Haverier: Bilder och historier

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Har du varit med om något haveri?

Ja lägger väll ut mina haverier då snart 18år är man och har hunnit med mycket :)

Aktiv 600 första skotern: alla pinnar på drivhjulen lossnade(limmade pinnar originalt) det resulterade i bogsering hem, efter att drivaxeln fixades brände den Spolarna efter det så har den gått fel fritt tills idag.

Indy trail 488: 2700mil på mätarn kolvarna skar pga utmattning (Original kolvar) ena cylindern fick sig en törn motorn helrenoverades på en kostnad av 1200kr behövde bara betala för kolvarna lagrerna fick man genom sommarjobbet :D

Indy sport 340: Skar pga oljeslangen lossnade slutade med att motorn åkte i soptunnan. Sedan dess kör jag aldrig med separat smörjning.

Indy500: Motorn gick felfritt, dock 4krökta trailingarmar första 2 pga av att styrstålen fastnade i en rot till en tall. andra paret 5minuter efter byte smakade in i en sten som låg gömd under snön slutade med 2 krökta armar samt alla stag i framvagnen.
Knäckta boggieskenor pga lite för stort hopp :)
rev upp vänstra kylarn på en gammal järnvägs räls som låg under snön.

Arctic Cat Jag: CDI boxen drog konstant åt sig fukt betalade 150kr för en ny och sålde maskinen för 6k har fått höra att den går felfritt ännu idag och en riktigt dräpare i snön var det :D

Polaris supertrack skar pga oljebehållarn låg å nötte mot ett slangklammer slutade med att det blev tomt med olja och båda cyllarna nöp gick dock att horna och i med 2nya sno pro kolvar kostnad av ca 1800kr.

Polaris SKS 700 02: Trailing arm/skida/tvärstag snea pga att syrrans polare körde in i mig, det repades och samma sak hände igen redan samma dag.

Polaris indy 700XR MOD: Motorn skar pga av tro det eller ej Grus i vevhuset :hmmmm: dock åtgärdat nu med helrenoverad motor väntar bara på kolvarna.

Ja så många haverier har jag hunnit med dock inte alla mina skotrar SKSen är syrrans supertrack/jaggen var farsans.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: Har du varit med om något haveri?

ja var ska man börja.. kör man inspirerat så blir det inspirerat i garaget också, och i börsen

framvagnar på ac (wildkisse och M8) har jag kört sönder, och vecka chassien på dom med
tror fan att jag bara har lyckats att köra sönder en indy framvagn,
indy 500 skuret vevlager (portad/pipa)
Storm 800 (portad/pipor) varmnyper, en kolv smeta alu i cyllen, bara att ta bort å fixa, som ny
några vändor till verkstad med 800 ves:en, remätare utan dess like, avgasportar som vill jäklas, samma på ac F7, servomotor som la av, Mach Z 800 som kokar i puder:bootyshake: , byter mot den enda skotern som inte har j'a'vlats med mig ett dugg Rmk 700 -99 ODÖDLIG:rock:

gjorde en 180graders hopp med stormen, flyger först på en stubbe, landar på en stubbe gör en skarp vändning, landar på en till stubbe. plåtskidan böjd lite lätt, variatorfjädern lossa och slutburken. å när jag krökte indy 400ans framvagn så stötte jag lätt in i en sten.. skiftande kvalla? :p

viper mtn som hade en hel 20litersdunks färgflagnor i soppasystemet, gick på 2 burkar några mil YAMAHA KVALLITET :beer:

känns som att man har glömt nånting :hmmmm:
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Sv: Har du varit med om något haveri?

Många som hunnit med en del.....

Yamaha SRV 540 -84: Denna maskin gick inte många mil, skar 1 gång annars allt möjligt skit funkade inte på lägvarv efter renovering och allt annat skit bytes mot en

Polaris Supersport 550 -00 har gått okej, skida sne och ja tror det är allt. kör inte så agressivt kanske=O(
 

ZL_600

Välkänd medlem
Sv: Har du varit med om något haveri?

ZL600 - lite missöden genom åren med denna maskin.

skar en fin vårdag, bytte till en 680 motor, går som satan. rullade 5 varv och cdi slutade funka:hmmmm: sprickor vid framvagnsinfästningarna och längst fram i tunneln, och en spricka i ena fotholken, totalhaveri i elsystemet, tändningslås, stoppknapp, lyse osv funkar inte, boggien totalslut efter diverse konstiga landningar mm mm.

till denna vinter blir de totalmakeover o renovering...kanske måste börja nån gång bara
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: Har du varit med om något haveri?

