Haverier: Bilder och historier

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: Har du varit med om något haveri?

Om jag personligen sammanfattar mina egna haverier kommer jag lätt upp i 40 kolvar.
10 cylindrar. 5 mattor.5 variatorer. 5 vikta tunnlar. 3 kedjehus. 1 turbo.
Plus alla framvagnar, huvar, rutor mm mm.
Gått åt otaliga timmar i verkstaden (och nästan lika många sprukna förhållanden med tjurande fruntimmer).

En dag så hann skotern skära, brinna och kvadda ordentligt.

Älskar skotrar!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Har du varit med om något haveri?

Tänk vad mycket skada en liten ***** slang kan göra - och vilka bekymmer/pengar man besparar sig genom att köra premix!
Jag kan inte annat än hålla med, det må vara lite mer omständligt i början men jag ser nu bara fördelar.
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Sv: Har du varit med om något haveri?

Rasad back (AC powder extreme -97) från stillastående, ingen personskada.
Avriven drivaxel (AC powder extreme -97) ca 50km/h, blåmärken och skrapsår.
Vriden vevaxel (Poo xcr 600-95) Kvarstående phsykiska skador pga påsk tillbringad i garage utan bra resultat.
Har Psykiska skador, pga lagret på närmast sekundärvareatorn exploderade i lördags tror jag. Rev halva skotern för att komma åt(Wildcat 700 efi-95). Lagret kommer med buss tidigast i morrgon ,onsdag, eftermiddag/kväll
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Sv: Har du varit med om något haveri?

AC Jag FC 3000 lång -80, Motorhaveri
Yamaha XLV -87, Skuren, chassiet av m.m.
Yamaha V-max 500 -99, Krockad
Yamaha SRX 600 -98, Boggien sprack, tunneln sprack, sedan vard den krockad.
Ski-Doo Summit 600 -04, inga problem. Körde dock bara 200 meter med den.
Yamaha Vector SP -06, Krockad
Polaris RMK Dragon -07, Fungerade fint. Körde ca 50 meter med den.
Ski-Doo Renegade 800 -06, Generalhaveri i motorn. Nya cylindrar, kolvar, lager och packningar i hela motorn.
Yamaha Nytro MTX -08, Tunneln bucklig, framvagn sne, slidesskenor slipade, annars bra skick ännu:)
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Sv: Har du varit med om något haveri?

Tänk vad mycket skada en liten ***** slang kan göra - och vilka bekymmer/pengar man besparar sig genom att köra premix!
Eller 4takt :laugh:

Skämt åsido.


Indy Trail -8x: Vek runt ett träd, knäckte ruta och tändhatt efter att ha rullat 3-4varv. Rullar än utan problem.

Vmax 600 -94: Startsnöret jäklades, bussningen i sekundären skar.

Rx1 Mountain -03: Fick en spricka i en "kåpa" efter att ha varit lite ouppmärksam på en hängdriva.
 

tottomannen

Medlem
18 feb 2005
32
0
1
Sv: Har du varit med om något haveri?

Arctic Cat Pantera -88, kedjehaveri i låg fart, inga personskador, kedjehuslocket klarade sig också.

Ski Doo FIII -97, remsprängning i ca 100 km/h, blev ett fint hål i buken. :)

Polaris RMK 800 -01, köptes med 50 mil på mätaren, skar sedan två gånger på 30 mil. Reparerades för totalt 50000:- (bl a ny motor på garanti, betalade inte ett öre) Sålde den skotern sedan... :)

Polaris XC 700 -00, Körde in i en tall i låg fart, knäckte bågen fram och huvfästet blev krokigt. Skulle hoppa över en väg, landade för tidigt och knäckte ena boggieskenan och bakre axeln + hjulen.


Det var nog mina större haverier iaf....
 
Sv: Har du varit med om något haveri?

Jo då, nog har man haveri i bakhuvet varje gång man drar igång skotern;) Hade just varit och hämtat en ny(begagnad) skoter. På med skoterkläderna, nu skulle det minsann köras. Åkte iväg lungt och fint sen när arbetstemperatur uppnåtts så vare dags att kolla vad maskinen gick för och dra mig i långkalsongen vad den gick bra, snösprut och skidor i luften. Ja sen dalade mitt leende på läpparna med BRANT lutning!! A-C berömda kolv knaster, hehe! 2 nya kolvar, 1 cylinder + lite packningsklister osv var det som behövdes köpas efter första repan. Inget speciellt haveri, men kommer att kommas ihåg tack vare att det var första fullgas repan den havererade.

Mvh Andreas
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: Har du varit med om något haveri?

värsta haveriet i vinter var väll när jag knäckte chassiet... gjorde ett litet hopp... ca 4 meter högt enligt polarna som såg det, hoppet var helt ofrivilligt, jag kom upp för en brant och tänkte små hoppa/åka res på toppen men då var det inte plant där uppe utan det gick utför på baksidan igen så jag flög rakt ut där och då knäckte jag chassiet och haltade i några veckor pga taskig landning så jag gjorde illa knäet men chassiet var bara att laga, var snabbt gjort så ingen fara med det... men jag rekomenderar er, hoppa inte så där högt med en SRV, det är verkligen inte skönt :rolleyes:.. förutom det så har skotern gått klockrent :)
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Sv: Har du varit med om något haveri?

det var i december 06. skulle testa min brors Arctic cat m6.

