Snotric som stått still 10år

Yblood

Medlem
7 feb 2009
18
0
1
BYSKE
Har fått tag i en Sno-tric som står i en lada och som troligen inte körts på 10 år. VAD skall jag tänka på att göra med den innan jag gör första startförsöket så jag inte orsakar nån skada pga att den stått still så länge.
Alla tips av intresse

Modell, sachs-motor, årsmodell kan jag komplettera med när jag skottat fram den. Har bara känt på den i mörker - En skida och dubbla band tror jag allt att det var ...

Jo - om du undrar - Nuvarande ägare ger den gärna till mig om jag tar bort den från ladan ...ahh ibland har man tur


JAG FÖRSÖKTE SKRIVA IN ETT ÄMNE OM DETTA TIDIGARE IDAG MEN DET TYCKS INTE HA FUNKAT...SÅ BLI INTE ARG OM DU LÄST DET TIDIGARE
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Nog för att dom där gamla maskinerna inte är så känsliga, men om det sitter en tillotson förgasaren på den så måste den rengöras (nya membran skadar nog inte heller). Första jag gör när jag ska igång med någon av mina maskiner efter sommaren är att är att rengöra förgasaren, ingen ide att prova innan har jag lärt mig.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
går motorn runt? skulle nog ha hällt i lite olja av nått slag i motorn och dragit runt den utan stiften några gånger innan start försök. Sen är det väl bara ny soppa och stift och prova starta.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ge den supar tills den går igång, så klart ny soppa i tanken å nytt stift!
gamla maskiner är odödliga!
 

Yblood

Medlem
7 feb 2009
18
0
1
BYSKE
Tack för tipsen - fortsätt gärna med fler, men försök skilja på direkta åtgärder i ladan och mekande som jag kan göra på hemmaplan. Det vore KANON om den kunde gå för egen maskin till närmsta väg...sedan skall den få åka släp till och få uppleva lite Tender-Love-Care.

Jag bor i västerbotten och här är en "lada" ett glest timrat hus mitt på en äng eller möjligtvis i skogskanten - inga bekvämligheter alls så det måste var Quickfix på plats.

Alternativet är naturligtvis att bärga den efter en annan skoter...men jag är rädd att den (sno-tricsen) skäms då. Hon kan ju bli sur och ställa till det en massa i framtiden!
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Ta med ett nytt stift, lite bensin och startgas, startar den inte då så har mest troligt membranen i förgasaren torkat ihop. Får den bara soppa, gnista å lite luft så går den :)
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
BRA TIPS: Vad för fett skall det vara i kedjehuset ? Nån som vet

Dom är ju byggd så riktigt att de ä bara slå i vilket fett som helst, egentligen ska det vara en skvätt olja oxå blandat med fettet men det brukar rinna ut ganska snabbt..

Har du växellådan är det såklart olja som ska i den..


Vad som gäller tändstift så behöver man då inte byta på dom dära, har aldrig varit med om att dom gått sönder.. Dom ska vara hur rostiga som helst, har haft stift som legat ute under sommaren som ja sen bara satt i skotern och kört på, gäller nu endast gamla sachs m.m med dom dära stora stiftena..
 

Yblood

Medlem
7 feb 2009
18
0
1
BYSKE
Har fått tag i en Sno-tric som står i en lada och som troligen inte körts på 10 år. VAD skall jag tänka på att göra med den innan jag gör första startförsöket så jag inte orsakar nån skada pga att den stått still så länge.
Alla tips av intresse

Modell, sachs-motor, årsmodell kan jag komplettera med när jag skottat fram den. Har bara känt på den i mörker - En skida och dubbla band tror jag allt att det var ...

Jo - om du undrar - Nuvarande ägare ger den gärna till mig om jag tar bort den från ladan ...ahh ibland har man tur


JAG FÖRSÖKTE SKRIVA IN ETT ÄMNE OM DETTA TIDIGARE IDAG MEN DET TYCKS INTE HA FUNKAT...SÅ BLI INTE ARG OM DU LÄST DET TIDIGARE
Skotern är hemma ...den var isärskruvad så nu ligger motorn på arbetsbänken och vi funderar på varför det inte blir gnista..
 

