Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har ungefär 20mil skoterled mest trånga skogspartier.. varit inne på en mindre typ av pistmaskin , men vi har på tok för smala leder.. bara en 1/3 av lederna som skulle kunnas köras av den. Men vi har några riktigt jobbiga backar där vi tillomed har vinsh på skotern för att komma upp..Jo vi har nyss fått en ny handlare som är väldigt tillgodo och säkert kan låna ut en maskin till oss en helg, så man får känna på.
Som du säger så har jag tänkt så också, att den både går att använda till barmarksarbetet , stolpa och röja led med...
20 mil skoterled, och misstänker jag, inte alltför långa sträckor långt från centralorten, låter som perfekt för en hjuling med bandsats.
Men, det med branta backar låter ju å andra sidan inte kul, men går det att fixa med winch på skotern, så funkar det defenetivt på en hjuling.

Jag skulle i ert läge starkt överväga att köpa in en hjuling. Yamaha har ju en med servostyrning, kan ju vara den optimala maskinen.

Men vad jag glömde att säga angående nackdelar med fyrhjulingar, är att främre drivaxeldamaskerna kan vara känsliga, även om vi inte hade problem med detta, så har jag hört att stora styrutslag i kombination med kyla, ska vara förödande för damaskerna.
För när dom går sönder, så är inte drivknutsbyte långt borta om det inte åtgärdas.
En lösning som jag hört ska fungera, är att man sätter dit styrbegränsare vintertid, givetvis så blir den med långsnodd, men har man inte överdrivet skarpa kurvor på lederna, så kan det knappast vara ett problem.

ingen som har nån rolig ide på nån snöfräs , tänkte om man har en fyrhjuling.. finns ju besin/dieselaggregat ( driva hydralpumpar mm) att montera så man skulle kunna driva nån sorts snöfräs elr likandande efter? bara lite brainstorm..
Har faktiskt suttit och funderat på just detta, men ännu inte kommit till skott.
Tror att om man tog ett tjockväggigt stålrör, som man svetsar fast korta (20 cm. ?) kättingbitar i.
Har man max 1 meter långa rör, så tror jag att man inte får så stora problem med obalans.
På pistmaskinerna sitter det ju ca. 2 meter långa rör.
Kanske att man får kompletera kättinglänkarna, med några slags ståltyngder längst ut, om den inte blir nog effektiv med enbart kättinglänkar.
Om man sedan lagrar rören i mitten på sladden och ut på vardera sida på sladden, så har man själva fräsvalsen klar.
Driften av den, går kanske att fixa med att helt enkelt sätta dit en "Enstånkar-Sachs" med variatorerna och med drivkedjor till vardera rör.
Man ställer bara in varvtalet på motorn, då kan den sköta sig själv, allt efter belastning.
Sätter man på något slags svänghjul, på själva fräsrören, så får man ju en hel del levande vikt, så den blir kanske lite mindre känslig när det går tillfälligt tyngre, men om man har variatorerna i ordning, så borde dom kanske kunna fixa detta, utan extra vikter.
Tror nog att det skulle funka med ett maxvarv på ca. 400 varv/min på själva fräsvalsen, tror att fräsen på pistmaskinerna inte snurrar just så mycket mer.

Finessen med kedjorna, jämfört med fasta frässtål, är ju att den sanolikt blir mindre känslig för skador vid stubb- och stenkänningar. Givetvis så måste man ju klä in hela fräsvalsen i plåt, för att inte få trasiga kedjelänkar eller småsten odyl. runt skallen.
Tror å andra sidan att en fräs med fasta stål är effektivare, men den lär nog gå rätt så tungt då.
Skulle uppskatta att en 4 meters fräs på Pisten Bullyn behöver uppemot 100 hk, när den går som tyngst. men då är den med fasta stål.

Antagligen så skulle säkert hydrallösning funka bättre, men kostnaderna stiger ju drastiskt, om man inte har en välfylld "Braatthalåda".
Hmm, jag råkar ha en gammal (och välanvänd) Ockelbo 300 stående bakom väggen, som sannolikt aldrig blir renoverad, man skulle kanske ... :hmmmm:
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
...................
ingen som har nån rolig ide på nån snöfräs , tänkte om man har en fyrhjuling.. finns ju besin/dieselaggregat ( driva hydralpumpar mm) att montera så man skulle kunna driva nån sorts snöfräs elr likandande efter? bara lite brainstorm..
Men om man försöker bena ut vad som är problemet på en skoterled och som en snöfräs då kan fixa - vad på leden ska man fräsa upp?
Är det mitt på leden där varenda käft kör av säkerhetsskäl "vågar inte köra lite på sidan, jag gör som dom andra gjort, det fungerade ju för dom" eller är det på sidorna av de hårdpackade 38 centimetrarna i mitten av leden man ska fräsa?

