Konservering E-tec

svettigt

Medlem
26 mar 2006
34
0
1
52
Torsby
Är det någon som vet hur man gör för att konservera en Lynx 600 E-tec?
I Ski-Doo manualen står det hur man ska göra, på exakt samma motor!!!, men det förfarandet funkar inte alls på Lynx.

Är det någon som vet????


//Ö
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Det finns en speciell spray som man sprutar in i insuget tills motorn stannar. Det blir då olja i vevhus samt cyllindrar som skyddar mot korrosion . Jag brukar aldrig konservera skotern min istället startar jag den då och då så den får bli riktigt varm.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
säger som johansson.. bättre å bara gå å starta den då å då. sen dör inte skotern av att du inte konserverar den heller. har då aldrig gjort det. dock har ju vi ganska kort sommar hära så kan ju vara därför, men starta den då å då så ska de nog klara sig=)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Helt onödigt å konservera enligt mig, ta istället å starta den lite då då under sommarn och låt motorn bli genom varm.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Är det någon som vet hur man gör för att konservera en Lynx 600 E-tec?
I Ski-Doo manualen står det hur man ska göra, på exakt samma motor!!!, men det förfarandet funkar inte alls på Lynx.

Är det någon som vet????


//Ö

Knepigt, borde ju va samma tycker man då de är samma saker i båda maskinerna... Står de inget i din bok? Då skulle iaf jag ringt/besökt åf å bett dom förklara hur man ska göra. Lycka till // Tobbe
 

svettigt

Medlem
26 mar 2006
34
0
1
52
Torsby
Nu tänkte jag mest på att E-tec motorerna ska ha en funktion inbyggd för att konservera. "En enkel knapptryckning" som det står i reklamen. I Ski-Doo manualen står förfarandet förklarat medans Lynx manualen inte nämner det alls. "Kontakta Lynx serviceverkstad" typ. Jag har heller aldrig konserverat innan utan startat några gånger under sommaren men om det nu finns en funktion kan man väl lika gärna använda den. Det var så jag tänkte.
 

Dust

Ny medlem
27 mar 2009
2
0
1
Umeå
Hej!

Man gör så att nedersta displayen visar total körsträcka innan man gör följande.
-Tryck på hel/halvljusknappen snabbt flera gånger samtidigt som man trycker in "set" knappen.
-Då ska texten "push S" dyka upp i displayen, släpp knapparna.
-Tryck in "set" i typ 3 sekunder, då ska det stå "OIL" i displayen.

Nu körs konserveringsprogrammet, rör inget. Skotern stannar av sig själv efter ca 1 minut. Klart!

Glöm inte att hälla i bränskstabilisator innan om man vill va riktigt noga!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du gör så här.

Parkera skotern där du ska ha den under sommarn.
Häng upp den, är att före dra.
Sen så startar du skotern typ 1-2 gånger i månaden och låter den bli riktigt varm. Tar typ 10min.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Du gör så här.

Parkera skotern där du ska ha den under sommarn.
Häng upp den, är att före dra.
Sen så startar du skotern typ 1-2 gånger i månaden och låter den bli riktigt varm. Tar typ 10min.
Onödigt om den fixa biffen själv med några knapptryckningar?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ski-doon verkar ju göra det men inte Lynxen och då är det bara att göra så där som jag skrev.
 

lynxmann

Medlem
2 feb 2013
6
0
1
Tricket är att ha helljuset på å sen inte trycka om hela vägen till halvljus utan bara "dutta" på knappen flera gånger. Det funkade på min -12 xtrim iallafall.

Hej!

Man gör så att nedersta displayen visar total körsträcka innan man gör följande.
-Tryck på hel/halvljusknappen snabbt flera gånger samtidigt som man trycker in "set" knappen.
-Då ska texten "push S" dyka upp i displayen, släpp knapparna.
-Tryck in "set" i typ 3 sekunder, då ska det stå "OIL" i displayen.



Nu körs konserveringsprogrammet, rör inget. Skotern stannar av sig själv efter ca 1 minut. Klart!

Glöm inte att hälla i bränskstabilisator innan om man vill va riktigt noga!