Monoshockboggie slides nötning.... ??

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:ciao: Tjenare !

Vi monterade en 3650 x 380 x 44 mm matta och 9T NoSlip drivhjul på polarens RX-1 Warrior ( 2006 ) med Monoshockboggi

Totalt 20 mil med nya Yamaha slides och de är redan totalt slut :mad:
mattan är så lös som det går att ha den.

Vad gör man åt det rent otroliga slides slitaget som denna boggi lider utav... ??

( Har även monterat isrivare, men det tycks inte heller hjälpa )

HJÄLP !!


.
 

maltärgott

Ny medlem
18 apr 2006
4
0
1
KIRUNA
Monterade också på nya slides efter 480 mil, är nu uppe i ca 600 och inget slitage syns på mina. Har också en -06:a. Har inga isrivare heller. Luktar rishatare!!!!!. Min kompis osv. Kan ju även nämna att variatorrem nr 2 just monterats, den gamla har jag som reserv.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Luktar rishatare !!!!!.
Min kompis osv.
Lägg ner BS snacket ! :mad:


Han har haft maskinen sedan den var NY och den har i dag om jag inte minns fel rullat ca 500 mil och maskinen har hittils gjort åt 2 omgångar slides / säsong.
Nu med NY matta med högre kammar så är slidesen slut igen efter bara 20 mil !!

Kom med lösningar istället för att snacka en massa BS :cool:


.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Undra vilken tråd jag såg det i, men någon här inne har köpt extra boggie hjul som minska slitaget drastiskt.

Men som sagt. Slidsen SKA köras varma/slitas för att sedna Snabbt kylas av.
Då bildar det en stenhård yta.

Sen nu är väl inte häller perfekt före för slidsen. STEN hårt och nästan ingen kylning!
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
jag her en nytro mtx som är ganska hård på slidesen i början men när halva är borta så lugnar det ner sig. Det fins exenter satser att köpa till boggiehjulen så att man sänker dessa 2,5 mm, på min när man satt på nya slides och den står på hårt underlag så kan jag snurra boggiehjulen utan att dessa tar i mattan???? sen "har jag hört" bara rykten att Yamahas slides är dåliga och att det finns om det nu var lynxslides som passar och håller mycket längre.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla med Yamma i Arvidsjaur, jag vill minnas dom har extra hjul. Kör med 38as matta på min. Dom slits stenhårt som du säger i början, på 20 mil har dom minskat rejält, även om det är bara puder ute...

Men sen stannar det upp. Har väl kört ca 100 mil denna säsong med mina nya nu. Bytte dom andra alldeles förtidigt. Trodde dom var slut men ca 5-6 mm var kvar på dom, och det är just där slitaget upphör.

Ska ut och kika sen då vi igår var på en pulkdragar tur i stenhårt före.... Har isrivare men det är det enda också.

Alla Yamaha skotrar jag har haft och kompisen har gjort på samma sätt. Men å andra sidan säger folk att man skall köra in dom. Dvs gasa på rejält så dom blir tokvarma sedan spola vatten eller kyla dom med snö tills dom blir kalla igen.

Blir tydligen en stenhård yta då. Jag misstänker att slitaget är som högst inna dom sista små boggiehjulen, och just där kan man montera extra hjul. Dock så duger inte YAmaha orginal som vanligt. Ring dom i A-jaur.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har samma erfarenhet som de flesta andra, nöter hårt för att sedan stanna upp efter det att de härdat. Har monterat extra hjul och med det så blev slitaget betydligt mindre men visst är det lustigt att vissa märken knappt behöver boggihjul och andra behöver alla möjliga hjälpmedel.

Köpte min maskin begagnad 180mil slidesen halv nötta ville vara seriös så jag monterde nya men körde bara 80mil sen var det helt uppnötta, nya monterades och även extra hjul, nu har jag kört mer än 200mil och de ser bra ut.

Har diskuterats tidigare i http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22524&page=2&highlight=warrior bild på montage av extrahjul mm
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
:ciao: Tjenare !

Vi monterade en 3650 x 380 x 44 mm matta och 9T NoSlip drivhjul på polarens RX-1 Warrior ( 2006 ) med Monoshockboggi

Totalt 20 mil med nya Yamaha slides och de är redan totalt slut :mad:
mattan är så lös som det går att ha den.

Vad gör man åt det rent otroliga slides slitaget som denna boggi lider utav... ??

( Har även monterat isrivare, men det tycks inte heller hjälpa )

HJÄLP !!


.

Välkommen till monoshock helvetet. Är så satans less på denna skitboggie.
Visst funkar prima ang komfort. men att nöta/bränna så jäkla snabbt upp slides är oerhört dåligt.

Bara att montera massa extra hjul( finns till böjen och mellan främre och hjulen i mitten) samt sänka dom främre boggiehjulen/alt oversizehjul(stressar skenorna dock)
satsa först på oversizehjul eller kittet som sänker standardhjulen från kn-racing. där vinner du nog mest

isrivare hjälper ingenting.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Är det denna man ska ha?

Mono-Shock Wheel Spacer Kit
Måste man borra nya hål själv?
HYFAX EXTENDER WHEEL SPACER KIT - MONO-SHOCK



om du läser så står det
"....4st hål måste borras för installation, spacern
fungerar som mall i detta läge....."

lätt som en plätt
 

lammi

Ny medlem
11 sept 2008
4
0
1
Kalix
Har kört 390 mil inga problem har satt karroseribult på var 3 hål där gummit är kvar, har kört där det har varit stenhårt inga problem med slide nötning .isrivarna behövs ej.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Hmm, har aldrig förstått det här snacket, måst ha en j-vla tur. Har snart kört 1200 mil med min Rage, bytt slides en gång och då hade min far kört på blankis i skärgården utan isrivare, ingen vacker syn börjat nöta på boggieskenan.
Däremot kan jag hålla med om att monoshock boggien bara är skit, har fått göra en del egna modifieringar för att få slut på allt klapprande....
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vilket skit snack i tråden. Att den nöter slides ja, men skit boggie ? Knappast. Men slidsen nöts mest i början, sista biten hänger med hela säsongen. En typisk Yamaha grej.

Lika på vipern och Mountain max. Men att boggien skulle vara dålig ? Nej nej nej. Iaf inte med Öhlins EC. Bra komfort, sväljer det mesta...
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
830 mil nu,fortfarande original slides och original hjul i boggien på min Rage -06.Som Egoboy säger, tur kanske, eftersom många verkar ha sådana problem med slidesnötning