Förra SRV´n jag hade vart det ett litet ras på... resultat= kolv i smulor, cylinder väck, krokig vevstake samt vevaxel... kan säga att den motorn renoverades INTE :rolleyes:
:
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Sv: Har du varit med om något haveri?

ja vars ska man börja.

Arcitc cat wildcat -89 borrad/smidda wiseco. först en smält kolv. köpte 2 nya. hann ca 1km sen small det bara till å allt tog tvärstopp. visade sig att ja fått icke överdimmade kolvar så den ena kolven hade exploderat... fick nya gratis men tog ett bra tag innan ja hackat lös kolvresterna i blocket så veven skulle gå fri...

Yamaha ss440 -81 motorfästen lossnade efter ett hopp. skotern blev lite banan formad efter det;).

Arctic cat zr440 snopro -99:evil: boggien blev delad i 2 efter en platt landnig å inte delad tvärsöver utan längst efter... motorn nöp 2ggr samt 3-4 rutor som ja "råkade" dra med nån gång då man for över styret. sprucken A-arm efter en incident med en tall... samt knäckte styret 1gång. rullade nerför att fjäll istället för att köra ner.

Arctic cat Crosscfire 7 -06 än så länge är det bara nån mutter som "rallat" upp.
 
D

Deleted member 6797

Sv: Har du varit med om något haveri?

enda att magnapulln la av. då böt vi nå grejjs i den så nu funkar den som en klocka. förr gick de inte att starta den då den var varm men nu göre he
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Sv: Har du varit med om något haveri?

Alla som har en skoter har nog varit med om ras, annars har man nog aldrig kört den.
detta hända mig i vintras, naturligtvis då man var längst bort med sämsta föret. Fick lämna skotern och svärfar och några andra fick bärga den då jag va tvungen hem och jobba. :(
http://www.pixbox.se/pic_show_id20403073.html



http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=6&mp=<pts><pt x="1570272" y="7516008" i="/images/point.png"><t>husvagn</t></pt><pt x="1551092" y="7541768" i="/images/point.png"><t>Skoter haveri</t></pt></pts>
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Sv: Har du varit med om något haveri?

I vintras rasade mkt på min yamaha xtc 700, otur som fan, näst intill sprittans ny 38:as matta gick rakt av pga plastklacken i boggien lossnade och mattjärn hakade fasst i boggie skenan. Det blev *****rt tvärstopp och mattan låg inlindad i drivaxeln, den gick rakt av typ en månad senare, blev väl nån brytning på den. Bild på mattan http://www.pixbox.se/pic_show_id18905715.html hehe

Övre lagret i kedjehuset total pajj, pga förra ägaren hade monterat in ett hel kappslat lager. http://www.pixbox.se/pic_show_id19303652.html Bara lager banorna kvar när jag öppande upp kedjehuset :) på grund av de där så gick kedjan/dreven sönder senare under säsongen också. Men aldrig motor, bara gott och gott iaf ;)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Sv: Har du varit med om något haveri?

Förra nyårsafton tror jag det var så lossna primärvariatorn på ca. 7000 varv och svarva upp ett hål på sidokåpan, lång spricka/hål vid bukskyddet, variatorskyddet fick sig en smäll också. Berodde på att alla 3 viktarmar hade gått av :) hade jag inte haft bra skotermekaniker till min hjälp hade jag vare tvungen att köpa en ny variator.
Annars har den klarat sig fint ännu hehe..
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Har du varit med om något haveri?

Några framvagnar/trailingarmar har man ju kört sönder, spruken pipa, vind drivaxel, kört av en vevaxel, knäckt styre, spruken huv, ruta, lyse och kontoll till mätarhus, kört av kräningninghämmare...kommer inte på vad mer det finns.

X2an har än så länge klarat sig utan större fel. Är inne på andra vintern med den nu.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sv: Har du varit med om något haveri?

:D
Öppnade en Summit 800x -01 idag.

Ni får själva gissa vad som hänt och varför.



Lustigt satt faktiskt och kikade efter några riktiga 800'a haveri. När sånt där händer vill man ju bara :bawling:

Köp en nyare 800a motor så kanske det håller... -01orna är helt värdelösa.. går bra går bra går skit hårt går inte alls....