Det verkar inte så motiverat att fräsa upp det hårda mittspåret som man äntligen fått lite bärkraft på men på sidorna vill man snabbt som attan få en bärkraftig, packad och hård led.
Det är då att packa sidodelarna av leden på något sätt. Renklövjerullen är nu för sent ute och något annat ska till.
Tre-fyra Volvohjul längst ut på högra sidan av sladden (och efter sladden) är ett alternativ. Efter ett antal sladdningar/körningar så har man nog fått en acceptabel bärkraft ända ut i kanten av leden och de som kör med familjen i pulkan bakom skotern kanske klarar av ett möte utan att skära igenom ute i kanten av leden och tippa hela ekipaget ut i skogen.

Ytterligare ett alternativ är det som HerrSjögren funderade på - en fräs.
En fräsvals med längden 70-80 cm och som förskjuts ut i kanten av leden är ett verkningsfullt sätt för att få leden packad ända ut.
Men för att endast packa snön - det är väl det som fräsen ska göra i det här fallet? - så behöver inte rotationshastigheten vara så hög och man klarar sig med ett måttligt antal hästkrafter på drivmotorn. Man minskar då också kraftigt centrifugalkrafterna på kättingarna och risken för flygande järnskrot runt skallen minskar.

Jämför man med Renklövjerullen (nu är vi där igen!) så ska Stigs kättingar på fräsrullen egentligen bara landa så hårt att man får en tillräcklig packning av snön.
Och man behöver då inte heller packa varenda kvadratcentimeter av leden, det räcker kanske med 20-30% av ytan, nästa körning med kättingrullen förskjuter förhoppningsvis rullen en aning i sidled och kättingarna packar ytterligare yta mellan de tidigare packade kättingstråken.
En smal kladdplatta efteråt fulländar resultatet och vill man att kladdplattan ska räffla leden kan man svetsa på rundstål eller som runte skrev i inlägg nr 111 i den här tråden, svetsa vinkelstål under den.

Men själv skulle jag nog - lat som jag är - fundera en gång till på Volvohjulen eftersom det nog är det enklaste och snabbaste sättet att få ihop något för att packa kanterna på leden. :)
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men om man försöker bena ut vad som är problemet på en skoterled och som en snöfräs då kan fixa - vad på leden ska man fräsa upp? ...
Jag tror att en snöfräs bland annat kan göra av sig rätt bra på på en ledsträcka eller ett parti av en led med pucklar (backar kurvor mm.) som frusit ihop, så att det i princip är omöjligt att med snöskoter och sladd få till det, utan att köra och nöta fram och åter.
Det bästa sättet är givetvis att aldrig släppa underhållet så långt, men med brist på resurser så ser verkligheten ut så här på många ställen.
Om man då slipper köra fram och åter massor av gånger för att få till leden, sparas ju tid och pengar.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
jag tror precis som stig att en fräs skulle vara perfekt på en hård sönderkörd led. men även för att luckra upp lite på en stenhård/isig led där man annars får problem med kylning. en sladd med fräs-ett blad-en rulle. vore nog optimalt, kanske slänga in en bit sträckmetall mellan bladet och rullen bara för att få överdriva lite.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Får väl ta o lägga upp några bilder på min nybyggda sladd. Utgått från RickyV:s modell. Helt klart nöjd över resultatet. Några små modifikationer kvar att göra sen ska den nog funka bra :)
Bara fixa en bättre dragskoter nu, blir tungt för 250:in när man viker av spåret :p Har en Grizzly på ingång som bör klara av jobbet galant :)





 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Inlägget ovan om sträckmetall väcker en tanke jag haft i ett annat sladdsammanghang, någon som testat att lägga in remsor av "grovmaskig" sträckmetall av en bredd säg ca 20-30 cm under en armeringsmattesladd (nätsladd) med ca 1 meters mellanrum, vet ju att lössnö blir en enorm börda som inte är så lätt att bli av med på en nätsladd men hur skulle det funka på hårdare underlag, som sagt någon som testat??