Yblood

Medlem
7 feb 2009
18
0
1
BYSKE
Tack - nu kan jag köra

Dags att berätta hur det gått!

Ut med motorn
Upp på arbetsbänken
Skruva av fläkthjulet (Magnapullen var redan avskruvad ty den funkar inte...det blir nog ett annat ämne här på forumet om jag inte hittar infot nånstans)
Konstruera en avdragare som passar svänghjulet och dra av det ...PLOPP (Jag använde en trearmad liten dragare som jag fick plocka isär och bygga ihop igen på plats i motorn)
Mät på alla kablar, spolar och kondensator. (Särskilt tack till min svåger "elektrikern" och internet som kunde tala om att Gul +Gul kabel är lyset och Svart kabel är Dödar-kabel)
Alla magneter ser bra ut ...det fanns kontakt hela vägen genom spole-kondensator-tändkabel-stift-spole när man snurrade motorn men det blev ingen gnista -----alltså Kass kondensator alt dåliga brytare
Löda loss samt slå ut kondensatorn mha en lämpligt stor bult + montera loss brytaren
Åka till CykelStures butik (en helt fantastisk butik) där en ny kondensator + brytare inhandlades.
Slå in kondensatorn igen (detta gör man mha en gummiklubba och en lämpligt stor hylsa (spärrskaftshylsa alltså) så att slagkraften bara kommer på ytterhöljet och inte på mittpolen. Jag slipade lite också så det blev en fas i hålet för kondensatorn - ty det var stukat i kanten för att kondensatorn inte skulle trilla loss eller nåt.
Löda fast trådarna i kondensatorn och skruva fast brytaren.

Placera in svänghjulet mot kilen och trycka det på plats (Vet inte om jag gjorde lite fel här. För att få det på plats var jag tvungen att stoppa in en trästicka i brytaren som jag sedan plockade bort. Rätt hade nog varit att låtit brytaren sitta "löst" i ett ändläge som gjort att kam-hylsan hade gått fritt - men min metod funkade men känns klumpig efteråt)
Skruva tillbaka fläkthjul och centrumdelen på magnapullen.
Justera brytaren så den öppnar och stänger (detta görs med två skruvmejslar - en som man sätter in i en hävarmsläge som sitter i brytarplattan och en som man skruvar fast skruven med när man tycker att man är rätt)
Byt alla andra kablar och "sockerbit" (kopplingslist heter det nog om man skall vara noga) på utsidan motorn
In med tändstiftet i hatten - håll mot jord - linda upp nödstartssnöret- släck lyset ...............Och dra! Sällan har det tindrat så vackert i min källare.

Tillbaka med motorn i chassiet, anslut allt och fixa med annat som är slitet.

Dra igång! FUNKAR! Ingen startgas eller annat !

Tre killar turades sedan att köra denna SnoTrics -68 fram och tillbaka längs älven i Byske. Fantastiskt så bra den är i/på lössnö. Och lika fantastiskt hur dålig den är på väg - den går bara RAKT fram lol

Jag avslutar denna forumtråd här och tackar för alla tips och hjälp - jag har bilder från jungfruresan och jag skall försöka ladda upp som TACK!

" I 5000år har vi kämpat för att lära oss göra raka och jämna vägar - DÅ uppfinner vi farthindret!"
 

Yblood

Medlem
7 feb 2009
18
0
1
BYSKE
Nu har jag lagt upp ett par bilder

Jag har lagt upp ett par bilder från jungfrufärden - blev inte så många fler efter att den startat ty då körde vi bara :p

[/IMG]
Vi bara förbereder oss


Ryck i snöret


Och sen bar det av

Och idag har vi varit ute på en korvgrillningstur !
 
Last edited: