Wildcat 700 93 som går mkt dåligt (ännu en..)

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Ännu en Wildcat 700 som inte går bra och funkar som den ska. Har tidigare försökt få lite tips och provat en hel del men inget funkar, börjar därför om med att sammanställa problem och vad som är gjort så kanske någon har haft ngt liknande och kan komma med lite tips.

Köptes jan 2008 och kördes c a 60 - 70 mil innan den började gå dåligt. Det visade sig att det var variatorn som var helt slut och den byttes då ut på verkstad mot en ren variator från en Wildcat 1995. Ställdes sedan undan och kördes inget när det var klart. Har idag gått c a 750 mil enl mätaren.

När skotern tas fram i år så går den allt annat än bra. Ibland men inte alltid så startar inte bränslepump och tändning på en gång utan man får fixa lite med nödstoppen men sedan startar pump och lampan tänds och den startar helt OK.

Skotern är pigg från start, går helt som vanligt, men när man kommer upp i fart c a 70 - 80 och varv 6 - 7 000 så orkar den inte mer, släpper man av och ökar långsamt går den max 100 (mindre om det är mkt snö) och inget mer. Om man ökar snabbt så "bröölar" det bara och man får släppa av och börja om långsamt, upplever även att den går sämre när den är varm. Avgasknallar en hel del, mer om det går tyngre. Går även bättre på väg än i lössnö.

En annan sak jag upptäckt är att om man kör på väg och slår av gasen helt och "rullstannar" så hugger remmen lite och skotern stannar relativt snabbt.

Följande är bytt/kollat:

* Köpt nytt batteri för att byta ut förra årets nya, denna gång ett skoterbatteri som är laddat med C-Tek laddare
* Bytt fjäder i sek variatorn och schimsat om den
* Kollat komp som ligger på c a 10.5 med kall motor (i båda cyl)
* Fyllt på med ny soppa (lämnar alltid skotern med full tank under sommaren men nu har jag fyllt ny soppa)
* Kört med startgas runt gummin till insug m m och ingen skillnad
* Ny rem igen

Har nu även varit inne på verkstad som gjort följande utan att hitta orsaken till problemet:

* Stator uppmätt och OK
* Bränsletryck uppmätt och OK
* Efi boxen kollat med "diagnos" och OK

Finns det något tips om vad som kan vara problemet?
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
exakt så där gjorde min innan jag böt variator !! har du kollat upp den nya så den inte är glapp eller att du har slitytor på rullarna.. ?? som sagt min var exakt likadan, men med ny variator försvann problemet.. ser stiften bra ut så är ju soppan oki.. och du hade ju dessutom mätt upp bränsle trycket!
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Verkar vara lösningen på spåret efter att jag fått hem den från verkstaden. Tog isär kopplingen/kontakten på styret för stoppknapp samt gashäng och vred lite i den satte ihop den och sedan gick den perfekt.

Kört några korta svängar och sedan kom felet åter, gjorde samma sak och då går den.

Fick ett tips att det tydligen sitter något bakom plasten i gashandtaget som man kan byta ut eller finns det något annat alternativ.

Av vad jag kan förstå så kan man även koppla bort dessa delar genom att på något sätt bygla dom 3 kablar som finns men osäker hur man gör?

Tips och trix mottages tacksamt, har helst kvar funktionen med stoppknapp på styret, kan man då knipsa av endast en kabel och i så fall vilken?
 

Pederd

Aktiv medlem
26 nov 2007
60
0
6
koppla bort den kabel som är olikfärgad och skarva sen bara dom två likfärgade och vips har du löst problemet.Var då iaf så på zr 700:an
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Tack för tipset, ska prova när jag får igång den igen för ett problem följs ofta av ett annat.

Den har gått ganska bra både igår och idag, men har fått dra isär kontakterna lite nu och då för att den skulle gå OK, men sedan hände följande:

Körde i lössnön under ett längre tag, inga lampor eller annat tändes och det gick mkt bra i c a 80 - 90 när den tvärdog och nöp. Det är ju en skoter som går tungt i lössnö så det kanske är en förklaring eller finns annat fel?!?

Väntade ett tag tills dess att den gick runt och försökte få igång den men det gick inte, bogserade hem den och öppnade topparna. Höger cylinder ser helt OK ut och har komp, vänster cylinder har ingen komp av vad jag kan höra och litet större märke i cylindern vid avgasporten och några mindre märken i loppet mitt i cylinder. Kolven går mkt tungt när den ska passera det område där cylinderloppet är skadat.

Byte av kolv och ringar på vänster förstår jag, men hur f_n vet man om även vev och lager tagit skada och var går gränsen där man kan hona en cylinder eller måste byta ut den eller skicka den och få den fixad? Bör man även byta kolv på höger eller räcker det med ringar?

Har läst andra inlägg om liknande problem på samma modell men ovanstående finns inga svar på (och inga frågor).
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Kolv, kolvringar, vevaxel eller lvevager, tips?

Tack för tipset, ska prova när jag får igång den igen för ett problem följs ofta av ett annat.

Den har gått ganska bra både igår och idag, men har fått dra isär kontakterna lite nu och då för att den skulle gå OK, men sedan hände följande:

Körde i lössnön under ett längre tag, inga lampor eller annat tändes och det gick mkt bra i c a 80 - 90 när den tvärdog och nöp. Det är ju en skoter som går tungt i lössnö så det kanske är en förklaring eller finns annat fel?!?

Väntade ett tag tills dess att den gick runt och försökte få igång den men det gick inte, bogserade hem den och öppnade topparna. Höger cylinder ser helt OK ut och har komp, vänster cylinder har ingen komp av vad jag kan höra och litet större märke i cylindern vid avgasporten och några mindre märken i loppet mitt i cylinder. Kolven går mkt tungt när den ska passera det område där cylinderloppet är skadat.

Byte av kolv och ringar på vänster förstår jag, men hur f_n vet man om även vev och lager tagit skada och var går gränsen där man kan hona en cylinder eller måste byta ut den eller skicka den och få den fixad? Bör man även byta kolv på höger eller räcker det med ringar?

Har läst andra inlägg om liknande problem på samma modell men ovanstående finns inga svar på (och inga frågor).

Har kollat ännu lite mer, verkar endast vara mindre spår av repa i vä cylindern och litet material som fäst i loppet vid avgasporten.
Ni som kan detta, räcker detta för att det ska bli "tvärstopp", och hur vet man om det är vevaxel och/eller lager som skurit (den går runt)
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Jag har bilder på båda cylindrarna, men har inte möjlighet att lägga in bilder (läser till största delen för att få mek tips då mina skotrar strular)
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Att den tog "tvärstop" beror på att kolven expanderade för mycket av värmen då den nöp men sen när den kallnade så går den lättare igen så det lilla kolvrester du ser i cyllindern är inte egentligen anledningen till att den slog stop utan just bara rester.
Är det inga djupa reper kan det gå att horna cyllindern men är du osäker så tycker jag att du lämnar in den så nån får kolla den i alla fall.
Vad gäller kolvarna så tycker jag att du ska byta bägge eftersom dom har ju gått ett tag redan men givetvis kan du chansa och bara byta en.