Inbillar mig att sträckmetallen skulle riva ganska bra
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
HAHAHA!! Nä jag tänkte ju inte på fräsa ner till botten och börja om med en vinters arbete, tänkte mer om man tog några mm för att få lite "damm" + fäste på leden.:hmmmm:
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Jag tror att Stig menar en snabbt roterande kättingrotor som fräser upp även de hårda pucklarna på leden. Själv funderade jag nog på att packa leden med hjälp av en kättingrotor. Rotorn behöver då inte rotera snabbt, den skulle egentligen bara rotera synkront med den fart man drar rotorn med.
Tar man ett 200 mm rör och svetsar på "paddlar" runt om så får man det här röret att snurra runt när man kör om paddlarna på underdelen får sticka ner i snön på leden.
Sätter man sedan fast kättingstumpar här och var längst ut på paddlarna så packar de snön av rotationen.
Tittar man på bilden så ser man att vid A börjar rotorn dra upp kättingen ur snön, vid B har periferihastigheten ökat så att kättingen drar sig lite utåt. Vid C minskar periferihastigheten igen och kättingen sträcks utåt och vid D är den maximalt sträckt och dunsar strax i snön.
Allt under förutsättning att man kör med precis rätt fart för att få den här funktionen.
Möjligen måste man svetsa på förlängningar på paddlarna (mellan kättingarna) för att rotorn ska drivas runt effektivare. Rotorn har alltså kättingar på alla paddlar, förskjutna i sidled och lagom glest mellan dem.

Fördelen med en sådan här "markdriven" långsamgående rotor är de beskedliga påkänningarna på konstruktionen och att risken för flygande skrot runt skallen är minimal.
Man kan förstås också driva den med motor men varvtalet även då bör nog vara avpassat så man får rotorns underdel att röra sig synkront med marken, det krävs förmodligen snabbt mycket motor annars.

Jodå, gamla Bettan (59:an) är nu igång efter kolv- och cylinderbytet och hon har ett riktigt piggt knatter igen.
En tempmätare på vardera cylindertoppen vore kanske inte så dumt, kan bli billigare i längden...

Trevlig söndag på er, vi ska bränna lite korv ute i vindskyddet vid sjön idag.
Och leden upp till vindskyddet på utsiktspunkten är nu också efter mycket besvär trampad och sladdad - jättebrant backe och enormt med lössnö upp dit.
 

Attachments

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
20 mil skoterled, och misstänker jag, inte alltför långa sträckor långt från centralorten, låter som perfekt för en hjuling med bandsats.
Men, det med branta backar låter ju å andra sidan inte kul, men går det att fixa med winch på skotern, så funkar det defenetivt på en hjuling.

Jag skulle i ert läge starkt överväga att köpa in en hjuling. Yamaha har ju en med servostyrning, kan ju vara den optimala maskinen.

Men vad jag glömde att säga angående nackdelar med fyrhjulingar, är att främre drivaxeldamaskerna kan vara känsliga, även om vi inte hade problem med detta, så har jag hört att stora styrutslag i kombination med kyla, ska vara förödande för damaskerna.
För när dom går sönder, så är inte drivknutsbyte långt borta om det inte åtgärdas.
En lösning som jag hört ska fungera, är att man sätter dit styrbegränsare vintertid, givetvis så blir den med långsnodd, men har man inte överdrivet skarpa kurvor på lederna, så kan det knappast vara ett problem.


Har faktiskt suttit och funderat på just detta, men ännu inte kommit till skott.
Tror att om man tog ett tjockväggigt stålrör, som man svetsar fast korta (20 cm. ?) kättingbitar i.
Har man max 1 meter långa rör, så tror jag att man inte får så stora problem med obalans.
På pistmaskinerna sitter det ju ca. 2 meter långa rör.
Kanske att man får kompletera kättinglänkarna, med några slags ståltyngder längst ut, om den inte blir nog effektiv med enbart kättinglänkar.
Om man sedan lagrar rören i mitten på sladden och ut på vardera sida på sladden, så har man själva fräsvalsen klar.
Driften av den, går kanske att fixa med att helt enkelt sätta dit en "Enstånkar-Sachs" med variatorerna och med drivkedjor till vardera rör.
Man ställer bara in varvtalet på motorn, då kan den sköta sig själv, allt efter belastning.
Sätter man på något slags svänghjul, på själva fräsrören, så får man ju en hel del levande vikt, så den blir kanske lite mindre känslig när det går tillfälligt tyngre, men om man har variatorerna i ordning, så borde dom kanske kunna fixa detta, utan extra vikter.
Tror nog att det skulle funka med ett maxvarv på ca. 400 varv/min på själva fräsvalsen, tror att fräsen på pistmaskinerna inte snurrar just så mycket mer.

