Diamond Drive sekundär ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag har haft isär 3 st sekundärer inom en vecka och samtliga har haft (mer eller mindre) sliten inre bussning , då den löper mot alu (istället får stål) så är bussningen av ngt syntet material som verkar slitas hårt , de är trångt att få lösden så man kan enkelt repa den aluminiumet på sekundären mot splinesen på axeln när man kränger av den , då repas bussningen sönder av graderna (verkar ha hänt på en av dom) ........

PROBLEMET är att bussningen inte finns att köpa lös ! man måste byta skivan för 1600 spänn ....

den yttre bussningen (som håller bra) är av ngt slags lagerbrosnz å löpter mot stål axel (som på gamla modellen) finns däremot att köpa lös !

vilket jvla skämt ! jag ska föröka hitta ngn universal ersättningsbussning
- har någon haft samma problem å löst det utan ny skiva ?
jag har dåliga erfarneheter om DD tidigare vad jag tycker nu törs jag inte skriva ...

http://www.alpha-sports.com/sled/2006/2006 CF700EFI/12.gif
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
samma hände på min f7 när den endast hade gått 35mil som tur va så fick jag en ny på garantin. men det verkar ju uppenbart vara ett fel då man ser fler å fler ha problem. men helt klart måste de gå att lösa på nåt vis.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
de har gått ut ett servicemeddelande på -09 att byta brickan som håller bussningen därför att bussningen kan röras med den gamla brickan. går säkert att få ny innerskiva på garanti...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de borde gå , har inte kollat om de finns att köpa typ på momentum ännu , eller om de finns nånting som "nästan" passar så kan man svarva i sekundären
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bussningen verkar finnas iallafall , kolla tråden på HCS : "Diamond Drive Moveable Sheave" , sökte Alpha sports på part nr å fick upp den direkt trots att den inte är med på sprängskisssen
Arctic Cat Part Number: 0648-138
Description: BEARING,DRIVEN CLUTCH-3"
 
Last edited:

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
om ni inte får tag på några så kan jag svarva nya.. bara att hojta till!

mvh johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilket material har man mot alu ? huvudorsaken av bussningsslitaget tror jag är att den är så mjuk för att inte nöta på aluminiumet .....

jag köpte en en ny (170 mil enligt AB nian) 06:as sekundär igår till min 05:a , min var slut både i bussningen och dessutom sprucken i locket längst ut på helixen (verkar vara vanligt kolla upp det på 05:eek:r) på 06:an är det åtgärdat , även remspänningen anser jag vara bättre på 06:an då plastjusteringen inte äter sig ner i alut som det har gjort på min 05:a , å framförallt så är diametern större .....

bussningen på den nya var bra men rullarna började vara slitna på sidan som sköter uppväxlingen så jag bytte plats på dom ..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
shift assist löser inga av dessa problem , däremot kanske backshiften blir ngt bättre ? åtminstone teoretiskt då friktionen under fjädern blir mindre , både mina sekundärer har kittet monterat av tidigare ägare ..
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
delrin eller hd 1000! borde funka fint!
jag skulle nog ha tagit hd1000. de gör vi mycke bussningar å dyl i till bilar å sånt! hd1000 är typ samma plast som i 20liters vita dunkar:) å delrin är lite hårdare..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
BSA (bergnäsets skoter och ATV) svarvar till den eventuella skadade ytan (när lagret har farit) och monterar ett speciallger med rätt spel för 1200 spänn , blir bättre än nytt å kostar en bråkdel av en ny skiva , kolla upp skicket är ett hett tips !
jag håller på med 2 sekundärer från 06 båda var skit !
till 2010 sitter det en ny bättre rulle på ena sidan ! bättre sent än aldrig
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
härligt att du sökte upp en gammal tråd och skrev ner lösningen på problemet.
nog så sällsynt...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
renoveringarna som nämnts tidigare här fungerar bra , men det blir bara som " nytt " , och nytt på den här sekundären är fortfarande (skit) och efter bara några 100 mil är den slut igen , jag har nu byggt om en av mina med ett riktigt skf lager pcm758080 (man får sticka av det och svarva ur skivan där det ska sitta) och ersatt den mjuka aluaxeln med en stålhub , såg något liknande på en firma I usa men hittar inte igen den ..
 

Attachments

Granmyr

Ny medlem
12 okt 2017
3
0
1
Helt suveränt att de finns liv i den här tråden än idag som de verkar! Håller nämligen på me de här ja också nu, lösningen som du har gjort där odysse på ditt senaste inlägg, är de där en sekundär från en 05:a som du har modifierat? :)
 

Granmyr

Ny medlem
12 okt 2017
3
0
1
Ahaa åh fan! :) har en annan sekundär pågång ja också faktiskt, den har suttit på en f6:a från 07, den lär väl ska passa den också? Blir en längre rem på förstås! :)