Haverier: Bilder och historier

D

Deleted member 6797

själv gick bulten som håller fast variatorn av idag ;)

vilken tur du har. ja kan it köra nå mer i vinter, går back massa pengar,

därför ska ja ha nå som håller alltså pro xr 800 04:D

jo just ja. har en redigt sur pappa också
 

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
O själv hade man en bra början med nyinköpta RMKn..... Titta fram en sten på leden o vipps så hade bulten till trailingarmen gått av, precis vid fästet så de blir till o ta fram "grispitten" :D
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Idag, på förmiddagen packade jag in familjen i kälken och skulle ta en tur till Junkön ute i Luleå skärgård. Kom 1 km så dog GLS'en. Stendöd, ingen gnista. Kopplade förbi tändlås, nödstopp osv. Ingen gnista. Bogsering från gråsjälören tillbax till södra hamnen. CDI eller stator som dog.

J-a skoter Nr 1. :evil:

Nu ikväll var jag och smiskade med REV'en ensam, kom 2 mil, sen POOOFF!! Värdens rökmoln. En kylarslang lossnade, tömde hela systemet. Ensam i totalt kolsvart mörker ute i bushen. Jag säger bara: FY F-------N!!!

J-a skoter Nr 2. :evil::evil:

Nu skruvar jag ihop och säljer. Nu blir det snart fyrtakt, årsmodell -10.

Döda tings ovilja... Less.
 
6

600xrs

Igår fick en polares skoter en liten törn.

Vi körde i diket och rejsade som vanligt, låg på i kanske 80km/h när polaren drar ett res snett över ett krön. När skidorna landar i snön så skär nedre skidan ner, rakt ner i snön. Skoter dyker och ställer sig på 'nosen' och polaren flyger över styret, sen ser jag inte så mycket pga. all snö som yr där. Ser iallafall att polaren glider på huvudet med benen rakt upp i luften mot vägen, skotern kommer efter på nosen och vänder runt just innan vägen så baken slår i asfalten, polaren landar på rygg ute på vägen. Skotern flög kanske 5-7 meter, och polaren ytterliggare 2-3 meter.

Jag tänkte att han blir juh liggande där, bäst att skynda innan det kommer bilar (var just innan/efter en kurva, beroende på vilket håll man kommer ifrån).
Men just när jag kommer fram så hoppar polaren upp blixtsnabbt och letar dödaren, skotern ligger uppochner på full gas.

Vi vänder på skotern och drar den till vägkanten för att kontrollera skadorna.
En kulled till styrningen gick av i gängorna, vänstra skidan var några centimeter längre bak än högra skidan, fjädern i dämparen tog nästan i övre a-armen.
Sen så bakdelen lite värre ut, då den landade på asfalten.
Lyftbågen - sne och krokig, tunneln sne, krokig och böjd, kylarna var lite snea, och spricka vid fotsteget vars lyftbågen slutar.

Det var väl det stora, polaren klarade sig rellativt oskadd, han hade inte ont igår men han lär väl ömma lite idag skulle jag tro.

Jag väljer att inte lägga ut några bilder på skotern då det inte är min, och han eventuellt inte skulle vilja ha bilder på sin krashade skoter ute på nätet.
 
6

600xrs

Skrot och skrot, fick ett mms av honom i förmiddags. Han har bankat plåt halva natten och hela morgonen tror jag. Det ser rakt och fint ut, bara en spricka kvar som jag ska försöka få tiggat åt honom imorrn.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
vilken tur du har. ja kan it köra nå mer i vinter, går back massa pengar,

därför ska ja ha nå som håller alltså pro xr 800 04:D

jo just ja. har en redigt sur pappa också
Har inte alls tur :/

När vi började kolla så såg vi detta:
behövdes byta alla bussningar
2 av 3 rullar var helt slut
1 av 3 vikter var typ 50% borta från, var konkav istället för konvex :rolleyes:
blev en liten spricka i den då vi försökte ta lös yttre skivan :/

Åkte på att köpa en ny variator :p
 

ZL_600

Välkänd medlem
jag och 2 polare drog iväg upp på fjället och dagen började grymt bra med 1m puder och massa drivor. hittade en fin liten driva på en kant så man hoppade ner på platten, perfekt för att testa fjädringen på nyskotern. körde ett hopp men tyckte jag fick upp så lite fart så ja drog iväg och laddade allt vad skotern gick in i drivan och då smäller de till och jag flyger rakt upp, visade sej att de gömde sej en sten under drivan. snacka om att jag fick höjd på de hoppet, de va bara ett litet problem och de va att jag hängde i styret med benen vilt fladdrande rakt upp i luften. fick till en snabb liten funderare innan jag insåg att jag måste släppa styret. de mindre bra i de hela va att skotern landade rakt under mej och stannade där så jag kommer med huvudet före rakt ner längst bak på dynan... kvicknar till efter en stund och har ont i nacken och blöder som fan från munnen. känner efter lite innan jag kliver upp, går och sätter mej på dynan och känner efter vart de blöder ifrån och så. visar sej att jag har spräckt läppen och både läppen och hakan är dubbelt så stor mot vad dom ska vara... känner efter lite till, stel i nacken som fan så jag mjukar upp den lite sen körde vi vidare och nötte puder resten av dagen. vi uppskattade höjden när ja släppte styret till 5-6m så det hade kunnat gå riktigt illa. så summan av kardemumman är ont i nacke och vänster arm i 1-2 veckor efteråt. maskinella skador blev ett intryckt fotsteg.
 

