bort skidan och i stället sätta en hydraulkolv mellan dragstång och sladd så att jag kan höja och sänka sladden hydrauliskt.
Alla större sladdar jag sett har en kolv på ovansidan. Alternativet är att låta skidan vara kvar och på något vis använda kolven till att höja och sänka skidan.
Min oro är att med sladden ¨stelopererad¨ med vesslan kommer sladden att beröras mycket när vesslan guppar upp och ned.
Lite rörigt men vad tror ni, blir det bättre eller sämre med skida?
Min högst egen personligas åsikt, är att jag ser några stora fördelar med att ha en skida/stötting i framkant på sladden.
1. Den blir ju lättare att koppla till dragfordonet (Vessla).
2. Om man skulle köra fast sladden i stöp osv. så är det ju lättare att dra loss sladden med en tillkopplad wire, om den går att ha i ett slags högläge, när den är bortkopplad från dragfordonet. Har man inget som håller upp den fram, så går den ju otroligt tungt att dra loss.
3. Dragkroken på dragfordonet lär väl utsättas för mindre radiella belastningar.

Sen vet jag väl inte om sladden påverkas mer eller mindre av en vessla eller en skida, för bägge delarna är väl ofjädrade ?

Nackdelen är väl att den kanske genar mer i kurvor, men tänker man på detta när man annlägger lederna så är det ju inget problem egentligen.

Så mitt tips är att du behåller skidan !
 
Last edited:

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Men hur kan fem blad ge samma motstånd, när dom var och en bara behöver hyvla av 20% av puckeln, och dessutom inte samtidigt, jämfört med en sladd med ett blad, som därför måste ta med sig 100% av puckeln på en gång ?
De fem bladen har en ogynnsam skärvinkel eftersom de är vertikalt monterade, de hyvlar inte, de skrapar och krossar snön från puckeln. Kör man lite fortare med en skrapsladd så sprutar snön högt upp på grund av den kraftiga bearbetningen och det visar enligt min uppfattning att det går tungt att dra sladden.
Kan man skära loss snön så går sladden mycket lättare och med en kladdplatta bakom så pressar man ned eventuella snöklumpar.
Jag skissade lite på hur en fembladig skrapsladd jobbar (schematiskt) och som du säger Stig, så tar varje blad sina 20% av de fem centimetrarna av toppen på puckeln, alltså en centimeter. Och varje blad tar i tur och ordning en centimeter av puckeln. Är puckeln en meter lång så skrapar alltså varje blad en meter och hela arbetet på puckeln blir då fem meter sladdning.

Nästa bild visar en skärande knivsladd där 4 cm packad snö som luckrats upp i främre delen av sladden samlas upp av hyvelbladet som dessutom skär bort ytterligare en centimeter av den hårdpackade snön med sitt nästan horisontella skär.
Den här knivsladden jobbar endast med ett skär och när den har passerat den en meter långa puckeln så är jobbet klart och man sparar in fyra meter skrapning av hårdpackad snö.

Tittar man på dragkraftsbehovet så skulle knivsladden kanske motsvara en skrapsladd med ett enda blad och detta verkar inte vara ett så orimligt antagande.
 

Attachments

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
De fem bladen har en ogynnsam skärvinkel eftersom de är vertikalt monterade, de hyvlar inte, de skrapar och krossar snön från puckeln. Kör man lite fortare med en skrapsladd så sprutar snön högt upp på grund av den kraftiga bearbetningen och det visar enligt min uppfattning att det går tungt att dra sladden.
På våran pistmaskinsladd så har vi 6 stycken skärande rivstål. Som var och en skär av pucklarna lite grann,precis som du beskrivit i bild 2.
Snön som rivs loss, samlas ihop längst bak framför kladdplattan, i ett hög- och sänkbart stål, som kan justeras steglöst till att t.ex. släppa 5 cm. snö framför kladdplattan (används vid nysnö), eller att man har den i nivå med sista stålet (används på isig led), då tar den med sig all snö och lämnar den bara i groparna på leden.
Denna sladd går otroligt lätt att dra, då den bara behöver "Jobba", där leden är ojämn.

