Haverier: Bilder och historier

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Sv: Har du varit med om något haveri?

Min rev 800 skar i helgen.. :(
Låg och gled på isen när den bara säckade in... Stumt dragsnöre...
Blir spännande att öppna :S
Men vadå surt :( nu när säsongen och allt har börja typ. Hoppas inte cylindrarna eller nått sånt farit åt h-vete bara!

w3stman: hahaha shit!, kan jag tänka mig:D
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Har alltid kört Yamaha inom familjen, har aldrig haft något haveri, visst, nåt lagerhaveri å sånt händer väl. Förra året suktade brorsan efter en Lynx RC 800, köpte en och vips, 2 motorras på 170 mil:rolleyes:
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Sv: Har du varit med om något haveri?

En Ski-Doo MXZ 550X som skar, kedjan till drivaxeln gick av som följd... Hur det gick till ska ni helst inte fråga mig...
Var ute och körde på loussa nedanför Kiruna centrum utan några som helst missljud i motorn då den plötsligt steeen döör med ett enda rassel som följd..
Skruvade lös topplock och såg då att kolven slagit sönder insidan av cylindern detta låste hela skotern som följd vilket fick kedjan att gå av.

Öppnade kedje huset och såg att kedjan gått av och rullat ihop sig mellan kanten och kuggarna...

Det är väll det värsta jag varit med om tror jag..
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Sv: Har du varit med om något haveri?

min gamla polaris 340 skar 2 ggr på 2 veckor, sen sprack cylinderfoten efter halva vintern.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Måste bara berätta om en skoter jag hade för typ 15 år sen... (Jag är alltså inte 16 år)
Arctic Cat El Tigré 6000 -79. Jag har synnerligen få minnen av att jag själv körde den hem, blev ALLTID bogserad hem.

ALLT gick sönder. Alltid. Mattan gick av, rullade av snyggt och prydligt på måttsunds skidanläggnings parkering, utanför restaurangen. Boggien gick sönder varje gång jag körde (typ). Konstant svetsning. Alu-axlar i boggien gick på löpande band. När mattan gått av köpte jag en ny. Boggien gick av igen, och skrotade min nya matta. Humor... :mad:

Chassiet gick av vid sekundäraxelinfästningen så variatorerna slog ihop = 2 skrotade variatorer + huv. Grenröret gick av. Skidan gick av, tvärstopp i ca 80. Tog med mig rutan såklart.

Vet inte hur många glödlampor som gick pga voltregulatorer som ständigt pajade. Kylaren under huven sprack, fick låta göra en ny.

Sen gjorde man ju själv nån smart grej, som att flytta soppapump för att soppaslangen tog i sekundäraxeln och började läka. Borrade nya hål i chassiet för skruvarna. Döm om min förvåning då det började spruta glykol i borrhålet. Borrat i kylaren i tunneln... :hmmmm2:

Förövrigt så gick styrstången av, slet av handtagsvärmarkablarna och fick en intressant fullgastur utan styre. Provade även frusen gas på järnet, körde då in skidan i fotholken på polarens Kawa invader (jo, hans fot var också där i fotholken. han gick inte på den foten på ett tag...), samt alla möjliga elektroniska fel konstant.

Bannade skitskoter! Men EN eloge ska den ha, det var ALDRIG problem med Spirit 440-motorn! (bortsett från tändning) Gick som en klocka! Så jag kunde ju oftast ha den på tomgång då jag blev hemdragen!!! :D
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Har haft skoter i 2 år bara, har klarat mig ganska lindrigt verkar det som.
- Körde in i en betonggris. Skida skrot, bärarmsfäste böjt.
- 2*kolvnyp.

Plus massor av service...
 

zundappracer

Medlem
2 okt 2005
10
0
1
ö-vik
Sv: Har du varit med om något haveri?

Jag köpte en xc 600 98 ifjol och körde med den i ca en månad och då han jag hoppa på ett hygge och då har man ju sådan ***** otur att man landar på en stubbe med ena bärarmen och ja den går av till hälften och viker sig inåt och dämparen lossnar. och tvärstagena går av a. och fixsar det lite lätt hemma:p och sedan en vecka senare så är jag ute och kör och slutet av dagen så har jag kört av ett tvärstag så skoterna bara säckar så jag vinklar upp den 90grader och svetsar tvärstaget och står vell så i 2h.
kör sedan hem åt, och då är jag 1km hemmifrån och då tvärskärskotern helstumt går vell 20-50km/h :p haha så drar hem den och skruvar up den och då är ena kolven i molekyler medans den andra är typ som ny:p och spricka i blocket skjutit ut ena tändstiftet finns inga gängor kvar:p

Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id972298_page0.html
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

Dela med er av era skotermotor haverier, skärningar och sönderkörda skotrar som ni fångat på bild! (även utan) gärna lite kringliggande info med!

Ska själv försöka leta fram nåt efter mina gammskotrar!

:bawling:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

En gammal exciter som har skurit ett antal gånger genom åren.





 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

Gammel skotern, Zr 900 -03. Skar på båa kolvarna, ena cyllen fick nytt nikasil och den andra slipades.





Ena cyllen klar. Kunde inte göra färdigt den då vi såg att andra kolven var åt h-vete den också.


Finns fler bilder på min pixbox.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

Min gamla F7'a som vart på dåligt humör.
Båda cylindrarna och kolvarna åt helvete p.g.a vatten i oljetanken :D

 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

Vilket sorgset ämne!

Man gruvar sej redan för ett kommande haveri :bawling:
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

de känns snart som om de är min tur :(.... då är de väll bara att ta fram plånboken och se glad ut!
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Sv: VILL SE HAVERIER,MOTORRAS, skrotade skotrar

Ja hoppas jag hade min oturssesse förra året då de skar 3 ggr :(
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Bilder : Haverier

Här kan ni lägga ut bilder på era haverier !;)
Själv har jag ingen bild.. ännu
 
B

Biosteel

Sv: Bilder : Haverier

det finns väll redan en sån här tråd ?