Haverier: Bilder och historier

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Har du varit med om något haveri?

Har ingen bild än men var ute och körde broders skoter idag ca 8 mil. 2 km kvar hem så backade jag på ett ställe, körde fast, la i F (om den heter så framåt) och det bara skrek till i växellådan. Efter det var den stum framåt och bakåt. Mattan va stum då vi bogserade skotern. Bli väl till att riva och kolla till veckan. :rolleyes:

Tur man 'flyr' till Stockholm i helgen och ser på Metallica så man inte är hemma då han kommer hem från Åre :D
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Bilder : Haverier

Eftersom det är så billigt med variatorrenoveringen jag nyss genomfört tänkte jag att man skulle spräcka variatorkorset också! SKOTERJÄ**L!
 
D

Deleted member 6797

Sv: Bilder : Haverier

Eftersom det är så billigt med variatorrenoveringen jag nyss genomfört tänkte jag att man skulle spräcka variatorkorset också! SKOTERJÄ**L!

hahahahah skotern din värk gå mest sönder:)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har inte bild eftersom det lixom är lite svårt att visa på kort.. men va ute idag och åkte på sjön. Då det helt plötsligt rassla till som satan i motorn på ca 7000rpm. Lät som man hade tappa ur en verktygslåda i vevhuset :p Men iaf slog direkt på nödstoppen och låste mattan. Provade senare att försöka dra runt motorn försiktigt och det gick juh fint. Men bogsera hem den ändå och rev av cylindrarna och får se att ena nedre nål-lagret på veven va helt slut. Kunde flytta kolven ca 5-7mm upp och ner :) Så det blir imorn kanske att plocka ur blocket och riva isär det. Sen blir det 2 nya kolvar och kanske nicasila om cylindrarna för det va inte så fint heller. Ena kolven hade nog skurit när som helst ser det ut som. Blir billigt det här :) kommer bild när jag varit in och dela vevaxeln, vilket kan dröja då pengarna inte finns just nu. Detta får nog bli punkt för denna säsong :( Tack vintern 08/09.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
har tyvärr inga bilder!
men första gången jag paja min sk "RV" motor så hade alla lagren gårr och kolven plus en vev.
cylindrarna klarade sig och jag bytte packningar kolvar och allt.
men sen när jag satte ihop allting, och smorde som man skulle.

hade ju en gammal crossskoter så separat oljeblandningen var borta. så man fick blanda själv oljan.

hann köra 1 km med skotern så skar slidmatningsaxeln.
bytte till en ny och den skar igen efter 1 km.
bytten tredje gång och hällde lite olja i drevet och satte ihop, och körde en halv säsong och då skar den igen.
gissa om man vart lite less?

men felet på min maskin var ju att oljeblandningen var ju bortkopplad, så man skulle hälla olja i slangen som går runt från slidaxelhuset. dvs att axeln fick ingen smörjning så därför skar den.
en beggad axel kostar nu typ 1200 kr så vad kostade axeln på den tiden då ( :
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Har inte bild eftersom det lixom är lite svårt att visa på kort.. men va ute idag och åkte på sjön. Då det helt plötsligt rassla till som satan i motorn på ca 7000rpm. Lät som man hade tappa ur en verktygslåda i vevhuset :p Men iaf slog direkt på nödstoppen och låste mattan. Provade senare att försöka dra runt motorn försiktigt och det gick juh fint. Men bogsera hem den ändå och rev av cylindrarna och får se att ena nedre nål-lagret på veven va helt slut. Kunde flytta kolven ca 5-7mm upp och ner :) Så det blir imorn kanske att plocka ur blocket och riva isär det. Sen blir det 2 nya kolvar och kanske nicasila om cylindrarna för det va inte så fint heller. Ena kolven hade nog skurit när som helst ser det ut som. Blir billigt det här :) kommer bild när jag varit in och dela vevaxeln, vilket kan dröja då pengarna inte finns just nu. Detta får nog bli punkt för denna säsong :( Tack vintern 08/09.
Så går det när man ska vara o mickla med dail.a.jetsen i onödan... värmenypig + paj vavstake =)))
välkommer till haveri klubben =)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Så går det när man ska vara o mickla med dail.a.jetsen i onödan... värmenypig + paj vavstake =)))
välkommer till haveri klubben =)
Haha alltid lika positiv :) Jag pilla bara en gång och det vart inte bättre så jag ställde tillbaka dom till där dom va innan. Så jag tycker inte att det ska bero på det. Men nu ska det kostas på kan du vara säker på :) Ska vara 170hk i den innan nästa vinter.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har ingen bild än men var ute och körde broders skoter idag ca 8 mil. 2 km kvar hem så backade jag på ett ställe, körde fast, la i F (om den heter så framåt) och det bara skrek till i växellådan. Efter det var den stum framåt och bakåt. Mattan va stum då vi bogserade skotern. Bli väl till att riva och kolla till veckan.

Tur man 'flyr' till Stockholm i helgen och ser på Metallica så man inte är hemma då han kommer hem från Åre
http://img24.imageshack.us/gal.php?g=pict2045.jpg

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=26307
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Orkar inte dra upp alla här... Men fick ett haveri i vinter, Assaulten skar. Var "fusk" servad...
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Ett litet haveri... det blev inte mycket kvar att spara....




Det va väldigt mycke järnspån å skit under huven men ja tog mig hem i alla fall :rock:

Det är i alla fall lagat nu, så det är bara ä rycka i snöret igen å fara...
 
D

Deleted member 6797

har ingen bild men har hoppa sönder edgen så chassiet sprucki. kostar väll en 5-6 tusen i självrisk. slute av sesången förstörd FAN