Haverier: Bilder och historier

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
hade en skidoo renegade xp -08, krock i ca 80km/h på en stenhård led med en nytro. såklart fortsatte nytron som oberörd men jag med skotern flög.. skotern gjorde ett antal handvolter som övergick till rullningar och hamnade tillsist upp och ner på styret 100m bort från där krocken hände, jag hamnade ytterligare 20m bort en aningen omtumlad men bara att skrapa av sig och befara det värsta de 20 metrarna till skotern.

slet upp skotern, kollade efter skador och hittade en 1cm spricka i vänstra kåpan samt en liten intryckt (buckla) på samma kåpa.. till och med handtagsskydden höll?! tog sen in den i garaget och kollade mer noga på chassie, triangelramen osv allt rakt och fint. Endast sprickan och bucklan.

Resten av säsongen gick tanken runt i huvudet att man mest troligt kommer att dö nästa skotertur när man hade haft sån ren jävla tur..
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Vi var i fjällen för att testa våran första famlijeskoter med en kompis till pappa som hade en likadan skoter Lynx Ranger LCE 2006. Vi var där några dagar, första dagen så körde jag och min broder skoter plus pappas kompis son som är lika gammal som min brosha, såklart så smäller min brosha remmen. Ingen visste hur man skulle byta den, så då fick vi bogsera den nån mil till ''basen''. Vi hade ju reservremmen, så vi bytte den och köpte en ny rem dagen efter på morgonen.

Sen så åkte vi iväg och skulle köra skoter vi hade väll åkt nån timme eller så, tre skotrar. Mitt i allt så var det ett tre meter djupt hål, jag vägde väll -40 kg, flyger enl de andra minst tio meter rakt upp och gör fyra bakåtvolter och landar på huvudet. Hjälmen, en visirhjälm blev PROPPAD med snö så jag kunde inte andas. Dom var påväg att ringa 112 för att jag hade så helvetes ont i ryggen. Men jag tyckte inte att det verkligen inte var så allvarligt, så vi åkte tillbaka till stugan där jag låg en dag, men hade fortfaranda ont dag två. Har fortfarande men utav den resan, gör skitont i ryggen ibland. Och är bara 15 nu, det här hände när jag var ca 11 år.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Du bör nog börja träna upp ryggen och magen.
Får göra det pga skoter/bilolycker man varit med om, och innan jag börja träna hade jag ont varje dag
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Du bör nog börja träna upp ryggen och magen.
Får göra det pga skoter/bilolycker man varit med om, och innan jag börja träna hade jag ont varje dag
Får ont när jag anstränger/spänner ryggen längre, men så farligt är det inte. Ska kolla med min tränare han är sjukgymnast.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Hör dock inte till ämnet, men fick en fraktur i handleden förra skoter säsongen. Gips 7 veckor, riktigt glad då. Kunde köra lite skoter men blev inte nå mycket, sålde våran touring då och då köpte jag sportskotern iår :) Och när jag var åtta så krashade jag i skidbacken och fick en spricka i armbågen.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Har som mest skadat mig när jag hade lastat av skotern, vi körde längst ett smalt dike och jag skulle på något sätt dra upp den på rullen, fick den att dra snett och landade på landsvägen i 70km/h vilket min axel tog den största smällen. Försökt tränat upp axeln i 2 år men har inte blivit helt okej än:) Dock klara sig skotern utan problem.
Har nog aldrig varit med om en smäll eller något där jag har knäckt något plast eller dylikt
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Jag har ont vid svanskotan. Ska börja gymma så då kan jag börja göra marklyft. Tills dess så får det räcka att lyfta skoter varje gång man ska ut och in med den i garaget. Har sånna där Dollys så man måst ju lyfta upp skidorna och bandet på de.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Han köra 6 mil med "nya" skotern.
På väg till kompisen för att visa upp skotern så började det vibrerar under vänster fot.var bara att köra in skotern i garaget och börja riva.ett ordentligt drivaxellager haveri upptäcktes.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Ja vart börjar man.Kör efter den ordning jag har haft skotrarna.
Farsans supertrack rasad drivaxel sedan rasad låda..
ockelbo 4000 remmen var för kort så den smälte fast i 40 km.t såg huvudet i huven och sköt en rulle och en arm ur primären ut genom kåpan och sträck bara benet vilket var en jävla tur körde den hem på nöd remmen och fick en ny av handlarn då han gett mig fel.
polaris indy 500 sp efi köpte den körde 2 kilometer sedan dog den skuren alla lager i motorn slut säljarn hade häft olja i motorn så den starta..
farsan karibo tvärr skar så mattan låste sig vart en borrning och 1 kolv.
br 250 t gick av på mitten
polaris indy 500 sks tappat båda skidorna vid olika tillfälen
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Gammal tråd men har vart med om ett totalt haveri. Hade hämtat ny (beg Lynx rs 600) skoter och körde högt 6-7 mil efter att jag köpt den. 310 mil på mätarn och olyckan vart framme. Körde efter en väg i ca 50 km/h, ingen längre sträcka utan bara 500m.. Då hör jag en smäll under huven och jag ser glykolen forsa ut. Var alltså vevstaken som gått av på mitt och gjort hål i blocket både fram och bak.. Kolven var inte längre rund som den skulle utan den vart oval.. Köpte därefter ny motor från skroten. Ca 2,5 mån stillestånd och en kostnad på 13 000kr.. :/