Däremot så har längden en mycket stor inverkan på hur lättdragen sladden blir, på en ojämn led.
Har man ett långt avstånd mellan första och sista skäret, så blir den tung att dra innan man fått till "Konturen" på leden.
Ett annat problem som kan dyka upp, är att snön tar slut på toppen av backkrön och dyl. om man inte höjer sladden, innan man passerar krönen.

Förövrigt så håller vi på att bygga en ny sladd till bandvagnen, men den blir lite kortare då vi ska ha den på dom leder, som inte kan köras med pistmaskin (=smalare och kurviga leder).
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
.................
Däremot så har längden en mycket stor inverkan på hur lättdragen sladden blir, på en ojämn led.
Har man ett långt avstånd mellan första och sista skäret, så blir den tung att dra innan man fått till "Konturen" på leden.
Ett annat problem som kan dyka upp, är att snön tar slut på toppen av backkrön och dyl. om man inte höjer sladden, innan man passerar krönen.
................
Javisst har längden betydelse (uschäkta!), är det fem meter mellan skidan längst fram och (den i ert fall bärande) kladdplattan så kommer skären på mitten av sladden att ta åt sig så mycket de kan av topparna och mogulerna på leden.
Det blir stora mängder snö som skrapas loss från krönen och med tiden så räcker förstås inte snön till.
Har man då sidoskenor längs sladden så begränsas skrapdjupet och man får ställa in hur man svetsar fast skenorna så att sladden bara tar åt sig vad dragfordonet klarar av.
Skenorna fungera då bara som en skärdjupsbegränsare och sladdens vanliga höjdjusteringar används fortfarande.

Stig, lycka till med sladden till bandvagnen, sådana projekt är klart större än de lätta sladdar som vi med arbetsskotrar måste hålla oss till.
Nu ska jag ut och byta kolv på sladdarskotern, det blir andra gången inom en månad nu som den där eländes kolven säger upp sig.
Men egentligen är 503 en bra motor, den har använts inom det lätta flyget med hyfsad driftsstatistik och kallades då för 501.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har man då sidoskenor längs sladden så begränsas skrapdjupet och man får ställa in hur man svetsar fast skenorna så att sladden bara tar åt sig vad dragfordonet klarar av.
Skenorna fungera då bara som en skärdjupsbegränsare och sladdens vanliga höjdjusteringar används fortfarande.
Vi har bygger våra större sladdar efter den principen.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig, lycka till med sladden till bandvagnen, sådana projekt är klart större än de lätta sladdar som vi med arbetsskotrar måste hålla oss till.
Nog har vi också byggt en och annan mindre sladd också genom åren.




Nu ska jag ut och byta kolv på sladdarskotern, det blir andra gången inom en månad nu som den där eländes kolven säger upp sig.
Men egentligen är 503 en bra motor, den har använts inom det lätta flyget med hyfsad driftsstatistik och kallades då för 501.
Jag säger bara en sak, kör vätskekylt !
Vi har snart under 20 års tid även använt oss av snöskotrar, och det är på dom luftkylda som vi bytt kolvar och cylindrar på.
Dom vätskekylda har gått som tåget (kanske en dålig jämförelse denna vinter ;-))
Den som vi kört längst med var en Ski-doo Skandic WT -00, i den satt det vad jag har för mig, en Rotax 467, den gick 2400 mil i ur och skur innan vi avvecklade den.
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
Stig: hur funkar fyrhjulingen och dra med? hur mycket drar den milen vid vanlig ledsladdning, tungt/lätt före? skulle gärna vilja se lite mer bilder på den där sladden som är bakom skotern/hjulingen. mvh
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig: hur funkar fyrhjulingen och dra med?
Den drar otroligt hårt på led, går inte att jämnföra med en arbetsskoter. Men kör du ut i lössnön så hänger den sig.
stöpvattnen är heller inget bra element för en hjuling.
Vi hade en "Thunder", den var hur stark som helst, gick att köra på högväxeln i nästan alla lägen.
Vi provade även några modeller med mindre motorer och en diesel, men dom orkade inte riktigt att dra sladden på "Högen".
Utan man fick ligga och nöta på "Lågen" i 20km/h, gjorde väl egentligen inget där leden var ojämn, för det är nog bra fart för att få en bra sladdresultat.
Men på jämna partier, typ sjöar och myrar, vill man ju kunna dra på lite, gick inte om man inte stannade och vevade upp sladden.
Vill man däremot ha en snåljåp, så är ju dieseln helt otrolig, gick en hel dag på 20 Lit. trots hård körning.
Men då får man inte ha bråttom, maxfart med sladd 14 km/h, sladd upphissad 18km/h (Med GPS)
Tyvärr så drog "Thundern" nästan lika mycket bränsle som en snöskoter, men då orkade den ju dra sladden betydligt bättre = lägre lägge på sladdstålen, vilket gjorde att resultatet vart ju bättre.
Man hade nog fått ha 2 skotrar, för att få bättre resultat i vart fall.
Men dom lite mindre bensinarna, gick betydligt billigare.
Vinch är ett måste, glöm att försöka lyfta upp den för hand vid fastkörningar.