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
jag och 2 polare drog iväg upp på fjället och dagen började grymt bra med 1m puder och massa drivor. hittade en fin liten driva på en kant så man hoppade ner på platten, perfekt för att testa fjädringen på nyskotern. körde ett hopp men tyckte jag fick upp så lite fart så ja drog iväg och laddade allt vad skotern gick in i drivan och då smäller de till och jag flyger rakt upp, visade sej att de gömde sej en sten under drivan. snacka om att jag fick höjd på de hoppet, de va bara ett litet problem och de va att jag hängde i styret med benen vilt fladdrande rakt upp i luften. fick till en snabb liten funderare innan jag insåg att jag måste släppa styret. de mindre bra i de hela va att skotern landade rakt under mej och stannade där så jag kommer med huvudet före rakt ner längst bak på dynan... kvicknar till efter en stund och har ont i nacken och blöder som fan från munnen. känner efter lite innan jag kliver upp, går och sätter mej på dynan och känner efter vart de blöder ifrån och så. visar sej att jag har spräckt läppen och både läppen och hakan är dubbelt så stor mot vad dom ska vara... känner efter lite till, stel i nacken som fan så jag mjukar upp den lite sen körde vi vidare och nötte puder resten av dagen. vi uppskattade höjden när ja släppte styret till 5-6m så det hade kunnat gå riktigt illa. så summan av kardemumman är ont i nacke och vänster arm i 1-2 veckor efteråt. maskinella skador blev ett intryckt fotsteg.
Hoppas verkligen att du går till farbror doktorn och låter honom ta en titt på nacken. Man kan aldrig vara för försiktigt när det gäller rygg och nacke. :hello:
 
D

Deleted member 6797

Har inte alls tur :/

När vi började kolla så såg vi detta:
behövdes byta alla bussningar
2 av 3 rullar var helt slut
1 av 3 vikter var typ 50% borta från, var konkav istället för konvex :rolleyes:
blev en liten spricka i den då vi försökte ta lös yttre skivan :/

Åkte på att köpa en ny variator :p

kom ändå undan billigt. vart självrisk för mig på 6tusen å då byt dom hela skotern i princip:)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har haft tur i oturen och knäckt styrstången 2ggr i år, första gången hade jag riktigt tur. Jag och polare låg runt 80-100km/t efter efter en led som gick ut mot en väg så vi stannade av körde över vägen på andra sidan så knäckte det bara till och styrstången gick av helt! Tänk om stången hade gått av efter leden några minuter före..
I fredags skulle jag ut och köra en sväng och jag måste köra en liten bit för att komma in på en led, när jag tillslut kom fram till leden så hinner jag köra 100 meter så går styrstången av igen fast längre upp nära fästet till själva styret.
Jag tror jag vet varför den gick av, landade väldigt snett efter ett hopp för ett par helger sedan och jag flög nästan över styret men landade på styret med bröstkorgen och sedan flög jag av. Styret blev lite snett och jag böjde bara till det och förmodligen blev det en spricka då....man är inte så smart då och då :stupid:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
kom ändå undan billigt. vart självrisk för mig på 6tusen å då byt dom hela skotern i princip:)
Åkte till kiruna efter jobbet igår och köpte variator + ställbara dämpare fram!
65 mil för ett par boggiefjädrar till farsans, variator och ställbara dämpare till min och en ruta till kusinens polare, kom hem omkring 00:30.. Vad gör man inte för sin skoter? :rolleyes:

Asså.. Dom byter (nästan) hela skotern? då var det väl ganska billigt? ^^
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Mja, inga bilder men ok. Var och lekte med Trappern i dikerna här i våras och variatorn slirade ur printarna i axeln och grävde fast sig i chasit och det var ju pga av att farsan hade avänt fel sorts sprintar ju :argh: "max belastning: 116kg"
:argh: BRAAAAAAUWLLLH ATT DOM ENS HÅLT HELA VINTERN ANNARS :argh:
 

pallsnowski

Medlem
6 feb 2010
36
0
1
Luleå
Skotercrasher! bilder och berättelser!

Tjena , tänkte se om det var något intresse att lägga upp det tråkigaste som kan hända när man är ute och bränner på leder,sjöar,älvar osv. Jag har iaf en gjort en rejäl crash.