Finessen med kedjorna, jämfört med fasta frässtål, är ju att den sanolikt blir mindre känslig för skador vid stubb- och stenkänningar. Givetvis så måste man ju klä in hela fräsvalsen i plåt, för att inte få trasiga kedjelänkar eller småsten odyl. runt skallen.
Tror å andra sidan att en fräs med fasta stål är effektivare, men den lär nog gå rätt så tungt då.
Skulle uppskatta att en 4 meters fräs på Pisten Bullyn behöver uppemot 100 hk, när den går som tyngst. men då är den med fasta stål.

Antagligen så skulle säkert hydrallösning funka bättre, men kostnaderna stiger ju drastiskt, om man inte har en välfylld "Braatthalåda".
Hmm, jag råkar ha en gammal (och välanvänd) Ockelbo 300 stående bakom väggen, som sannolikt aldrig blir renoverad, man skulle kanske ... :hmmmm:
Jo visst skulle de vara kul o prova på o bygga nått sånt? funderar på nått likande " slaghackarna" man kan dra efter fyrhjulingar för att klippa gräs på sommarn med. med en "liten" fyrtakts motor på. borde ju kunna klara sig med nån större sort av gräsklipparmotor? 15hk elr något sånt? eller måste man dunka på nå stort för att orka driva?

Klex: Aldrig att ja skulle börja köra med nån sladd med vanliga personbilshjul som "rulle" elr kladddplatta. ..kommer ju aldrig orka lyfta den om man kör fast. men man kommer aldrig köra fast med en liten nätt fräs bakom en fyrhjuling elr en skoter.. givetsvis så kommer fräsen bara att dras när de är riktigt sönderkört och de har frusit på. elr i kombination med en till skoter med sladd efter.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
.....................
Klex: Aldrig att ja skulle börja köra med nån sladd med vanliga personbilshjul som "rulle" elr kladddplatta. ..kommer ju aldrig orka lyfta den om man kör fast. men man kommer aldrig köra fast med en liten nätt fräs bakom en fyrhjuling elr en skoter.. givetsvis så kommer fräsen bara att dras när de är riktigt sönderkört och de har frusit på. elr i kombination med en till skoter med sladd efter.
Om man nu får skoja lite så är det ju ett 'tungt vägande argument' du kommer med! Att bilhjulen är tunga är förstås en del av vitsen med hjulen, de ska ju packa ihop snön.
Men du har alldeles rätt, man ska kunna hantera grejorna också. Tänkte mig i det fallet att man skulle kunna koppla isär mackapärerna och ta dem som två olika enheter vid rangering.
 

grizzly700

Medlem
29 mar 2010
12
0
1
Lindesberg
Hej alla skotersladds fantaster!

Nu har jag börjat med mitt sladdprojekt i kategorin modell lite större dragen av en Grizzly 700 med bandsats

Mina förebilder har i detta projekt varit modulmasters ledsladdar....

Hittils har jag hunnit inhandla:

*3 st 60cm breda finishar från en PB300
*2 st släpvagnshjul, för vägtransport och andra tillfällen då stål inte är så lämpligt glidmaterial =)
*Elpump till hydraulik och två hydraulkolvar som kommer att sitta på dragstången(höjdreglering)
samt till hjulen någonstans bak på sladden till höjning
*Diverse stålprofiler typ 40x70 fyrkantsprofil samt 40x40 fyrkantsprofil

Måtten kommer bli ca 190x450cm (550 cm med dragstång inräknat)

Arbetet med själva bygget kommer att starta under maj månad och kommer att uppdatera er med
bilder långs med bygget =)

Bifogade bilder illustrerar två sladdar som jag har som utgångsobjekt.....
 

Attachments

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
.... *Elpump till hydraulik och två hydraulkolvar som kommer att sitta på dragstången(höjdreglering)
samt till hjulen någonstans bak på sladden till höjning.....
Låter spännande!
Jag har gjort en liknande konstruktion som ska förses med elhydraulik i sommar (hoppas jag...)
Va kul, nu börjar vi lyfta skoterledssladdarna till en högre High-tech nivå :biggrin1:
Blir intressant att följa, lägg upp bilder.