Haverier: Bilder och historier

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Ja alla har väl vart med om haverier.. Å även jag..

Köpte mig min Pro X2 i november.. Hade väl som just börjat snöa men tog en vecka eller två innan man kunde ut på första riktiga turen.. Hann köra ca 20 mil när vi var ute i en polares stuga.. en av killarnas skotrar gick som en halt kamel så jag erbjöd han att låna min skoter medans jag värmde mig å tog mig en matbit i stugan.. Dock hann inte killen mer än 100-200 meter innan han fick tvärstopp på en sten.

20100103305.jpg
Det man såg var ju knäckt trailingarm och krökt styrstag.. men det visade sig vara lite mer än så..

20100103317.jpg
Detta var skörden av mötet.. vänster trailingarm, infästning, fotplatta, styrstag, plus att vi fick banka å värma till lite plåt vid bandtunneln..

20100103316.jpg
Efter en kvälls demonterande så såg pärlan ut såhär..

Men två veckor senare så var allt på plats igen. Skotern hel å gick bättre än aldrig förr (den gick iaf)
Första turen efter jag fått ihop den så vart det en hel helg i pudret.. men sen på vägen hem (sista milen) så hittade jag en skatt gömd under den djupa snön (även kallad vägtrumma)..

20100117325.jpg
Ja då var det högersidan som fick sig en likadan behandling som vänster veckorna innan.. verkade inte tagit lika hårt men lix förbenat var den av..

20100117330.jpg
Samma historia här.. Det som fick lagas nu var höger trailingarm, infästning, fotplatta och banka bandtunnel här med..

Hade en ny balja liggandes så den fick jag byta redan vid första smällen (den gamla hade en spricka)..Nu så är dock denna sida lagad så nu ska väl man vara skonad från strul ett tag framöver.. Har även förstäkt bandtunneln vid infästningen för trailingarmen nu. Passade även på att renovera bromsarna, kedjehuset å bytte till en ny matta när lix allt var isärplockat.. Plånboken hade nog fått största smällen om man inte hade vänner på fördelaktiga arbetsplatser.. Trailingarmarna och infästningarna visade ju sig itne vara dom billigaste sakerna man kan köpa i en gottebutik.. Fast det vet man ju hur det slutar.. Snart är man där igen.. Återkommer väl vid nästa närkontakt med ett stort, hårt, väl ankrat föremål..

P.S... Måste passa på å tacka mekanikern min som lagt ner några ofrivilliga och frivilliga timar för att få den att gå igen..
 

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
var första turen i år som de hände...

han åka cirka 4 mil och sen tänkte vi skulle hälsa på en kompis så då körde vi efter vägen och jag låg i mitten av tre skotrar. man höll ju inte hastighetsbegränsningen precis utan låg på 50km/h och man höll på att leka på vägen och sladdade lite tills man fick en liten för stor sladd och genom plog vallen ner i diket och jag fortsatte vidare in i skogen i luften. kröp tillbaka till skotern och stängde av den och snacka lite med kompisen som låg bakom.

skotern som körde först hade fortsatt 3km till innan dom fattat att vi saknades.
de hela slutade med en spräckt styr stag så inte så farligt endå men ångrar inte sladden (underbar!!)
 
6

600xrs

För lite bilder i tråden, här är en motor från en renegade 1000 som det krävs lite filande på :)



 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
En kompis ringde i eftermiddas å sa att han hade kört på en sten och att skidan på hans es340 var av, så jag åkte dit och kollade på den. Som de lät på han i tele så lät de som den var helt av men bulten hade bara slitit sig rakt upp ur skidan. Så jag lagade de och så fixade vi lite annat småfix på hans skoter.
Sen när vi skulle fara hem från verkstan så tog jag bilen och körde hemåt men kom inte mer än en kilometer innan han ringer och säger att han har fått soppa torsk. Så jag vänder för att hämta han. När jag kommer fram så konstaterar vi snabbt att han har ungefär en halv tank bensin. Nåra minuter senare och lite frågor från min sida så konstaterar jag att den mest troligt har skurit. Så i morgon blir det att riva motorn och kolla.. :)

bild på skidan: (ursäkta den dåliga mobil bilden)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
För lite bilder i tråden, här är en motor från en renegade 1000 som det krävs lite filande på :)
tror dendär kolven å cylindern har loggat ut för gott :heh:
kan lägga upp nå bilder i morrn ja å om ja kommer ihåg
 
