Nytro som går lite ojämt!?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
:hmmmm2: Hej jag har lite problem med min nytro mtx -08:a med ca 830 mil på mätaren.

Den misständer (blödrar lite) när man ligger och kör på en konstant hastighet/ gas. Den hoppar upp och ner lite i varvtal när man håller en bestämd hastighet och jag undrar nu vad orsaken till detta kan vara:hmmmm:
Den har gått knappt 340mil sen tändstiften byttes senast, kan det vara dåliga tändstift? bytes intervallet är ju på 400mil på stiften.

När jag är ute och gasar på som vanligt så märker jag ingenting dock tycker jag att den har tagit lite mer soppa än vanligt men det kan ju vara inbillning oxå:confused:

TPS:n verkar fungerar korrekt om man kör diagnos test på den.

Mvh David
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kollade mitt luftfilter i veckan, har rullat med skotern ett par gånger. Sist fick jag fylla i 6 dl olja och fundera vart det tagit vägen? Kikade i luftburken och filtret var indränkt i olja, kan kanske vara dags att göra rent det på din oxå?
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kan ju vara stiften som blivit dåliga och det är ju lätt åtgärda för att se om det är de som är problemet.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
matte.s Jag köpte 3st NGK CR9E stift för 333:- men innan så hade jag Denso stift och de kostade ca 150:- för 3 st. Jag har köpt mina stift på Orrkvist's

Nu verkar jag ha fått till det med Nytron.
Jag bytte stiften och tog sen en provrunda, skotern gick precis som den gjort innan blödrade lite :(
Jag ringde till Orrkivst's för att få lite råd då sa de att jag kunde gå in på "datorn" på skotern och ändra bränsle mängden till varje cylinder.
Jag ändrade bränsle mängden och togen ny provtur och nu gick skotern som den skulle och den kändes piggare :D
De hade ställde upp bränslemängden tidigare i vintras då jag hade fått motorstopp några gånger när man precis skulle köra iväg från stillastående.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Hur ställer man bränslemängden? Trodde man behövde en Power Commander eller liknande för att göra det :hmmmm2:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hur ställer man bränslemängden? Trodde man behövde en Power Commander eller liknande för att göra det :hmmmm2:
Man ska jorda en kabel fram i skotern som var ljusgrön på min skoter den sitter framför expansionskärlet ihop med kabelstammen som går fram där och har som en vit blind kontakt i sig som man tar ur och sen sätter dit en sladd som man då kan jorda.
Sen så ska man slå på tändningen och då hålla in select och reset knapparna samtidigt i ca 8 sek sen blädrar man på den översta knappen tilld CO syns och sen så kan man välja CO1 = cylinder 1 osv och där kan man ändra bränslet men man ska inte sätta det så att det blir ett minus värde. För att komma ur allt sen så är det bara att slå av på nyckeln.

Värde på bränsle mängden är normalt 0 på varje cylinder men min hade de ställt upp till 10 tidigare i vintras men nu har jag ställt den på 0 igen.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Man ska jorda en kabel fram i skotern som var ljusgrön på min skoter den sitter framför expansionskärlet ihop med kabelstammen som går fram där och har som en vit blind kontakt i sig som man tar ur och sen sätter dit en sladd som man då kan jorda.
Sen så ska man slå på tändningen och då hålla in select och reset knapparna samtidigt i ca 8 sek sen blädrar man på den översta knappen tilld CO syns och sen så kan man välja CO1 = cylinder 1 osv och där kan man ändra bränslet men man ska inte sätta det så att det blir ett minus värde. För att komma ur allt sen så är det bara att slå av på nyckeln.

Värde på bränsle mängden är normalt 0 på varje cylinder men min hade de ställt upp till 10 tidigare i vintras men nu har jag ställt den på 0 igen.
Det var som tusan att det var så enkelt att ändra insprutningen, du kan lägga upp en bild på kabeln som man ska jorda?
 

Snävan1

Semi PRO sledder
29 okt 2004
28
0
0
Strand
Samma sak går att göra på phazern för er kännedom, testade på min igår. Stod på 0 på bägge cylindrarna.
Tänkte aldrig på att ta en bild tyvärr.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kolla lite snabbt igår när jag bytte fjäder i variatorn men jag såg ingen "ljusgrön kabel med blindkontakt".

Ingen som kan knäppa en bild?
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Om du kollar fram vid styrboxen så ska den va fasttejpan på härvan där.
Okej jag får kolla. Vet du hur man ställer fjädern på sekundären?
Jag plockade loss allt ihop men nu blir jag osäker hur den ska sitta. på helixen finns det 4 hål med märkning 1,3,6,9 och jag ska ha den på 60 hade jag tänkt men i vilket läge i andra ändan där finns det 3 lägen 1,2,3?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Då ska du sätta den i hål 3 i helixen och hål 3 i sekundären=60 grader
Vill du ha den på tex 70grader så sätter du den i 6 i helixen och 1 i sek.
50grader, 3 i helixen 2 i sekundären.....osv osv.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
På xtx är det märkning på sekundären hur som helst så löste det sig men var sitter styrboxen? På höger sida om man sitter på skotern eller är det längst fram vid verktygsväskan? Tycker faktiskt att min blödrar lite direkt när man rör gasen.