Mina haverier hittils har varit blygsamma i princip iaf...
En handtagsvärmare på vipern , enda felet på 650 mil :D
Sekundären sprack på RX'1an :mad: och så har ena framdämparen lossnat..
och det var ren d***** tur att det inte hände något...

Stannade vid myren efter en rejäl ledsmisk när man sen körde iväg så sprutade snön lite konstigt vid skidan... hittade otroligt nog både bulten och bussningen, muttern från isrivaren passade perfekt , i efterhand så inser man ju att graven bara var ett eller två gupp bort....

Som tröst till ovanstående kan jag säga att det inte är varken första eller sista 800an som kommer att se ut så där...och det är varken kul eller billigt...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Har du varit med om något haveri?

inget stort motorhaveri än *pepper peppar* men matta, trailingarm och variator har strukit med..
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Sv: Har du varit med om något haveri?

hoppat av ett dämparfäste på farsan gamla ski-doo Tnt, kört av mattan på min gamla
Cs 340 och körde av styret på den och ett motorfäste. Sprängde främre variatorn på min Mountainmax och rullade med den så det vart kexssmulor av rutan och sprängt några variatorremmar.
 

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
Sv: Har du varit med om något haveri?

Gammel vmaxen en 600 ST från 96

Började med att variator viktarmarna gick sönder och skjöt hål i huven.
Sen skar den på ena cylindern å nya kolvar och honad cylinder.
Sen gick splinesen (stavning?) på variatordrivaxeln, ny drivaxel.
120 mil senare blev jag påkörd av en polare i sidan, dämpare intryckt samt att kedjehuset fick sig en törn, så 20 mil efter det åkte variatordrivaxeln igen. försökte laga det med svarv å grejer med bultar å hylsor pga att drivaxeln var så dyr. det höll inte... sålde skiten för 15.000 för 2 vintrar sedan.

Köpte skotern för 23.000 + delar för 15.000 sen sålde den för 15.000 = vinstaffär!

eller?
 

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Sv: Har du varit med om något haveri?

Hade en indy 650:eviltongue: för några år sedan och det var bara rappel och elende med den f*n! Började direkt jag kom hem med den, bara spotta å fräste och var helt orkeslös i typ 10 mil... När den gått 28mil drog jag en fullgasrepa på sjön och efter ett litet tag börja de klinga och leva om under huven:afraid: alla tre stakarna var av och hade slagit ur halva blocket... Var i princip bara motorfästena som var hela... Blev ett styrmärke i bröstet en ny motor och lite dålit med skoter åkning den vintern...
 
D

Deleted member 9532

Sv: Har du varit med om något haveri?

Jag sålde min maskin som jag haft två säsonger och fick höra att den överlevde ca 2 mil efter det. Sedan skar den ihop. Jag tror personligen att personen inte riktigt hanterat den som "man ska" eftersom den hade så låg bestyckning. Som sagt jag körde den två säsonger utan några som helst problem med fulla gaspådrag och liknande. Otur för han som köpte den.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Har du varit med om något haveri?

tar några av dom värre skoterhaverierna


sprängt en variator som medföljde trasig huv och trasig fläktkåpa(phazer)
phazern skar och veven blev sne.
indyn for ett vevstakslaget på sen skar den.
v.maxen gick en matta av på samt cdi boxen.

vector har en vevstake gått av på=ny motor.
chassiet bytt en gång.
mattan gick av i vintras.


+ en ***** massa annat.
 

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Sv: Har du varit med om något haveri?

Min rev 800 skar i helgen.. :(
Låg och gled på isen när den bara säckade in... Stumt dragsnöre...
Blir spännande att öppna :S
 
W

w3stman

Sv: Har du varit med om något haveri?

Japp. Var ute på en tur i ett sällskap med 6 andra skoterförare. Det hela började på morgonen då en kompis skoter, XCR 440 med XLT 600 motor, började hacka och plötsligt dö emellanåt. Vi fick stanna var 500:ade meter ungefär. Till slut på eftermiddagen gick den bättre och vi bestämde oss för att käka på ett ställe som var en bit bort, cirkus 1 mil. När vi kommit halvvägs ungefär dör den plötsligt och går inte att starta. Då vi var jävligt hungriga lämnar vi den och föraren åker med på min skoter istället.

Efter måltiden ska vi åka tillbaka och starta den, rycker ett antal gånger sedan tar den eld och står i lågor. Den brinner duktigt men vi lyckas släcka den med snö. De va en rätt häftig upplevelse och snacka om att man blev förvånad när det syndes lågor inne i huven när vi stod och ryckte i snöret:p