6

600xrs

tror dendär kolven å cylindern har loggat ut för gott :heh:
kan lägga upp nå bilder i morrn ja å om ja kommer ihåg
kul med monoblock :)
vevstaken var inte heller så rak nåmera :p och skulle tro att allt som fattas från kolven trillat ner i bottendelen och gosat runt... säkert billigt rep på den där, som förövrigt var ute på annons när det hände. kanske säljer han den utan motor nu :)
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Var ute en dag och körde slut på olja i behållaren så den skar.. Men fyllde på olja igen och sen i cylindrarna,, sen bröt jag lös motorn på variatorn sen bara att rycka och köra igen,, Tills jag blev nyfiken denna vinter å skulle kolla hur de såg ut därinne.. Värt att nämnas var att jag hade 10 i komp på både cylindrarna med denna kolv.. och cylindrarna hade klarat sej,, Bytte kolvar för 1500 bara sen rycka å köra igen :)

 

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Var ute en dag och körde slut på olja i behållaren så den skar.. Men fyllde på olja igen och sen i cylindrarna,, sen bröt jag lös motorn på variatorn sen bara att rycka och köra igen,, Tills jag blev nyfiken denna vinter å skulle kolla hur de såg ut därinne.. Värt att nämnas var att jag hade 10 i komp på både cylindrarna med denna kolv.. och cylindrarna hade klarat sej,, Bytte kolvar för 1500 bara sen rycka å köra igen :)

:loco::loco:
 

jåÅnaz

Aktiv medlem
6 sept 2009
66
0
6
Sikeå
Det här hände mig på den andra skoterturen för säsongen.
Allt jag hade gjort var att köra över några smådiken,
det tog säkert 1 km innan jag märkte att den börja styra konstigt..



Böjt styrstag,
Ett parallellstag av,
Trailarmen av, den var svetsad av nån tidigare ägare precis där den gick av!
 

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
jag har väll också varit med om en hel del.
-krökt stag i framvagnen
-hoppade sönder samma boggi 2 gånger
-köpte mig en ny skoter dan äfter jag köpte den rasade boggin =drivhjul trasiga,dämpare av,främre boggifästet av,massa krökta stag=inte kul
-körde en sno-tric sc4 bladfjädring av körde ändå= medan av i skogen långt bort som fan i 30-,fixa det körde 500 m från gården =vändhjulen bak släper=inte kul
-hade också en ockelbo som jag var å körde med mitt på leden sen sa det paaaaang körde hem kollade i boggin ett j**** rör hade lindat sig runt 100 varv.blåste toppakningen.
-hade en everest som förgasaren pajjade det var nån som hade varit där och svetsat=fick byta då,lossnade förgasearen då jag hoppade,och sen så flödade den 1 hel tank för gasaren hade hängt sig, och fick he nya tändspolar, trasig bladfjädring. och maganapull på en summit pajjade jävlat mitt ute i skogen. finns säker en massa mer.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har väll också varit med om en hel del.
-krökt stag i framvagnen
-hoppade sönder samma boggi 2 gånger
-köpte mig en ny skoter dan äfter jag köpte den rasade boggin =drivhjul trasiga,dämpare av,främre boggifästet av,massa krökta stag=inte kul
-körde en sno-tric sc4 bladfjädring av körde ändå= medan av i skogen långt bort som fan i 30-,fixa det körde 500 m från gården =vändhjulen bak släper=inte kul
-hade också en ockelbo som jag var å körde med mitt på leden sen sa det paaaaang körde hem kollade i boggin ett j**** rör hade lindat sig runt 100 varv.blåste toppakningen.
-hade en everest som förgasaren pajjade det var nån som hade varit där och svetsat=fick byta då,lossnade förgasearen då jag hoppade,och sen så flödade den 1 hel tank för gasaren hade hängt sig, och fick he nya tändspolar, trasig bladfjädring. och maganapull på en summit pajjade jävlat mitt ute i skogen. finns säker en massa mer.

du sköt boggien genom mattan på everesten några gånger. kört lös dämparen på en 5-9 och massa merhar du gjort
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Ingen krash för mig i vinter men ändå en del som pajjat..
Kört av 2st A-armar, insugsgummina har pajjat, kört sönder en skida och krökt ett styrstål till oigenkänlighet, nyligen hoppat sönder nått i boggin, och bränt 3st remmar.
Bara glad att jag upptäckte att isugsgummina måste bytas så jag inte åkte på en hopskuren motor!

