Frankie lever igen

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som de flesta har sett gjorde man ett generalras på skotern http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25851
men nu har jag tillbringat hela veckan i kallgaraget och fixat härken, pasade på att höja dynan och boggin när jag väntade på packbox till vevaxeln.. knäppte lite bilder inte många men lite tidsfördriv =)
Här är bottendelen på blocket rengjort o så har jag monterat på oljepumpen...


Här har jag satt på mina reedspacers o rengjort övre blockhalvan



Här så är veven på plats...



En bättre begagnad topp inhandlad... repig som få men gör nog sitt jobb =) passade på att kompsänka den me när jag satt på den.. använde bara 1 av 3 packningar...



Passade på att slänga på dropbrackets medans jag väntade på motordelar... kommer använde de övre hålen.. antar ni förstog det =)
Förstärkning av chassit för att stadga brackets.... ska målas över... ser för jävligt ut =)

 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du... Den där toppen skulle jag rynka ögonbrynen åt... MYCKET stor risk att den är skev.
Ser ut som den gått varm (svart), gjorde min 600 topp och den blev skev på c:a 1½mm.

Sen, tar du bort en 2 packningar komp_höjer_ du inte sänker ;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Här håller jag på att tälja till en dynhöjare av cellplast modell hård eller iaf "hållbar" :D



så nu sitter motorn i o jag har provkört den en sväng nyss.... omg va jag älskar min yamaha =)
Notera röd trailarm... stubbar o skotrar är inte kompisar :laugh:



Nya ställbara dämpare fram :beer:



Ska måla äver det rosa.... det "skär" sig lite tycker jag :D


 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Du... Den där toppen skulle jag rynka ögonbrynen åt... MYCKET stor risk att den är skev.
Ser ut som den gått varm (svart), gjorde min 600 topp och den blev skev på c:a 1½mm.

Sen, tar du bort en 2 packningar komp_höjer_ du inte sänker ;)
ja jag menade det ffs =) är trött i kåpan av alla avgaser =)

har kollar den i planslipen den är spikrak tack o lov.....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Tror inte att dynhöjaren kommer hålla. Höll inte för mig iallfall
ja denna cellplast ska hålla för hus.... ok nog är jag tung men nån gräns finns det :D... dessutom har jag spikraka anliggningsytor så det blir inga brytningar så det borde hålla--- men det återstår att se.. jag har iaf originalskruvarna med under färd ifall den skulle paja.....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Grymt att Frankie lever igen. Vilket jobb du har gjort med den för att få igång den så fort efter ett sånt ras. Tummen upp ;)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Riktigt najs maskin du har där!
Hur är cellplasten att arbeta med? Jag funderar på något liknande.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Riktigt najs maskin du har där!
Hur är cellplasten att arbeta med? Jag funderar på något liknande.
Riiiktigt vass kniv och nånting långt att kapa med så du får jämn o fint snitt när du ska få fram vinkeln, annars är det ganska lättarbetat material...
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Förresten ett tips till dig också! Byt skidor, du kommer inte ångra dig! SLP PP eller Yamaha MM skidor då får du trevligt i snön.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Förresten ett tips till dig också! Byt skidor, du kommer inte ångra dig! SLP PP eller Yamaha MM skidor då får du trevligt i snön.
Jo ang skidorna så vet jag att jag bör byta, men har aldrig känt detdär "måstet" att byta då skidorna jag har på (rx1 mountain) funkar hyfsat tycker jag =), men då är jag övermänsklig att kunna hantera en yamaha oxå :p
men det blir nog Slp pp till nästa år.. då köper jag nog ett par bättre begagnat i sommar när nån stackars fjortis säljer dom jätte billigt när det börja skrika i pilsnertarmen :beer:

Jaha, så du satt igång den igen.. :rock:

Vad gick repet på ?
jo vad det har gått på :hmmmm2:.... ca 6 - 7000 klarade jag mig på.
Block, vev, nållager, cylinder, topp, packboxar till veven, kolvringar, en flaska ljus sirap och ett stort jack i tummen :D
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Vad använde du sirapen till ;-?
Vad tänker du med dom långa droppbracktesen om du använder det övre hålet?
Det är ju många som sänker bak i boggin men inte fram, upplever ni inga nackdelar med detta?
Mvh Andre
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vad använde du sirapen till ;-?
Vad tänker du med dom långa droppbracktesen om du använder det övre hålet?
Det är ju många som sänker bak i boggin men inte fram, upplever ni inga nackdelar med detta?
Mvh Andre
Dom såg ut sådär när jag köpte dom... vill inte kapa sönder dom ifall dom ska säljas i framtiden....
Jag har självklart sänkt boggin även på mitten o en smula fram..

sirapen hade jag när jag tog bort variatorn (hydrlaltrixet) =) lättare att få bort än olja.. lite varmvatten o det är borta....
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Okej
Du upplever inte att du lider av den något sämre attack vinkeln då boogin sänkts? iof du skriver en smula, det kanske är så lite.
Mvh