Det största minuset som var med dom hjulingar vi körde med, var att dom var otroligt klumpiga och tungstyrda, går inte att jämföra med en snöskoter.
sedan så är dom otroligt kalla att sitta och köra en iskall dag, trots extra stor vindruta.
Det går ej heller att som en snöskoter, ta fart före uppförsbackarna, så man kan inte leva på farten ett tag i uppförsbackarna eller i stöpvatten, som man kan göra med en snöskoter.
Även om "Thundern" gick att farta lite med.
Sen ser man ju ut som en "Snögubbe", när man dragit lederna vid nysnö. Det drar upp otroligt med snö från banden.

Har man som vi, många vattendrag att passera, så måste man ändå ha en snöskoter, för att i förväg packa snö och vattensörja på islederna.
Gör man inte detta så funkar det inte med en hjuling.

det var väl kort hur vi upplever våra erfarenheter med hjulingar som sladdragare.

hur mycket drar den milen vid vanlig ledsladdning, tungt/lätt före?
Har tyvärr inga exakta uppgifter, det skljer så otroligt på före.
Men vad som stack ut var dieseln som vi provkörde, den gick en hel dag på 20 Lit.
Och det var med en stor och tung sladd.

skulle gärna vilja se lite mer bilder på den där sladden som är bakom skotern/hjulingen. mvh








[video=youtube;9S0YWAnioOc]http://www.youtube.com/watch?v=9S0YWAnioOc[/video]
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det ingen risk att de går varma?

Jag tänker på att man kör så sakta att det inte kastas upp snö till kylningen i band tunneln.
Jag påstår att detta problem finns även på "Fläktisar" i samband med sladdarbete.

Men om man förbereder sig lite i förväg, när man kör vätskekylt när det är isiga leder, så fungerar det otroligt bra.
På Polaris Widetrackarna lassar man på snö på fotstegen innan man drar iväg, och späder på efter som, då tänds aldrig lampan.
På dom vätskekylda skotrar med tunnelkylning, så har vi satt fast isrivare, funkar kanoners, inga kokningar.

På en av dom fläktkylda skotrarna som vi körde med, satt vi på en tempmätare efter ett kolvhaveri. Men den gick fortfarande varm. :loco:

Skämt åsido, det största problemet med en fläktkyld snöskoter, i samband med sladdragning, till skillnad från all annan körning, är att motorn inte får en chans till avsvallning, då det ständigt går tungt.
Jämför med timmerkörning, då kör du ju halva tiden tom, och kan dra på för att kyla motorn.
En bidragande orsak, kan iofs. vara att vi i stort sett alltid kör dagtid, då det på senvintern och våren då det i regel är varmt ute på dagarna.

Sätter man som sagt på en tempmätare på en "Fläktis" blir man mörkrädd, när man ser hur värmen stiger när det går tungt. Så min uppfattning är att dom får sämre kylning vid sladdarbete, men hur det är i övrigt, låter jag vara osagt.
Och med tanke på dom problem vi haft med fläktkylt och inga problem med vätskekylt, så styrker det min högsta egna uppfattning om vad som är att föredra när det går tungt med en ledsladd.
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
som Stig säger så är de kanon med fotstegskylare, vi har 3st widetrackar i klubben,, bara lasta på snö på fotstegen o köra. sen har vi nyss köpt in en viking .. får se hur de beter sig nu när de börjar bli varmt, förhoppningsvis ska den bara gå.