Jag och en kompis ska hem från en bekant i snöstorm + dimma och vi tar älven hem eftersom det går snabbast. Och måste nämna att klockan är kring 01.30 2008-12-05.
Iaf så brassar jag på upp till ca 100km/h efter älvkanten 10m fram i dimman ser jag nånting hinner inte reagera SMAOOHHCH! så vaknar vi upp några minuter senare med värk i hela kroppen. kompisen kolla om jag lever. japp!
Jag skriker åt han att ringa 112. Han står och funderar några sekunder och tar fram mobilen och kommer sedan på "Faaan jag har inga pengar på telefonen"

Jag suckar och tar fram telefonen och slår in 1-1-2 men funderar är det verkligen så illa?

Ja det är det nog fan, eeh skitsamma börjar kunna röra på bena nu och har känsel. Vi ringer kompisen som rusar ner och kollar hur det är med oss. Vi har klarat oss och beger oss upp till honom.

Kompisen spräckte knät som sedan fick omses med tejp bandage för senare transport till sjukan dan efter.

Dagen efter for jag och en kompis och skulle bärga hem skotern. Vi stegade och såg hur långt vi hade flygit.. vi kom fram till 13-14m luftfärd, Och skotern var det bara skrot av.

Jag: trodde jag brutit lårbena+ryggen eftersom jag inte hade nån känsel. Men lårbena var hela endast stora svarta "blå-märken" Märkte att det rann blod i brallan. Fan lill-håkke is down.!

1år senare idag har jag stora problem med ryggen ändå efter 1års rehabs träning.

Men nu är det skotercross körning som intresseras så det får bära eller brista!

brygga.jpg

Är huvudet så jävla dumt så får kroppen lida rejält!
 
Last edited:

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Sv: Skotercrasher! bilder och berättelser!

Tjena , tänkte se om det var något intresse att lägga upp det tråkigaste som kan hända när man är ute och bränner på leder,sjöar,älvar osv. Jag har iaf en gjort en rejäl crash.

Jag och en kompis ska hem från en bekant i snöstorm + dimma och vi tar älven hem eftersom det går snabbast. Och måste nämna att klockan är kring 01.30 2008-12-05.
Iaf så brassar jag på upp till ca 100km/h efter älvkanten 10m fram i dimman ser jag nånting hinner inte reagera SMAOOHHCH! så vaknar vi upp några minuter senare med värk i hela kroppen. kompisen kolla om jag lever. japp!
Jag skriker åt han att ringa 112. Han står och funderar några sekunder och tar fram mobilen och kommer sedan på "Faaan jag har inga pengar på telefonen"

Jag suckar och tar fram telefonen och slår in 1-1-2 men funderar är det verkligen så illa?

Ja det är det nog fan, eeh skitsamma börjar kunna röra på bena nu och har känsel. Vi ringer kompisen som rusar ner och kollar hur det är med oss. Vi har klarat oss och beger oss upp till honom.

Kompisen spräckte knät som sedan fick omses med tejp bandage för senare transport till sjukan dan efter.

Dagen efter for jag och en kompis och skulle bärga hem skotern. Vi stegade och såg hur långt vi hade flygit.. vi kom fram till 13-14m luftfärd, Och skotern var det bara skrot av.

Jag: trodde jag brutit lårbena+ryggen eftersom jag inte hade nån känsel. Men lårbena var hela endast stora svarta "blå-märken" Märkte att det rann blod i brallan. Fan lill-håkke is down.!

1år senare idag har jag stora problem med ryggen ändå efter 1års rehabs träning.

Men nu är det skotercross körning som intresseras så det får bära eller brista!

Visa bifogad bild 1220

Är huvudet så jävla dumt så får kroppen lida rejält!
112 är alltid gratis att ringa :p
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
var ute å lekte en dag med Powdern ifjol, Var på ett hygge och lekte hillclimb, Funka jävligt fint bra länge, Sen när jag fått upp rätt bra med fart å låg i en burk så small de som fan å jag flög 5-6m och skotern stog då på högkant. Ena benet in genom boggien å de andra på andra sidan dynan. Låg å hade jävligt ont och försökte komma loss ur boggien. Tillslut kom jag loss och hade jävligt ont vid "petterNicklas" . vågade efter många om och men dra ner dom trasiga täckisarna och titta. Kalsongerna som en gång var vita var inte vita längre. Röda.. Vågade inte dra ner å kolla utan låg nästan på rygg körandes milen hem och in på soffan. EFter ett tag bestämde jag mej för att se efter. Hade tagit mitt i ljumsken och ett stort sår på sidan av den, Har nu 2st "ärr" av detta :O
Skotern klara sej rätt bra. Bukplasten for och de vek tunneln och främre kylaren.

Har nu till iår köpt en rev 600 SDI med Slp pp på. Men ägaren innan har på nån vänster slarvat bort gummit '"under" skidan.. Så när jag var ute å åkte en dag så ramlade de provisoriska gummit han satt dit bort. Hade mattres rätt långt kom upp i ca 80 nånting sen slog jag ner. Skidan pekade då rakt ner och högg tvärstopp så jag och skotern satte framåtvolt.. SKotern fick sne styrstång och böjt styre.. Jag klara mej bra. Pga snömängden. Hjälmen blev skärmlös ..