Sådär, då var motorn stulen! (IGEN) Rotax 800 -05 (r-evo)

Status
Stängd för vidare inlägg.

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
jösses.. du måste verkligen ha en ovän som vet vad du har för maskin..

minns att du pratade om kamera systemet, du skulle väl lägga dit en sån? det borde du nästan ha.
hur gick det med din förra motor då, åkte dom dit?
Vad jag vet så åkte ingen fast, har inte hört nåt om det iallafall.
Löst folk verkar klara sig undan med det mesta...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
är det ett hyresgarage?

ett sånt med hönsnät mellan grannarnas och dit eget?
isf kan väll det vara en granne som stulit.igen.
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
är det ett hyresgarage?

ett sånt med hönsnät mellan grannarnas och dit eget?
isf kan väll det vara en granne som stulit.igen.
Jopp, är ett hyresgarage med nät mellan platserna, tror inte att det är nån granne för det är inte så många kvar i garaget (ska rivas i april).
Men man vet ju aldrig...
 

chabling1337

Välkänd medlem
20 dec 2008
114
0
6
boden
asså jag lider med dig men äre så smart att sitta och skriva på snowmobile att stoppa upp kameror osv ? då lär dom ju lägga märke till det om dom kanske sitter själv på snowmobile dom som gör det .. för om dom kan så mycket hur man skruvar lös en motor borde dom ju kunna lite om skotrar så dom lär säkert hänga hära :/ men jag lider med dig jag skulle skärt skallen av dom .. har haft samma problem i mitt garage 2 gånger inbrott i boden men dom tog inget värdefullt dock men dom dumma *****rna kom 2 veckor i rad .. jag och en polare tänkte sova dära i garaget och kolla om dom kom igen med baseboll trä men det vart aldrig men hoppas du får fast dom ge dom vad dom tål sry för så långt inlägg :)
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Jag lider med dig.

Ett tips är att sätta upp en rörelsedetektor med fördröjt tillslag och en nyckelströmbrytare.
Till det har du ett VÅLDSAMT signalhorn kopplat.

Så har jag gjort i mitt garage. Tjuven har 10 sekunder på sig att sno saker, sedan kan han inte hara därinne.
Grannarna reagerar garanterat.

Kamera är marigare då tjyven ofta räknar med det och maskerar sig.

Lätt trimmat kostängsel är också en variant.

Hoppas det löser sig för dig.

/L
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
gällande kameraövervakning:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Gällande signalhorn, elchocker och annat strunt...Använder du det och personen blir skadad så åker du med största sannolikhet på det, vållande av kropsskada eller liknande tex om han blir döv eller nåt. Fånigt? Ja kanske men lagen säger det. Finns ett fall där en kille gjorde så i sin bil, larmade upp med signalhorn inne i bilen, som gick igång efter visst antal sekunder om man inte larmat av, efter antal inbrott. Han märkte t.o.m. upp bilen utvändigt med dekaler som sade att det fanns den utrustningen. En tjuv bröt sig in i alla fall, fick öronen i princip "bortblåsta" av signalhornet inuti bilen...Ägaren åkte dit! Surt!!

Tycker det är väldigt tråkigt det du råkat ut för , men en sak är ju säker, du har folk i din vänkrets som inte du borde ha tyvärr. Någon vet vad du har och vad du gör...Tråkigt när man inte kan lita på folk runtomkring...

Hoppas det löser sig!Sådana där fasoner är inte ok!!
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
GST Spyder, du har till viss del rätt.

Har du tydliga skyltar att lokalen är larmad så kan du inte åka dit om personen som bryter sig in blir hörselskadad.

Kostängsel var mer ett skämt men det kanske inte framgick.

Jag har en näringsverksamhet (Lantbruk) och får som näringsidkare inte sätta upp en kamera utan tillstånd från länsstyrelsen.

Däremot har jag gjort det i egenskap av privatperson och då räcker det med tydliga skyltar vid alla infarter till fastigheten.
Jag får inte placera kameran så att den filmar åkrar m.m. då allemansrätten gäller där.
Gårdsplan och närmast fastigheterna är ok.

/L
 
B

Biosteel

Den där är ifrån en -06a och den som blev stulen är en -05a

är det ingen skillnad på motorerna så kan man ju "dölja" det genom at skriva att det är en 06 ist för 05:rolleyes:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
gällande kameraövervakning:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Gällande signalhorn, elchocker och annat strunt...Använder du det och personen blir skadad så åker du med största sannolikhet på det, vållande av kropsskada eller liknande tex om han blir döv eller nåt. Fånigt? Ja kanske men lagen säger det. Finns ett fall där en kille gjorde så i sin bil, larmade upp med signalhorn inne i bilen, som gick igång efter visst antal sekunder om man inte larmat av, efter antal inbrott. Han märkte t.o.m. upp bilen utvändigt med dekaler som sade att det fanns den utrustningen. En tjuv bröt sig in i alla fall, fick öronen i princip "bortblåsta" av signalhornet inuti bilen...Ägaren åkte dit! Surt!!

Tycker det är väldigt tråkigt det du råkat ut för , men en sak är ju säker, du har folk i din vänkrets som inte du borde ha tyvärr. Någon vet vad du har och vad du gör...Tråkigt när man inte kan lita på folk runtomkring...

Hoppas det löser sig!Sådana där fasoner är inte ok!!
Angående de där fallet kommer ja ihåg. han hade monterat ett 110 Db horn i nackstödet. Tjuven satte sig tillrätta och fick världens hörselsmäll.
Vad jag vet så låg låg tjuven på backen sen ett bra tag och var o kontaktbar.

Är man så ***** dumm att man bryter sig in på olika ställen så där som bilar, hus, garage m.m så borde man ha nån form av självförsvar a la ensam hemma.:evil:
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Lenfold: Du har rätt om kamerabiten vilket också går att läsa tydligt i lagtexten jag lade in länk till. Kameralagen är rätt klar, största problemet är att DI (datainspektionen) och länsstyrelserna tolkar den väldigt olika vilket leder till problem många ggr.

Kostängslet..jo jag förstod det men det finns de som tycker det låter ballt och säkert gört det med starkström eller nåt vad vet jag ;-)

So back to topic nu :) Inget nytt om motorn?


Gällande om du kan bli ansvarig för skada även om du skyltat...där vet jag inte om håller jag med dig, men skall inte svära på att jag har rätt dock. Strunt samma...jag är inte jurist och har inte 100koll på det men ville bara lyfta ett perspektiv :)
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Angående de där fallet kommer ja ihåg. han hade monterat ett 110 Db horn i nackstödet. Tjuven satte sig tillrätta och fick världens hörselsmäll.
Vad jag vet så låg låg tjuven på backen sen ett bra tag och var o kontaktbar.
Var väl på stcs(saabturboclubsweden) som historien först kom upp..
Ägaren fick sen stryk av tjuvens storebror och farsa..

Pettan jag håller då ögon och öron öppna om det skulle dyka upp något..
En hemmabygd flash med eltändning är ju också ett alternativ att säkra garagedörrarna med..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.