Kyla vid åkning

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Hur kallt får det vara för att det ska gå att åka skoter en längre bit tycker ni?
Skriv vilka grader ni tycker är bäst, och kallaste det får vara! :eek:

Skriv också gärna hur kallt det var senaste turen ni åkte, och vad ni tyckte om det!
 
Last edited:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kring -5/-7 är det väl idealt, då kan man både köra långt och leka utan att bli genomblöt i svett efter första burkningen, kallaste är väl hur körkåt man är.. har vart ute å kört i -25 dock påklädd som tusan.. Men annars brukar jag dra mig för att köra en längre strecka på typ 5 mil vid -16/-17
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Är det kallare än 18 grader så börjar man komma till smärtgränsen 7 - 10 grader är perfekt tycker jag
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
mellan -5 och -10 är de perfekt när de blir över 20 börjar de bli lite för kallt men har endå gett mig ut i -30 grader :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
runt -5 är väl de optimala.
Har kört i över -20 å de var inga problem att köra då, frös inte ens. Visst mina Coldwave kläder är varmare än i helvetet när de är runt -5.. å jag som har ganska lätt för att svettas så blir de värre.. Men efter turen i -20 så var jag inte svettig alls.

Jag skulle ha köpt lite svalare kläder men har inte råd nu, så jag kör med dom här kläderna resten av vintern å köper nått nytt till nästa vinter.

EDIT: Kallast jag har varit ute å kört i var -35, ZR580´n jag hade då som alltid var så lättstartad ville nästan inte ens gå runt ett varv. när den väl va igång så blev de bara en tur på 2 mil efter sjön i 120 km/h :S
Trodde jag skulle frysa ihjäl när ja väl kom hem igen.
 
Last edited:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
helst runt 5-8 minus.. 12-20 då är det lite kallt att åka långt.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Förr var vi ute i minus 30-35, lika kul det men numer börjar man bli bekväm (läs: gammal) så det känns som 10-15 minus räcker! :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Eftersom jag bor i umeå och kör i arvidsjaur så blir det inte så många gånger på år så det får faktiskt vara hur kallt det vill

Bara skotern startar så kör jag

-35 är det kallaste jag varit ute i
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
-34 är kallaste. Vid den temperaturen hade man ju farthållare på 535'an när trotteln och allting gick lite segare än vanligt. :D

Men mellan 5 och 10 minus tycker jag är perfekt, under det börjar det bli kallt.
 
R

Robin

Vaknar man och ser att termometern står på -15 eller över så går man och lägger sig igen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kallaste jag kört i är -17. Fleecejacka under skoterjackan och stora skinntumvantar och ballaclava (stavning) så gick det hyfsat. Optimala är väl -2 Om man ska sitta och glida. -7 om man ska leka och ha sig för då behöver man lite friskluft :)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
optimalet tycker jag ligger runt -10 alternativt 5+ i kladdig vårsnö :) Kylan är vel inget problem, ni vet vad dom säger. Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ;) Fast utan handtagsvärmarna var man inte så kaxig efter 4mil i -23
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kallast jag kört i var -37
Jag och några kompisar var uppe vid Råvvejaur för ca. 20 år sedan, bodde i tält (utan kamin). Vi kröp ut ur sovsäckarna och tältet 05,00 när det började ljusna och tände en eld, kokade kaffe.
Vi frös inte speciellt mycket, men då vi inte hade någon termometer, så vi åkte till en gubbe en bit bort på sjön som bodde i en ark och som vi antog hade en termometer.
Han såg lite underlig ut när vi frågade om han visste om det hade varit ner mot -30 under natten,
Han skrattade rått när han sa att det var -37 just nu, då började vi frysa :afraid:

Men senare på dagen när solen gått upp blev det varmt och skönt.

Förr, typ 30 år sedan, på den tiden när man var riktigt skoterk.t så kunde man dra iväg när det var -25, för uppemot akka var det i regel minst 10 grader varmare.
Men idag far jag inte ut under -10, då ska det vara något speciellt i så fall.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Några dagar efter nyår åkte jag i -25 på dagen :)

Fukten i utandningsluften blev till kondens vilket gav en stor istapp under hakskyddet. Att den sedan pajade så man fick skruva ute i det fria var väl en upplevelse det också. Beräknad kyleffekt på vinddraget var -68 :eek:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag tycker det är lagom med ca 3 till 7 minusgrader när man ska ut och köra men visst har det hänt att man varit ute i - 25 till -28 grader och kört men det gäller att ha bra kläder på sig då. Nu i kväll körde jag hem från en kompis som hade 20-årskalas och det var -20 men det gick bra med jeans och jacka och hjälm men det var bara ca 1,5 km