Det började med att jag skulle ut och små puttra på en myr just utanför stugan. såg en liten knöl som jag tänkte resa över.
det gick ju fint men faktum var att bakom den knölen var det en fin stor sten som jag landade på.

det som gick sönder var chassit, och ett lager från drivaxeln. skotern hade gått 8 mil.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Har du varit med om något haveri?

phazer 2: trasig fläkt=skuren,variatorsprängning
arctic-cat panther=trasig växellåda,krockade i en tall också,skuret drivaxellager
indy 500:skar......samt kraschade framvagnen
v-max 700 -01:brunnen cdi box, mattan sprack
vector mtn -06:knäckt tunnel(hopp),böjd tunnel(hård ledkörning),hål i tunneln(sten som ville med mattan men gick bara halvvägs, plastklossen längst fram på boggieskenan lossnade vilket slutade med en matta med två ändar,slang som lossnade=oljan rann ut.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Sv: Har du varit med om något haveri?

yamaha XLV 540.Sne vevstake ,in i morfars garage köper ny motor från skroten i med den funkar året ut ,även nästa år(kan bero på att jag körde 2 turer då kanske men) skräp i lågfartsmunstycket ,tar hem den för en mindrerenovering och fixar det ,men visar sig att den behöver även ny variator, efter premär turen så går den fin änta tills den ger eftersmällar och går på en cylle imelan åt osv. aha tänker jag fixar en kompmäare imorgon av en kompis ,men orkar inte vänta river ner motorn och allt ser så fint ut så:eek:
lördag morgon ska skruva ihop pappa kommer ner och ska hjälpa alldeles innan vi då monterar cyllen så har kolven sruckit i varje hörn i nederkan:argh:
aja bara invänta nya kolvar på med dom ut och köra:D problemfri ett tag sen knäcks ena boggie fjädern stötdämparen gjort sitt så nu sitter man och väntar på det:D:rock:
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
Sv: Har du varit med om något haveri?

zr 580 95 spräckt kedjehus, spricka i bulkheaden, magnapullen gick sönder 3 ggr,sne styrstång, och sprucken huv. kosta ganska mycket pengar eftersom att den drog ca 5L milen med

pro xr 440 04 ramlager skar körde ca 70 var som att "sätta en pinne i hjulet"
kosta ca 5 000:-

viper 700 02 variatorn blir het som fan och slirar på remmen. har ej orkat leta så mycket efter felet :p
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Har du varit med om något haveri?

2st haveri med 2 olika skotrar.

Det första var med en Viper då ja låg 170 ENLIGT mätarn åsså remsa mattan sönder så den slog sönder kylarn,tunneln,piska även sönder dynan åsså plåten som stänklappen sitter på åsså slog den sönder stänklappen oxå.Han köra ungefär 110mil och det var min första skoter Försäkringsbolaget löste in skotern å då tänkte ja sattsa på nått med lite mer pulver.

Det fick bli en Zr 900 03. Har kört nu ungeför 80mil med den och var å körde på flö vatten åsså sprack båda insugsgummina å jag fick in vatten i hägra cyllen..det resultera i att kolven sprack å det lossna en bit och att cyllen måste repas..såg då att vajern till vänstra avgasporten har gått av och att ja har en spricka i grenröret.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Sv: Har du varit med om något haveri?

Har bara lyckats köra ihjäl 2 skotrar totalt annars är de bara diverse småsaker.

Lik Skidoo Mxz 500: totalskuren motor, endast toppen gick att rädda .

Och min JLO 300cc i dubbelbandaren som tappade kompet efter några månaders tukt med lite tjuvluft här å där.

Endast ett drivaxel lager har kajkat i Yamman efter 1050 mil.

Och styrstången gick av på min gamla Br 250.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Har du varit med om något haveri?

Hade en 5900 där magnapullen gick säkert 5 gånger annars inge mer fel på den. Indy rxl 650 där efi:n krångla några gånger,skidkroken gick av, drivaxellagret skar och bussningen i variator gick åt helv*****. srx700 som brorsan körde in i en sten med i 70 knyck skotern klarade sig bra men inte brorsan som gick ner avsevärt på gymmet. skaffade sedan en mountain max 700 som jag var jävligt nöjd med (i cirka 5 mil) tills kedjan gick av och slog paj både kedjehus och locket. men jag är ganska nöjd med det om man kollar på brorsans summit 800 som började krångla som fan (nånting med elen). vi hittade inte probleemet själv så han lämnade in den till verkstad där det tog 6 veckor innan dom hittade problemet som gällde triggerspolarna.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Har du varit med om något haveri?

Et 340 -86 Skuren 2ggr, pga värmeproblem. Bytte kolv 2ggr sen såldes den.
Phazer 480 -88 Skuren 1ggr pga fläkt sönder, bytte den och körde. Gick som ett spjut! Bytte även hela elsystemet i den.

Var väll allt tror jag..
 
E

ejwbegysv

Sv: Har du varit med om något haveri?

startapparater typ 5 st på 5 år, kul med nödsnöret och 800H.O kompett...

kvaddat några framvagnar på summitarna mot träd och stenar..
Insugsgummin, packboxar till variatorn 2 gånger, sprängt variatorn 2 gånger, skurenmotor (464lc), skuren motor (800ho), skuren motor (800r), spräckt fronten mot en björk (800r), sax grejen i boggien av (800ho), pajja boggie (Nordic 550),pajja boggie (Alpine 4), pajja huven (800ho) sen kommer jag int på nå mer...
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Sv: Har du varit med om något haveri?

Boggien rasade på indy 500 -90 6 mil (varav 4 över flö) till närmsta bilväg, att bogsera var det då ingen tanke på med tanke på hur boggien såg ut. Skotern lämnades på fjället till bättre väder, och hämtade av svärfar med husvagnsgrannar en tidig morgon i pulka som gjorde sin sista resa. Så nu är man väl skyldig en ***** massa whiskey och pulka utöver fixa skotern.
 
B

Biosteel

Sv: Har du varit med om något haveri?

ojojojojojo för mkt för mig att skriva :)