Edit: hade inte hoppat sönder boggin.. visade sig att all olja läkt ut ur kedjehuset, kåpan smält och även kedjesträckaren.. därav har lagret till drivaxeln skurit vilket fått mig att tro att jag hoppat sönder något.. landar väl på 10000:- innan det här är klart.

Bilder finns i min andra tråd om just detta HÄR
 
Last edited:

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
SRV540
Krockade med ett träd så huven samt frontbågen blev paj.
En packbox flög då fläkten av någon konstig anledning gick sönder.

SX600
Ingen olycka, dock ägd bara någon månad.

MXZ 670
Totalras, vevstaken gick av, kolvar var pulver osv. En varm vårdag mitt på en älv i full karriär.
Magnapullen gick också sönder, samt att startsnöret gick av två gånger.
En fjäder i boggien gick av också..

Renegade 600 -03
Ett boggiehjul sprättade lös efter jag hoppade och landade snett.

M6 -07
Hade träff med ett broräcke, huven sprack och ena skidan blev som en banan. Det efter skotern gått 25 mil....

RMK Assault -11
Inget trasigt än sålänge
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Kan dela med mig ja med då :p

första skotern mxz 583-96. Boggiskenor av, smält kolvar på PTO sida, magnapull trasig, variator dyngslut, sköt lös tändstift ur toppen med gängor, elfel, dämpare krokig i boggie och framvagn. Hål i buken.

byggde sedan om den rejält till Gullefjun 2.0 med 670motor och 44matta. Ångrar stort att ja sålde den även att ja försökt ta livet av den och fanskapet lever än idag under vinter och sommar på vatten :)

nuvarande är mxz 800HO med portade cylindrar som ja först bytte voltregulator på, sen remsprängning med motor rivning som följd pga av att ja fick byta packbox. Ihop med skiten, körde ett tag innan de va dags för ännu ett haveri pga att de gick en bit ur en rave giljotin som fixa saftigt haveri med väck topp, cylinder och kolv. Nu är de ett projekt som spårat ur med namnet Lucky13 här på forumet ;)

man kan inte annat än att älska haverier då de tar fram de roliga i de hela med skoter intresse ;)

Bild på topp, kolv och rave giljotin och cylinder





 

salorer

Medlem
24 okt 2013
26
0
1
min sx600 2011 haverera för mej sakta men säkert på grund av choken märkte inget förens de va helt försent

åtgärd på de köp avgas temp mätare så kan du undvika de :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har fått höra att jag tog en lyktstolpe med Kittycaten. Dom 3 br250is jag å mina bröder delade på var nästan bygd av svets å plattjärn ena gick till och med bandtunneln helt av på under tanken. Jaggen hade ett tufft liv med 3 kolvar och diverse svets å smide. Lynx 600an pajade vinkelväxeln till hastighetsmätarvajern vilket ledde till att vajern trasslade in sig i sekundärvariatiorn. Rev med sig elsystemet, slet av remmen och total förstörde variatorn. F7a främre boggisax och framvagnsinfästning fick svetsas. Lynx 800an totalras efter 380mil. F7 nr2 främre boggisax. M8an 3st a-armar, knäckt huv.

Det är det jag kommer ihåg :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
min sx600 2011 haverera för mej sakta men säkert på grund av choken märkte inget förens de va helt försent

åtgärd på de köp avgas temp mätare så kan du undvika de :)
Vad var det med choken som gjorde att den havererade?
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Hade en indy storm för länge sen som boggiehjulen kom rullande förbi och sekundäraxel som gick av. Nästa haveriskoter och förövrigt den tveklöst sämsta skoter jag haft Yamaha phazer fx turbo, boggieras 1 ggr, sekundärvariatorn ras 3 ggr, avgasrör gick av 1ggr, drivaxeln av 1 ggr, elstart och back= dålig funktion! totalt motorhaveri 1ggr
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
ja har inte haft så mycket fel men en everest-7nånting som jag sköt variatorn genom huv borrade hål i skivorna och bulta ihop dom:) funkade finfint då skotern var värd 1000spänn typ. pajjade drivaxel å kedja på den också.

summit 800x-01 som gick säkert 2-300mil i min ägo krökte 2st t-armar pajjade magnapull, inge farligt i mina ögon:) var mycket nöjd med den.
nu har jag en crossfire 700-06 som jag inte haft problem med alls.