Stig: Tack för infon ang fyrhjulingen, fick lite mer kött på benen iaf :hello: Sitter och funderar på om man ska lägga som förslag att köpa in en hjulingen i klubben med bandsats, just nu har vi en hjuling men den är väldigt klen,, 400cc . Hur känns de för er? Var de värt med en fyrhjuling eller skulle ni satsat pengarna på 1-2 nya skotrar istället ?
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Blir bara lite nyfiken på vad HerrSjögren egentligen skriver längst ner i alla sina inlägg - och som redigeras av admin?
Är det reklam, porr, hotelser, svordomar eller något annat stötande? :hmmmm2: :)
Eller är det kanske bara hans signatur som är just **Redigerad av Snowmobile** ;)
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
haha jo de är min signatur dom har redigerat ..hahaha , och har gjort ett uppehåll från den här sidaan för ett tag sen, så kommer inte ihåg vad jag skrivit där heller.:hmmmm2::biggrin1: (tror de var nått om nå annat forum)Inte orkat skriva nån ny signatur bara :hello: men back to topic..
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
..............
(tror de var nått om nå annat forum)............
.
Aha, reklam för konkurrerande forum alltså... Ja det kan nog vara väldigt känsligt... :biggrin1:

OK, detta var bara en parentes, tillbaks till spåret igen - funderingarna på idealsladden går vidare... :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
som Stig säger så är de kanon med fotstegskylare, vi har 3st widetrackar i klubben,, bara lasta på snö på fotstegen o köra. sen har vi nyss köpt in en viking .. får se hur de beter sig nu när de börjar bli varmt, förhoppningsvis ska den bara gå.

Stig: Tack för infon ang fyrhjulingen, fick lite mer kött på benen iaf :hello: Sitter och funderar på om man ska lägga som förslag att köpa in en hjulingen i klubben med bandsats, just nu har vi en hjuling men den är väldigt klen,, 400cc . Hur känns de för er? Var de värt med en fyrhjuling eller skulle ni satsat pengarna på 1-2 nya skotrar istället ?
Det beror ju lite grann på hur era förutsättningar ser ut.
Vi har ca 37 mil leder, av dessa mil så tippar jag att det är minst 5 mil vattendrag att passera.
Många av vattendragen ligger långt från centralorten, där det inte är så livlig skotertrafik på försäsongen, vilket innebär stöpvatten, när snödjupet är +50 cm.
För att inte prata om +100cm, då är det inget kul med en hjuling på sjöisarna.
Så vi behöver då även 2 snöskotrar, för att i första hand trampa vattendragen, när flödvattnet når över stövelskaften.
Men å andra sidan så har man ju i en hjuling, ett utomordenligt fint fordon, för att utföra barmarksjobb på leden.
Men sen så är inte branta backar heller optimalt, för en hjuling, då det inte går att ta fart på samma sätt, som med en snöskoter.

Men personligen så kör jag heller fyrhjuling än snöskoter när jag ska fixa leden, då resulttatet blir så mycket bättre.
Men den är dock betydligt mer tungkörd än en snöskoter, vilket våra anställda ledgubbar inte uppskattade.
Därför bytte vi in den efter 1 säsong och köpte en snöskoter.

Har ni ingen framåt skoterhandlare, som är intresserad av att få ut hjulingar med bandsatser ?
För i så fall, kunde ni säkert be att få testa en maskin, för att se hur det skulle funka hos er.
Här har vi en handlare som är otrolig, han lätt oss låna maskiner i olika valörer, för att vi skulle få göra en utvärdering, innan vi bestämde oss.
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
Vi har ungefär 20mil skoterled mest trånga skogspartier.. varit inne på en mindre typ av pistmaskin , men vi har på tok för smala leder.. bara en 1/3 av lederna som skulle kunnas köras av den. Men vi har några riktigt jobbiga backar där vi tillomed har vinsh på skotern för att komma upp..Jo vi har nyss fått en ny handlare som är väldigt tillgodo och säkert kan låna ut en maskin till oss en helg, så man får känna på.
Som du säger så har jag tänkt så också, att den både går att använda till barmarksarbetet , stolpa och röja led med.

ingen som har nån rolig ide på nån snöfräs , tänkte om man har en fyrhjuling.. finns ju besin/dieselaggregat ( driva hydralpumpar mm) att montera så man skulle kunna driva nån sorts snöfräs elr likandande efter? bara lite brainstorm..